beantwoord

Chipkaart kapot

Sinds drie maanden heb ik een nieuwe OV chipkaart met NS flex (1e klas, vrij). Ik was een tevreden klant totdat mijn kaart stoorde en naar nu blijkt defect is. (geeft geen response op mijn nfc app van de telefoon). Weigert uitcheck.

Vragen:
(1) Hoe kan ik als ik bij de info paal voor informatie vraag (paar minuten voor de trein) te horen krijgen: koop eerst een nieuwe kaart. Mijn antwoord: dan ga ik veel te laat op mijn afspraak komen. Antwoord van NS: dat is dan jammer voor je (!?)

(2) Dit probleem wordt veroorzaakt door een defecte kaart.
(a) Waarom zou ik moeten betalen voor het vervangen van een kaart dat binnen 3 maanden stuk gaat?
(b) Verder zou ik meer meedenken verwachten. Wat als dit gebeurd was bij de laatste trein? Slapen als een zwerver op het station?
(c) Mijn vorige kaart ging jaren mee (gestolen). De iets oudere anonieme kaart (gebruik ik voor prive reizen) bewaar ik op dezelfde plek. Ik ga zorgvuldig met de kaart om (zit in een metalen credit card doosje).

(3) Wat nu? Hoe kom ik aan een nieuwe kaart, hoe kan ik reizen totdat ik een nieuwe kaart heb?

(4) Hoe kom ik het station uit? Kaart deed raar bij inchecken (poortje ging heel langzaam open). Conducteur kan niets zien.

Rob
icon

Beste antwoord door dennisg 28 maart 2019, 18:16

Hallo @Rob Werk.

Voor een vervangende kaart kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van ov-chipkaart.nl. Leg de situatie uit. Je kaart moet je dan opsturen naar hun. Zij kunnen dan kijken of de kaart buiten jou schuld om kapot is gegaan. Zo ja dan krijg je de aanschafkosten van een vervangende kaart terug, dit moet je eerst voorschieten en kost 11 euro.

Als je de kaart vervangt vanwege het defect. Dan zal deze direct geblokkeerd worden. En krijg je gemiddeld binnen 3 werkdagen de nieuwe kaart binnen.

In de tussentijd kun je e-tickets kopen op je mobiel en als je nieuwe kaart binnen is alle kosten laten verrekenen met het abonnement dat je hebt. Neem hiervoor ook even contact op met de klantenservice. Bij voorkeur via social media of live chat.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3
Hallo @Rob Werk.

Voor een vervangende kaart kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van ov-chipkaart.nl. Leg de situatie uit. Je kaart moet je dan opsturen naar hun. Zij kunnen dan kijken of de kaart buiten jou schuld om kapot is gegaan. Zo ja dan krijg je de aanschafkosten van een vervangende kaart terug, dit moet je eerst voorschieten en kost 11 euro.

Als je de kaart vervangt vanwege het defect. Dan zal deze direct geblokkeerd worden. En krijg je gemiddeld binnen 3 werkdagen de nieuwe kaart binnen.

In de tussentijd kun je e-tickets kopen op je mobiel en als je nieuwe kaart binnen is alle kosten laten verrekenen met het abonnement dat je hebt. Neem hiervoor ook even contact op met de klantenservice. Bij voorkeur via social media of live chat.
Badge +3
Als je anonieme kaart nog geldig is, dan zie https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/tijdelijk-reisrecht.html want dan kan je binnen een uur weer reizen op je abonnement (in afwachting van de nieuwe). Scheelt weer losse kaartjes declareren.
Badge +3
Oh wacht, je hebt Flex. Dan zie https://www.ns.nl/klantenservice/flex/geld-terug-bij-verlies-of-diefstal.html
Hallo Rob Werk en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je kaart al na zo'n korte tijd defect is geraakt. Je kunt hiervoor, zoals dennisg al aangeeft, contact opnemen met de Klantenservice OV-chipkaart. Zij kunnen je helpen met het vervangen van de kaart.

Ik begrijp uit je bericht dat je via de informatiepaal het advies hebt gekregen om een nieuwe kaart aan te schaffen. Op zichzelf is dat advies juist, al helpt het je op dat moment natuurlijk niet verder. Je hebt wel een vervoerbewijs nodig om te gaan reizen totdat je jouw nieuwe kaart hebt ontvangen. Robert B geeft je hierin een juist advies, losse tickets kopen en achteraf restitutie vragen is de juiste oplossing.
Badge +3
Ik zou dan in plaats van losse tickets kopen de anonieme chipkaart gebruiken, dat declareert een stuk handiger.

Reageer