Driedubbel gefactureerde reizen!

• 17 juni 2019
  • 22 reacties
  • 833 Bekeken

Ik reis met NS Flex (Reizen op rekening) en heb meestal per maand een factuur tussen 20 en 40 euro. Afgelopen week heb ik vanwege een cursus veel gereisd en rekende op een hogere factuur. Maar de factuur die ik kreeg was wel erg hoog.. Wat bleekt: mijn reizen op 10 en 11 juni zijn drie keer gefactureerd! Totaal bijna €90 teveel. Ik dus bellen. Ja, de NS weet ervan. Het wordt gewoon afgeschreven en het teveel betaalde wordt met volgende facturen verrekend. Nou daar ben ik het dus niet mee eens! Ik vind dat het teveel betaalde teruggestort moet worden, zo snel mogelijk! Anders zie ik het geld pas in september terug. 90 euro is veel geld en ik ben niet van plan de NS te sponsoren vanwege een fout die bij de NS ligt en niet bij mij. Dus zsm geld terug….

22 reacties

Welkom bij de Community, Alma19.

Erg vervelend dat de kosten nu zo hoog uitvallen 😓. Zoals reeds is aangegeven is dit probleem bekend bij ons. Omdat dit probleem door de debiteuren afdeling van NS Flex opgelost zal moeten worden is het onze Klantenservice niet toegestaan om deze ritten op voorhand te corrigeren en terug te betalen. De kans is dan namelijk groot dat er uiteindelijk teveel geld wordt teruggestort waardoor er weer openstaande vorderingen ontstaan met alle gevolgen van dien. Ik moet me in dit geval aansluiten bij de reactie die je van mijn collega hebt gekregen. Het bedrag zal worden afgeschreven en achteraf worden gecorrigeerd.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat dit probleem door de debiteuren afdeling van NS Flex opgelost zal moeten worden is het onze Klantenservice niet toegestaan om deze ritten op voorhand te corrigeren en terug te betalen. De kans is dan namelijk groot dat er uiteindelijk teveel geld wordt teruggestort waardoor er weer openstaande vorderingen ontstaan met alle gevolgen van dien.
???
Dus omdat NS blijkbaar niet goed kan rekenen, moet de klant het maar weer voorschieten?
De reiziger op 1, 2 en 3 ...

Waarom zou er teveel worden teruggestort? Hoe moeilijk kan het zijn de juiste bedragen uit te rekenen?
Welkom bij de Community, Alma19.

Erg vervelend dat de kosten nu zo hoog uitvallen 😓. Zoals reeds is aangegeven is dit probleem bekend bij ons. Omdat dit probleem door de debiteuren afdeling van NS Flex opgelost zal moeten worden is het onze Klantenservice niet toegestaan om deze ritten op voorhand te corrigeren en terug te betalen. De kans is dan namelijk groot dat er uiteindelijk teveel geld wordt teruggestort waardoor er weer openstaande vorderingen ontstaan met alle gevolgen van dien. Ik moet me in dit geval aansluiten bij de reactie die je van mijn collega hebt gekregen. Het bedrag zal worden afgeschreven en achteraf worden gecorrigeerd.

Sorry hoor. Dit kan echt niet. NS incasseert een reis 3 keer en zegt dan: We gaan het volgende maand verrekenen.

Dit is echt zeer klantonvriendelijk.

Wanneer gaan jullie nu eindelijk eens van jullie site halen dat de klant op 1, 2 en 3 bij jullie staan. Dit is gezien allerlei topics op dit forum een grove leugen. Er zijn mensen die van 50 euro per week moeten leven. Jullie schrijven ten onrechte 90 euro af en zeggen: Tsja foutje moet kunnen we gaan het volgende maand corrigeren. 🤐
Badge +3
Kanniewaarzijn!

Hoe moeilijk is het om i.p.v. "Ja, we weten dat het niet klopt maar het wordt gewoon afgeschreven" die incasso gewoon niet de deur uit te doen totdat die wél klopt?

