beantwoord

flex + bus tram metro korting jaar = toch reizen op saldo?

• 24 november 2018
  • 10 reacties
  • 2272 Bekeken

Eergisteren mijn flex kaart ontvangen, gelijk er een jaar kortingskaart voor tram bus en metro bij gezet, een rondje RET & HTM gemaakt, alles leek in orde.

Vanochtend probeerde ik in te checken bij de RET, onmogelijk, saldo te laag, ik moest eerst opladen, een kwartier blauwbekken tot de volgende metro (en te laat komen).

Kunnen jullie corrigeren wat er mis ging, waarbij ik het ook zeer zou waarderen als jullie ook een oplossing vinden voor het blauwbekken en het te laat komen... 😉
icon

Beste antwoord door bryan 24 november 2018, 10:05

Helaas valt er niets te corrigeren; beide producten werken zoals bedoeld. Bij Flex staat het reisproduct niet op de kaart zelf, maar ergens in de cloud. Achteraf word er gekeken naar welke reizen je hebt gemaakt en welk reisproduct je hebt.

Een btm korting product gaat er van uit dat er saldo op de kaart staat, omdat er meteen wordt betaald in tegenstelling tot Flex. Op dit moment zijn er nog geen flex BTM producten helaas (los van GVB flex), dus u zult saldo moeten blijven laden voor uw bus, tram en metro reizen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge
Helaas valt er niets te corrigeren; beide producten werken zoals bedoeld. Bij Flex staat het reisproduct niet op de kaart zelf, maar ergens in de cloud. Achteraf word er gekeken naar welke reizen je hebt gemaakt en welk reisproduct je hebt.

Een btm korting product gaat er van uit dat er saldo op de kaart staat, omdat er meteen wordt betaald in tegenstelling tot Flex. Op dit moment zijn er nog geen flex BTM producten helaas (los van GVB flex), dus u zult saldo moeten blijven laden voor uw bus, tram en metro reizen.
Goedemiddag Winfried T en welkom bij de NS Community!

Zoals bryan al aangeeft valt er niets te corrigeren, beide producten werken zoals ze horen te werken. Wanneer je gebruik maakt van het NS Flex product, worden reizen achteraf via een maandelijkse factuur geïncasseerd. Bij NS Flex zijn er echter nog geen combinaties mogelijk waarmee je ook korting krijgt in bus, tram of metro vervoer.

In dit geval heb je dus een ander abonnement op dezelfde kaart gezet om daarin korting te krijgen. Dat abonnement blijft werken op saldo. Wanneer je dus reist met een bus, tram of metro waar dat abonnement voor geldt, zul je op saldo reizen. Bij al het andere vervoer, gebruik je NS Flex.
Van dit antwoord word ik *heel* chagrijnig. Nergens, en dan ook nergens, staat op de NS site vermeld dat dit zo werkt. Ik heb de afgelopen weken uren en uren besteed aan uitzoeken wat er wel of niet mogelijk is met flex, heb meer dan 24 uur in de wacht gehangen bij de chat van de klantenservice en loop nu rond met twee ov-chipkaarten omdat een fatsoenlijke combinatie van producten niet mogelijk was en nu komt alsnog deze aap uit de mouw. Blijkbaar is de ov-chipkaart als platform zo gaar dat het niet mogelijk is er klantvriendelijke producten op te bouwen. So far for flex.

Kan ik de altijd korting migreren naar mijn andere ov-chipkaart of restitutie krijgen?

Wanneer komt de ns binnen flex met fatsoenlijke oplossingen voor ander ov?

Wanneer wordt het mogelijk een dalurenkaart te combineren met flex?

Ik wordt heel moe van deze bureaucratie!
Reputatie 5
Badge
@Winfried T flex is inderdaad nog niet af. Er is een basis product neergezet en langzaam worden er dingen aan toegevoegd. Je bent overigens niet enige die hier problemen mee heeft, wekelijks zijn hier wel een aantal mensen die dingen missen. Op zijn minst zou NS de communicatie over Flex in combinatie met andere producten beter moeten voeren.
Ik durf niet te zeggen wat je precies hebt opgezocht of nagevraagd, maar zowel op onze website, als in de NS Flex voorwaarden staat duidelijk dat er nog geen NS Flex BTM abonnementen beschikbaar zijn. Zou je dus korting of vrij willen reizen in bus, tram of metro, dan ben je dus afhankelijk van een abonnement van een andere vervoerder.

