beantwoord

Enkele vragen over ns flex

• 7 augustus 2018
  • 32 reacties
  • 8979 Bekeken

Reputatie 4
Hallo,

over ns flex heb ik enkele vragen.

1) Wanneer is ns extra en samenreiskorting beschikbaar i.c.m. ns flex?

2) krijg je bij ns flex ook het blad spoor thuisgestuurd?

3) Als ik overstap met dal voordeel nog op mijn kaart? Hoe kan ik dan overstappen naar ns flex? Word het dal voordeel dan van mijn kaart verwijderd en komt ns flex er dan op te staan?

4) Wat word het met resterende saldo gedaan? Op welke manier kijken jullie naar het actuele saldo? Alleen na de laatste ns transactie?

5) Volgend jaar verloopt mijn kaart. Valt ns flex zonder abonnement ook onder de regeling dat je een nieuwe ov-chipkaart krijgt. Of moet je hier ook een abonnement voor hebben?

6) wanneer vind de facturatie van de afgelopen maand plaats? Volgens de normale maand indeling of elke maand nadat ns flex is ingegaan?
icon

Beste antwoord door Denice NS 7 augustus 2018, 12:59

Hi dennisg. Welkom bij de NS Community!

Leuk dat je geïnteresseerd bent in NS Flex 🙂 Ik ga proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.

1) Met NS Flex kan je je ook aanmelden voor NS Extra. De check in/check uit service werkt echter niet voor NS Flex. Wanneer je met NS Flex vergeet in/uit te checken dan maakt onze backoffice op basis van je reishistorie een inschatting waar je bent in/uitgecheckt en berekend zo de kosten. Mocht deze inschatting onjuist zijn dan kan je een correctie aanvragen. Als je een NS Flex abonnement hebt kan je maximaal 3 mensen laten meereizen met Samenreiskorting. Je medereiziger dient zelf een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart te hebben waar de Samenreiskorting opgeladen dient te worden. Het is niet mogelijk om op een kaart waar NS Flex op staat Samenreiskorting te zetten. Kortom, staat er bijvoorbeeld NS Flex Basis op je kaart dan kan je hier geen Samenreiskorting op zetten en met iemand anders meereizen met korting.

2) Yes, ook NS Flex abonnementhouders krijgen Spoor

3) Als je overstapt naar NS Flex en je hebt nu een Dal Voordeel abonnement dan zal deze worden beëindigd en krijg je, als je bijvoorbeeld halverwege je contractjaar overstapt op NS Flex, een deel van de abonnementskosten van je Dal Voordeel teruggestort op je rekening. Aanvragen kan via deze website. Op dit moment is NS Flex alleen beschikbaar in combinatie met een abonnement. Naar verwachting is NS Flex basis vanaf september beschikbaar.

4) NS Flex dien je eenmaal te activeren bij de automaat door de bestelling op te halen. Het saldo dat nog op je OV-chipkaart staat op het moment dat je NS Flex hebt opgehaald zal worden verrekend op het eerstvolgende NS Flex factuur. Tevens wordt, indien van toepassing, het automatisch saldo laden stopgezet.

5) Je krijgt automatisch een nieuwe OV-chipkaart voordat deze verloopt mits we nog een pasfoto van je in ons systeem hebben. Als we geen pasfoto meer hebben dan zullen we een pasfoto opvragen bij je en alsnog een gratis kaart maken. Als we geen foto van je hebben en je reageert niet op ons verzoek tot het sturen van een nieuwe pasfoto zal je vanuit Klantenservice OV-chipkaart ook benaderd worden om je kaart te vernieuwen. In dat geval is de kaart niet gratis maar betaal je hier € 7,50 voor.

6) Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso
Bekijk origineel

32 reacties

Hi dennisg. Welkom bij de NS Community!

Leuk dat je geïnteresseerd bent in NS Flex 🙂 Ik ga proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.

1) Met NS Flex kan je je ook aanmelden voor NS Extra. De check in/check uit service werkt echter niet voor NS Flex. Wanneer je met NS Flex vergeet in/uit te checken dan maakt onze backoffice op basis van je reishistorie een inschatting waar je bent in/uitgecheckt en berekend zo de kosten. Mocht deze inschatting onjuist zijn dan kan je een correctie aanvragen. Als je een NS Flex abonnement hebt kan je maximaal 3 mensen laten meereizen met Samenreiskorting. Je medereiziger dient zelf een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart te hebben waar de Samenreiskorting opgeladen dient te worden. Het is niet mogelijk om op een kaart waar NS Flex op staat Samenreiskorting te zetten. Kortom, staat er bijvoorbeeld NS Flex Basis op je kaart dan kan je hier geen Samenreiskorting op zetten en met iemand anders meereizen met korting.