Dus gewoon deze maand géén incasso maar volgende maand het juiste bedrag. Of -omdat de factuur toch niet klopt- deze vernietigen, het bedrag direct terugstorten en een correcte factuur aanmaken.
Kanniewaarzijn!

Hoe moeilijk is het om i.p.v. "we weten dat het niet klopt maar het wordt gewoon afgeschreven" die incasso gewoon niet de deur uit te doen totdat het wél klopt?

Dus gewoon deze maand géén incasso maar volgende maand het juiste bedrag. Of -omdat de factuur toch niet klopt- deze vernietigen, het bedrag direct terugstorten en een correcte factuur aanmaken.

Inderdaad, zoiets lijkt me ook logisch. Maar de fout schijnt op redelijk grote schaal te zijn. Het lijkt erop dat de NS het vooral voor zichzelf erg makkelijk maakt. Ik baal er stevig van, het is veel geld.
Hi Alma19:

Rekening gewoon terugboeken via je bankinstelling en gelijk (of 1 dag later) het goede bedrag overmaken aan de NS overmaken is m.i. de beste oplossing.

Het is natuurlijk nogal vreemd van NS dat ze de fouten in de facturering willen afwentelen op de klanten.

NS dient er gewoon voor te zorgen dat ze de juiste bedragen afschrijven. Vooralsnog lijkt mij hetgeen door NS nu gecommuniceerd is helemaal niet Flex. Integendeel foutieve bedragen incasseren en dan deze oplossing communiceren is hoogst onprofessioneel en een bedrijf als NS onwaardig
Hi Alma19:

Rekening gewoon terugboeken via je bankinstelling en gelijk (of 1 dag later) het goede bedrag overmaken aan de NS overmaken is m.i. de beste oplossing.

Het is natuurlijk nogal vreemd van NS dat ze de fouten in de facturering willen afwentelen op de klanten.

NS dient er gewoon voor te zorgen dat ze de juiste bedragen afschrijven. Vooralsnog lijkt mij hetgeen door NS nu gecommuniceerd is helemaal niet Flex. Integendeel foutieve bedragen incasseren en dan deze oplossing communiceren is hoogst onprofessioneel en een bedrijf als NS onwaardig

Wat ik begrijp kan ik dat wel doen, maar dan wordt dit gezien als een niet betaalde factuur. Er wordt dat een incassoprocedure gestart en mijn kaart kan worden geblokkeerd. Allemaal niet terecht en wel te winnen bij de rechter, maar daar zit ik dus al helemaal niet op te wachten.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is ook het vervelende. Mensen hebben geen zin in zo veel gedoe, ook al hebben ze geheel gelijk. NS maakt daar handig gebruik van. En door het praktische monopolie stap je ook niet even over naar de concurrent.
Reputatie 7
Badge +3
Je haalt je inderdaad veel problememop de hals door te storneren. Wat dat betreft is NS zeer inflexibel.

Ik had een dergelijke issue al heel wat jaren geleden bij Nuon, teveel gefactureerd met de jaarafrekening omdat zij een verkeerde gasmeterstand hadden ingevuld (of liever uberhaupt een gasmeterstand want ik gebruik geen gas, heb stadsverwarming), hierdoor werd wel iets van 500 of 600 euro te veel berekend plus en te hoog nieuw maandelijks voorschot. Nuon liet aan mij de keus of ik het totale bedrag wilde storneren en dat achteraf na berekening het juist bedrag weer werd geincasseerd, of niet storneren en dat zij het teveel betaalde bedrag zouden terug betalen.

Hi Alma19:

Wat ik begrijp kan ik dat wel doen, maar dan wordt dit gezien als een niet betaalde factuur. Er wordt dat een incassoprocedure gestart en mijn kaart kan worden geblokkeerd. Allemaal niet terecht en wel te winnen bij de rechter, maar daar zit ik dus al helemaal niet op te wachten.

