beantwoord

Correctietarief ivm reizen tegen de reisrichting in

Ik ben afgelopen zaterdag van Nijkerk naar Amersfoort gereisd en terug. Gewoon netjes ingecheckt en uitgecheckt. Nu kreeg ik later die dag een email van de NS waarin gezegd werd dat ik een treinreis gemaakt had tegen de reisrichting in. Iets wat op zichzelf al heel bijzonder is (hoe dan??). En dat het correctietarief van €50 in rekening gebracht zou worden op de eerst volgende rekening.. De (telefonische) klantenservice vond het ook raar en verwees mij hier heen. Enig idee wat er fout is gegaan??

Groetjes, Tim

icon

Beste antwoord door Thomas NS 15 mei 2018, 21:52

Bedankt voor het privébericht.

Ik heb in de factuur gekeken en geconstateerd dat de €50,- inderdaad als correctietarief berekend is. Deze heb ik als creditaanvraag teruggestuurd. Omdat de nieuwe factuur onderweg is (binnen 1 week) kan ik niet met zekerheid zeggen dat deze creditaanvraag op tijd behandeld is. Dat kan twee dingen betekenen: óf de €50,- wordt niet in rekening gebracht omdat de twee bedragen tegen elkaar worden weggestreept, óf het correctietarief wordt wel berekend en de creditaanvraag wordt in de volgende factuur verwerkt. Ik zie overigens in jouw reishistorie ook geen rariteiten, dus dit zal een technisch mankement zijn geweest waarbij de conducteur de check-in niet heeft (kunnen) inzien. Mocht het nogmaals voorkomen, weet je ons te vinden.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Checkte u in Nijkerk in, in Amersfoort uit, op de terugweg in te Amersfoort en uit in Nijkerk? Het lijkt er op dat u in Amersfoort niet bent uit- en ingecheckt.

Het lijkt me het handigste dat u dit in uw reishistorie even nakijkt. Er behoort sprake te zijn van een uit- en incheck. Er behoren daar vier bewerkingen te staan.

Hoe dan ook, het is goed dat u zich even vergewist, eerder valt er niets met zekerheid te zeggen.
Ik heb me gewoon netjes ingecheckt en uitgecheckt (in Amersfoort moet dat ook, want de poortjes zijn daar dicht). In de NS app zie ik ook dat ik gewoon ben in- en uitgecheckt.

Reputatie 7
Badge +4
Ik zou met deze gegevens even naar Klantenservice gaan en het voorleggen. Het is ook wat vreemd dat men naar hier verwijst, het is wel zo dat de moderatoren hier beter door de wol geverfd zijn. U kunt het beste even wachten tot een moderator het oppakt, maar ik verwacht dat niet voor morgenochtend.

Zie ook de opmerking van Momo hieronder.
Reputatie 7
Badge +3
Ik lees dat klantenservice hem naar het forum verwijst ... :)
Ben wel benieuwd wat hier aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +4
Ik was al aan het aanvullen, een moderator moet er maar even naar kijken. Wij kunnen wel adviseren in deze, maar het niet zelf oplossen.

@mrfreeze Ik vraag het me ook af.😇
Reputatie 7
Badge +2
Voor vragen over NS Flex wordt je inderdaad verwezen naar het forum.
Badge +3
Thomas NS is inderdaad aanspreekpunt, zolang de andere kanalen nog niet volledig op de hoogte zijn van www.ns.nl/flex

Maar wees gerust, die (bizarre) € 50,- correctie is al vaker voorbij gekomen en wordt als het goed is ook niet eens in rekening gebracht.

Je hebt een keurige historie, en hooguit is er in Amersfoort iets mis gegaan (een Connexxion poortje of paaltje?) Die hebben een haat-liefde verhouding met NS, omdat je bijvoorbeeld juist daar wél in de spits mag overstappen naar bijv. Barneveld of Ede-Wageningen en zo!

