beantwoord

Dubbele incheck met NS Flex en saldo kaart

• 10 december 2019
  • 13 reacties
  • 221 Bekeken

Hallo leden,

Ipv een in en uitcheck met NS Flex vanochtend in de bus van Syntus (ritje van 1 euro nog iets) blijk ik stom genoeg ingecheckt te hebben met NS Flex en nogmaals ingecheckt te hebben op mijn saldo OV kaart i.p.v. toen uit te checken. 

Nu blijkt na het bellen van NS → je moet bij Syntus zijn. Na het bellen van Syntus → je moet bij NS zijn want NS Flex kwestie. Het oplossen niet zo eenvoudig te zijn om geld terug te krijgen. 

Iemand hier ervaring mee of de gouden tip om dit op te lossen? Ik wil dus graag het opstap tarief van 4 euro terug op mijn saldo van de normale OV chipkaart. En NS Flex moet op het moment dat ik de dubbele incheck maakte met de saldo kaart gewoon uitchecken en dus 1 euro nog iets in rekening brengen…

Dom van mij… dat weet ik. 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 10 december 2019, 17:43

Jammer dat het niet helemaal goed is gegaan met in- en uitchecken! Een correctie voor NS Flex kan via oNS (en uitcheckgemist), maar die van je kaart op saldo moet wel kunnen bij Syntus of zoals Momo ook noemt via uitcheckgemist. We krijgen inmiddels de meeste reistransacties gelukkig een stuk sneller binnen. Als je met je NS Flex kaart niet alsnog had uitgecheckt, dan had je vanzelf een mail gekregen hierover. Of we kunnen de correctie dan automatisch doen, of dit is niet gelukt en er zal worden gevraagd of je contact op wil nemen met onze klantenservice

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hetzelfde een paar maanden geleden gedaan, tja even niet opletten, en dit kun je corrigeren via https://www.uitcheckgemist.nl/ 

Hou er wel rekening mee dat het vooral met de NS Flex kaart langer kan duren voor de gegevens daar beschikbaar zijn en je de uitcheck kan corrigeren, bij mij duurde het met de Flex kaart 3 weken. Bij de kaart met saldo kon het al eerder, ik meen iets van een week, anderhalve week later.

Bij de ene kaart (ik neem aan bij jou de Flex kaart) kun je als uitcheck halte de halte invullen waar je bent uitgestapt en ten onrechte weer ingecheckt en bij de andere (die op saldo) de uitcheck halte gelijk aan de incheckhalte. Dan wordt op je Flex kaart het juiste bedrag berekend en op de saldo kaart krijg je je 4 euro terug.

Jammer dat het niet helemaal goed is gegaan met in- en uitchecken! Een correctie voor NS Flex kan via oNS (en uitcheckgemist), maar die van je kaart op saldo moet wel kunnen bij Syntus of zoals Momo ook noemt via uitcheckgemist. We krijgen inmiddels de meeste reistransacties gelukkig een stuk sneller binnen. Als je met je NS Flex kaart niet alsnog had uitgecheckt, dan had je vanzelf een mail gekregen hierover. Of we kunnen de correctie dan automatisch doen, of dit is niet gelukt en er zal worden gevraagd of je contact op wil nemen met onze klantenservice

Weet niet over welke regio van Syntus dit gaat en of dit uitmaakt, maar in Gelderland en Utrecht duurt het bij mij vrij lang voordat busreizen gemaakt op saldo te corrigeren zijn via uitcheckgemist.nl. Minstens 1-2 weken en vaak nog langer.

Reputatie 7
Badge +3

Maxime, de uitcheck van de NS Flex kaart is toch ook gewoon via uitcheckgemist te corrigeren? Of is dat intussen weer veranderd? Ik heb dat zelf nog in augustus gedaan, al duurde het wel 3 weken voor het kon. Wel goed om te lezen dat de meeste reistransacties inmiddels sneller binnen komen. 

masd, bij mij betrof het een busreis bij Arriva Zuid Holland.

Maxime, de uitcheck van de NS Flex kaart is toch ook gewoon via uitcheckgemist te corrigeren? Ik heb dat zelf nog in augustus gedaan, 

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb dat in november met NS Flex nog via uitcheckgemist gedaan. Op de Flex-factuur is dit toen gecorrigeerd.

