beantwoord

Correctietarief IC Toeslag maar wel de toeslagzuil hebben aangeraakt

• 16 mei 2019
  • 6 reacties
  • 432 Bekeken

Beste medewerker,

Vanochtend had ik met de trein van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal gereisd. Ik weet zeker dat ik mijn toeslag bij de zuil had gehaald. Bij mijn reishistorie staat dit ook vermeld. Er staat alleen 0 euro bij, ook bij mijn reis twee dagen geleden. Terwijl bij de overige transacties wel 1,40 staat. Wat vreemd is dat er ook bij mijn vorige twee reizen (niet de toeslag): In bewerking staat, bij alle andere staat wel gewoon 0 euro, omdat ik een dalvrij abbo heb. Ik stuur een screenshot van mijn treinreis mee.

Ik heb net gebeld naar de klantenservice, maar er werd helemaal niks uitgelegd. Ik werd sterker nog niet eens begrepen. Het antwoord was: wacht maar op de factuur. Ook vind ik het jammer dat de conducteur op een geniepige wijze mij een correctietarief geeft, zonder dat te vermelden.

Als dit zo blijft hoef ik dit hele flex-abonnement niet meer. Het geeft meer gedoe dan dat het oplost.

Graag zou ik willen weten waarom ik een correctietarief heb gekregen, terwijl ik wel de toeslagzuil had aangeraakt. Ik wil morgen namelijk niet weer hetzelfde probleem.

Mvg, Kristian
icon

Beste antwoord door Loes 16 mei 2019, 16:02

Ik zit soms op de Intercity Direct, dus ik herken deze case wel. Het lastige voor ons is, dat de feiten soms anders zijn op dat moment.

Ik begrijp uit uw verhaal dat u een Flex Dal Vrij abonnement heeft. U beweert (ik kan het tegendeel niet bewijzen) dat u de toeslag op uw flex kaart heeft geladen. Het vreemde is, dat ik dit eerder ben tegengekomen, dus de reiziger met Flex beweert de toeslag geladen te hebben en bij uitlezen van de OV kaart kan ik hem niet zien. Daar zit nu direct het probleem. Flex geeft ons de mogelijkheid sneller een correctie toe te passen. Officieel staat in onze werkomschrijving dat als we u controleren, de toeslag niet kunnen zien op de kaart, wij u moeten vragen of u een toeslag heeft, ms heeft u wel een andere kaart gebruikt. Als er geen toeslag wordt overhandigd, word ik geacht deze te registreren, wat in uw geval ook is gebeurd. Wat blijkbaar niet is vermeldt, dat deze registratie werd gedaan en dat is tegen de werkinstructie in.
Zelf heb ik het idee dat de toeslag en Flex niet altijd soepel gaan. Als u toevallig nog een andere OV chipkaart heeft liggen, zou ik eigenlijk willen adviseren een andere OV te gebruiken voor de toeslag. Dan betaalt u wel direct voor de toeslag, maar staat ook goed op de kaart. Het zou mij dus niet verbazen als achteraf blijkt dat u inderdaad de toeslag heeft geladen en dat dit niet goed op de kaart stond. Ik zou de adviezen volgen, want achteraf zal het op de factuur worden gecorrigeerd zodra dit kan natuurlijk als alles klopt.
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo Reiziger Dalvrij en welkom bij de NS Community.

Voor wat je laatste vraag betreft denk ik dat @Loes je wel kan voorzien van wat inzicht over hoe dit precies in zijn werk gaat. Ik snap echter dat je ook wat informatie wilt over je factuur. Uit het feit dat je het over een correctiefactuur hebt maak ik op dat je reist met NS Flex. Daarvoor geldt dat het een paar dagen kan duren voordat je reishistorie compleet is. Daar komt nog bij dat er voor een aantal zaken geen juiste prijs wordt aangegeven wanneer je dit in je reishistorie opzoekt. De factuur die je krijgt na afloop van de contractmaand is een betere optie om informatie uit te putten. Vermoedelijk is dit ook waarom mijn collega's je hiernaar hebben verwezen. Kom je er zo verder uit?
Reputatie 4
Je zou ook de toeslag op je mobiel kunnen kopen en dan tijdens een controle laten zien. Of bij een automaat kunnen kopen.
Beste Jouke,