Flex is sowieso nog in testfase, en er gaat nog van alles mis. Niet al te druk over maken dus, tenzij je bankrekening gaat klagen :D

Min of meer terecht dus dat je dan hier bij de Community terecht komt, met een enkele NS medewerker die er alles over kan (en gaat) vertellen.
Reputatie 7
Badge +4
Flex is nog niet volwassen en Amersfoort kent twee vervoerders, dus het zal wel maatwerk worden. Het is me niet helder of eroplos de informatie van NS of van OV-chipkaart heeft, met name als het gaat om de incheck in Amersfoort. Met een in- of uitcheck bij Connexion komen we al dichterbij. Ik denk dat het met een sisser afloopt, maar de jongens moeten er maar even naar kijken.
Reputatie 7
Badge +2
Bent u overigens (in de trein) gecontroleerd?
In de productvoorwaarden van NS Flex vind ik alleen iets terug over een correctietarief van €50 in rekening brengen voor tegen de reisrichting reizen wanneer dit tijdens een controle wordt geconstateerd.

Wanneer het zou gaan om bij een verkeerde vervoerder in- of uitchecken zal er toch niet staan dat TS tegen de richting heeft gereisd maar zou er vermeld moeten zijn dat er een check-in of een check-uit ontbreekt.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1521820275138/content/assets/ns-nl/abonnementen/2018/productvoorwaarden-ns-flex-feb-2018.pdf
Badge +3
Ik verwijs voor het gemak even naar dit topic waar er ook zomaar € 50,- berekend werd als correctie.

Mijn eigen gok in dat topic laat ik maar even voor wat het is (plausibel dus)...

Ga vooral NIET doorlezen hier dus 😛
Reputatie 7
Badge +4
Het is een gok maar in Amersfoort bij Connexion uit- en inchecken en dan controle door NS op de terugweg zou natuurlijk wel kunnen. Leuk dat je dat correctietarief even uitzocht, Momo.

Ik heb nog een mooie Muscadet staan. 😇

Welk grappig het met meerdere mensen uit te puzzelen.
Reputatie 7
Hallo Eroplos en welkom bij de NS Community.

Het is mij op afstand nog niet duidelijk waarom dit correctietarief is berekend, maar ik kijk er graag naar voor je. Het is mij ook niet duidelijk waarom er is aangegeven dat er tegen de reisrichting in is gereisd, want dat lijkt mij hier niet aan de orde.

Kun jij mij een privébericht sturen met jouw voorletters, achternaam, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en IBAN + e-mailadres? Dan kijk ik meteen waar het fout is gegaan en probeer ik een oplossing te vinden. Je kunt een bericht sturen naar mij door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'. Ik ben er vanavond tot 22:00 uur.
Bedankt allemaal voor het meedenken waar dit aan kan liggen! Om op een eerdere vraag terug te komen, ik ben op de terugweg (Amersfoort naar Nijkerk) gecontroleerd. Ik reis regelmatig naar A'foort en kijk altijd bij welk poortje ik moet zijn. Het lijkt me heel sterk dat ik bij het verkeerde poortje ben in- of uitgecheckt.
Het lijkt me wel dat als ik gecontroleerd ben en per ongeluk bij Connexxion was ingecheckt, dat de conducteur er iets over zou zeggen. Dat verklaart overigens nog niet het hele "tegen de reisrichting in reizen", dan zou ik met een niet geldig vervoersbewijs gereisd hebben..

@Thomas NS heb je net een berichtje gestuurd, alvast thnks voor de hulp!
Reputatie 7
Bedankt voor het privébericht.

