Flex dal voordeel kan je niet binnen 14 dagen bij aanmelding opzeggen | NS Community
beantwoord

Flex dal voordeel kan je niet binnen 14 dagen bij aanmelding opzeggen

  • 5 May 2022
  • 8 reacties
  • 566 Bekeken

Ik heb gisteren per ongeluk een abonnement flex dal voordeel op een OV chipkaart gezet en wilde dit opzeggen, maar kan niet binnen 14 dagen, ondanks je bedenktijd hebt. Ik zal deze maand ook niet meer reizen, en hopelijk dan de volgende maand het kan opzeggen. Waarom is de NS zo moeilijk voor ouderen, ik kom nu hierdoor NOOIT meer in de trein

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 May 2022, 08:17

Bekijk origineel

8 reacties

Per ongeluk?

Badge +3

Als u het abonnement online of telefonisch hebt afgesloten, dan kunt u gebruikmaken van het herroepingsrecht. Daarover leest u alles op deze pagina.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je hebt er gewoon recht op, zelfs als het om een abonnementswissel binnen Flex gaat.

De berekening verschilt echter!

Je zou eigenlijk de volledige kosten van het abonnement terug moeten krijgen, met aftrek van genoten korting (alle gemaakte reizen worden voltarief).

In de praktijk beëindigt men het abonnement per het moment dat je contact opneemt en krijg je een evenredig deel van de abonnementskosten terug, maar je genoten korting hoef je niet terug te betalen.

Als je het dus gisteren ‘per ongeluk’ besteld hebt (dat zal niet bij een servicebalie zijn geweest) en het vandaag herroept krijg je ca. € 4,94 van de € 5,10 terug.

Reputatie 2

Neem contact op met klantenservice. Door te bellen op rustige tijden, hebben ze de tijd om te

helpen. Hoeveel je dan nog eventueel moet betalen, kunnen zij voor je uitzoeken .

Je heb 14 dagen de tijd om de bestelling te annuleren.

succes

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat u de genoten korting niet terug hoeft te betalen, en zou de gok niet nemen. Mijn advies: zeg direct na de maand op, dan houdt u de korting en bent u alleen de kosten van het maandabonnement kwijt. Dat is toch al uitgegeven. Een belletje naar Klantenservice kan duidelijkheid bieden, ik zou me echt eerst vergewissen. Het zou coulance zijn, dan wel minder gedoe voor Klantenservice, 😉. Maar of het beleid is?

Het is natuurlijk een rekensom, maar de korting loopt snel op boven de €5,10 of de €2,50- van de aanbieding vorige maand.Als u niet heeft gereisd dan is herroepen wel prima.  De afgerekende bedragen mogen dan met korting  maximaal €7,65 of €3,75 zijn.

Het principe is dat annuleren binnen 14 dagen mag, u de kosten van het abonnement terug krijgt, maar dat u de genoten korting moet terugbetalen. Dat is al heel snel ongunstig,

Badge +3

Het principe is dat annuleren binnen 14 dagen mag, maar dat je de genoten korting moet terubetalen. Dat is al heel snel ongunstig,

Bij ‘per ongeluk gisteren besteld’ (en niet of amper gereisd) zal dat wel meevallen. Mijn testcase (eigen ervaring dus) een tijdje terug was zoals ik in mijn vorige reactie zei.

Je abonnement wordt beëindigd per moment van contact, de abonnementskosten krijg je naar rato terug en gemaakte reizen blijven onder je abonnement vallen.

Je zou dus in principe (de praktijk?) Altijd Vrij kunnen nemen voor korte tijd, en dan bijv. na 10 dagen opzeggen (zonder opgaaf van reden).

Dat kost je dan € 362,40 waarvan je bij herroeping pakweg 2/3 terug krijgt. Dan reis je dus voor zo’n 12 euro per dag een tijdje vrij.

Hou me er niet aan, want (als men zou werken volgens de voorwaarden) betaal je voor alle reizen achteraf de volle mep!

Reputatie 7
Badge +4

Ik zal je er zeker niet aan houden, 😉 Als ze doen wat jij zegt, is het coulance of het is Klantenservice te veel werk. Of het meevalt of niet, is een kwestie van rekenen. Altijd Vrij is natuurlijk een apart geval, want dan heb je al afgekocht reisrecht. Ik vind dat overigens niet erg correct, maar ik verwacht niet dat veel mensen dat vooropgezet doen. Het is gedoe maar ik vind dat je dan de gemaakte reizen tegen vol tarief moet berekenen. Maar ja, het herroepingsrecht bestaat en moet ook praktisch kunnen worden uitgevoerd.

Badge +3

Mijn ‘testcase’ was met Dal Voordeel (ging net als bij TS dus om centen).

Het werd beëindigd per moment van contact en abonnementskosten naar rato vergoed. Dat kostte mij dus een paar dagen abonnementskosten (maar niet mee gereisd dus ook geen korting of vrij reizen te verrekenen).

Volgens de voorwaarden zou ik de volle abonnementskosten moeten krijgen bij herroeping, maar zo werkt het dus niet in de praktijk.

Of dat voor een weekje Altijd Vrij zou lukken? Ik vermoed van wel… 🙄

Reageer