beantwoord

dalkorting terug krijgen

• 20 juni 2020
  • 24 reacties
  • 609 Bekeken

Hoi NS!

Ik had gisteravond mijn NS flex Dal abonnement gekocht, maar nu zit ik in de trein en bedenk ik me dat ik de dalkorting nog moest activeren bij de kaarten automaat. Helemaal vergeten in de stress (ik was ook mijn mondkapje vergeten). Kan ik alsnog de korting van mijn reis terug krijgen?

Groetjes!

P.Sl ik had al ns flex op een bestaande pas.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 22 juni 2020, 16:41

Hallo Annemaprie en welkom bij de NS Community,

Ik bemoei me even niet met het wel of niet dragen van het mondkapje. Zoals al aangegeven hoef je een wijziging binnen NS Flex niet te bevestigen bij een OV-automaat. Bij een wijziging van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement dien je wel langs een automaat te gaan, maar als dat niet is gebeurd dan zal ons systeem automatisch het NS Flex abonnement pakken. Als je alsnog je korting bent misgelopen kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te laten corrigeren.

Edit: Bij een wijziging van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement dien je wel langs een automaat te gaan, maar als dat niet is gebeurd dan zal ons systeem niet automatisch het NS Flex abonnement pakken. Als je alsnog je korting bent misgelopen kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te laten corrigeren.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Als u al NS Flex had en het abonnement gewijzigd hebt naar een ander product binnen Flex hoeft u het nieuwe product niet op te halen. De wijziging zal automatisch gaan via de back office.

U heeft als het goed is een email ontvangen dat uw wijziging is verwerkt en binnen uw Mijn NS kunt u na maximaal 1 uur ook het nieuwe abonnement zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment dat je NS Flex bestelt moet je dat via de automaat op je kaart zetten. Voor alle wijzigingen die je daarna binnen NS Flex maakt hoef je niets te doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zit dus zonder mondkapje in de trein en vraagt een eventuele gemiste korting terug? 

De boete voor het reizen zonder mondkapje is €95.

Badge +3

Bij een wijziging binnen NS Flex krijg je (kort na elkaar) twee e-mails.

De eerste is dat de aanvraag voor de wijziging ontvangen is, en de tweede de bevestiging dat de wijziging uitgevoerd is. Vanaf de datum en tijd die daar in staat reis je op je nieuwe abonnement.

Uiteraard zie je ook in Mijn NS welk abonnement actief is.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B (ik was ook mijn mondkapje vergeten)

Badge +3

Ah, overheen gelezen.

Aantal daadwerkelijke boetes in schril contrast met het aantal meldingen van ‘gekke henkies’ die netjes met een mondkapje in de trein zitten (op meters afstand of helemaal alleen in een coupé zelfs) terwijl treinpersoneel totaal niet handhaaft op (groepen) mensen zonder kapje in een vierzitje.

Maar goed, daar ging het niet over...

Reputatie 7
Badge +3

Je zit dus zonder mondkapje in de trein

Hoop aannames weer. Kan ook zijn dat door de stress van het vergeten, er dus op het laatste moment nog een mondkapje geregeld moest worden, en dat daardoor vergeten is langs de kaartautomaat te gaan. Zeker ook gezien het verschil in tegenwoordige en verleden tijd van de zinnen. (ik “zit” in de trein, ik “was” m'n mondkapje vergeten). Misschien ook niet, maar het zou toch best kunnen? Waarom altijd zo zoeken naar iets waar je iemand wellicht op kan ‘pakken'? Dat is toch totaal niet relevant in dit topic? 

Reputatie 7
Badge +3

Je zit dus zonder mondkapje in de trein

Hoop aannames weer. Kan ook zijn dat door de stress van het vergeten, er dus op het laatste moment nog een mondkapje geregeld moest worden, en dat daardoor vergeten is langs de kaartautomaat te gaan. Zeker ook gezien het verschil in tegenwoordige en verleden tijd van de zinnen. (ik “zit” in de trein, ik “was” m'n mondkapje vergeten). Misschien ook niet, maar het zou toch best kunnen? Waarom altijd zo zoeken naar iets waar je iemand wellicht op kan ‘pakken'? Dat is toch totaal niet relevant in dit topic? 

Over aannames gesproken…

TS vond het blijkbaar relevant genoeg om te melden.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, om aan te geven waar de stress door werd veroorzaakt waardoor er vergeten werd langs de automaat te gaan. Waarom zou het anders relevant zijn? 't Is maar wat je wil zien.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, om aan te geven waar de stress door werd veroorzaakt waardoor er vergeten werd langs de automaat te gaan. Waarom zou het anders relevant zijn? 't Is maar wat je wil zien.

Over aannames gesproken….., er staat nergens waardoor de stress veroorzaakt werd.

Reputatie 7
Badge +3

Het staat tussen haakjes achter het woord "stress". 

Maar ik hou op. Als jij je zo beter voelt, prima ...

Reputatie 6
Badge +1

Serieus, gaan we nu weer een discussie houden over of iemand een mondkapje draagt? Of TS nu wel of geen mondkapje heeft gedragen doet er niet toe voor de vraag, daar gaat die namelijk niet over (daar zijn al tientallen topics over). En waardoor de stress precies werd veroorzaakt doet er ook niet toe, als het door een vergeten mondkapje komt is dan is dat de reden, als het door iets anders komt maakt dat verder ook niet uit voor het antwoord. Of gaat iemand zo ook nog vragen of de reis wel noodzakelijk was?

Badge +3

@Loes vindt het blijkbaar prima als je een kapje aan één oor draagt, want dan heb je er in ieder geval eentje (en half moeite gedaan om het op te zetten).

