beantwoord

Factuurdatum veranderen

• 12 december 2018
  • 11 reacties
  • 408 Bekeken

Kan ik de factuurdatum wijzigen? Krijg ik bijvoorbeeld mijn factuur op de 1e van de maand in plaats van de 21e?

Ik gebruik NS flex als dat een verschil maakt?
icon

Beste antwoord door Denice NS 12 december 2018, 10:51

Welkom bij de Community, jkerriga.

Ik zie dat Thom en Momo je al aardig hebben ingelicht 🙂. De factuurdatum van je NS Flex abonnement is afhankelijk van de ingangsdatum van je NS Flex product. De ingangsdatum van je oude OV-fiets product heeft hier geen invloed op. Wijzigen naar NS Flex basis en vervolgens op het gewenste moment (na minimaal 30 dagen) weer NS Flex met een abonnement aanvragen zal helaas ook geen invloed hebben op de factuurdatum. Deze is echt gebonden aan de dag waarop je NS Flex voor het eerst in hebt laten gaan. Kortom, het zal er op neerkomen dat je via onze Klantenservice je NS Flex volledig stop dient te zetten (dus terug naar Reizen op Saldo). Je dient dan bij de automaat NS Flex te verwijderen en daarna kan je via onze webshop een nieuw NS Flex product afsluiten. Denk er dan wel om dat je dit afsluit op een datum dat jou qua afschrijving goed uitkomt 😉.

Kom je er zo uit?
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De factuurdatum hangt automatisch samen met de dag waarop het abonnement ingaat, en is normaal niet te wijzigen. U zou uw abonnement in kunnen laten gaan op een dag waarbij de factuurdatum zo volgt dat het u beter uitkomt. Vergelijk daarvoor het aantal dagen dat er nu tussen zit.

Met Flex gaat het wel makkelijker. Dan moet u het abonnement stopzetten. Bedenk daarbij wel dat als u dat doet, u een maand moet wachten voor u hetzelfde type abonnement er weer op kunt zetten, dat bemoeilijkt het.
U kunt de truc die Momo hieronder aangeeft, ook toepassen. U werkt dan met meerdere kaarten, maar dat is toegestaan. U zit wel met een korte onderbreking als u het op een voor u passende datum wilt laten ingaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af of dat zo met Flex werkt Thom. Je zet dan wel een kortingsabonnement stop maar Flex basis is ook een abonnement waarbij je op rekening reist en je maandelijks daarvoor een factuur ontvangt. Ook dat zal denk ik samenhangen met de datum waarop je NS Flex hebt gesloten.
Je zou dan misschien niet alleen het kortingsabonnement moeten stopzetten, maar wellicht ook NS Flex compleet stopzetten en van de kaart verwijderen, dus terug naar op saldo reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is inderdaad de consequentie, maar ik geef het als een mogelijkheid, zij het zeer onaantrekkelijk.
Ik denk dat rekening houden met de afschrijving het meest realistisch is. Maar dat was de vraag niet. 😉
De datum die ik heb komt oorspronkelijk van mijn OV fietsabonnement dus het kan zelfs zo zijn dat dat moet veranderen. Ik weet niet zeker welk abonnement prioriteit heeft?
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk kan men er iets mee bij Klantenservice. OV-fiets lijkt me niet bepalend. Zoals ik hierboven aangaf is rekening houden met de afschrijvingsdatum het meest handig, U heeft overigens daarna nog twee weken om nog te betalen zonder gedoe en kosten, maar het is niet praktisch om dit elke keer zo te doen. Zo budgetteren dat het geld er is, lijkt me de meest pragmatische aanpak.
Reputatie 7
Badge +3
Als je na het stopzetten van NS Flex geen maand wilt wachten om weer een abonnement te nemen dan is er nog wel de mogelijkheid dat te doen op een nieuwe kaart. Wanneer je die gelijk aanvraagt is de ingangsdatum volgens mij een week erna.
Welkom bij de Community, jkerriga.

Ik zie dat Thom en Momo je al aardig hebben ingelicht 🙂. De factuurdatum van je NS Flex abonnement is afhankelijk van de ingangsdatum van je NS Flex product. De ingangsdatum van je oude OV-fiets product heeft hier geen invloed op. Wijzigen naar NS Flex basis en vervolgens op het gewenste moment (na minimaal 30 dagen) weer NS Flex met een abonnement aanvragen zal helaas ook geen invloed hebben op de factuurdatum. Deze is echt gebonden aan de dag waarop je NS Flex voor het eerst in hebt laten gaan. Kortom, het zal er op neerkomen dat je via onze Klantenservice je NS Flex volledig stop dient te zetten (dus terug naar Reizen op Saldo). Je dient dan bij de automaat NS Flex te verwijderen en daarna kan je via onze webshop een nieuw NS Flex product afsluiten. Denk er dan wel om dat je dit afsluit op een datum dat jou qua afschrijving goed uitkomt 😉.

Kom je er zo uit?
Hoeveel tijd zit er tussen het verzenden van de factuur en het incasseren? Ik vraag dit omdat de datum waarop ik ben overgestapt (20/11/18) voor mij ook niet praktisch is. Ik denk er ook over om tijdelijk mijn Flex-abonnement stop te zetten en in het nieuwe jaar weer te activeren.
Welkom bij de Community, RovoHlm.

Als jouw NS Flex de 20e ingaat zal rondom die datum de factuur worden opgemaakt. Het bedrag zal daarna binnen ongeveer 5 werkdagen van je rekening worden afgeschreven.
Begrijp ik nu uit het voorgaande dat er minimaal een maand tussen moet zitten tussen het stopzetten en het opnieuw activeren van je flex-abonnement?
Dat hangt er vanaf of je NS Flex volledig stop zet of wijzigt naar NS Flex zonder abonnement. Als je NS Flex volledig stop zet, dus terug naar Reizen op Saldo, dan dien je NS Flex van je kaart te verwijderen en kan je wel binnen 30 dagen weer een nieuw NS Flex product afsluiten. Volledig stopzetten kan alleen via onze Klantenservice. Wijzig je je NS Flex naar NS Flex zonder abonnement dan dien je wel minimaal 30 dagen te wachten voordat je een nieuw NS Flex abonnement kan afsluiten.

Reageer