Skip to main content
beantwoord

daluren voordeel?

Ik wil 13 mei van Rotterdam naar Alkmaar met de trein. 

heb een dalurenkaart maar lijk dit wel niet te kunnen boeken. 

als ik om 15.30 uur in de trein ga en om 17 uur in Alkmaar kom, wat wordt er dan berekend?

het volle pond? of met 40% korting. 

Wie kan mij helpen. 

annemieke

Beste antwoord door Momo

Om de korting van uw abonnement te krijgen dient u in te checken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat. U kunt hiervoor geen e-ticket boeken / kopen. Bij incheken in de daluren wordt voor de hele reis 40% korting gerekend. 

Bekijk origineel

4 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16538 reacties
  • Antwoord
  • 6 maart 2025

Om de korting van uw abonnement te krijgen dient u in te checken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat. U kunt hiervoor geen e-ticket boeken / kopen. Bij incheken in de daluren wordt voor de hele reis 40% korting gerekend. 

• Koploper****
  • 20334 reacties
  • 7 maart 2025
abuisje schreef:

Ik wil 13 mei van Rotterdam naar Alkmaar met de trein. 

heb een dalurenkaart maar lijk dit wel niet te kunnen boeken. 

als ik om 15.30 uur in de trein ga en om 17 uur in Alkmaar kom, wat wordt er dan berekend?

Als u van tevoren een ticket wil aanschaffen zult u vol moeten betalen.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 19 maart 2025

Ik begrijp Abuisje volkomen, want ook ik vind het vaak lastig om te zien of ik met of zonder daluren korting incheck. Vroeger, toen ik nog niet “op rekening” reisde, was het bij het inchecken wél zichtbaar. Nu staat er alleen “Op rekening reizen”: dat is overbodige informatie. Zelfs bij de afrekening staat er niet bij of er korting is toegepast! NS: verander dat aub.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7312 reacties
  • 19 maart 2025
KeesN schreef:

NS: verander dat aub.

Hoi KeesN,

Ik ben bang dat dit voorlopig niet verandert. Beetje technisch verhaal, maar zo'n paaltje/poortje leest alleen de informatie die op de OV-chipkaart zelf staat. Met Flex staat daar alleen maar het product ‘Reizen op Rekening’ op. Welk abonnement je hebt staat dan weer in de systemen van NS, maar zo'n paaltje/poortje heeft geen toegang tot die systemen en weet dus ook niet of je recht op korting hebt of niet.
Dit heeft als voordeel dat je heel makkelijk je abonnement kunt wijzigen of pauzeren, zonder langs een kaartautomaat te moeten om dit te bevestigen. Het nadeel is inderdaad dat je bij in- en uitchecken niet ziet met welk abonnement er gereisd wordt.
Om zeker te weten dat je met korting reist, zul je op de tijd op het paaltje/poortje moeten letten. Het tijdstip van de eerste incheck van je reis bepaalt het kortingstarief voor de hele reis, ook als je tussendoor uit- en incheckt. Pas als er meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck zit, wordt het vervolg gezien als nieuwe reis en wordt opnieuw gekeken of je recht op korting hebt.

Overigens ging de vraag van abuisje over iets anders. Zij dacht een los ticket te moeten aanschaffen om met korting te kunnen reizen. Om van je abonnement gebruik te maken dien je in- en uit te checken met je OV-chipkaart.

Reageer