Flex Dal vrij: inchecken buiten de spits, uitchecken in de spits: Korting? | NS Community
beantwoord

Flex Dal vrij: inchecken buiten de spits, uitchecken in de spits: Korting?

  • 30 April 2019
  • 11 reacties
  • 2857 Bekeken

Bij het vergelijken tussen de voorwaarden van het Dal vrij abonnement zonder en met flex valt het mij op dat deze voorwaarden mijns inziens van elkaar afwijken. Het gaat dan met name om het inchecken buiten de spits (bijvoorbeeld om 6 uur) en het vervolgens uitchecken in de spits (bijvoorbeeld om 7 uur). Als ik juist gelezen heb reis ik zonder flex volledig gratis, terwijl ik mét flex vanaf 6.30 / 6.35 40% korting krijg op het betreffende reisgedeelte.
Klopt dit of ben ik abuis?
icon

Beste antwoord door Robert B 30 April 2019, 17:49

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Als er minder dan 35 minuten tussen de uit- en incheckmomenten heeft gezeten (en het eerste deel een treinreis was uiteraard) zou ik toch eens contact opnemen met de klantenservice, volgens mij moet ook als je eerst bij een andere treinvervoerder incheckt de korting worden meegenomen
Ja, zeker even navragen want bus-trein-trein gaat soms mis en dan betaal je ineens voltarief na die overcheck trein-trein met NS Flex in de spits.

Bij klassieke abonnementen was dat 'jammer maar helaas'... De NS kunnen/mogen je reizen bij andere vervoerders natuurlijk niet zomaar inzien (privacy) en telt dus gewoon het moment van de overstap (incheck NS). En als dat in de spits is betaal je dus dat tarief.

Maar bij NS Flex is dat anders en kan dat dus wél, want je hebt de NS toestemming gegeven om al je transacties in te zien en te verwerken, ook die van andere treinvervoerders en ook alle bussen, trams en metro!)

Dus dan kunnen ze de overstap zien en die gewoon afrekenen volgens het rit-naar-reis principe.

Dat kan in je voordeel zijn, maar soms ook in je nadeel dus.
Als dit het geval is dan doen ze dit alleen in hun voordeel.. ik heb buiten de spits ingecheckt bij een niet NS vervoerder en checkte toen om 16:10in bij de NS, daar gewoon het volle pond betaald... als het andersom wel zo zou werken (in de spits inchecken maar buiten spits bij NS), dan zit dat dus extra fout.. bedankt overigens voor deze info, heeft me €12,50 gekost omdat ik vertrouwde dat jou informatie klopte en ik dus alleen voor 16:00 mijn reis moest beginnen bij een vervoerder 😫

Dit soort info kan je nergens echt vinden op de NS site ook dus eigenlijk is dat vooral het probleem...


Als er minder dan 35 minuten tussen de uit- en incheckmomenten heeft gezeten (en het eerste deel een treinreis was uiteraard) zou ik toch eens contact opnemen met de klantenservice, volgens mij moet ook als je eerst bij een andere treinvervoerder incheckt de korting worden meegenomen

Tja, dat is inderdaad een suffe fout, waar 40% korting staat moet dat vrij reizen (100% korting) zijn. De voorwaarden zoals die er staan zijn voor Dal Voordeel en niet voor Dal Vrij.

Er is wel één belangrijk verschil tussen klassieke abonnementen en Flex, en dat is dat bij Flex een overstap naar een andere vervoerder geen invloed heeft op je tarief. De eerste incheck (aanvang reis) telt.

Dat betekent dus dat je met Flex gewoon voor 6:30 kunt inchecken en in de spits overstappen naar een andere vervoerder met behoud van dalkorting of vrij reizen.

