beantwoord

flex abonnement

• 2 december 2019
  • 13 reacties
  • 111 Bekeken

Kan ik op me flex abonnement ook via een automaat opwaarderen? Als dit kan, gaat het van me saldo af? Voorbeeld als ik -27€ saldo heb en waarder dit met 10€ is dan me saldo -17€…? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 2 december 2019, 21:09

Wanneer je gebruikt maakt van NS Flex zullen ook busreizen via de NS Flex factuur in rekening gebracht worden. Met een NS Flex product heb je dus geheel geen saldo op je kaart meer nodig. Je kunt een NS Flex abonnement dan ook niet opwaarderen.

In sommige gevallen wanneer je naast het NS Flex product ook nog een regionaal abonnement hebt, heb je wel saldo nodig. Dat regionale abonnement (waarmee je korting in bus, tram of metro zou krijgen) werkt dan op saldo en enkel wanneer er voldoende saldo op de kaart staat. Het saldo van je OV-chipkaart kun je dan wél nog opwaarderen, maar enkel bij oplaadpunten die niet van de NS zijn.

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo Emzz en welkom bij de NS Community,

Het is niet mogelijk om 27 euro in de min te staan. Die vraag kan ik dus niet beantwoorden. Mag ik wel vragen waarom je je saldo wilt opwaarderen? De reizen die je met ons maakt zullen wij in rekening brengen.

Omdat ik ook met de bus reist en wou met saldo reizen met de bus... 

Wanneer je gebruikt maakt van NS Flex zullen ook busreizen via de NS Flex factuur in rekening gebracht worden. Met een NS Flex product heb je dus geheel geen saldo op je kaart meer nodig. Je kunt een NS Flex abonnement dan ook niet opwaarderen.

In sommige gevallen wanneer je naast het NS Flex product ook nog een regionaal abonnement hebt, heb je wel saldo nodig. Dat regionale abonnement (waarmee je korting in bus, tram of metro zou krijgen) werkt dan op saldo en enkel wanneer er voldoende saldo op de kaart staat. Het saldo van je OV-chipkaart kun je dan wél nog opwaarderen, maar enkel bij oplaadpunten die niet van de NS zijn.

Badge +3

Het is al vaker geopperd om de BTM component van NS Flex te kunnen verwijderen omdat het bijt met sommige stads/streekvervoer producten.

Dit kan in principe gewoon bij een balie (met als resultaat dat Flex je BTM reizen helemaal niet meer ziet), maar als je daar spijt van krijgt of het weer terug wilt is het natuurlijk niet zomaar weer toe te voegen.

Voor wat betreft saldo laden, dat kan weliswaar niet meer bij NS automaten maar nog steeds bij andere vervoerders, in supermarkten, online bestellen of automatisch opladen weer aan zetten. Keuze genoeg wat dat betreft.

Badge +3

Ik denk dat TS @Emzz bedoelt dat er in Mijn NS staat dat de kosten voor de lopende periode met Flex €27 zijn, en of je daarvan met een saldo-transactie (of andere storting/overboeking) alvast een deel van kon betalen?

Antwoord daarop is dus nee, want dat gaat allemaal via je (maandelijkse) factuur en automatische incasso.

En hoe krijg ik dan de korting met de bus want dat wou ik eigenlijk in principe hebben want ik reis elke dag met de bus en misschien een keer per week met de trein..! Ik dacht dat met de ns flex abonnement kreeg je korting met al de vervoerders.. 

En ja Robert dat is precies wat ik bedoelde, bedankt voor u antwoord..! 

NS Flex geeft vooralsnog enkel korting op treinvervoer. Het is wel de bedoeling om ook abonnementen aan te gaan bieden die gelden bij bus, tram en metro, maar vooralsnog hebben we die niet.

Indien je voornamelijk korting wilt op de bus, dan kun je het beste kijken naar abonnementen van de betreffende busvervoerder. Het is verstandig om dat dan op een andere OV-chipkaart te plaatsen, of om NS Flex te bestellen. De combinatie van NS Flex en een regionaal abonnement op dezelfde kaart geeft helaas nog vaak problemen namelijk.

Oké oké ik begrijp het helemaal nu wel bedankt allemaal ;) 

Badge +3

Bij mij (Eindhoven dal vrij bus) werkt het prima i.cm. Flex op dezelfde kaart. Handig omdat ik buiten Eindhoven (bijv. GVB/RET/Arriva/Connexxion/U-OV/Syntus etc.) dan gewoon op rekening kan blijven reizen met bus/tram/metro zonder zorgen te maken over saldo.

Maar als je stads/streekvervoer abonnement ‘gekaapt’ wordt door Flex heb je inderdaad een tweede kaart nodig, of moet je Flex in zijn geheel opzeggen en voor de trein eventueel een klassiek abonnement nemen.

Robert hoe krijg ik dan een dal vrij bus abonnement? Is dat ook mogelijk in Alkmaar? 

Badge +3

Oh, dat zou je aan Connexxion NH moeten vragen op Twitter, of zie https://www.connexxion.nl/nl/shop

Ik denk dat je dan deze zoekt https://www.connexxion.nl/nl/shop/abonnement/randstad-noord-zone-abonnement-maand

Als het goed is werkt dat wel samen met Flex, maar geen garantie dus.

Ik ga morgen wel langs de kantoor.. thnx voor de snelle reactie 

Reageer