beantwoord

Flex Dal staat niet op mijn kaart

Ik heb een nieuwe ov-chipkaart en heb FLEX Dal aangeschaft. Heb een hoera mailtje gekregen NS met " U heeft NS Flex geactiveerd op uw OV-chipkaart" nadat ik € 10 saldo had opgeladen in een servicepunt. Het saldo werd door NS verwijderd en zal met mijn eerst volgende rekening worden verwerkt. Mooi... alleen staat die Flex Dal niet op mijn ov-chipkaart als product. Moet morgen de bus nemen en heb inmiddels een internationaal ticket naar Essen (B) gekocht met 40% korting op NL reistraject.
icon

Beste antwoord door EdRo 22 mei 2019, 17:06

Als product staat er Reizen op Rekening op.

Flex Dal is een abonnement dat back office wordt verwerkt door NS.

Wel je producten opgehaald bij automaat?
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Als product staat er Reizen op Rekening op.
Flex Dal is een abonnement dat back office wordt verwerkt door NS.
Wel je producten opgehaald bij automaat?
Er staat GEEN product.
Er staan ook geen producten om op te halen.
Aleen mailtje van NS met hoera dat FLEX geactiveerd werd toen ik € 10 op mijn ov kaart heb gezet en het door NS er prompt weer werd afgehaald.
Misschien moet ik bij NS automaat nog iets ophalen?
Reputatie 7
Badge +4
U hoeft Flex niet op te halen. Het is zichtbaar als u incheckt. u krijgt dan de melding 'Reizen op rekening', maar niet met welk abonnement. Het werkt dus anders dan met de traditionele abonnementen. als u uw kaart voor de lezer houdt, ziet u het abonnement ook niet, net als bijvoorbeeld bij OV-fiets. Het wordt door een centrale computer bijgehouden. Op het automaat worden ze, in tegenstelling tot de klassieke abonnementen, niet vermeld.

De producten lijken dus niet op uw kaart. te staan, maar ze werken wel.

Edit: Zie wel de opmerkingen van Denice hieronder als u Flex niet op een nieuwe kaart heeft laten zetten.
Badge +3
Als het goed is worden er op het moment dat het saldo verwijderd wordt ook de Reizen op Rekening producten (voor trein en bus/tram/metro) op de kaart gezet.

Waar zie je je producten niet staan? Is dat in Mijn NS, Mijn OV-chip of bij een automaat? Bij Mijn OV-chip duurt het vaak eventjes voordat het zichtbaar is (half uurtje). In Mijn NS staat het op de Startpagina (bij Producten staat niets).

NS had wel een storing vanmiddag, dus wellicht is er daardoor iets mis gegaan. Je kunt natuurlijk altijd even kijken bij een automaat of er nog iets op te halen valt. Dat hoeft geen NS automaat te zijn, maar kan bijv. ook bij een servicepunt in de supermarkt.
Bedankt voor de antwoorden.☺️
Inmiddels staan de producten wel op mijn kaart informatie.
Ben wel benieuwd of de conducteur flex kan zien wanneer hij morgen mijn ov kaart checkt , naast mijn internationaal treinticket. Ik heb daar immers 40% reductie aangegeven op het binnenlands traject.
Welkom bij de Community, beauguy.

Als je NS Flex Dal Voordeel in combinatie met een nieuwe kaart hebt gekocht dan is het product direct actief (vanaf de ingangsdatum uiteraard). Je hoeft dan niks meer te activeren. Heb je NS Flex Dal Voordeel op een bestaande kaart aangeschaft dan dien je wél het product te activeren bij de automaat. Dit zal dan ook staan aangegeven in de e-mail. Op het moment dat je incheckt met NS Flex zie je alleen 'Reizen op Rekening' staan. Het product (Dal Voordeel) zie je niet staan. In onze backoffice zal bij het berekenen van de ritprijs worden gekeken welk product je hebt en op basis daarvan de rit berekend en gefactureerd worden. Dal Voordeel is alleen geldig in de trein. Je ontvangt geen korting wanneer je reist met de bus, tram of metro.
Heb wel een mail gekregen dat het inmiddels is geactiveerd (waarschijnlijk door mijzelf bij een automaat) ... Hoera! U heeft NS Flex geactiveerd op uw OV-chipkaart. Vanaf nu kunt u flexibel reizen in het gehele OV.
Reputatie 7
Badge +4

Dan heeft u een bestaande kaart gehad en is een eventueel oud abonnement op saldo verwijderd. Dan is het verder een kaart die geschikt is voor Flex. Reizen op rekening en reizen op saldo kan niet op één kaart worden gecombineerd.

