Sticky

Dubbele incasso bij NS Flex Januari 2020

• 25 januari 2020
  • 10 reacties
  • 987 Bekeken
Dubbele incasso bij NS Flex Januari 2020

Door een storing 2 weken geleden in ons systeem is er een domino-effect ontstaan waardoor een aantal processen niet goed verlopen.

Een gevolg die het meeste impact heeft is dat bij een groot aantal klanten de automatische incasso 2 maal plaatsvindt. De klanten die hierdoor zijn getroffen zijn hier reeds per mail over geïnformeerd.

Uit onze administratie is gebleken dat wij uw factuur van januari voor het NS Flex abonnement onterecht dubbel hebben geïncasseerd. Onze excuses hiervoor.

Natuurlijk storten we dit bedrag zo snel mogelijk terug op uw bankrekening.  U hoeft dan zelf niets te doen en ontvangt het bedrag uiterlijk 30 januari a.s.

U kunt tot a.s. maandag 27 januari ook zelf het bedrag storneren. Dan ontvangt u het van uw bank retour. In dat geval  ontvangt u hiervan komende week ter kennisname een vereffeningsbrief.

Het kan voorkomen dat je na het storneren een mail ontvangt waarin wij aangeven dat het bedrag is gestorneerd door de bank en wij het bedrag nog wel van je verwachten. Als jij de eerste excuus mail hebt ontvangen kan je deze mail over de ingetrokken incasso negeren. Er zal nog bericht komen over de verrekening.

Het spijt ons dat dit heeft plaatsgevonden, we lossen het zo snel mogelijk op voor iedereen en trekken lering uit waar het is misgegaan.

10 reacties

Fijn dat dit bericht op de NS Community staat! Nu weet ik dat ik er niet meer achteraan hoef en dat scheelt me weer tijd, moeite en wat ergernis.

Een beetje sceptisch ben ik nog wel, aangezien de betreffende factuur in Mijn NS nog steeds op onbetaald staat.

In dat geval  ontvangt u hiervan komende week ter kennisname een vereffeningsbrief.

Vind dit geen handige woordkeuze, begrijpt de gemiddelde klant wat NS hier probeert te zeggen? Ik betwijfel het.

Mijn collega's van de Klantenservice kunnen het voor je controleren, egodelamo

Ook bij mij is dit gebeurd en ik heb hier maandag voor gebeld en ik mocht dit absoluut niet zelf storneren. Ik heb ook geen excuusbrief/mail ontvangen. Wat te doen alsnog storneren?

Ook bij mij is dit gebeurd en ik heb hier maandag voor gebeld en ik mocht dit absoluut niet zelf storneren. Ik heb ook geen excuusbrief/mail ontvangen. Wat te doen alsnog storneren?

Dat zou ik afraden. Als je inderdaad dubbel hebt betaald ontvang je uiterlijk donderdag je geld terug. Zoals ook hierboven is aangegeven. 

Badge +3

Je mocht het tot maandag storneren en daarna wordt het automatisch terugbetaald. De eerste mensen (ABNA rekeningen neem ik aan) hadden het inderdaad gisteren (maandag) al terug.

Je mocht het tot maandag storneren en daarna wordt het automatisch terugbetaald. De eerste mensen (ABNA rekeningen neem ik aan) hadden het inderdaad gisteren (maandag) al terug.

Je mag tot 8 weken na een incasso storneren. Zeker als de incasso onterecht was. Blijft jammer dat de NS altijd kiest voor ‘het sterk afraden’ en dreigen met consequenties.

Tuurlijk kan de NS vragen om het niet te doen omdat ze het zelf netjes willen oplossen, maar dat is iets anders dan zeggen dat er problemen komen als je een incasso storneert. 

Doet natuurlijk niets af dat als je een bedrag moet betalen dat je dat gewoon moet doen, echter als een bedrijf  zijn zaken niet goed op order heeft (zoals nu 2x incasseren) en ook nog steeds geen factuur of aankondiging van de incasso stuurt voor niet Flex abonnees is het niet netjes om de klant te dreigen met consequenties van het storneren.

Badge +3

Er liepen een paar dingen door elkaar.

De dubbele incasso kon je tót 27 januari dus gewoon zelf storneren, en anders krijg je het voor de 30e (maar waarschijnlijk eerder) automatisch terug. Wie dus de 27e belde kreeg dan natuurlijk het verzoek om juist niet meer te storneren maar te wachten op de terugbetaling die die dag in gang gezet was.

Dat stond ook in de ‘excuusmail’ (die niet iedereen gehad heeft blijkbaar?) en is verder prima want dan had je de keuze (direct je geld terug of na de 27e van de NS).

Maar goed, mensen die eerder (terecht) storneerden kregen dan ook alsnog de (automatische) dreigmail. Dat is dan weer erg jammer, verwarring ten top “wat doe IK in hemeltjesnaam fout?”, terwijl de fout bij de NS lag. Omgekeerde wereld, net zoiets als bij Ziggo (voorheen UPC) zeggen “nee meneer, het ligt aan U(w) PC!”

En dan waren er nog de mensen met Flex Basis (zonder verdere reiskosten) die ook de excuusmail kregen dat ze dubbel niets betaald hadden, en dat gecorrigeerd zou worden. :joy:

Nou ja, op naar de volgende #fail met vreemde facturen, correctietarieven en de weergave van kosten deze periode in Mijn NS.

Reputatie 6

‘Het verzoek krijgen niet meer te storneren’ is nu nét iets anders dan ‘je mag niet meer storneren’, gevolgd door dreigen met consequenties.

Dan is de reactie ‘Oh nee ? Daar denken ze bij de bank anders over !’

Maar goed… voorlopig is de openbare communicatie hierover redelijk correct.

Reageer