eerste klas upgrade levert me een boete op

• 15 januari 2020
  • 18 reacties
  • 456 Bekeken

Met de kerst zou ik met de trein reizen, vlak daarvoor bood de NS me een 1e klas upgrade aan. Ik heb dat een keer gedaan. Ik moest eerst de upgrade kaartjes downloaden en ik moest met de QR code op de geprinte upgrade de poortjes openen. Dus ik zat in de trein en ik werd gecontroleerd, nu bleek dat die upgrde niet aan mijn NS Flex kaart was gekoppeld, dus ik reed zonder geldig vervoersbewijs. dat was vervelend - de conducteur keek me aan alsof ik met opzet niet had ingecheckt… ik was echt verbaasd dat er gisteren een “correctietarief” van 50 euro werd aangekondigd, dit zal worden ingehouden op mijn volgende rekening. Dus, waar ik normaal 10 tot 40 euro per maand verreis met die handigeflexkaart -  moet ik volgende maand +50 euro betalen, omdat ik met de upgrade heb ingecheckt. Je komt er toch niet op om 2x in te checken? Ik dacht (echt - absoluut te goeder trouw) dat de upgrade gekoppeld zou zijn aan mijn flex kaart… is dit meer mensen overkomen? Ik vind dit een heel zuur resultaat van een 1e klas upgrade, waar ik niet mee gekomen ben - maar de NS, na 52 jaren trouw treingebruik…

18 reacties

Badge +3

Prima, maar het openen van poortjes met de Aztec (blokjes)code van een 2-1 upgrade heeft toch geen enkel doel?

Zodra je er doorheen loopt ben je op pad zonder geldig vervoerbewijs (tenzij je nog een ander e-ticket hebt dat gecombineerd mag worden met de upgrade).

Wel handig als je bijvoorbeeld extra kosten wilt vermijden op Sloterdijk e.d. :rofl:

Of.. als je een (lange) reis gemaakt hebt en daarvoor alleen het instaptarief wenst te betalen. Na 12 keer blokkeert je kaart.

Ik vind het bijzonder dat je met de code van een 2-1 upgrade e-ticket blijkbaar ook gewoon poortjes kunt openen.

@Robert B,

In https://community.ns.nl/abonnementen-2/voordeelurenabonnement-met-ipv-7-keuzedagen-7-dagkaarten-die-geen-beperking-van-twee-maanden-hebben-62341#post430348 staat een printscreen van een gratis upgrade. Daar staat een gewone code (QR of andere) op waarmee je normaal gezien de poortjes kunt openen.

Of toch als je dit op een telefoon gebruikt. Met de code op een 10,1 inch scherm gingen de optische scanners wat meer moeite hebben. Gelukkig had ik mijn chipkaart met Flex nog. :wink:

Ik kom deze denkwijze niet vaak tegen. Heb er tijdens controles weinig mee te maken gehad. Het gaat vaker goed dan de losse upgrades 2-1 die we hadden. 

Wat betreft Flex, de klasse krijgen we niet altijd uitgelezen en ik bied de kaart steevast een 2e keer aan. Ik vraag de reiziger ook of hij 1e klas heeft, want die registreer ik. 2e klas doe ik niets mee. 

ICD toeslag gaf blijkbaar eerder problrmen, hoor hier tijdens controle niet veel meer over.

@Ferdinand Delasoie 

Prachtig verwoord.

Reputatie 7
Badge +4

‘Simple comme bonjour’ zoals de Fransen zeggen.

Maar helaas is zelfs “bonjour” (goedemorgen, goedemiddag, goedenavond) tegenwoordig al heel ingewikkeld.

:grinning:

Reputatie 7
Badge +3

“Ik zie geen incheck op uw kaart staan. U heeft niet ingecheckt. Kan dat ?”

(Verdere discussie waaruit blijkt, dat de klant die ‘QR code’ verkeerd heeft begrepen)

“Juist, helaas werkt dat niet zo. Het systeem zal u daardoor een correctietarief van 50 euro aanrekenen.  Dat gebeurt automatisch, omdat u geen incheck heeft. Ik raad u aan om met de klantenservice contact op te nemen.”

‘Simple comme bonjour’ zoals de Fransen zeggen.

Maar helaas is zelfs “bonjour” (goedemorgen, goedemiddag, goedenavond) tegenwoordig al heel ingewikkeld.

Andere klanten rapporteren, dat de conducteur bij hen achteraf gezien toch langer op zijn ‘Gameboy’ heeft gespeeld dan bij anderen. Dus die had dan ook even kunnen zeggen, wat hij aan het uitspoken is.

Misschien heeft de conducteur al ettelijke reizigers gehad die in discussie gingen over hun(ontbrekende) vervoersbewijs?

Reputatie 6

“Ik zie geen incheck op uw kaart staan. U heeft niet ingecheckt. Kan dat ?”

