beantwoord

Flex Altijd Vrij en gemiste checkout

• 12 juni 2019
  • 23 reacties
  • 561 Bekeken

Ik heb een Flex Altijd Vrij abonnement (betaal € 343 per maand). Ik reis dagelijks met de trein van Rotterdam naar Zaventem Brussel. Ik heb uiteraard ook een abonnement van NMBS voor het stukje in België.

Als ik in de ochtend incheck en pas in de avond uitcheck, krijg ik een correctie tarief melding wegens gemiste checkout. Correctie tarief is uiteraard € 0 omdat ik met deze abonnement toch overal in Nederland mag reizen. Het probleem is dan elke 12 gemiste checkouts mijn card blokkert.

Als ik in de ochtend eerst in check in en gelijk weer uit check, heb ik geen problemen met de card maar heb steeds discussies met conducteuren omdat ze niet gelijk zien dat ik een Altijd Vrij abonnement heb.

Mijn vraag: hoe kan ik voor zorgen dat ik zonder problemen tussen Rotterdam en Zaventem kan reizen? Is het mogelijk de gemiste checkout uit te zetten in mijn geval? Wat dat is niet nodig en geeft dus alleen problemen.

Ik hoor het graag.

Groet
Domenico
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 12 juni 2019, 19:31

Helaas blijft NS international € 5,40 per reis vragen, dus dat zou betekenen € 10,80 extra per dag.
DoLo,

De computer denkt dat je een netabonnement hebt en geen grensabonnement van de NMBS voor Brussel Airport. Die 5,40 euro is de Diabolotoeslag die natuurlijk al in je trajectabonnement tot Brussel Airport inbegrepen is.

Ik vrees dat je met een Altijd Vrij FLEX abonnement in Breda altijd de trein uit moet, als je die 12 gemiste check outs wil vermijden.

Een andere optie is een grensabonnement tot Hazeldonk grens. Dit is een zichtabonnement. Je kan de kaart wel gebruiken om poortjes mee open te doen, maar je check er niet echt mee in.

Een grensabonnement Rotterdam Centraal tot Hazeldonk grens kost 367 euro voor een maandabonnement of 293 euro per maand voor een jaarabonnement.

Als je het niet erg vind om iets meer te betalen voor peace of mind, dan kan je op www.b-europe.com een internationaal ticket kopen van Rotterdam tot Mechelen. Dan moet je die Diabolotoeslag geen tweede keer betalen. In België zijn er buiten op de luchthaven toch geen poortjes waar je moet in- of uitchecken. ☺

Je betaalt dan 2 euro per dag, maar de Nederlandse HC's kunnen dan niet meer lastig doen.

Bekijk origineel

23 reacties

Wie heeft het antwoord van Emma NS als beste antwoord geselecteerd?

Met haar advies moet DoLo de Diabolo-toeslag dubbel betalen. Of hij/zij kan op NS International een ticket van Rotterdam naar Mechelen proberen te kopen, maar dan krijg ik een foutmelding.

Als er dan toch een "antwoord" moet zijn, dan zou ik eerder kiezen voor het laatste bericht van DoLo.

Of de nog niet genoemde suggestie: we gaan aan de product owner van NS Flex Altijd Vrij vragen om de kaart niet meer te blokkeren bij 12 gemiste check outs voor de trein. Bij 12 gemiste check puts voor BTM mag de kaart nog wel geblokkeerd worden.
Blijft (vrijwel) hetzelfde, als het Flex Altijd Vrij abonnment niet direct getoond wordt op de apparatuur bij controle.
Robert B,

Het abonnement wordt wel getoond, maar bij een binnenlandse reis is in- en uitchecken nodig.

Bij een internationaal ticket moet er net NIET ingecheckt worden. Je moet het abonnement wel bij hebben om de 100% korting in Nederland te verantwoorden.

Recent nog controle gekregen in de IC Vlissingen met vertrekpunt Schiphol Airport.

