beantwoord

Correctietarief IC Direct op niet-IC Direct traject

• 21 mei 2019
  • 13 reacties
  • 623 Bekeken

Beste NS,

Verleden week ontving ik een bericht van jullie. Ik heb volgens jullie gegevens op een desbetreffende dag een treinreis gemaakt zonder toeslag voor IC direct. Jullie brengen mij hiervoor een correctietarief in rekening twv €10,00, welke op de eerstvolgende factuur wordt verrekend.

Nu heb ik op deze desbetreffende dag een reis gemaakt van Venlo naar EIndhoven (via NS). Ik heb dit (voor de zekerheid) nog even nagekeken in mijn reishistorie. Jullie begrijpen (hoop ik) mijn verbazing omdat a) ik niet in een IC Direct heb gereisd en b) er op het traject Venlo - Eindhoven helemaal geen IC Direct mogelijkheid is!

Graag zou ik dan ook zien dat jullie dit correctietarief van mijn eerstvolgende factuur verwijderen, en maatregelen treffen om dit in de toekomst te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Marc Vervuurt
icon

Beste antwoord door Denice NS 21 mei 2019, 14:54

Hi Marc. Welkom bij de Community.

Dat is inderdaad heel bijzonder aangezien, zoals je zelf ook al aangeeft, er geen IC Direct rijdt op het traject van Venlo naar Eindhoven.

Wat betreft het corrigeren van je factuur kan je het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Dit gaat het snelste via Facebook, Twitter of onze Chat. Telefonisch contact opnemen kan uiteraard ook via 030-7515155 (lokaal tarief).
Bekijk origineel

13 reacties

Hi Marc. Welkom bij de Community.

Dat is inderdaad heel bijzonder aangezien, zoals je zelf ook al aangeeft, er geen IC Direct rijdt op het traject van Venlo naar Eindhoven.

Wat betreft het corrigeren van je factuur kan je het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Dit gaat het snelste via Facebook, Twitter of onze Chat. Telefonisch contact opnemen kan uiteraard ook via 030-7515155 (lokaal tarief).
Reputatie 7
Badge +3
Zat TS van deze misschien in dezelfde trein, of had anders dezelfde HC?
https://community.ns.nl/ns-flex-60/wrong-correction-rate-57830

Het gaat toch best regelmatig mis met die correctietarieven.
Denice, ga je ook een melding doorzetten om deze fout in jullie software op te laten lossen?
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat toch best regelmatig mis met die correctietarieven.
Dat valt mij ook op. Ook met het tegen de reisrichting reizen. En we zien hier natuurlijk maar een fractie van het daadwerkelijke aantal.
Ik snap ook niet dat de standaardreactie van NS blijft bij dat je je geld terug kunt krijgen bij de klantenservice. Dat is natuurlijk belangrijk voor TS, maar belangrijker is dat dit probleem wordt opgelost. Er zitten nog een hoop kinderziektes in Flex en al dit soort voorbeelden zijn ontzettend belangrijk voor de ontwikkelaars om de oorzaak van die problemen te achterhalen en te fixen.
NS lijkt het helaas niet als haar taak te zien om:
  • het juiste bedrag in rekening te brengen
  • foute bedragen pro-actief te herstellen
  • reizigers te informeren over (mogelijk) foute bedragen
NS ziet het als de verantwoordelijkheid van de reiziger om fouten van de NS op te merken en het ten onrechte geïncasseerde geld terug te vragen, waarna NS zichzelf op de borst klopt dat ze zich zo "coulant" opstelt.
Badge +3
Inderdaad, de laatste tijd veel meldingen over die (spook)correcties voor ICd, en zelfs het omgekeerde dus.. Netjes toeslag geladen, toch bij controle een correctie!

NS zegt vrolijk "Bij NS Flex de toeslag liever gewoon op een andere kaart laden (dat mag een anonieme zijn), totdat het opgelost is". De reiziger op ¼, ½ of met wat moeite op ¾ ? 🤔

Kijk, in de spits maakt het niets uit, dan koop je gewoon (elke keer weer...) een e-ticket of los kaartje voor € 2,40, maar daarbuiten scheelt dat je gewoon €1 extra per rit... en die gaan ze niet vergoeden denk ik zomaar (moeten ze eerst reismoment gaan uitzoeken spits/dal) en toeslag is heel de dag geldig op zich (in ieder geval tot 1e controlemoment in de trein, een 2e keer gebruiken zal dan niet lukken misschien?)

Extra ov-chipkaart kost je € 7,50 en wordt ook niet vergoed... Hooguit bij een (duur) ICd abonnement😥
En de volgende:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/wrong-correction-rate-57830
Reputatie 4
Het snelste even bellen?
de keren dat ik daar niet omheen kon (opzeggen doorlopend ABO) duurde het minimaal zo'n 20 min voordat ik een mens aan de lijn kreeg-en ca. de helft van de keren werd dan volgehouden dat het niet kon (een ABO na 1 jaar opzeggen, maar waar wel in de loop v.h. jaar een upgrade was gedaan). Dan was mijn ervaring met ARRIVA toch heel wat positiever qua klantgerichtheid.
Het zou NS grotelijks sieren als ze al die meelevende reacties eens zouden inwisselen voor doeltreffende zakelijke info, incl. de negatieve kanten.
Denice, ga je ook een melding doorzetten om deze fout in jullie software op te laten lossen?

Dat heb ik nu alsnog gedaan, nieuwhier. Ik verwacht geen inhoudelijke reactie maar mijn collega's gaan ermee aan de slag.
Ik heb zojuist wederom een e-mail gestuurd naar onze NS Flex afdeling, hopelijk kom ik erachter hoe dit inmiddels is geregeld binnen de software.
Badge +3
Dat men een keurig geladen ICd toeslag (of 1e klas e.d.) niet ziet ligt in de meeste gevallen aan de conducteurs, want volgens @Loes is alles met wat geduld (en swipen op de MCL) gewoon boven water te halen. Dat weten sommigen blijkbaar niet en maken een registratie (laat het Flex systeem het -terecht of niet- maar lekker uitzoeken)? 🤔 Verschilt volgens mij weinig van een Business Card, waar je nooit iets over die correctie hoort verder.

Maar dat je bij een reis Venlo - Eindhoven (of Utrecht) een ICd toeslag voor je kiezen krijgt is natuurlijk kolder, en lijkt mij ook te komen door een (handmatige) registratie/correctie, maar kan natuurlijk ook een bug in het systeem zijn.
Daar ga ik dus achteraan!
Onze NS Flex afdeling heeft het denk ik heel erg druk, ik zal een update sturen wanneer ik reactie krijg. In de tussentijd laat ik het even rusten.

Reageer