(Verdere discussie waaruit blijkt, dat de klant die ‘QR code’ verkeerd heeft begrepen)

“Juist, helaas werkt dat niet zo. Het systeem zal u daardoor een correctietarief van 50 euro aanrekenen.  Dat gebeurt automatisch, omdat u geen incheck heeft. Ik raad u aan om met de klantenservice contact op te nemen.”

‘Simple comme bonjour’ zoals de Fransen zeggen.

Andere klanten rapporteren, dat de conducteur bij hen achteraf gezien toch langer op zijn ‘Gameboy’ heeft gespeeld dan bij anderen. Dus die had dan ook even kunnen zeggen, wat hij aan het uitspoken is.

Ok Robert B weer wat geleerd. Zijn al die topics over die € 50,00 dan Flex topics??? zijn er dan wel heel veel. Dat het systeem het dan later uitzoekt vind ik overigens vreemd. Het zou m.i. toch direct zichtbaar moeten zijn. Misschien kan één van de conducteurs op dit forum hierover een tipje van de sluier oplichten. Blijf het echt vreemd vinden dat je dat soort boetes kan oplopen zonder geïnformeerd te worden door de conducteur. In dit topic lijkt het alsof TS in het geheel haar chipkaart niet gebruikt heeft, volgens mij kan de conducteur dat in ieder geval wel constateren . 

Badge +3

@Ferdinand Delasoie : Ik ben het geheel met u eens. Het “stiekem” doorvoeren van boetes schijnt overigens zo’n beetje usance bij NS geworden te zijn. Ik lees hier nl al meerdere topics over. 

Nee, want met name bij Flex zijn correcties nodig als een conducteur bepaalde info niet meteen kan zien (het ‘systeem’ zoekt dan later uit of het klopt) dus dat is niet om je moedwillig iets aan de broek te smeren.

Bij een missende incheck volgt uiteraard altijd een registratie, want dat is gewoon reizen zonder geldig vervoerbewijs (ook al heb je misschien wel Weekend Vrij of Altijd Vrij).

Het Flex systeem is helaas nog niet zo slim om dan die €50 maar te laten zitten. Bij een gemiste uitcheck gaat het wel vaak goed als je vaak op hetzelfde traject reist (dan wordt er een schatting gemaakt als dat ‘ongeveer bekend’ is).

Heb je geen Flex, dan krijg je een mooi geel briefje voor je reiskosten plus €50 verhoging. Dat laatste kan je eventueel terug krijgen via de klantenservice als het niet eerder gebeurd is en de conducteur geen aantekening van agressie of niet op eerste verzoek tonen van een ID heeft gemaakt.

@Ferdinand Delasoie : Ik ben het geheel met u eens. Het “stiekem” doorvoeren van boetes schijnt overigens zo’n beetje usance bij NS geworden te zijn. Ik lees hier nl al meerdere topics over. 

Reputatie 6

Ik vind het bijzonder dat je met de code van een 2-1 upgrade e-ticket blijkbaar ook gewoon poortjes kunt openen. Lukt dat dan ook met ICd toeslag, dagkaart fiets/hond e.d. (als e-ticket)?:thinking:

Ik zou dit zeker meenemen bij verzoeken om de €50 correctie kwijt te schelden.

Verbaasde mij ook al dat je daar een poortje mee kunt openen. Er zijn zo langzamerhand zoveel verschillende acties dat ik wel begrijp dat de reiziger door de bomen het bios niet meer ziet. Het aantal kaartsoorten is gewoon te groot en ook in diverse andere topics heb ik al gelezen dat conducteurs het dus ook al niet meer snappen. In bepaalde gevallen (ik meen met studenten zonder toeslag in de ICE) ten onrechte boete in rekening gebracht. Waarom kon de conducteur niet gewoon even melden aan de klant dat ze zwart reed en dat hij een boete ging uitschrijven. De huidige werkwijze van veel conducteurs vind ik nogal achterbaks. 

Mijn idee ook, pingpong. Als veiligheidsexpert doe ik mee met ‘loss investigations’ en het verbaast me altijd weer hoe personen toch iets om zeep hebben kunnen helpen, omdat ze het op geheel eerlijke en logische wijze verkeerd hebben begrepen.

Belangrijk in deze is dat de organisatie er van leert, probeert te corrigeren en de persoon eventueel ook schadeloos stelt.

Ik heb er even over moeten nadenken, maar achteraf gezien is het inderdaad logisch te veronderstellen, dat als je een gepersonaliseerde aanbieding met ‘QR code’ downloadt, dat die ‘QR code’ dan ook gepersonaliseerd is. Een scan van de ‘QR code’ volstaat dan om de rekening te maken.

Dus niet… maar de redenering was absoluut niet onlogisch !

