beantwoord

Byte Order Mark in PDF factuur

• 4 juni 2018
  • 5 reacties
  • 134 Bekeken

Mijn pdf lezer heeft moeite met de facturen van mijn NS flex-abonnement. Ook de 'file' tool op linux herkent het bestand niet als PDF. Dit komt doordat het bestand begint met een byte order mark (de bytes 0xEF,0xBB,0xBF). Verwijderen van deze drie bytes lost het probleem op. Zo te zien is een byte order mark ook niet toegestaan in pdf.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 juni 2018, 20:49

Vanuit het NS Flex team is mij opdracht gegeven jou te bedanken voor dit signaal. Het is goed ontvangen en geregistreerd. Een oplossing ligt niet voor de hand en het kan ook wel even duren voordat wij een oplossing kunnen bieden. Dit heeft meer-en-deels te maken met het feit dat er weinig mensen hier gebruik van maken. Wel gaan we ermee aan de slag.
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo tweerwag en welkom bij de NS Community,

Vreemd dat je deze niet kan openen. Ik heb nog niet eerder klachten vernomen dat NS Flex abonnementhouders deze niet kunnen openen. Ik zal je signaal in ieder geval doorzetten. Vaak krijg ik snel een terugkoppeling en indien dat het geval is zal ik je dat laten weten. Kan ik je misschien nog helpen door deze factuur handmatig naar je te sturen? Dan ontvang ik graag een privébericht met je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum en OV-chipkaartnummer. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Hallo Erryt,

Dank voor je snelle reactie! Ik kan het bestand gewoon openen en lezen na het weghalen van die drie bytes. Ik vermoed dat de meeste pdf-lezers wat vergeeflijker zijn dan mijn lezer (mupdf), en die lezer wordt relatief erg weinig gebruikt. Dat verklaart denk ik waarom ik de eerste ben.

Ik vind het trouwens niet zozeer een klacht, maar gewoon een klein verbeterpuntje. Ik ben tot nu toe heel tevreden met NS Flex. 🙂
Dat is heel fijn om te lezen. Ik zal je bevindingen aankaarten zodat hier naar gekeken kan worden. Indien het een simpele handeling is waarbij gebruikers van overige pfd-lezers geen last van zullen hebben heb ik het vermoeden dat wij dit wel zullen aanpassen, maar ik durf niets te beloven.
Reputatie 6
Of er geen enkele andere pdf reader bestaat die het nu wel doet en zonder BOM niet, lijkt me onmogelijk om na te gaan, maar zoals blijkt uit de specificaties waarnaar in de gelinkte stackoverflow post verwezen wordt, is een BOM hier in strijd met de specificatie. Als een reader een bestand zonder BOM niet kan lezen, is de reader dus onjuist maar als hij een bestand met BOM niet kan lezen, kan de reader nog steeds goed zijn en is het bestand onjuist.
Vanuit het NS Flex team is mij opdracht gegeven jou te bedanken voor dit signaal. Het is goed ontvangen en geregistreerd. Een oplossing ligt niet voor de hand en het kan ook wel even duren voordat wij een oplossing kunnen bieden. Dit heeft meer-en-deels te maken met het feit dat er weinig mensen hier gebruik van maken. Wel gaan we ermee aan de slag.

Reageer