2) Yes, ook NS Flex abonnementhouders krijgen Spoor

3) Als je overstapt naar NS Flex en je hebt nu een Dal Voordeel abonnement dan zal deze worden beëindigd en krijg je, als je bijvoorbeeld halverwege je contractjaar overstapt op NS Flex, een deel van de abonnementskosten van je Dal Voordeel teruggestort op je rekening. Aanvragen kan via deze website. Op dit moment is NS Flex alleen beschikbaar in combinatie met een abonnement. Naar verwachting is NS Flex basis vanaf september beschikbaar.

4) NS Flex dien je eenmaal te activeren bij de automaat door de bestelling op te halen. Het saldo dat nog op je OV-chipkaart staat op het moment dat je NS Flex hebt opgehaald zal worden verrekend op het eerstvolgende NS Flex factuur. Tevens wordt, indien van toepassing, het automatisch saldo laden stopgezet.

5) Je krijgt automatisch een nieuwe OV-chipkaart voordat deze verloopt mits we nog een pasfoto van je in ons systeem hebben. Als we geen pasfoto meer hebben dan zullen we een pasfoto opvragen bij je en alsnog een gratis kaart maken. Als we geen foto van je hebben en je reageert niet op ons verzoek tot het sturen van een nieuwe pasfoto zal je vanuit Klantenservice OV-chipkaart ook benaderd worden om je kaart te vernieuwen. In dat geval is de kaart niet gratis maar betaal je hier € 7,50 voor.

6) Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso
Reputatie 4
Hallo,

@Denice NS bedankt voor je reactie tot nu toe.

Toch heb ik nog enkele vragen na aanleiding van je reactie.

is het al bekend wanneer samenreiskorting beschikbaar komt voor ns flex?

op vraag 5: is de gratis vernieuwing ook beschikbaar als je alleen ns flex basis hebt?

Op vraag 6:
Is dit 1 maand na ingang van ns flex. Bijvoorbeeld als ik start op 8 september dat de eerste periode afloopt op 8 oktober en dat enkele dagen erna de factuur komt.

Of is het van 8 september tot 30 september de eerste periode en enkele dagen daarna de factuur binnenkomt. En dat de 2e periode van 1 oktober tot 31 oktober loopt en ga zo maar verder met de normale maanden
Badge +3
Bij Flex Basis (en Weekend Voordeel voor € 2,- per maand) betaal je eenmalig € 10,- inschrijfkosten en kan hierbij een nieuwe ov-chipkaart krijgen. Bij alle andere abonnementen betaal je geen inschrijfkosten en is de kaart dus gratis als je een niewe wilt.

Bij aanvraag van een nieuwe kaart is de ingansdatum altijd 7 dagen na de besteldatum. Bij Flex op een bestaande kaart gaat het direct in (geen keuze in de datum mogelijk).

Als je een lopend Dal Voordeel (of ander abonnement) voortijdig wilt beëindigen moet je Flex bestellen op je huidige kaart. Na het eerste jaar kan je overigens alle abonnementen per maand stoppen en niet gebruikte maanden terug krijgen als je voor een jaar betaald hebt. Is dat het geval, dan kan Flex op een nieuwe kaart en kan je de huidige gebruiken als reserve of voor om bijv. Samenreiskorting te laden voor jezelf.

De facturen zullen op dezelfde dag van de maand aangemaakt worden (bij mij de 11e). De automatische incasso volgt enkele dagen later (bij mij meestal rond de 15e of 16e). Soms krijg je bij Flex meerdere facturen per maand (soms zelfs van € 0,-) maar dat is volgens mij een foutje.

Samenreiskorting moeten je medereizigers laden op hun eigen ov-chipkaart, waar dus geen Flex abonnement op mag staan. Omgekeerd kan jij dus met Flex ook niet samenreizen met korting met iemand anders. Gebruik hiervoor een andere ov-chipkaart zonder Flex. Dat mag ook een anonieme zijn, en het inchecktarief is € 10,- dus er moet voldoende (minimaal € 6,-) saldo op staan, ook voor korte reizen. Bij langere reizen is meer saldo verstandig omdat je anders niet kunt uitchecken.
Reputatie 4
@Robert B dus als ik na flex neem op de 1e van de maand dan word de volgende op de 1e van de maand aangemaakt. En als ik het op de 8e doe word dat dus op de 8e van de volgende maand aangemaakt.

Ais ik ns flex aanvraag op een nieuwe ov-chipkaart. Wat is de startdatum dan van ns flex. Dus als ik de factuurdatum op de 1e van de maand wil hebben. Moet ik hier dan de 7 dagen aanhouden zoals jij dat aangeeft? Of gaat het direct in op de dag dat je het aanvraagt? Of op de dag dat het op de ov-chipkaart gezet zal worden?