Bedankt voor je antwoord. Ik had het over een correctietarief van 10 euro, omdat ik blijkbaar geen IC Direct toeslag had, terwijl ik wel het paaltje had aangetikt. Dat is het onbekende bedrag van 10 euro. Ik vraag me ├╝berhaupt af waarom er onbekend staat, terwijl ik wel een mail krijg met dat het een correctietarief betreft. Maar in mijn reishistorie staat wel degelijk dat ik een toeslag heb betaald, alleen wel van 0 euro. Het lijkt me zeer vermoeiend om telkens mijn factuur op deze wijze in de gaten te moeten houden. Dan heb ik liever het reguliere abbonoment weer.

Ik hoor graag van jullie.
Ik zit soms op de Intercity Direct, dus ik herken deze case wel. Het lastige voor ons is, dat de feiten soms anders zijn op dat moment.

Ik begrijp uit uw verhaal dat u een Flex Dal Vrij abonnement heeft. U beweert (ik kan het tegendeel niet bewijzen) dat u de toeslag op uw flex kaart heeft geladen. Het vreemde is, dat ik dit eerder ben tegengekomen, dus de reiziger met Flex beweert de toeslag geladen te hebben en bij uitlezen van de OV kaart kan ik hem niet zien. Daar zit nu direct het probleem. Flex geeft ons de mogelijkheid sneller een correctie toe te passen. Officieel staat in onze werkomschrijving dat als we u controleren, de toeslag niet kunnen zien op de kaart, wij u moeten vragen of u een toeslag heeft, ms heeft u wel een andere kaart gebruikt. Als er geen toeslag wordt overhandigd, word ik geacht deze te registreren, wat in uw geval ook is gebeurd. Wat blijkbaar niet is vermeldt, dat deze registratie werd gedaan en dat is tegen de werkinstructie in.
Zelf heb ik het idee dat de toeslag en Flex niet altijd soepel gaan. Als u toevallig nog een andere OV chipkaart heeft liggen, zou ik eigenlijk willen adviseren een andere OV te gebruiken voor de toeslag. Dan betaalt u wel direct voor de toeslag, maar staat ook goed op de kaart. Het zou mij dus niet verbazen als achteraf blijkt dat u inderdaad de toeslag heeft geladen en dat dit niet goed op de kaart stond. Ik zou de adviezen volgen, want achteraf zal het op de factuur worden gecorrigeerd zodra dit kan natuurlijk als alles klopt.
Beste Loes,

Het gaat inderdaad om een NS flex abonnement. In mijn screenshot van mijn reishistorie staat duidelijk aangegeven dat ik een toeslag heb, alleen van 0 euro. Op dinsdag had ik op schiphol ook een toeslag gehaald en daar staat ook 0 euro bij. Ik werd alleen niet gecontroleerd (gelukkig in dit geval blijkbaar). Bij alle andere toeslag transacties staat wel gewoon de 1,40 (het tarief buiten de spits) . Dus misschien dat het hier mis gaat?

Ik vind het treurig om te horen dat meneer tegen de werkwijze was in gegaan. Ik zag hem wat tikken op zijn pad, had niks vermeld en opeens later zie ik een mail verschijnen. Het is op zijn minst netjes om te vermelden dat ik een correctietarief van 10 euro krijg. Het geeft geen prettig gevoel zo.

Zoals ik uit jouw verhaal opmaak heeft NS dus een ondeugdelijk product geleverd en wordt het probleem wederom bij de klant neergelegd. Ik vind dit toch buitengewoon vreemd. Kan best zijn dat TS niet de opslag heeft geladen (ik heb hem aangeraakt). Eerste vereiste is natuurlijk wel dat NS ervoor zorgt dat de registratie goed verloopt. Ook dat uw collega tegen de werkinstructie in, de toeslag registreert valt niet goed te praten (Hier zijn meerdere klachten over op dit forum).

Reageer