beantwoord

Bezwaar correctietarief

• 17 januari 2019
  • 22 reacties
  • 469 Bekeken

Geachte medewerker(ster) van NS klantenservice,

Ik maak bezwaar tegen de correctie tarief om de volgende redenen….

1* Vandaag was het door werkzaamheden van de NS niet mogelijk om de normale reis die het gewoonlijk maak afteleggen per trein.

2* Voor zover als we begrijpen is de abonnement (NS Flex Dal Voordeel) niet traject gebonden, dus wat is het probleem?

HEEN Schiedam Centrum via-Rotterdam/Utrecht naar Diemen Zuid
TERUG Diemen Zuid via-A’dam/Haarlem/Leiden naar Schiedam Centrum

Ik zie hier geen reden zoals opgegeven “reizen tegen de richting in”.

Gaarne uw antwoord hierop.

Met vriendelijke groet,
I.K. Ivanov

------------------------------

Geachte heer Ivanov,

Op 17 januari 2019 is met kaart **** **** 5968 3683 van I.K. Ivanov een treinreis gemaakt tegen de reisrichting in.

Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.

Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op www.ns.nl/klantenservice/flex of stel uw vraag op de NS Community.
Datum:
17 januari 2019
Klantnummer:
****531740
Ons kenmerk:
5086297485
Onderwerp:
Reis met correctietarief

Met vriendelijke groet,

Paulette van den Broek
Hoofd NS Klantenservice
icon

Beste antwoord door Denice NS 17 januari 2019, 19:04

Zonder tussenkomst van een conducteur kan het systeem inderdaad niet weten of iemand via een andere route heeft gereisd, Loes. Dat klopt. Zo'n registratie kan er dus eigenlijk alleen maar komen als een conducteur dit noteert. Of ons systeem is inderdaad aan het 'spoken'.

Dani05127 kan in dit het beste even contact opnemen met onze Klantenservice om het te laten corrigeren. Dan weet je in elk geval zeker dat dit bedrag niet in rekening gebracht zal worden. Contact opnemen gaat het snelste via Twitter, Facebook of onze Chat 🙂
Bekijk origineel

22 reacties

Dit heeft weinig met NS Flex te maken, maar met een controleronde, waar een hoofdconducteur of medewerker van Veiligheid en Service een registratie heeft gemaakt dat u richting uw incheckstation reisde. Ik heb het even niet of dat daadwerkelijk het geval is geweest, maar dit heeft dus met een registratie tijdens controle te maken gehad.
Het kan ook een menselijke fout zijn, dat men dacht dat er werd teruggereisd, denk aan een aspirant hoofdconducteur. Een fout is zo gemaakt. Ms kan @dani0157 ons vertellen of er controle is geweest.
Zonder tussenkomst van een conducteur kan het systeem inderdaad niet weten of iemand via een andere route heeft gereisd, Loes. Dat klopt. Zo'n registratie kan er dus eigenlijk alleen maar komen als een conducteur dit noteert. Of ons systeem is inderdaad aan het 'spoken'.

Dani05127 kan in dit het beste even contact opnemen met onze Klantenservice om het te laten corrigeren. Dan weet je in elk geval zeker dat dit bedrag niet in rekening gebracht zal worden. Contact opnemen gaat het snelste via Twitter, Facebook of onze Chat 🙂
De registraties die wij kunnen doen zijn:

Reist terug naar incheckstation
Reist 1e klas
Toeslag IC direct

Het eerste tikje is registreer situatie, tweede tikje is een van de 3, derde tikje is ok en dan us de registratie voltooid.

Bij geen checkin hebben we ook 3 tikjes. Om gegevens in te zien, daar swipen we voor en ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat deze factuur absoluut komt en geen spookfactuur is, aangezien dit alleen door menselijk handelen kan. Neemt niet weg dat er blijkbaar een registratiefout is gemaakt en dit hersteld gaat worden.
Badge +3
Die mails vanuit Flex (het heeft dus wel duidelijk met NS Flex te maken, @Loes) over correctietarieven komen vaker niet dan wel door een conducteur die een registratie maakt. Meestal worden ze automatisch gegenereerd bij controle op een traject waar het systeem je niet verwacht. Ik zou ze gewoon negeren en je factuur afwachten, want vaak zijn het ook spookmeldingen, en komen ze vaker voor bij omreizen (wegens werkzaamheden).

De routes die je aangeeft zijn allemaal geldig, en de heenweg mag ook via Amsterdam Centraal (IC) en dan een sprinter richting Utrecht, met dan op Duivendrecht nog een overstap op een sprinter naar Hilversum.