Is het al bekend wanneer samenreiskorting beschikbaar komt voor ns flex?
Badge +3
Als je het precies 7 dagen voor de 1e van de maand op een nieuwe kaart bestelt gaat je abonnement inderdaad de 1e in.

Voor wat betreft de factuur op precies de 1e van de maand kan je het beter een paar dagen eerder in laten gaan. Hoe veel weet ik niet precies... dat kun je denk ik beter in dit topic aan de echte kenners vragen.
Reputatie 4
@Robert B @Denice NS bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Mocht ik nog vragen hebben weet ik de weg wel te vinden.

Zal er nog over nadenken van hoe ik het ga doen.
Reputatie 4
Hoi,

Kunnen jullie meekijken hoe ik eventueel later het makkelijkst kan overstappen als ik naar NS flex wil gaan
Hoi dennisg, hoe bedoel je dennisg?

Een NS Flex abonnement in combinatie met een abonnement kunt je aanvragen via de link in het bericht van Denice bij punt 3.
Reputatie 4
Hallo @Miriam NS,

Ik bedoel hoe ik met mijn huidige OV-chipkaart over met alles wat ik aan de kaart gekoppeld heb met een abonnement e.d.

Via de link heb ik al gekeken. Als ik het op mijn huidige OV-chipkaart wil doen geeft hij een foutmelding. En als ik het via de overstap pagina van ns flex. Dan kan ik nog niet overstappen. Het is nog niet volledig open.

Heb er nog geen haast mee om direct ns flex te nemen. Wil eerst alle opties bekijken. Ook met mijn huidige producten op de kaart. Dat wil ik met jullie bekijken zodat ik kan kijken hoe ik het beste de overstap kan maken naar NS flex
Badge +3
Ik zou vooral oppassen met BTM (bus/tram/metro) stads/streekvervoer abonnementen als je die hebt.

In dat geval altijd Flex aanvragen op een nieuwe ov-chipkaart dus. En als je NS abonnementen op je huidige kaart hebt deze zelf laten beëindigen (dat kan per maand als je ze langer dan een jaar hebt, bijv. Dal Voordeel of Weekend Vrij e.d.)
Reputatie 4
@Robert B zelf heb ik geen BTW en stads/streekvervoer abonnementen op mijn kaart staan.

Dus ik moet eerst zelf mijn abonnement opzeggen tot aan de eerstvolgende mogelijkheid dat het kan? En dan moet ik het eerst nog op de automaat de wijzigingen ophalen. Mocht automatisch opladen erop staan zal dat er ook af gehaald moeten worden.

Wat gebeurd er dan met het resterende saldo wat er dan op mijn kaart staat?

Wanneer kan ik dan ns flex aanvragen? Moet dit pas nadat het abonnement helemaal afgelopen is?
Reputatie 7
Badge +4
Je raakt nooit saldo kwijt, daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is in alle gevallen op te vragen.
Reputatie 4
Hoe kan ik dan het saldo terugvragen/terugkrijgen als ik na flex aanvraag en op de kaart zet?
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt automatisch opladen uitzetten en dan je geld van je oude kaart terugvragen op een loket. Het kan ook overgemaakt worden. Je kunt het eventueel ook van de oude naar de nieuwe kaart over laten zetten. Bij Flex reis je natuurlijk niet meer op saldo. Het kost één tot twee minuten bij een loket.
Reputatie 4
Kan je het ook nog terug krijgen als je ns flex erop hebt staan?

Volgens de ns flex pagina word het geld dan overgemaakt naar je bankrekening als je het aanvraagt.

Moet ik dan eerst zelf mijn abonnement opzeggen. En die wijziging ophalen bij de automaat.

En wanneer kan ik dan ns flex aanvragen als ik zelf mijn abonnement opzeg. Kan dit dan pas vanaf de dag dat het abonnement afgelopen is of kan dit dan al eerder?

Wanneer gaat de nieuwe periode in als je ns flex aanvraagt. Dus wanneer de factuur aangemaakt word. Is dit dan bij aanvraag van ns flex? Kan ik dan ns flex er al opzetten als het abonnement er nog opstaat voor bijvoorbeeld enkele dagen?
Reputatie 7
Badge +4
Flex is nog in ontwikkeling. Twee dezelfde abonnementen elkaar overlappen.kan niet met NSFlex, in de meeste gevallen sowieso niet. Zo lang je nog een normaal abonnement hebt en er saldo op je kaart staat, kun je het terugkrijgen zoals ik het beschreef. Ik neem aan dat het met Flex een nog een resterend saldo inderdaad overgeschreven wordt. Aanvragen op een nieuwe kaart kan altijd met een ingangsdatum in de toekomst. Doe het zo dat het aansluit. De rekening wordt na een maand aangemaakt. Ik ga uit van ongeveer tien dagen voor de verwerking van je reizen op saldo, dat is grofweg ook de termijn van bijvoorbeeld TrajectVrij.
Badge +3
@Robert B zelf heb ik geen BTW en stads/streekvervoer abonnementen op mijn kaart staan.