Volgens de HC moest ze registreren in welke trein ik zat. Volgens haar kwam dit toch niet 100% overeen met de werkzaamheden van IPSOS.

Achteraf gezien denk ik dat ze mijn Flex-abonnement wel kon zien, maar dat ze geen internetverbinding had. Ze moest dus registreren dat ik eerste klas zat, met het oog op een eventueel correctietarief voor onterecht gebruik van de eerste klas.
bij de balie begrijpen ze het. Conducteur begrijpt uitendelijk ook. Telefonisch begrijpen ze ook. Hier in de forum ook. Toch noemand kan er wat aan doen blijkbaar.

Dat grensabonnement had ik inderdaad al gezien. Ik denk dat dat wordt om van het gedoe af te zijn. Bedankt allemaal
Badge +3
Ik heb even met Emma en een NS International expert gezeten en wij komen tot de conclussie dat de beste optie alsnog een Grensabonnement is. Het Altijd Vrij abonnement kunnen wij dan beëindigen. Voor het vervolg van de reis in België kan je gebruik maken van het abonnement van de NMBS.
Let wel op dat het om Flex Altijd Vrij gaat, of is het Grensabonnement ook na een maand (liefst per dag) op te zeggen, of in ieder geval geen jaarabonnement)?

Het gaat immers wel om 367 euro voor een maandabonnement (€20 duurder dan Flex).

Beter lijkt me de suggestie van @herrie, dus die (onnodige) blokkering na 12 gemiste in/uitchecks (zoals bij klassieke 100% abonnementen al het geval is) ook bij Flex te laten vervallen.
Beste DoLo, welkom bij onze Community!

Echt een waterdichtsysteem is dit inderdaad niet. Ik heb even met mijn collega's overlegd en wij komen op het volgende idee:

Je kunt via NS International elke dag een vervoersbewijs aanschaffen en aangeven dat je gebruik maakt van een vrij reizen abonnement in Nederland en in België, dan betaal je dus niks voor je ticket. Op het moment dat jij een NS International ticket hebt, hoef je niet meer in te checken met je persoonlijke OV-chipkaart!

Zou je dit willen uitproberen en kijken of dit werkt?
Op zich een super creative idee. Heel erg bedankt voor dat!! En voor het mee denken.

Ik heb het geprobeerd. Ik heb inderdaad bij korting- & loyalitykaarten mijn NMBS vrij reizen op traject in België en 100% korting in NL kunnen toevoegen. Helaas blijft NS international € 5,40 per reis vragen, dus dat zou betekenen € 10,80 extra per dag. Ik heb hiervan een screenshot toegevoegd. Kan ik misschien wat anders proberen? Ik hoor het graag

Reputatie 7
Badge +4
NSInternational is niet in staat kaartjes met 100 procent korting in beide landen te verstrekken. Men kent geen nultarief waarbij een kaartje wordt afgegeven.

In dat geval kunt u volstaan geen kaartje te kopen, met uw AltijdVrij en door het tonen van uw Belgische abonnement te reizen, als dit laatste van/tot de grens is. Het lijkt echter zo berekend, dat het traject Noorderkempen-Grens v.v. niet is gedekt door uw Belgische abonnement.

Veel Belgische abonnementen geven korting tussen plaatsen in België. Noorderkempen is dat wel, Hazeldonk-grens niet.

Het hangt er maar van af welk abonnement u in België heeft en of het geldig is vanaf Noorderkempen of vanaf de grens. €5,40 is precies dat tarief voor het stukje naar de grens.

Zelf reis ik na negen uur met een kaartje van mijn woonplaats naar Noorderkempen - met honderd procent korting in Nederland - en vanaf Noorderkempen met mijn Belgische kaartje.
Ik moet dan ook betalen voor het deel van de grens naar Noorderkempen vv.

Nogmaals, heeft u in België echt 100 procent korting vanaf de grens of vanaf elk station in. België?