Informatie over de combinatie van zo'n abonnement en NS Flex staat vervolgens inderdaad niet op onze website. Dit heeft enerzijds te maken met het feit dat het abonnementen van andere vervoerders zijn en wij daar dan ook niet verantwoordelijk voor zijn. Anderzijds zijn er erg veel abonnementen bij andere vervoerders en is het onbegonnen werk om alle combinaties duidelijk toe te lichten. Voor meer informatie hierover kun je dus altijd contact op nemen met onze Klantenservice of een kijkje nemen op de Community.

Als je deze vraag ook werkelijk gesteld hebt aan een collega via de chat, kan ik me niet voorstellen dat deze iets anders heeft aangegeven dan wat ik heb gemeld net over hoe die combinatie zou moeten werken. Ook op de Community zijn genoeg topics te vinden met informatie hierover, die hetzelfde zullen aangeven.

Ik verbaas me er wel over dat je twee OV-chipkaarten hebt, maar toch het BTM abonnement op dezelfde kaart hebt geplaatst als het NS Flex abonnement. De oplossing voor de huidige beperkingen is namelijk simpelweg om die abonnementen op twee verschillende kaarten te zetten. Reis je met vervoer waar het BTM abonnement geldig is, dan gebruik je die kaart. Bij ander vervoer, gebruik je de NS Flex kaart.

Wat betreft de vragen:

Kan ik de altijd korting migreren naar mijn andere ov-chipkaart of restitutie krijgen? Als je hiermee het NS Flex abonnement bedoelt, dan is het rechtstreeks overzetten van een abonnement naar een andere kaart niet mogelijk, tenzij de oude kaart geblokkeerd wordt. Ik ga ervan uit dat je dat echter niet wilt, in welk geval het via een omweg zal moeten: Het huidige NS Flex abonnement zal beëindigd moeten worden en vervolgens zal er een nieuwe bestelling op de tweede kaart geplaatst moeten worden. Hiervoor kun je contact op nemen met onze Klantenservice.

Wanneer komt de ns binnen flex met fatsoenlijke oplossingen voor ander ov? Helaas kan ik geen antwoord geven over wanneer dit mogelijk zal zijn, gezien ik dat simpelweg nog niet bekend heb. De bedoeling is echter wel dat we NS Flex BTM abonnementen gaan aanbieden, waarmee je korting krijgt bij bus, tram en metro vervoer als je met NS Flex reist.

Wanneer wordt het mogelijk een dalurenkaart te combineren met flex? Deze vraag snap ik niet helemaal. Als je met dalurenkaart een Dal Voordeel of Dal Vrij abonnement bedoelt voor reizen met de trein dan is die optie er al. Binnen het NS Flex systeem kun je kiezen tussen Weekend Voordeel, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Dal Vrij en Altijd Vrij abonnementen.
Badge +3
Het probleem is dat het ov-chipkaart systeem als volgt werkt bij het aanbieden van je kaart:
  1. Staat er een eigen product op van de vervoerder zelf (bijv. RET/HTM)? Dan wordt dat aangesproken en gebruikt. Bij een kortingsproduct reis je dan in de regel op saldo. Uitzonderingen zijn GVB Flex en het ABC (achteraf betalen voor consumenten) abonnement van de RET. NS krijgt niets te weten over deze reizen, dus kunnen er ook niets mee binnen Flex. Bij GVB Flex of RET ABC krijg je de factuur dan dus via de betreffende (streek)vervoerder.
  2. Zijn er andere producten die we herkennen, zoals Reizen op Rekening NS (bus tram metro) oftewel Flex? Dan gebruiken we dat en spreken we het saldo niet aan. NS krijgt van ons de reisgegevens en regelt de facturering (altijd voltarief, nog geen korting mogelijk want NS weet helemaal niet of en welk abonnement je bij ons hebt).
  3. Geen enkel ander bij ons geldig product (je hebt bijv. alleen een Arriva, U-OV of Connexxion abonnement)? Dan reis je gewoon voltarief, en ook op saldo.
Beste @Stijn NS,