Ik had toen trouwens hetzelfde gedaan. Ingecheckt met NS Flex en uitgecheckt met kaart op saldo

Ah, eerlijk gezegd kom ik dat weinig tegen. Ik geloof je zo, Momo. Het staat niet op onze site. Ik weet niet of het via oNS dan sneller kan dan via uitcheckgemist, maar fijn dat er opties zijn :)! Ik pas mijn antwoord aan.

Wauw! Dank voor de vele en duidelijke antwoorden. Ik wacht het even af en zal dan de correcties proberen toe te passen. Het liefst in 1 keer via uitcheckgemist.nl. Anders via die en NS zelf. 

Reputatie 7
Badge +3

Maxime, ik kon toen inderdaad ook niet terug vinden op de site of de Flex uitcheck ook via uitcheckgemist kon. Maar de reisgegevens van de saldo kaart waren al eerder beschikbaar en toen ik die corrigeerde stond er bij de info dat ik de het bedrag van de correctie op de saldo kaart via een automaat kon ophalen en dat bij een correctie op een NS Flex het bedrag zou worden verrekend met de NS Flex factuur. Dus toen eenmaal de reisgegevens van de Flex kaart ook beschikbaar waren heb ik het gewoon geprobeerd en dat kon dus ook.

Maxime, ik kon toen inderdaad ook niet terug vinden op de site of de Flex uitcheck ook via uitcheckgemist kon. Maar de reisgegevens van de saldo kaart waren al eerder beschikbaar en toen ik die corrigeerde stond er bij de info dat ik de het bedrag van de correctie op de saldo kaart via een automaat kon ophalen en dat bij een correctie op een NS Flex het bedrag zou worden verrekend met de NS Flex factuur. Dus toen eenmaal de reisgegevens van de Flex kaart ook beschikbaar waren heb ik het gewoon geprobeerd en dat kon dus ook.

Goed om te weten en fijn dat dat kan! Ik zal een suggestie doorzetten met de vraag of dat toegevoegd kan worden aan de tekst op onze site :)!

Reputatie 7
Badge +3

Top Maxime. 

Soms is het ook gewoon een kwestie van uitproberen :grinning:  Alles wat je zelf kan doen, doe ik gewoon liever zelf. Scheelt ook weer voor de klantenservice, die hebben het volgens mij al druk genoeg. :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb dat in november met NS Flex nog via uitcheckgemist gedaan. Op de Flex-factuur is dit toen gecorrigeerd.

Ik had toen trouwens hetzelfde gedaan. Ingecheckt met NS Flex en uitgecheckt met kaart op saldo

Blij dat ik niet de enige ben die niet goed oplet.:sweat_smile:

Ik had ingecheckt met een kaart op saldo, simpel omdat dat daar nog wat saldo opstond wat ik nog zoveel mogelijk wilde opmaken. En dan “uitgecheckt” met de Flex kaart, wat dus ook weer een incheck werd. Zodra de deuren van de bus dichtgingen en ik mijn kaart terug deed in mijn Secrid hoesje zag ik mijn vergissing (de saldo kaart heeft ter herkenning een klein stukje blauwe tape in de linker bovenhoek). Ach, kan gebeuren en was ook weer te corrigeren. Heb ik dat ook eens een keer gedaan.

Heb ik dat ook eens een keer gedaan.

Ja. Bij Flex sowieso wel handig om dingen ook zelf uit te proberen inderdaad. Niet alles is altijd even duidelijk. Dan weet je ook meteen hoe het werkt. (Tenzij ze het weer veranderen natuurlijk. 😄)

Badge +3

Och ja, met 2 kaarten is vergissen vrij normaal. Afgelopen zaterdag na een Flex wissel op pad geweest (om iets te testen, ander topic).

Vervolgens stap ik met diezelfde kaart een bus in en zie Reizen op Rekening i.p.v. Hermes/Connexxion Dal Vrij. Oh chips, dat staat natuurlijk alleen op mijn andere (ook Flex) kaart!

Nou ja, de busrit was €1,14 dus ook maar netjes mee uitgecheckt (direct na vertrek 1 halte vóór mijn bestemming, scheelt weer 6 cent).

Was achteraf een leuke testcase geweest voor uitcheckgemist, als ik de andere kaart gebruikt had om de bus uit te stappen...

Reageer