Dus “hij ging al stuk toen ik hem opzette” @Aar telt ook.

Handhaving schijnt bijna nul te zijn.. met Loes dan als uitzondering die mensen echt de trein uit jaagt om een nieuwe te kopen, of (niet het advies!) een volgende trein te nemen.

Reputatie 6
Badge

Gelukkig was ik nog op het perron toen ik hem op deed, en had ik nog 6 over. Maar het kan ook anders overkomen.

Ik vind het alleen ok als ie correct wordt gedragen, anders vind ik er wat van. De tijd gaat komen dat ik er klaar mee ben met dit kat en muis spel en ook zal gaan bekeuren ervoor.

Hele reis doen over 1 boterham, yeah right.

Hallo Annemaprie en welkom bij de NS Community,

Ik bemoei me even niet met het wel of niet dragen van het mondkapje. Zoals al aangegeven hoef je een wijziging binnen NS Flex niet te bevestigen bij een OV-automaat. Bij een wijziging van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement dien je wel langs een automaat te gaan, maar als dat niet is gebeurd dan zal ons systeem automatisch het NS Flex abonnement pakken. Als je alsnog je korting bent misgelopen kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te laten corrigeren.

Edit: Bij een wijziging van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement dien je wel langs een automaat te gaan, maar als dat niet is gebeurd dan zal ons systeem niet automatisch het NS Flex abonnement pakken. Als je alsnog je korting bent misgelopen kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te laten corrigeren.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een wijziging van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement dien je wel langs een automaat te gaan, maar als dat niet is gebeurd dan zal ons systeem automatisch het NS Flex abonnement pakken.

Euhm, dat is interessant. En nieuwe informatie op dit forum volgens mij? Als je dus met een bestaande ov-chipkaart overstapt van een klassiek abonnement naar Flex, wordt het nummer van die kaart in de backoffice gelijk als Flex behandeld?
En wordt er dan geen saldo meer van de kaart afgeschreven? Hoe weet dat paaltje dan dat er ergens in de backoffice een vlaggetje ‘Flex’ aan staat? Ik snap dat abonnementskosten automatisch kunnen doorlopen, maar saldo afschrijven én een maandelijkse factuur sturen lijkt me niet helemaal kosjer :wink:

Nee dit geldt bij een wijziging van klassiek naar Flex.

Badge +3

Lijkt me sterk dit, want poortjes/paaltjes zijn dom en zien alleen wat op de kaart staat zonder enige backend-check. Er wordt dus ook gewoon saldo gebruikt, om te beginnen de €10 (bij een kortingsabonnement) voor het inchecken.

Je moet een overstap van klassiek naar Flex altijd bevestigen bij een automaat. Het klassieke (op saldo) product wordt dan gestopt en Reizen op Rekening (Flex) wordt erbij gezet.

In dat geval zal Flex het klassieke abonnement overrulen. De reden dat je langs een automaat dient te gaan is om de beëindiging van het klassieke abonnement te bevestigen, anders zal het klassieke abonnement ook doorlopen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus jullie kunnen wel op afstand het product “Reizen op rekening” op een kaart zetten, maar niet op afstand een klassiek abonnement verwijderen? Sorry Erryt NS, hier klopt helemaal niks van …

Als Flex inderdaad direct in de backoffice geactiveerd wordt, wat natuurlijk kan omdat het kaartnummer bekend is, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat er zowel saldo wordt afgeschreven als dat er gefactureerd wordt, zolang er niet langs een automaat is gegaan.

Badge +3

Bij het bevestigen (uiteraard bij een automaat en niet op afstand) wordt er een einddatum bij het klassieke product geschreven. Het blijft gewoon op de kaart staan maar kan (na die einddatum) niet meer aangesproken worden.

Eigenlijk werkt het nog iets anders, het doorlopende abonnement wordt beëindigd per datum handeling bij automaat en er wordt een tijdelijk product op de kaart gezet met de gekozen einddatum van het (klassieke) abonnement. Bij een overstap naar NS Flex is het per direct, en kan je pas ophalen per de gekozen ingangsdatum!

Zie hier voor een Dal Voordeel dat per 25-03-2019 beëindigd werd, en op 16-03-2019 bij een automaat bevestigd is.

Zonder dat er dan Reizen op Rekening op de kaart gezet wordt reis je dan voltarief op saldo, met een instaptarief van €20 alsof je helemaal geen abonnement hebt, in dit geval per 25-03-2019 dus.

Ik heb het in de groep gegooid en jullie hebben gelijk. De reden waardoor ik dit dacht is dat ik vaak klanten zie die een maand na de wijziging de wijziging bevestigen. De zogenoemde deactivatie van het klassieke abonnement is dan verlopen, maar de activatie voor het reizen op rekening nog niet. Hierdoor staan er dan 2 producten op de kaart. Reizen op rekening en reizen op saldo. In dat geval zal flex het klassieke abonnement overrulen. Dit geldt dus niet als de deactivatie nog klaar staat voor het klassieke abonnement. Excuses voor de verwarring en bedankt voor de les!

Badge +3

Blijft de vraag of een klassiek abonnement tot aan de datum van wisselen naar Flex nog gewoon bruikbaar is (en je een maand krijgt om die wissel op te halen?)

Dat is voor 1e klas Altijd Vrij dus een kleine €600 cadeau… Wissel naar Flex Basis per datum X, Reis op het oude Altijd Vrij (want wat op je kaart staat is leidend) en pas 29 dagen later even omzetten bij een automaat?

Dan heb je aan alle voorwaarden voldaan, met die extra maand Altijd Vrij omdat je slimmer bent dan het ov-chipkaart en NS Flex systeem? :rolling_eyes:

Reageer