Correctietarief NS international icm controle NS Flex

• 7 februari 2020
  • 4 reacties
  • 132 Bekeken

Eerder deze week vertrok ik om 9:50 vanuit Brussel naar Breda. Omdat ik een NS Flex dal vrij abonnement bezit, heb ik bij het internationale ticket het deel in Nederland als 100% vrij geselecteerd. Onderweg werd ik gecontroleerd, waarbij ook gevraagd werd naar mijn OV kaart om het NS Flex abonnement te controleren. Dit was allemaal in orde volgens de conducteur. In Breda aangekomen heb ik direct ingecheckt met NS en vervolgens op mijn bestemmingsstation weer uitgecheckt (zojuist gecontroleerd in OV geschiedenis). Echter kreeg ik toch een factuur met correctietarief.

De correctie is van het tijdstip van de controle door de conducteur en heeft als motivatie “Reis zonder check-in“. In topics zoals deze: https://community.ns.nl/ns-flex-60/nieuwe-regels-ns-abo-icm-ticket-naar-buitenland-59858 staat beschreven dat dit een geldige manier van reizen is vanuit Brussel. Uit deze topics blijkt ook dat dit een terugkomend probleem is (5 maanden geleden, 6 maanden geleden, etc). Om dit voor mijzelf en toekomstige reizigers op te lossen, is dit een fout door conducteurs (mogelijk door onduidelijke weergave in de MCLC) of is dit een probleem in automatische software logica (OV controle terwijl je niet bent ingecheckt) wat nagekeken moet worden? Het zou mooi zijn als dit terugkerende probleem opgepakt en opgelost kan worden.

4 reacties

De conducteur die uw kaart uitlas, zal dit nu ten onrechte geregistreerd hebben. Een uitleesactie met geen geldige checkin mag niet zomaar geregistreerd worden door het systeem, want als een reiziger iets wil weten over zijn kaart, hoeft die daarvoor niet perse ingecheckt te zijn.

Wij kunnen niet in het 1e scherm zien welk abonnement u heeft en moeten daarvoor naar ons servicescherm toe. Dit staat ook in onze werkvoorschriften beschreven als er een internationaal ticket in het spel is. 

De klantenservice kan dit voor u rechtzetten en hoe dit in de toekomst te voorkomen, is dat mijn collega's weten waar ze de info vandaan kunnen halen. Erg vervelend allemaal.

Bedankt voor de reactie, het is inderdaad zojuist mbv de klantenservice rechtgezet. Goed om te weten hoe het is veroorzaakt, dan zou ik het altijd even aan kunnen geven wanneer ik opnieuw wordt gecontroleerd met een internationaal ticket.

Ik zou dat inderdaad willen adviseren. Better safe then sorry. Om in het servicescherm te komen, moeten we van links naar rechts swipen. 

Reputatie 5

Dit soort meldingen komen hier geregeld voor. En dat terwijl de reguliere andere bezoekers ook nog vaak erop wijzen dat juist op de BeNeLux het controlerend personeel wel veel beter op de hoogte is als op vele gewone trajecten in aanvoer. Verder houdt een groot deel van het personeel er totaal niet van dat de klanten hen wijzen hoe iets moet-deels begrijpelijk, deels kinnesinne.

Hopelijk geldt hier hetzelfe voor als hoe de klanten moesten wennen aan dat hele chipkaartgebeuren: heel langzaam aan komt het wel.

Reageer