beantwoord

dal vrij duurder met NS flex?

• 2 januari 2020
  • 12 reacties
  • 224 Bekeken

Reputatie 1

NS raadt aan een abonnement in combinatie met reizen op saldo om te zetten naar NS flex. maar als ik dit doe wordt mij dal-vrij abonnement zomaar €  62 euro duurder, zie bijlage. dat ga ik dus niet doen, als het € 133 per maand moet kosten is het einde oefening. vanwaar deze prijsverhoging? klopt dit wel?

icon

Beste antwoord door Thom 2 januari 2020, 23:58

De logica is dat het abonnement dat u heeft, nog niet beschikbaar is voor Flex en u bij de overgang naar Flex dus uw gunstiger prijs kwijtraakt. U hoeft echter helemaal niet over te gaan naar Flex en u kunt rustig afwachten. Uw abonnement loopt gewoon door tegen de prijs van 71 euro, en dat raakt u ook niet kwijt.

Op een gegeven moment kunt u overgaan voor dezelfde prijs. U moet nu alleen op saldo reizen voor de ritten buiten de vrije uren en u krijgt geen maandelijkse rekening achteraf. Het is zelfs maar de vraag of dat laatste altijd een voordeel is.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U heeft een klassiek abonnement voor 65 plus. U kunt beter niet overgaan naar Flex, want dat is voor u veel duurder. In de loop van het jaar wordt Flex voor 65 plus tegen de huidige prijs wel mogelijk, maar nu nog niet.

Het is buitengewoon onverstandig om over te gaan naar Flex bij een  65 plusabonnement. U gooit dan meer dan 50 euro per maand weg. Op een gegeven moment wordt uw abonnement Flex, maar voor dezelfde prijs als nu. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u nu misschien korting omdat u ouder bent dan 65 jaar?  Dat kan op dit moment nog niet met Flex maar volgens mij wel wanneer in 2021 iedereen met een klassiek Dal Vrij abonnement moet overstappen naar Flex Dal Vrij. Voor nu zou ik dus gewoon het abonnement houden wat u heeft en de communicatie over overstappen naar Flex die nog zal volgen afwachten.

Reputatie 1

de logica ontgaat mij geheel en doe dus niks (en wacht af). we zien wel, opzeggen kan altijd nog.

Reputatie 7
Badge +4

De logica is dat het abonnement dat u heeft, nog niet beschikbaar is voor Flex en u bij de overgang naar Flex dus uw gunstiger prijs kwijtraakt. U hoeft echter helemaal niet over te gaan naar Flex en u kunt rustig afwachten. Uw abonnement loopt gewoon door tegen de prijs van 71 euro, en dat raakt u ook niet kwijt.

Op een gegeven moment kunt u overgaan voor dezelfde prijs. U moet nu alleen op saldo reizen voor de ritten buiten de vrije uren en u krijgt geen maandelijkse rekening achteraf. Het is zelfs maar de vraag of dat laatste altijd een voordeel is.

Reputatie 1

de logica die mij ontgaat is waarom NS niet meldt dat je moet wachten als je dit opstart in MijnNS. maar doodleuk het zelfde product bijna twee keer zo duur aanbiedt. het moet toch mogelijk zijn eea zo te programmeren dat dit wordt uitgelegd? maar ik wacht af, gaat tenslotte prima en met reizen op saldo is niks mis, gaat al jaren goed.

De logica is dat er een nieuw duurder product is bijgekomen waar u geen gebruik van hoeft te maken. NS Flex Dal Vrij is niet precies hetzelfde als Dal Vrij, anders was het niet als nieuw product gelanceerd.

Reputatie 7
Badge +3

Flex Dal Vrij kost in de basis evenveel als klassiek Dal Vrij, alleen is het bij klassiek Dal Vrij mogelijk dat er korting wordt gegeven wanneer iemand 65+ is. Bij de Flex variant is dat nog niet het geval.

Er zal aan mensen met Dal Vrij zijn aangeraden om (nu al) over te stappen naar Flex, alleen denk ik dat daarbij niet gekeken is naar een korting die iemand nu misschien heeft. Dat is niet zo handig van NS.

Het is niet echt een voordelig advies in deze situatie, daar ben ik het mee eens. Gelukkig zien mensen het meteen, omdat de prijzen wel netjes naast elkaar komen te liggen. Dan kan de gebruiker nog een verstandige keuze maken! ;)

Reputatie 5

Dus alweer moet de gebruiker heel erg opletten en niet voetstoots aannemen wat een op zich gerenommeerd groot bedrijf zelf aanprijst in zijn publicaties? Zulke kleine dingen zijn nog steeds onmogelijk voor NS, of is het enkel om weer eens aan te tonen dat enkel bedrijfsbelang en niet passagiersbelang voorop staat?

Maar hetzelfde geldt al sinds invoering van die chipkaart voor OV voor veel busrittten-die kunnen heel vaak goedkoper zijn dan op de chipkaart, door kopen van dagkaart of ander ticket.

Het is een optie die geboden wordt. Niks is verplicht. Volgens mij denkt menig mens wel 2x na als ze ineens 52 euro meer moeten gaan betalen voor een product met dezelfde voorwaarden. Dus héél erg opletten is hiervoor niet eens nodig. Het is in 1 oogopslag duidelijk toch, de prijzen?

Reputatie 7
Badge +3

De optie wordt geboden op basis van je abonnement, neem ik aan? Dan zou het wel zo netjes zijn ook evt. kortingen mee te nemen in de berekening. Jij kunt het wel duidelijk vinden, maar blijkbaar schept dit alleen maar verwarring, anders zou dit hele topic niet bestaan. Waarom dan niet even de moeite nemen dit aan te passen? 

Jij kunt het wel duidelijk vinden, maar blijkbaar schept dit alleen maar verwarring

Dat is ook zo. Misschien zie ik het teveel vanuit 1 perspectief. Of misschien krijg ik niet genoeg betaald om de overweging links te laten liggen, haha. ;)

De optie wordt geboden op basis van je abonnement, neem ik aan? Dan zou het wel zo netjes zijn ook evt. kortingen mee te nemen in de berekening.

Die feedback kan ik absoluut doorzetten. Ik weet niet of iets dergelijks in ontwikkeling is voor NS Flex (de 65+ korting), maar dit kan daar natuurlijk wel aan bijdragen. Consider it done!

Reageer