beantwoord

Bijabonnement en Flex

• 7 november 2019
  • 12 reacties
  • 266 Bekeken

Reputatie 6

Wij hebben geen auto en doen alles met het OV en hebben daarom een klassiek Dal Vrij 1e klas abonnement + Bijabonnement. Hier is geen Flexvariant van toch? Wat gebeurt in 2021 met dit Bijabonnement? Wordt dit alsnog ook Flex? Als we 2 standaard Dal Vrij Flex 1e klas abonnementen moeten hebben wordt dit ons veel te prijzig ( dan wordt het totaalbedrag 64 euro hoger per maand) en kunnen we denk ik beter een relatief goedkoop autootje aanschaffen of leasen. Tevens moet ik zeggen dat het allemaal behoorlijk ingewikkeld wordt met al die abonnementen, (E)tickets, kartonnen chipkaartjes, combinaties, inchecktijden, varianten en voorwaarden. Mijn ouders kunnen het niet meer volgen en gaan liever zelf met de auto. Eenvoud en overzicht is goud waard voor mensen. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 7 november 2019, 14:33

Bijabonnementen in de huidige vorm gaan verdwijnen. NS onderzoekt nieuwe mogelijkheden waarmee gezinsleden voordelig kunnen reizen. Als die mogelijkheden er nog niet zijn op het moment dat de bijabonnementen verdwijnen, dan zal NS de klanten die nu gebruikmaken van een bijabonnement tot 1 januari 2022 dezelfde korting geven op een vergelijkbaar NS Flex-abonnement.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Flex kent inderdaad geen bijabonnementen. Uw klassieke abonnement vervalt en het is aan te nemen dat de bijabonnementen eind 2020 allemaal vervallen. De keuze al dan niet met een auto te gaan op grond daarvan, zult u zelf moeten maken. Het is helaas ook zo dat er nog wel eens wat ruis was bij de bijabonnementen en mogelijk schaft NS ze om die reden feitelijk af. De invoering van Flex gaat ook gepaard met beperkingen maar ook met  het vereenvoudigen van een aantal mogelijkheden. 

De veranderingen leiden op de Community ook tot de nodige discussies. 😉 Eenvoud is het kenmerk van het ware, maar NS moet nu eenmaal verschillende typen gebruikers bedienen. Het is net zo belangrijk daar recht aan te doen. 

Reputatie 6

@Thom

Ik las net een stuk vanuit Locov. Adviesaanvraag e.d. Er staat in dat er mogelijk een ander product komt voor gezinsleden, ter vervanging van het Bijabonnement. Zou NS nog aan het onderzoeken zijn. Vooralsnog is er niets duidelijk over. Blijft voor mij wel een vraag waarom er geen Flexvorm van een bijabonnement zou kunnen komen (of waarom dat er niet is). 

Badge +3

Bijabonnementen in de huidige vorm gaan verdwijnen. NS onderzoekt nieuwe mogelijkheden waarmee gezinsleden voordelig kunnen reizen. Als die mogelijkheden er nog niet zijn op het moment dat de bijabonnementen verdwijnen, dan zal NS de klanten die nu gebruikmaken van een bijabonnement tot 1 januari 2022 dezelfde korting geven op een vergelijkbaar NS Flex-abonnement.

Reputatie 7
Badge +4

@Thom

Ik las net een stuk vanuit Locov. Adviesaanvraag e.d. Er staat in dat er mogelijk een ander product komt voor gezinsleden, ter vervanging van het Bijabonnement. Zou NS nog aan het onderzoeken zijn. Vooralsnog is er niets duidelijk over. Blijft voor mij wel een vraag waarom er geen Flexvorm van een bijabonnement zou kunnen komen (of waarom dat er niet is). 

Het feit dat men al met een oplossing komt, voor het geval de bijabonnementen niet zouden lukken, geeft het probleem al aan. Als de oplossing gevonden moet worden in het laten gebruik maken met dezelfde korting, dan is dat al iets, maar u bent echt nog niet uit de brand. . Feit is dat het tot nu toe niet is gelukt bijabonnementen aan Flex te koppelen en de aanduiding dat ze sowieso gaan verdwijnen, geeft weinig vertrouwen voor de toekomst. Het gezinsabonnement hangt nog in de lucht.

We lezen hier allemaal de beleidsvoornemens en afspraken, maar het is nog maar de vraag hoe het gezinsabonnement er uit gaat zien, als het er al op een interessante wijze komt. 