Nadeel is dat als je bijv. om 8:30 gaat reizen met Arriva, en na 9:00 overstapt naar NS, je met Flex geen dalkorting of vrij reizen krijgt zoals voorheen (wegens de incheck in de spits).
Waarom is dit? Omdat het nu kán! Voorheen kon NS eerdere in/uitchecks bij de andere vervoerder niet inzien (en andersom) maar alleen de tot dan toe verreisde tariefeenheden (voor langeafstandskorting). Bij Reizen op Rekening NS (Flex) krijgt NS de transacties aangeleverd van alle vervoerders, en kan de 'juiste' prijs bepaald worden.

Het werkt dus twee kanten op, want als je gewend bent in de spits in te checken en buiten de spits over te stappen naar andere vervoerder (in het echt of fictief even bij een paaltje op het perron om dalkorting/vrij reizen te forceren), dan werkt dat niet meer.
Klopt dit of ben ik abuis?


Als dit het geval is dan doen ze dit alleen in hun voordeel.. ik heb buiten de spits ingecheckt bij een niet NS vervoerder en checkte toen om 16:10in bij de NS, daar gewoon het volle pond betaald... als het andersom wel zo zou werken (in de spits inchecken maar buiten spits bij NS), dan zit dat dus extra fout.. bedankt overigens voor deze info, heeft me €12,50 gekost omdat ik vertrouwde dat jou informatie klopte en ik dus alleen voor 16:00 mijn reis moest beginnen bij een vervoerder 😫

Dit soort info kan je nergens echt vinden op de NS site ook dus eigenlijk is dat vooral het probleem...
Het is aangepast! 🙂
Ik krijg zojuist een terugkoppeling, er wordt gevraagd om een link! Kan een van jullie mij hiervan voorzien? 🙂
Mijn collega's weten hiervan, bedankt voor de melding. Super onhandig inderdaad.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Het is me duidelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk hebben ze inderdaad die tekst gewoon gekopiëerd, zonder het nog 's zorgvuldig na te lezen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Die 40% korting tekst lijkt me meer van toepassing op (NS Flex) Dal Voordeel.
Badge +3
Tja, dat is inderdaad een suffe fout, waar 40% korting staat moet dat vrij reizen (100% korting) zijn. De voorwaarden zoals die er staan zijn voor Dal Voordeel en niet voor Dal Vrij.

Er is wel één belangrijk verschil tussen klassieke abonnementen en Flex, en dat is dat bij Flex een overstap naar een andere vervoerder geen invloed heeft op je tarief. De eerste incheck (aanvang reis) telt.

Dat betekent dus dat je met Flex gewoon voor 6:30 kunt inchecken en in de spits overstappen naar een andere vervoerder met behoud van dalkorting of vrij reizen.

Nadeel is dat als je bijv. om 8:30 gaat reizen met Arriva, en na 9:00 overstapt naar NS, je met Flex geen dalkorting of vrij reizen krijgt zoals voorheen (wegens de incheck in de spits).

Waarom is dit? Omdat het nu kán! Voorheen kon NS eerdere in/uitchecks bij de andere vervoerder niet inzien (en andersom) maar alleen de tot dan toe verreisde tariefeenheden (voor langeafstandskorting). Bij Reizen op Rekening NS (Flex) krijgt NS de transacties aangeleverd van alle vervoerders, en kan de 'juiste' prijs bepaald worden.

Het werkt dus twee kanten op, want als je gewend bent in de spits in te checken en buiten de spits over te stappen naar andere vervoerder (in het echt of fictief even bij een paaltje op het perron om dalkorting/vrij reizen te forceren), dan werkt dat niet meer.
Reputatie 7
Badge +3
U bent abuis. Maar daar kunt u niks aan doen, want de informatie op de site klopt niet:

Reist u veel buiten de spits? Dan is NS Flex Dal Vrij erg voordelig. Het moment van inchecken bepaalt of u wel of niet met korting reist. Checkt u in de daluren in en in de spits uit? Dan reist u met 40% korting. Checkt u in de spits in en in de daluren uit? Dan reist u zonder korting.

Met Dal Vrij krijgt u 100% korting als u in de daluren incheckt, met of zonder Flex.
Kan een moderator zorgen dat de tekst wordt aangepast?

Reageer