Er is te vinden, na wat zoeken, dat de NS geen BTM-flex producten heeft. Ook begrijp ik dat de NS geen lijst kan bijhouden van de producten van andere vervoerders. Wat echter *nergens* uitgelegd wordt, is dat als je een product van een andere vervoerder laadt op je kaart, je dan ineens wel weer saldo nodig hebt. En dat het betalen achteraf (en de overzichten en het kostenbeheer van flex) daarmee vervallen. Als ik dat had geweten, zou ik zeker nog een keer nagedacht hebben over mijn keuze. Ik heb dat punt niet nagevraagd bij de klantenservice (verschillende andere dingen wel), ik had *nooit* verwacht dat dat ook een punt zou zijn.

De OV-chipkaart die ik naast de kaart met flex heb, is een gepersonaliseerde OV-chipkaart van de NS met daarop een NS-kortingskaart oude stijl, de variant waarmee je ook in de avondspits korting hebt. Die is niet te combineren met flex, dus heb ik een aparte kaart voor flex+dal vrij (wat weer niet op een businesscard kan...). En veel gedoe met administratie en het maken van reisoverzichten. Het zou mij veel schelen als ik die kortingskaart en de flex kan combineren: de dal vrij buiten de spits, de korting in de avondspits en alles achteraf afrekenen met een net overzicht.

Verder wil ik de BTM-altijd-korting migreren naar de andere kaart, anders heb ik twee kaarten waar ik saldo op moet hebben.

Dit is *ZO* onhandig allemaal, het is allemaal gedacht vanuit de vervoerder, niet vanuit de klant..

groet,

Winfried
@Robert B, ik zou verwachten dat bij het aanbieden van mijn kaart het volgende gebeurt:

1) is er een product dat vrij reizen verzorgt (zoals een netkaart, dal-vrij etc) dan wordt dat gebruikt
2) is er een kortingsproduct aanwezig, dan wordt de korting berekend
3) is er een betalen achteraf product aanwezig, dan wordt de reis (al dan niet met korting) daarmee verrekend
4) de rest wordt met het saldo verrekend

Niet heel onlogisch of heel onredelijk toch?

Dat de OV-chipkaart blijkbaar zo gaar is dat 'ie dat niet kan, "broken by design" heet dat, *zou* niet mijn probleem moeten zijn. Maar helaas, nu moet ik me in allerlei bochten wringen om binnen dit gare systeem een werkbare oplossing te vinden. En als er daarbij iets mis gaat, is dat mijn probleem.

Ik verwacht dat de vervoerders verantwoordelijkheid nemen voor de troep die ze gecreëerd hebben en mij een fatsoenlijke oplossing bieden. Een pragmatische tijdelijke oplossing voor mijn probleem nu en een structurele oplossing voor de rest van Nederland.
Badge +3
Zo werkt het inderdaad, maar het gaat dus mis omdat na stap 1 (of 2) stap 3 niet eens meer in beeld komt.

Zodra er een 'match' is, dan stopt het dus precies daar en heb je een in/uitcheck voor het desbetreffende product. RET/HTM heeft dus geen idee of je toevallig ook NS Flex hebt, en andersom weet NS niets over eventuele korting of vrij reizen bij RET/HTM of andere vervoerders.

Kan beter inderdaad, en dat zal ook nog wel komen (ooit). Ikzelf heb Dal Vrij voor sommige bussen hier in Eindhoven, maar bij voor 9:00 inchecken reis ik dus gewoon op saldo. NS Flex (dat ik overigens nog niet heb) krijgt mijn busreizen dan ook nooit te zien.

Voor uw geval, zet het HTM/RET abonnement op de kaart met het oude VDU (Voordeeluren) abonnement.
Nog even een update: met wat extra kosten kon ik bij de RET de BTM jaarkorting overzetten naar de andere OV-chipkaart. Dus ik heb nu nog maar een kaart waar ik saldo op moet zetten, maar ik ben nog wel aan het jongleren met twee kaarten (en moet steeds goed opletten dat ik de goede pak, is al een keer mis gegaan). Het blijft een onhandige oplossing voor een brak systeem zoeken...

Reageer