Sivan, een oud-moderator, gaf bij de invoering van Flex eens aan dat er voor zestig plus een oplossing zou komen met Flexdagen. Hoe zien die er nu in de praktijk uit? Drie dagen van 13 euro, gewoon het huidige  seizoenskaartje. Voor iedereen, ja, dat zullen opa en oma blij mee zijn als vervanger voor zeven keuzedagen voor nog geen drie tientjes. Sivan had ik hoog zitten en zal niet geweten hebben hoe het uit zou pakken.

Hoe het met de keuzedagen gaat is ook nog afwachten. Zorg dat je zestig bent voor 1 januari 2021.

Kortom, wacht de werkelijkheid eerst nog maar even af. Een ad-hoc oplossing voor als er na meer dan een jaar nog steeds geen oplossing is, zal niet structureel zijn. 

Enige voorzichtigheid is en blijft op zijn plaats. U heeft nog niets in handen. De bijabonnementen gaan er uit en er is nog geen gezinsoplossing, alleen een toezegging voor een tijdelijke oplossing voor het geval dat het niet lukt.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom Je maakt net als @Tamzin een denkfout. Bij de keuzedagen moet je de kosten van een dal voordeel of VDU optellen. De keuzedagen zijn niet zonder die abonnementen verkrijgbaar.

Reputatie 7
Badge +4

@MoDe  Bij de keuzedagen moet je de kosten van een dal voordeel of VDU optellen. De keuzedagen zijn niet zonder die abonnementen verkrijgbaar.

Dat wist ik nog niet, natuurlijk. ;-)

Er zijn veel senioren die het abonnement vooral voor de keuzedagen hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze verder geen gebruik maken van de korting bij het reizen in de daluren

Badge +3

Toevallig vandaag iemand in mijn taxi die dus ook een VDU heeft (zonder keuzedagen, is nog geen 60) en die €7 korting helemaal geweldig vond, want die reist alleen maar in weekenden en heel soms (vakanties) doordeweeks buiten de spits.

De korting bij inchecken tussen 16:00-18:30 boeide hem eigenlijk minder dan niets, de korting in de ochtend in juli/augustus en rond kerst vond hij wel jammer.

Toen ik hem attent maakte op Weekend Voordeel, en de mogelijkheid om (ook voor 60-) met die Flexdagen te kunnen reizen (prijs vergelijkbaar met de AH/Kruidvat kaartjes) was hij helemaal in zijn nopjes. Dat uitprinten en zo (e-tickets) vond hij maar onhandig.

Een VDU was dus voor hem volstrekt overbodig (Dal Voordeel was genoeg geweest), en ik vraag me dus af of dit toevallig niet voor heel veel meer mensen geldt… :thinking:

Lang niet iedereen (wat dus blijkt) is op de hoogte van de huidige en toekomstige (Flex) mogelijkheden (of weet sowieso het verschil tussen Daluren en Voordeeluren) en betaalden dus al jaren onnodig te veel. Die worden daar dus door de huidige ontwikkelingen (en e-mails) wél op gewezen.

Oh ja, en hij vroeg of ik er (als community lid) ook al iets van gemerkt had? :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Oh ja, en hij vroeg of ik er (als community lid) ook al iets van gemerkt had? :rofl:

Nee hoor, niemand komt hier klagen, iedereen is er zo blij mee (sarcasm mode off)

Reputatie 6

Het vreemde is natuurlijk wel, dat NS in de adviesaanvraag aan het LOCOV stelt dat veel houders van het VDU het abonnement niet optimaal gebruiken en onder andere het opheffen daardoor rechtvaardigen.

Je kunt dan ook stellen: er worden jaarlijks 700.000 abonnementen verkocht, die meer opbrengen dan aan voordeel wordt uitgekeerd. Die kippen  met de gouden eieren offeren we daarom niet op …

https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-183444%20Adviesaanvraag%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415558.PDF

Badge +3

Precies, voor wie toch alleen maar in het weekend reist (en sporadisch doordeweeks, maar dan de spits kunt vermijden) is een VDU totaal overbodig, want Weekend Voordeel voor €2 per maand is dan voldoende.