Een fout antwoord is dan “Meuh… dat is geen QR code. Dat is AZTEK. En u rijdt nu zwart, want u heeft niet ingecheckt’.

Een goed antwoord is dan: “Oei… we zullen de ritprijs aanrekenen en voor de rest geen verdere verhogingen”. Hoe de denkfout dan later door de organisatie kan worden gecorrigeerd ? Inderdaad, door in eerste instantie ervoor te zorgen, dat deze ‘QR code’ geen poortjes opent. Als er geen ‘Sesam, open u !’ komt, dan zal de klant haar OV-kaart gebruiken of assistentie vragen.

Ik ben het ook eens met de omschrijving ‘achterbaks’. De conducteur had hier de tijd moeten nemen om bovenstaande uit te leggen en ook om meteen een uitleg te geven hoe de schade te beperken is. Was die nu werkelijk bang, dat mevrouw haar ‘matties’ bij elkaar zou roepen om hem een pak rammel te geven ? Een goede inschatting van personen hoort nadrukkelijk bij de werkbeschrijving.

Ik vind het bijzonder dat je met de code van een 2-1 upgrade e-ticket blijkbaar ook gewoon poortjes kunt openen. Lukt dat dan ook met ICd toeslag, dagkaart fiets/hond e.d. (als e-ticket)?:thinking:

Verbaasde mij ook al dat je daar een poortje mee kunt openen. Er zijn zo langzamerhand zoveel verschillende acties dat ik wel begrijp dat de reiziger door de bomen het bios niet meer ziet. Het aantal kaartsoorten is gewoon te groot en ook in diverse andere topics heb ik al gelezen dat conducteurs het dus ook al niet meer snappen. In bepaalde gevallen (ik meen met studenten zonder toeslag in de ICE) ten onrechte boete in rekening gebracht. Waarom kon de conducteur niet gewoon even melden aan de klant dat ze zwart reed en dat hij een boete ging uitschrijven. De huidige werkwijze van veel conducteurs vind ik nogal achterbaks. 

Reputatie 7
Badge +3

Het helemaal kwijtschelden van €50 vind ik wel ver gaan. TS heeft immers wel gereisd en zal toch minstens het 2e klas tarief

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ooit eens met de Valentijnsactie van NS Extra een gratis 2-1 upgrade via een geprinte e-ticket gebruikt en dat was een gewoon een standaard e-ticket met alle zelfde elementen en idem tekst. Dus daar zal dan als het goed is ook een poortje mee open gaan. Maar ik het vind wel een beetje naïef om te denken dat je daarmee moet “inchecken” (inchecken kan niet met een e-ticket alleen poortje openen) want hoe wil je dan je reis betalen? Met je gewone vervoerbewijs (in dit geval de OV-chipkaart met NS Flex) betaal je voor de reis en de 2-1 upgrade is gratis en op zich geen geldig vervoerbewijs.

Reputatie 6

Bij dagkaart fiets zou dat dan weer niet eens zo'n slecht idee zijn. Dan kan je nog eens proberen als je op de een of andere manier je fiets niet door het poortje hebt heen weten te frotten.

Badge +3

Ik zou dit zeker meenemen bij verzoeken om de €50 correctie (edit: minus de daadwerkelijke reiskosten) kwijt te schelden.

Hallo PaulienH en welkom bij de NS Community,

Erg spijtig dat dit is gebeurd. Zoals Pingpong al aangaf kan je proberen om dit voor te leggen aan een collega van mij. Hopelijk kan mijn collega nog iets voor je doen. Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op [url=http://www.ns.nl/klantenservice/contact]deze[/url] pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op [url=http://www.twitter.com/ns_online]Twitter [/url]of [url=http://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen]Facebook[/url].

Wat een aardige reactie van u, Ping pong, werkt u bij de NS?

Ik belde net (nadat ik op de onoverzichtelijke website) eindelijk het nummer van de klantenservice gevonden had, en de mevrouw liet me weten dat er gisteren foutief dit mailtje naar de klanten is verzonden. Ik houd het in de gaten - want als het op mijn volgende rekening toch in rekening wordt gebracht dan klim ik in de hoogste boom. Ik heb niet voor niets een NS Flex kaart, hoezo zou ik daar dan opzettelijk niet mee inchecken? En ik bedenk me nog wel een extra keer voordat ik weer een kadootje van de NS accepteer, wat een gedoe…

Heel vervelend om met zo’n topic de eerste ervaring met dit forum te krijgen.

Het komt in veel topics al voor . Conducteur registreert wel iets maar deelt de reiziger niet mee wat hij registreert. (waarschijnlijk om discussie tegen te gaan). U had met uw gewone ov chipkaart moeten inchecken. Ik denk dat u via de klantenservice wel de boete kan laten kwijtschelden. 

Reageer