Dat is niet waar. Je hebt blijkbaar een email gehad waarin NS bevestigd heeft dat zij een fout hebben gemaakt. NS heeft gesteld dat zij dit gaan verrekenen, jij bent hier zoals in je eerste post hebt aangegeven niet happy mee. (kan ik mij levendig indenken).

1. De oplossing is dan echt de foutieve incasso (terugboeken) storneren.
  2. Het juiste bedrag gelijk overmaken.
Aangezien ik je financiële situatie niet ken weet ik niet of je het correcte bedrag gelijk kan overmaken.

Bij een terugboeking wordt het geld in principe met dezelfde valutadatum weer bijgeschreven als de datum dat het afgeschreven is. Je zou dan de volgende dag de factuur minus de teveel geïncasseerde bedragen kunnen betalen.

NS gaat dan echt niet blokkeren, want dan wordt het bedrijf aan de schandpaal genageld.

Ter info: Ik werk zelf al 30 jaar bij een financiële instelling waar wij maandelijks ca 100.000 incasso's verwerken. Een fout als deze is ons in de afgelopen 30 jaar gelukkig nog niet overkomen.

NS legt het probleem nu volledig bij jou neer, terwijl je er part nog deel aan hebt.
Badge +3
Probleem is dat de (automatische) procedure na storneren met name bij Flex vrijwel meteen leidt tot het stoppen van je abonnement, en je vervolgens 6 maanden op de zwarte lijst komt te staan wegens wanbetaling. Heb het ook niet bedacht 😥

Wat je wel zou kunnen doen (als de incasso nog niet heeft plaatsgevonden) is er voor NS een limiet op te zetten bij je bank. Een mislukte incasso geeft je nog een week of 3 lucht, met de nodige herinneringen incl. de mogelijkheid om een handmatige betaling te doen, of NS duidelijk maken dat ze alleen het juiste bedrag gewoon kunnen incasseren.
Reputatie 7
Badge +3
Is dat echt zo? Kan het me haast niet voorstellen. Als je een incasso storneert, hoor je gewoon een herinnering te krijgen, net als bij een mislukte incasso.
@Robert B @mrfreeze @Denice NS :

NS heeft hier gewoon een fout bedrag geïncasseerd en TS vraagt om correctie. NS heeft dan
2 mogelijkheden.

1. Het teveel geîncasseerde bedrag per omgaande terugstorten
  2. TS de nota laten terugboeken en het juiste bedrag laten betalen.
NS wil echter geen van beide en wil het teveel betaalde gaan verrekenen met toekomstige incasso's.

Dit is niet toegestaan. Indien het volgens NS wel is toegestaan (zonder schriftelijke toestemming van de cliënt), zou ik graag het wetsartikel willen zien.

Indien TS bijvoorbeeld de komende maanden heel weinig reist zou een verrekening ook zomaar maanden kunnen duren.
Badge +3
Tja, als ik met zo'n factuur bij mijn baas (of de administratie) aan kom dan vallen ze ook spontaan van hun stoel denk ik.

"Ja, hallo daar gaan we niet aan beginnen! Hoe halen de NS het in hun hoofd?"
Reputatie 7
Badge +3
Deze tekst staat wel in de voorwaarden:

NS heeft het recht om openstaande credit en debet facturen met elkaar te verrekenen en u hiervan één totaalfactuur te sturen. Het is u echter niet toegestaan om de eventuele vordering die u op NS heeft, te verrekenen met de vordering die NS op u heeft

Maar goed, als je zelf een fout maakt, mag je je ook inspannen om die fout te corrigeren, lijkt me.
Deze tekst staat wel in de voorwaarden:

NS heeft het recht om openstaande credit en debet facturen met elkaar te verrekenen en u hiervan één totaalfactuur te sturen. Het is u echter niet toegestaan om de eventuele vordering die u op NS heeft, te verrekenen met de vordering die NS op u heeft
Maar goed, als je zelf een fout maakt, mag je je ook inspannen om die fout te corrigeren, lijkt me.