Moet je onverhoopt een keer doordeweeks op pad, dan zet je het een maandje om naar Dal Voordeel. Dat kost je dan eenmalig €3 extra en ben je ook klaar, en die €3 heb je er al ruim uit voor bijv. een retourtje Eindhoven - Den Bosch of zo. (of koop een actiekaartje als je ver moet/wilt met korting!)

Of je neemt in de vakantie een maandje Dal Vrij en kan je jezelf helemaal rot reizen met korting (incheck buiten de spits, dat valt toch te regelen?)! :joy:

Ik heb ook het idee dat veel senioren in de veronderstelling zijn dat een VDU nodig is/was om die oh zo heilige Keuzedagen te kunnen krijgen? Dat is al lang niet meer het geval, maar moet je natuurlijk wel weten.

Geen idee of er al onderzoek naar gedaan is (of statistieken bekend zijn) maar een enquête naar de reden waarom men het VDU zo belangrijk vindt zal wel ongeveer de volgende antwoorden opleveren:

1. Met korting kunnen inchecken/reizen tijdens de doordeweekse middagspits, als forens die minder dan 4 keer per week reist (met als alternatieven Traject Vrij of Altijd Voordeel)
  2. De hele dag met korting kunnen reizen in juli/augustus, tussen kerst en nieuwjaar en de vrijdag na Hemelvaartsdag
  3. Keuzedagen (ook te krijgen bij goedkopere abonnementen)
  4. Geen idee, ben er gewoon aan gehecht of voor als ik een keertje in de middagspits moet reizen
  5. Ik wil geen Flex (maar daar is Dal Voordeel op saldo voor)
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de indruk dat veel VDU nu niet doorrekenen wat hun reizen met een ander abonnement gaan kosten. Mensen kijken vaak wel elk jaar wat er te besparen valt door van zorgverzekering of energieleverancier over te stappen, maar een groep VDU is blijven vasthouden aan hun geliefde abonnement terwijl ze er niet optimaal gebruik van maken, want ja, stel dat het in de toekomst wel wilt gebruiken dan kun je het niet meer aanschaffen.

Nu staart men zich blind op de extra kosten als ze het uitgeklede VDU blijven gebruiken in de middagspits, terwijl men straks met een ander abonnement mogelijk maar minimaal extra gaan betalen. Degene die nu bv een aantal keer per in de ochtend spits vol tarief betalen en in de middagspits 40% kunnen m.i.  beter overstappen naar of een Altijd Voordeel of Traject Vrij (indien met=n 4 of 5 dagen op een vast traject reist). Bedragen als €200 extra per maand betalen zoals iemand zei, zie ik zo gauw niet met een alternatief abonnement.

Degene die echt niet anders kunnen zijn degene met Keuzedagen, daarmee kun je dan niet meer inchecken in de middagspits, ook niet extra betalen. Of men moet aanvullend een enkele reis vol tarief erbij kopen tot 1e station na de spits.

Badge +3

Ik heb de indruk dat veel VDU nu niet doorrekenen wat hun reizen met een ander abonnement gaan kosten.

Goh.. ik dus ook, en al een paar reacties over gepost.

Nu staart men zich blind op de extra kosten als ze het uitgeklede VDU blijven gebruiken in de middagspits, terwijl men straks met een ander abonnement mogelijk maar minimaal extra gaan betalen

Gisteren dus iemand die per direct een (veel te duur!) VDU omgezet heeft naar Weekend Voordeel voor €2 per maand.

“Waarom zou ik €67 (wordt  €60) per jaar betalen voor iets dat ik ook (Flex Weekend Voordeel) voor €24 per jaar kan krijgen?” 

En dus ook nog kan pauzeren als ik het soms langer dan een maand niet eens gebruik?

Nou ja, dat dus. Weg met je good old VDU dus! 

En dat zijn er dus best veel… die het nog hadden (sinds 2011 of eerder) maar het niet eens wisten.

Bij deze weten ze dus dat andere abonementen (met name de weekend dingen) veel goedkoper zijn.

Met de tussen 16:05-18:25 spits naar huis forensen die ineens vanaf 2021 hun korting moeten gaan missen wél medelijden hoor.. 

Boe hoe, 10 jaar nog van kunnen ‘genieten’  en nu is het doek gevallen (nou ja, over 14 maanden dus)  En als je ook altijd in de ochtendspits reist dan is Altijd Voordeel (20% spitskorting) nog een optie. Want die korting krijg je ook ‘s middags!

Reageer