Iedereen bedankt.
Badge +3
Reizen op rekening en reizen op saldo kan niet op één kaart worden gecombineerd.
Er zijn wat uitzonderingen.

Bij sommige vervoerders waar je reist tegen een vast tarief (bijv. Watertaxi, nachtbussen en andere dingen waar je met een ov-chipkaart terecht kunt) wordt het saldo alsnog aangesproken, en zal je dus moeten opladen.

Dat opladen kan bij Flex niet meer bij een NS automaat, maar wel bij automaten van andere vervoerders en natuurlijk in supermarkten e.d. Of online via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm (ophalen kan dan overal, óók bij NS automaten).

Ook bepaalde streekvervoer (zone/ster) abonnementen kunnen het saldo aanspreken, bijv. Dal Vrij voor de bussen hier. Dat product heeft 'voorrang' op NS Flex, dus heb ik vóór 9:00 saldo nodig (alhoewel je zonder saldo gewoon één busrit kunt maken, want je kaart mag €4 in de min komen). NS/Flex krijgt die busreizen nooit te zien, want die worden 'op saldo' gemaakt.

Het combineren van Flex en zulke producten wordt inderdaad afgeraden, omdat het mogelijk niet werkt, en je extra kosten kan opleveren.

Zeer verwarrend dat als je een NS Flex abonement hebt en daar voor betaalt en dat dit op de OV chipkaart als Rijden op rekening vermeld staat. Misschien logisch voor NS medewerkers, maar niet voor klanten. Je gaat kaas ook geen wirst noemen. Ik begreep er niets van. Wees consequent in de benaming van de abonnementen, dat voorkomt verwarring en gedoe!

Reputatie 7
Badge +4

De kaart leest bij Flex het abonnement niet direct uit de kaart en maakt alleen verbinding met de computer op afstand. Die regelt alles op afstand en herkent wel welk Flexabonnement u heeft. Er zijn heel veel varianten maar door deze werkwijze kan uiteindelijk alles veel efficiënter gaan. Het is inderdaad wel jammer dat het niet meteen bevestigd wordt, zoals u gewend was, maar houdt het geheel op snelheid. Er moeten honderdduizenden in- en uitchecks verwerkt worden. Het voordeel is dat u heel snel van abonnement kunt wisselen en  minder gedoe heeft met bevestigen en saldo laden. Zolang u Flex heeft, verandert dit waarschijnlijk niet meer. Nagenoeg alle abonnementen worden Flex.

Beste Thom, fijn dat je reageert. Jammer alleen dat je inhoudelijk geheel aan mijn klacht voorbij gaat. Je legt deze onlogische constructie nogmaals uit, in plaats van dat je er blijk van geeft te snappen dat dit voor klanten zeer verwarrend is en het voor klanten begrijpelijker en beter is als NS elk abonnement consequent hetdezelfde noemt. Jammer, ik had meer klantgerichtheid van de NS verwacht.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben geen medewerker van NS. Ik verdedig niet, ik leg uit. Ik vind het ook niet onlogisch vanuit het standpunt van het moeten verwerken van honderdduizenden transacties. Ik had het liever ook  bij de incheck vermeld gehad, buiten de Corona reis ik met meerdere abonnementen. Het zou juist klantonvriendelijk zijn de verwerking niet zo snel als mogelijk is te doen plaatsvinden. Voor de klant is het in- en uitchecken hetzelfde, maar voor NS bepaald niet. Naast het eigenbelang is er een maatschappelijk belang van heel veel reizigers en in mijn mens- en maatschappijvisie weegt dat zwaar. Een extra lus in een programma dat heel vaak moet worden uitgevoerd, kost bij veel mensen veel verwerkingstijd en die is al aan de lange kant.

I rest my case. 

Reageer