Dus ik moet eerst zelf mijn abonnement opzeggen tot aan de eerstvolgende mogelijkheid dat het kan? En dan moet ik het eerst nog op de automaat de wijzigingen ophalen. Mocht automatisch opladen erop staan zal dat er ook af gehaald moeten worden.

Wat gebeurd er dan met het resterende saldo wat er dan op mijn kaart staat?

Wanneer kan ik dan ns flex aanvragen? Moet dit pas nadat het abonnement helemaal afgelopen is?
  1. Geen BTM? Dan is het simpel, want daar heb je geen last van dus.
  2. De wijziging van een huidig (jaar- of maand) abonnement naar Flex moet je inderdaad even bevestigen bij een automaat.
  3. Automatisch opladen wordt bij die automaat ook automatisch voor je beëindigd.
  4. Je mag ook als je nog in het eerste jaar van een abonnement zit ook overstappen naar Flex! Ongebruikte maanden krijg je terug op de eerste factuur.
  5. Saldo dat nog op je kaart staat wordt verrekend met latere facturen, je krijgt het dus niet sowieso terug maar wordt verrekend met (maandelijkse) latere kosten. Is je saldo meer dan de maandelijkse factuur, dan wordt het een credit-factuur en krijg je dat wél terug gestort dus.
  6. Alleen als je je huidige kaart/abonnement om wilt zetten naar Flex kan dat op elk moment. Wanneer er nog een (lang)lopend abonnenment op je huidige kaart staat en je op een nieuwe kaart Flex (evt. Basis voor € 10,-) wilt moet je dat abonnement gewoon uitzitten volgens de voorwaarden.
  7. Trajectabonnementen zijn (nog) niet mogelijk met Flex. Als je een lang traject hebt en per maand betaalt (meer dan 333 euro oftewel 80 kilometer of meer) kan je overstappen naar Altijd Vrij (334 euro per maand) en vrij reizen door heel NL met Flex. Dat is dan na een maand (of langer) per dag opzegbaar of te wijzigen (voorheen was dat de prijs die je voor een jaar moest betalen).
Reputatie 4
Hallo,

Dus eigenlijk heb ik 3 mogelijkheden waaruit ik kan kiezen.

Optie 1:

Reizen op saldo tot mijn abonnement afgelopen en het beëindigt is per de einddatum. Automatisch opladen eraf gehaald is en het saldo teruggevraagd is via de balie. En dan ns flex aanvragen met (eventueel) een abonnement.

Optie 2:

Zodra ns flex voor iedereen geopend is overstappen met de overstapmogelijkheid. Dan word het abonnement en automatisch opgeladen voor je stopgezet. De ongebruikte maanden van het abonnement + resterende saldo word verrekend met de eerstvolgende factuur.

Optie 3:

Voor ns flex een nieuwe kaart aanschaffen met eventueel een abonnement erop. En de oude kaart tot einde datum behouden als backup. En het abonnement beëindigen en automatisch opladen ervan af halen.

------------

Daarnaast verloopt mijn kaart volgend jaar. Hoe gaat dit in zijn werk met ns flex en de facturen?

En wanneer start ns met de procedure voor de vervanging van je kaart als die bijna verloopt. En hoe gaat dit in zijn werk?
Het verlopen van de kaart heeft voor nu geen invloed op de aanvraag voor NS Flex. Je geeft aan dat dit pas volgend jaar is, dus dat is geen probleem. Het kaartvernieuwingsproces verloopt voor NS Flex hetzelfde als de 'gewone' abonnementen. Je krijgt hier vanzelf bericht van en dan zal het proces in gang worden gezet.
Reputatie 4
@Miriam NS,

Als ik ns flex op mijn huidige kaart zet. En de kaart is vernieuwd. Welke kaart moet ik dan gebruiken? Kan ik alleen de nieuwe gebruiken? En hoe gaat het dan met de facturatie van de oude en nieuwe kaart?
Zodra je de nieuwe kaart ontvangt kun je deze gebruiken. Het facturatieproces zal ook gewoon overgaan op basis van de reisgegevens met de nieuwe kaart.
Reputatie 4
@Miriam NS

komen er die maand dan 2 facturen of komt er dan 1 factuur van beide kaarten?
Ik vermoed dat dit gewoon op één factuur blijft.
Reputatie 4
@Miriam NS,

ok bedankt voor je antwoorden. Ga me nog verder verdiepen in ns flex en ik ga kijken hoe ik over ga naar flex.
Dat is goed! Als wij je nog ergens bij kunnen helpen dan horen we dat graag.

Reageer