Ik denk dat de route TERUG via Haarlem het 'probleem' veroorzaakt, want je zou eigenlijk via Duivendrecht dan via Utrecht gestuurd worden volgens de reisplanner. Maar blijven zitten tot Schiphol en dan naar Leiden en verder (of de IC direct) mag ook natuurlijk.

Voorlopig dus even zo laten, kan goed een spookmelding zijn.
Even voor mijn beeldvorming, maar als topicstarter normaal incheckt op zijn begin station en ook uitcheckt bij zijn eindstation, hoe kan het systeem weten of er een onlogische route is genomen? Het controlesysteem is hetzelfde als reizen op saldo, dus ofwel ik mis iets, ofwel het zit anders in elkaar....
Daar durf ik mijn geld niet op in te zetten. Dan moeten onze inspecties ook in de backoffice komen en dat betwijfel ik, anders hoef ik bij Flex nooit te registreren als men terugreist naar het incheckstation, dat zou het systeem zelf doen.
Verder wordt er een inspectie op mijn laatste stopstation gegeven, niet de route die ik volg, dus daar kan het systeem dus ook niet van op aan. Die weet dus ook niet in welke trein de controle heeft plaatsgevonden en dan heb ik het nog niet over eventuele haperingen in onze MCLC.
Ik zet mijn geld in op een registratie door een hoofdconducteur of Veiligheid en Service.
Badge +3
Haha, terwijl ik die laatste zin aan mijn reactie toevoegde vroeg jij hetzelfde 😃
@Robert B Ik kreeg niks te horen. Ik gaf mijn pas aan het conducteur en naar een paar seconden kreeg ik heb terug zoals altijd. Ik zag wel dat de conducteur een paar extra tikjes op de scherm deed, maar gaf ik geen aandacht aan.

De mail zelf is van 12:15 uur. Toen zat ik rond Duivendrecht dus u heeft misschien wel gelijk.

@Denice NS Ik zou morgen contact opnemen via chat of zo.

Dankjewel allemaal voor uw reacties en hulp. Zeer gewaardeerd!
Voor gemiste checkin en check outs gebeurd dat, klopt helemaal, maar ik geloof niet dat een systeem uit zichzelf boetes kan opleggen door onlogische routes, dat is niet te realiseren, denk aan verstoringen, versperringen etc. en het gaat hier om een correctietarief. Dan zou dit systeem ook gelden voor Business Cards houders en ook dat is niet het geval. Daar registreren wij op exact dezelfde wijze en die zijn goed te vergelijken met elkaar.
Het moet een handeling zijn geweest en HC zijn ook mensen, die fouten kunnen maken. Laten we daar ook vanuit gaan dat wij niet perfect zijn.
Reputatie 5
Beste,

Blijkbaar is het systeem van NS Flex niet niet direct gekoppeld aan dit soort officiële omreisadviezen (die gewoon in de reisplanner staan vermeld). Dat correctietarief moet uiteraard kwijt worden gescholden als u gewoon de reisplanner heeft gevolgd.
En het zou fijn zijn als NS Flex rekening houdt met dit soort officiële omreisadviezen.

Overigens is dit een openbaar forum, dus haal even persoonsgegevens weg in zoverre u die niet openbaar wil hebben.
Reputatie 5
Dit heeft weinig met NS Flex te maken, maar met een controleronde, waar een hoofdconducteur of medewerker van Veiligheid en Service een registratie heeft gemaakt dat u richting uw incheckstation reisde. Ik heb het even niet of dat daadwerkelijk het geval is geweest, maar dit heeft dus met een registratie tijdens controle te maken gehad.
Ik dacht dat dit bij NS Flex automatisch werd bepaald: conducteur registreert alleen de route, klasse etc. en het systeem berekent als het ware of het allemaal klopt? Anders heb ik het fout begrepen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik neem aan dat u Diemen Zuid wel hebt uitgecheckt en weer ingecheckt.
Reputatie 5
Ik neem aan dat u Diemen Zuid wel hebt uitgecheckt en weer ingecheckt.
Dat is natuurlijk wel een belangrijke voorwaarde, anders is het correctietarief correct en kan er hooguit op coulance aanspraak gemaakt worden.
@s1mon9 @Tamzin

Ja, ik heb wel in-en-uitgechekt bij Diemen Zuid.
Badge +3
Het systeem 'denkt' dat te weten door de controle onderweg op een 'onlogische' route, en plakt daar een (meestal onterecht) stickertje op over terugsteken, in dit geval wegens omreizen via Haarlem dus, of zoiets. 🤔

Een HC zou zelf natuurlijk nooit een aantekening maken als je met een incheck in Diemen Zuid ergens rond Haarlem gecontroleerd wordt, want die weet uiteraard helemaal niet waar je heen aan het reizen bent, of je weet dat Schiphol vermijden door via Amsterdam Centraal en Haarlem reizen verstandiger/sneller is.