Ik heb in de factuur gekeken en geconstateerd dat de €50,- inderdaad als correctietarief berekend is. Deze heb ik als creditaanvraag teruggestuurd. Omdat de nieuwe factuur onderweg is (binnen 1 week) kan ik niet met zekerheid zeggen dat deze creditaanvraag op tijd behandeld is. Dat kan twee dingen betekenen: óf de €50,- wordt niet in rekening gebracht omdat de twee bedragen tegen elkaar worden weggestreept, óf het correctietarief wordt wel berekend en de creditaanvraag wordt in de volgende factuur verwerkt. Ik zie overigens in jouw reishistorie ook geen rariteiten, dus dit zal een technisch mankement zijn geweest waarbij de conducteur de check-in niet heeft (kunnen) inzien. Mocht het nogmaals voorkomen, weet je ons te vinden.
@Thomas NS thanks voor de snelle hulp! Zal de factuur afwachten! Maar uit nieuwsgierigheid, hoe kan je tegen de reisrichting in reizen? 😉
Reputatie 7
Badge +2
Voorbeeld is van Breda naar Rotterdam Lombardijen wordt je geacht naar Dordrecht te reizen en dan de sprinter naar Lombardijen. Tegen de reisrichting is IC Breda naar Rotterdam Centraal en dan klein stukje sprinter terug naar Lombardijen, want dan ga je weer in de richting waar je vandan kwam. Dit mag wel met een Altijd Vrij abonnement of wanneer je in Rotterdam Centraal uit- en weer incheckt.
Voorbeeld is van Breda naar Rotterdam Lombardijen wordt je geacht naar Dordrecht te reizen en dan de sprinter naar Lombardijen. Tegen de reisrichting is IC Breda naar Rotterdam en dan klein stukje sprinter terug naar Lombardijen. Dit mag wel met een Altijd Vrij abonnement.

Ok dat snap ik op zich wel, maar hoe kan dit op een klein stukje van Amersfoort naar Nijkerk? Kan het dan zo zijn dat ik te vroeg voor vertrek was ingecheckt?
Reputatie 7
Badge +2
Dat is inderdaad een goede vraag, is denk ik nog een mysterie.

De tijd van inchecken moet niet uitmaken.
Hypothetisch gezien zou iemand in Amersfoort kunnen inchecken en de trein nemen en vervolgens in slaap vallen of niet opletten en dan pas 1 of 2 stations verder doorhebben dat Nijkerk al geweest is. Wanneer je dan terugreist naar Nijkerk zonder dat je eerst uit en weer incheckt reis je tegen de reisrichting. Maar dat lijkt me bij u niet het geval te zijn geweest.

Belangrijkste is dat u die €50 nu weer terug krijgt.
Dag allen, ik heb hetzelfde probleem. Ik kreeg net een mail dat ik €50 correctie moet betalen, terwijl ik gister netjes heb in- en uitgecheckt. Is er iemand die me hiermee kan helpen?
Reputatie 5
Welke reis maakte je (beginstation en eindstation) en op welk moment (tussen welke stations) controleerde de conducteur uw OV-chipkaart?
Van Utrecht Vaartsche Rijn naar Leiden. En toen ben ik inderdaad ergens gecontroleerd, ik durf alleen niet te zeggen waar dat precies was. De conducteur heeft in ieder geval niets gezegd.
Reputatie 4
Hoe ben je gereisd? Voor deze route mag je zowel via Alphen aan den Rijn als via Schiphol en het lijkt me sterk dat je een andere route hebt genomen. Toch niet via Den Haag? Dat mag dan weer niet.

Ik zou sowieso even contact opnemen met de klantenservice om te vragen waarvoor dit correctietarief is en het eventueel te laten corrigeren.

https://www.ns.nl/klantenservice/contact
Via Alphen inderdaad. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik incheck bij Vaartsche Rijn en je dan via Utrecht CS weer langs Vaartsche Rijn komt..
Reputatie 4
Ik zie niet zo snel hoe je weer langs Vaartsche Rijn komt. Haal je Vaartsche en Leidsche Rijn niet door elkaar? De trein van Utrecht naar Leiden komt namelijk langs Leidsche Rijn en niet langs Vaartsche Rijn.

Als je gewoon van Vaartsche Rijn naar Utrecht bent gegaan en daarna met de trein naar Leiden (via Alphen aan den Rijn), dan snap ik ook niet waarom er een correctietarief in rekening is gebracht. Maar goed, wij kunnen dat hier dus niet zien en de klantenservice wel.
Oke, waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik begrijp het ook niet. Bedankt voor het meedenken, ik ga naar de Klantenservice

Reageer