Voor de meelezers met Dalvrij: U kunt geen 100 procent korting opvoeren als u voor negen uur reist door de week. Er is wel een legale optie maar die is maar beperkt toepasbaar en niet echt goedkoop.

Terzijde: als u dit vaak reist, en uw abonnement vanaf Noorderkempen geldig is, haalt u een Railplusabonnement voor 15 euro er wel uit. U heeft daarmee nog 15 procent korting op de €5,40. Het scheelt €1,62 per dag. Met tien dagen maakt u de eerste winst.
In België heb ik een grens abonnement, dat is dus vreemd...
Het is misschien omslachtig, maar misschien zou je dan die kosten terug kunnen vragen? Ik ga even aankloppen bij mijn NS International experts!
Reputatie 7
Badge +4
Dan zou u de korting moeten hebben en kunt u niet met een kaartje van NSInternational reizen maar moet u het doen met het tonen de twee abonnementen. In de Beneluxtrein is men hiervan op de hoogte. Als u AltijdVrij heeft, kunt u niet uitchecken, en bij deze constructie is dat ook toegestaan. U wordt niet geblokkeerd omdat u volledig afgekocht reisrecht heeft.

Als uw abonnement geldig is vanaf de grens hoeft u geen kaartje te kopen voor €5,40 en dit elke keer terugvragen. Dat is van de zotte, maar ook niet nodig. Het is wel een uitzondering op de regel.
Bedankt @Emma NS ik hoor het graag
@Thom ja dat dacht ik dus ook maar als ik dus met mijn NS niet binnen 6 uur uitcheck krijg ik constant een gemiste checkout en wordt na 12 keer mijn kaart geblokkeerd of als ik in en uit check altijd in discussie moet gaan met conducteur
Reputatie 7
Badge +4
Uw kaart wordt niet geblokkeerd als u volledig afgekocht reisrecht heeft, en dat heeft u. In de ICBrussel is men wel op de hoogte. U kunt echter rustig inchecken en als u terug in Nederland bent in uw woonplaats, weer uitchecken. Dit echter alleen als u echt 100 procent korting heeft vanaf de grens. Vergewis u daarvan. Het bespaart discussie en gedoe.

Deze constructie geldt ook voor reizen met een Keuzedag naar België, mits de incheck geldig is voor die dag. Strikt genomen kunt u uw AltijdVrijabonnement als zichtkaart gebruiken als u een geldig vervoersbewijs voor België heeft. U hoeft in Breda in uw situatie ook niet uit te checken.

Veel conducteurs zijn er ook niet mee op de hoogte, althans buiten de ICBrussel niet
kijk hierbij een screenshot van wat er gebeurt. 12 keer dit en is mijn kaart geblokkeerd. Dit al verschillende keer gebeurd...

Reputatie 7
Badge +4
Heeft u volledig afgekocht reisrecht?
ja. NS Flex Altijd Vrij € 343 per maand
en NMBS grens abonnement tot Brussels Zaventem
Reputatie 7
Badge +4
Hm, dan zou dat een kinderziekte van Flex zijn, want met de klassieke abonnementen geldt dit niet.

Daar moet NS echt naar kijken, anders zou deze constructie die altijd heeft gekund, onmogelijk worden.

Dit compliceert behoorlijk. Het vereist een aanpassing die ze mogelijk liever niet doen. Met de invoering van Flex zijn wel meer zaken anders ingebouwd.

Het zou een regelrechte beleidswijziging zijn.
Badge +3
Als ik in de ochtend eerst in check in en gelijk weer uit check, heb ik geen problemen met de card maar heb steeds discussies met conducteuren omdat ze niet gelijk zien dat ik een Altijd Vrij abonnement heb.
Afgezien daarvan (reizen met 100% afgekocht reisrecht zonder incheck, discussies met conducteurs), hoe kom je dan op de terugweg het station uit?