Dat is wel zo maar het gaat hier om een foutieve factuur dat is iets heel anders. Als NS bij mij (ik heb overigens geen flex) € 5.000,00 zou incasseren en dan zegt ja we gaan dit verrekenen over de komende 10 jaar. Dan is dat toch te belachelijk voor worden. Als ik zelf naar NS geld overmaak en er staat nog ergens een rekening open dan mag NS inderdaad gaan verrekenen. In dit geval incasseert NS echter te veel geld en wil dan ook gaan verrekenen. Dat is echt niet toegestaan. Zou ook mooi worden......
NS moet gewoon doen zoals Momo hierboven aangeeft:

Nuon liet aan mij de keus of ik het totale bedrag wilde storneren en dat achteraf na berekening het juist bedrag weer werd geïncasseerd, of niet storneren en dat zij het teveel betaalde bedrag zouden terug betalen.
Ik heb inzake deze casus even contact gelegd met onze juridische afdeling.
Collega wist mij mede te delen dat de werkwijze van NS in deze absoluut niet is toegestaan.
Het zou er nl op neer komen dat de particulier krediet aan het verschaffen is aan de NS.
“NS dient gewoon terug te betalen. Hun huidige werkwijze is niet toegestaan en doet afbreuk aan de goede naam die het incassostelsel in Nederland heeft”.
Graag zou ik vandaag een terugkoppeling willen ontvangen waarom NS vindt dat in deze casus verrekening wel is toegestaan.
Ben benieuwd wat de media, zoals de Telegraaf, AD, Kassa en Radar van deze werkwijze vinden.
Reputatie 7
Badge +3
De beste oplossing is om gewoon niet aan die Flex-toestand te beginnen. Heb je ook al dat gezeur niet.
Badge +3
Collega wist mij mede te delen dat de werkwijze van NS in deze absoluut niet is toegestaan.
Het zou er nl op neer komen dat de particulier krediet aan het verschaffen is aan de NS.“NS dient gewoon terug te betalen. Hun huidige werkwijze is niet toegestaan en doet afbreuk aan de goede naam die het incassostelsel in Nederland heeft”.

Plus een correcte factuur aanbieden, zonder (dubbele of drievoudige) kosten voor al dan niet geleverde diensten!

Dus niet op een volgende (maand)factuur een credit bedrag onder het mom van "Foutje, bedankt voor het voorschieten!"

Op zich zou het misschien nog mogen, net als bij een overstap naar Flex zonder pardon het saldo (jouw geld!) van je kaart af halen en pas na een maand terugbetalen... 🤔Maar in dit geval is het gewoon verre van netjes. Dat kan veel sneller of op een andere manier gecorrigeerd worden lijkt me.

Het zou er nl op neer komen dat de particulier krediet aan het verschaffen is aan de NS.“NS dient gewoon terug te betalen. Hun huidige werkwijze is niet toegestaan en doet afbreuk aan de goede naam die het incassostelsel in Nederland heeft”.
Plus een correcte factuur aanbieden, zonder (dubbele of drievoudige) kosten voor al dan niet geleverde diensten!

Dus niet op een volgende (maand)factuur een credit bedrag onder het mom van "Foutje, bedankt voor het voorschieten!"

Op zich zou het misschien nog mogen, net als bij een overstap naar Flex zonder pardon het saldo (jouw geld!) van je kaart af halen en pas na een maand terugbetalen... 🤔Maar in dit geval is het gewoon verre van netjes. Dat kan veel sneller of op een andere manier gecorrigeerd worden lijkt me.

TS heeft aangegeven dat haar normale maandbedrag tussen de 20 en 40 euro ligt. Dat wordt dus 3 maanden wachten. Ik heb vandaag wat dringende zaken af te handelen gehad. Dus de klacht is nog niet de deur uit, maar morgen ben ik vrij. Ook meer eens kijken of we contact kunnen opnemen met onze accountmanager bij Equens, ben benieuwd wat hij ervan vindt.
Reactie van NS blijft natuurlijk weer uit. Ik had niet anders verwacht

Reageer