Factuurbedrag klopt niet NS Flex 1e klas | NS Community
beantwoord

Factuurbedrag klopt niet NS Flex 1e klas

  • 9 November 2021
  • 7 reacties
  • 385 Bekeken

Kan iemand mij het volgende uitleggen:

Ik had een abonnement NS Flex Dal Vrij voor de 2e klas. Toen er weer studenten in de trein massaal naar hun scholen ging begin september kon ik op de trap gaan zitten met mijn laptop dus heb ik mijn abonnement gewisseld naar de 1e klas. Nu krijg ik een factuur met daarop allerlei bedrag voor reizen die ik heb gemaakt buiten de spits en in het weekend. Op de site van de NS staat dat een Flex Dal Vrij 1e klas abonnement 106 + 28 = € 134,- per maand zou kosten. Maar op mijn factuur staat nu 106 voor het abonnement en vervolgens € 73,04 aan toeslagen voor de 1e klas. De dame aan de telefoon bij NS kon het mijn niet duidelijk uitleggen waarom dit is. Ze had het over het feit dat ik een abonnement naar 1e klas moest laten omzetten. Dat heb ik reeds gedaan op 2 september voor onbepaalde tijd. Ik begrijp dus niet waar die toeslagen vandaan komen. 

Ik ben benieuwd of iemand mij dit kan uitleggen.

icon

Beste antwoord door Lorena NS 9 November 2021, 11:43

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Thanks. Ik snap de uitleg ook wel. Maar als je gewoon de Nederlandse taal volgt dan zou je kunnen denken dat een klassewissel dus een wissel van klas is. Maar dat kan blijkbaar op twee manieren worden ingesteld. Dat vind ik verwarrend. 

Dat klopt een klassewissel is een wisseling van klasse, geen wijziging van abonnement. 

Thanks. Ik snap de uitleg ook wel. Maar als je gewoon de Nederlandse taal volgt dan zou je kunnen denken dat een klassewissel dus een wissel van klas is. Maar dat kan blijkbaar op twee manieren worden ingesteld. Dat vind ik verwarrend. 

Badge +3

Zie deze uitleg voor wat een klassewissel is. Een vrij reizen 1e klas abonnement is dus iets anders.

De instelling in de NS app of Mijn NS bepaalt de klasse voor buiten je vrij reizen periode, dus in de spits kan je kiezen voor 1e of 2e klas.

Ik vind het wel een enorme teleurstelling dat het zo werkt. Je zou zeggen dat als je van klasse wil wisselen, je een klassewissel kan doen. Dat heb ik naar mijn mening gedaan. Ik zie het verschil niet zo tussen klassewissel in de app en klassewissel op de website. Klassewissel is klassewissel zou ik zeggen. Maar er zit toch een belangrijk verschil. Misschien kunnen jullie dat verduidelijken.

Reputatie 7
Badge +3

Factuurbedrag klopt wel in geval er klassewissel is toegepast en niet het abonnement is omgezet naar 1e klas. Welke abonnementenvorm er nu in gebruik is, kun je zien in MijnNS onder producten.

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt me dat u het abonnement niet heeft omgezet naar de eerste klas, maar alleen naar de eerste klas voor een tijdelijke wissel. Dan worden de kosten per reis berekend en als het 73 euro is valt dat, gezien de hoge prijs van de eerste klas, nog mee ook. Ik zou nog eens contact opnemen met Klantenservice. Het is toch 45 euro verschil.

 

Edit: Lorena was sneller, lol.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi rvdlinden en welkom op de Community! 
Het lijkt erop dat je niet het abonnement hebt gewijzigd, maar alleen de reisklasse. Via de NS app is het niet mogelijk om je abonnement te wijzigen. Hierin kun je alleen de reisklasse wijzigen dat los staat van je abonnement. Hierdoor ga je per reis los betalen voor de 1e klas. Je kan via de website in je Mijn NS-account je abonnement wijzigen naar de 1e klas. Dit doe je bij ‘bekijk en wijzig abonnement’ of je kan hiervoor contact opnemen met de klantenservice

Reageer