Of check je dan bij een internationaal (overstap)paaltje op het perron even in? Ik denk dat dat voor Flex de meest werkbare oplossing is op dit moment, want als je kaart steeds na 12 keer blokkeert heb je weer discussie bij de servicebalie (plus de standaard preek om voortaan toch maar netjes in/uit te checken, wat dus kan op zich maar vragen oplevert).
Helaas blijft NS international € 5,40 per reis vragen, dus dat zou betekenen € 10,80 extra per dag.
DoLo,

De computer denkt dat je een netabonnement hebt en geen grensabonnement van de NMBS voor Brussel Airport. Die 5,40 euro is de Diabolotoeslag die natuurlijk al in je trajectabonnement tot Brussel Airport inbegrepen is.

Ik vrees dat je met een Altijd Vrij FLEX abonnement in Breda altijd de trein uit moet, als je die 12 gemiste check outs wil vermijden.

Een andere optie is een grensabonnement tot Hazeldonk grens. Dit is een zichtabonnement. Je kan de kaart wel gebruiken om poortjes mee open te doen, maar je check er niet echt mee in.

Een grensabonnement Rotterdam Centraal tot Hazeldonk grens kost 367 euro voor een maandabonnement of 293 euro per maand voor een jaarabonnement.

Als je het niet erg vind om iets meer te betalen voor peace of mind, dan kan je op www.b-europe.com een internationaal ticket kopen van Rotterdam tot Mechelen. Dan moet je die Diabolotoeslag geen tweede keer betalen. In België zijn er buiten op de luchthaven toch geen poortjes waar je moet in- of uitchecken. ☺

Je betaalt dan 2 euro per dag, maar de Nederlandse HC's kunnen dan niet meer lastig doen.

Badge +3
Blijft (vrijwel) hetzelfde, als het Flex Altijd Vrij abonnment niet direct getoond wordt op de apparatuur bij controle. In Breda even de trein uit en uitchecken op het perron is de beste optie inderdaad.

Terugweg hetzelfde maar dan inchecken. Dan hebben ze alleen tussen Breda en grens iets te piepen.. 😄
Badge +3
Dat is inderdaad meestal het geval, geen internetverbindig dus onbekend (Flex) abonnement of klasse.

Meestal krijg je dan het voordeel van de twijfel (als het over 1e klas gaat) of gewoon een correctie (die je meestal niet eens op je factuur terug vindt, omdat het systeem het goedkeurt).

Bij Flex zou je misschien al het voordeel van de twijfel kunnen krijgen als je het ticket van je grensabonnement toont, en uitlegt dat alleen inchecken je steeds na 12 keer een (onterechte) blokkering van je kaart oplevert.

Zeker als de uitcheck (meteen in Rotterdam of later in Breda) zichtbaar is.

Misschien zou het voor Flex (met 100% afgekocht reisrecht) technisch mogelijk zijn om in zo'n geval te registreren 'vanaf Rotterdam tot ergens (onbekend) in NL' en de reis administratief af te sluiten na 6 uur.

Dan heb je bij controle in ieder geval die geldige incheck (en natuurlijk geen recht op GTbV).
Wie heeft het antwoord van Emma NS als beste antwoord geselecteerd?

Met haar advies moet DoLo de Diabolo-toeslag dubbel betalen. Of hij/zij kan op NS International een ticket van Rotterdam naar Mechelen proberen te kopen, maar dan krijg ik een foutmelding.

Als er dan toch een "antwoord" moet zijn, dan zou ik eerder kiezen voor het laatste bericht van DoLo.

Of de nog niet genoemde suggestie: we gaan aan de product owner van NS Flex Altijd Vrij vragen om de kaart niet meer te blokkeren bij 12 gemiste check outs voor de trein. Bij 12 gemiste check puts voor BTM mag de kaart nog wel geblokkeerd worden.

Aangepast!
Ik heb even met Emma en een NS International expert gezeten en wij komen tot de conclussie dat de beste optie alsnog een Grensabonnement is. Het Altijd Vrij abonnement kunnen wij dan beëindigen. Voor het vervolg van de reis in België kan je gebruik maken van het abonnement van de NMBS.

Reageer