Daar zal dus een verschil in zitten tussen controle bij reizen op saldo (klassieke abonnementen) en NS Flex. Die meldigen over correcties komen uitsluitend bij Flex voor lijkt het, en zijn vaak onterecht. Er is in dit geval dan ook helemaal niet teruggestoken.
Badge +3
Tja, ik weet de technische details ook niet, maar het lijkt me vrijwel uitgesloten dat bij de reizen van topicstarter er een handmatige registratie is gemaakt, toch? Een HC kan tenslotte niet weten dat iemand naar Schiedam wil, toch?

Die meldigen over correcties komen uitsluitend bij Flex voor lijkt het, en zijn dus vaak onterecht. Er is in dit geval dan ook helemaal niet teruggestoken (strikt gezien) maar alleen een stukje omgereisd.

Ben wel benieuwd of (en waar) @dani0157 gecontroleerd is, en wat de conducteur daarvan gezegd heeft, bijv. "Wat doe jij in 'mijn' trein tussen Haarlem en Leiden met een incheck in Diemen Zuid"?

Want als dat door de werkzaamheden rond Schiphol is dan is dat prima, toch? Via Utrecht en Rotterdam naar Schiedam is het advies inderdaad, maar via Amsterdam Centraal en Haarlem lijkt me een prima alternatief als je Schiphol wilt ontwijken!
Reputatie 7
Badge +3
Even voor mijn beeldvorming, maar als topicstarter normaal incheckt op zijn begin station en ook uitcheckt bij zijn eindstation, hoe kan het systeem weten of er een onlogische route is genomen? Het controlesysteem is hetzelfde als reizen op saldo, dus ofwel ik mis iets, ofwel het zit anders in elkaar....

Heen is tussentijds uitgecheckt en ingecheckt in Rotterdam, terug niet. Dat kan het systeem gezien hebben als tegen de richting in reizen.
Badge +3
Heen is tussentijds uitgecheckt en ingecheckt in Rotterdam, terug niet. Dat kan het systeem gezien hebben als tegen de richting in reizen.
Misschien, maar dan nog is het een spookmelding want waarom zou je in Rotterdam niet even iets mogen doen of kopen buiten de poortjes?
Badge +3
Elke HC (conducteur) snapt ook wel dat je via Amsterdam Centraal en Haarlem reist (en zal dat goedkeuren!).

Dat het 'systeem' er anders over denkt en je €50 rekent is dus even afwachten totdat je factuur komt. Waarschijnlijk zie je die nooit meer terug (spookmelding), en anders inderdaad even bellen voor uitleg.

Die e-mails worden dus automatisch verstuurd, naar aanleiding van controle bij reizen buiten een 'logische' route @Loes, en niet n.a.v. een registratie door jouzelf.

Flex houdt ook automatisch 'rekening' met trajecten die je vaak reist en gaat aan de slag om gemiste in/uitchecks in te vullen voor je, als je reisgedrag redelijk 'voorspelbaar' is.

Ik vind dat prima, en volgens @Henk_NL doen ze dat al langer bij Business Cards, en werkt het... min of meer 😉
Badge +3
Waar mensen werken gaat het soms mis, helemaal mee eens en ik zou het ook niet anders willen!

Als systemen dingen gaan bepalen over welles of nietes en zo, dan doe ik daar bij voorbaat niet aan mee!

Dat snapt 'het systeem' dan misschien niet, maar heb ik wel een gesprek of uitleg tegoed.

Ik voorspel zomaar dat @dani0157 die spookmelding voor controle wegens omreizen of terugsteken nooit te zien krijgt of terug ziet op welke factuur dan ook.

De 'extra tikjes op scherm bij controle' is wel interessant... Wat is daar dus op dat moment geregistreerd?

Je hebt gewoon het recht om dat op te vragen en te weten. Als tip, een eventuele 'boete' wel eerst betalen natuurlijk en dan in discussie natuurlijk, om verhogingen of incassobureau (€40 extra) te voorkomen.
Badge +3
Dank @Loes voor de info, weer wat wijzer!

Ben je het met me eens dat @dani0157 eerst maar even de maandfactuur moet afwachten om te zien of die e-mail een spook was of niet?

Ik durf dat wel aan. Ik ken Dani verder niet maar als je echt €50 moet betalen dan eerst weten waarom precies, en hoe en wanneer dat gebeurd is tijdens je reis..

Reageer