beantwoord

Flex dalurenkorting 1e klas

• 31 augustus 2020
  • 5 reacties
  • 163 Bekeken

Ik wil weten hoe dat nou met die 40% korting in de daluren zit. Ik heb zojuist een medewerkster Klantenservice gesproken, maar blijkbaar ben ik niet duidelijk want ik werd niet begrepen. Een letterlijk voorbeeld van de NS-website is dit:

Voorbeeld doordeweeks
Stel, je reist doordeweeks van Amsterdam Centraal naar Delft en je enkele rit 2e klas kost € 14,10. Dan ben je €22,98 kwijt voor dezelfde rit 1e klas (€14,10 + 63% van € 14,10).

Even rekenen, 40% korting over €22,98 = € 13.79. Dus 1e klas mét Flex-korting (even afgezien van de maandelijkse 5 euro) is goedkoper dan 2e klas zónder die korting. Toch?

De medewerkster bleef het echter maar hebben over ‘ja, maar dan betaalt u nog de 1e klas-toeslag'. 

Eh? Die zit toch al in die prijs verwerkt? (Of ben ik nou echt gek geworden?)

icon

Beste antwoord door mrfreeze 31 augustus 2020, 22:18

U heeft het juist. Amsterdam Centraal - Delft 1e klas met 40% korting is € 13,79. Zie ook de info in de reisplanner:

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U heeft het juist. Amsterdam Centraal - Delft 1e klas met 40% korting is € 13,79. Zie ook de info in de reisplanner:

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Wat je post is de letterlijke tekst van de ‘hoe werkt een 2-1 klassewissel’ pagina voor Flex.

Die is correct. Je krijgt bij een upgrade te maken met 63% doordeweeks (weekend 50%) kosten voor 1e klas reizen met een kortingsabonnement.

Bij inchecken buiten de spits krijg je daar nog 40% korting op.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1584539732002/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf en dan pagina 13 of 14 voor de tabel, die is een stuk duidelijker eigenlijk.

Met Flex is het NIET mogelijk om voor een vast bedrag 1e klas te kopen (bij een automaat) Dat is wel een nadeel maar kon ook alleen maar bij een (veel duurder) vrij reizen abonnement (Weekend Vrij een goed voorbeeld, zijn andere topics over).

Reputatie 7
Badge +1

Als toevoeging nog een tabel hoe de 1e klas verhoging wordt berekend. Daarbij zie je ook dat bij NS Flex de verhoging in het weekend lager is dan doordeweeks, wat niet in de reisplanner wordt weergeven.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1584539732002/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf

Edit: En Robert B was weer eens sneller.

Badge +3

Nou ja, als je gewend was om met een 2e klas Weekend Vrij soms een €9 (vrijdag of dal) of €5 (weekend) 2-1 upgrade te kopen kom je niet ver met Flex.

Zijn al andere topics over, deze bijvoorbeeld en nog wat andere topics over hetzelfde.

Maar het ging over dalurenkorting? Je reist gewoon op 40% dan.

@ Robert B: Nee, ik had jarenlang (sinds halverwege de jaren '90) een Voordeelurenkaart waarmee ik in het weekend de hele dag en op werkdagen na 09.00 uur met 40% korting kon reizen, dus ook tussen 16.00 en 18.30 uur. Plus in de maanden juli en augustus ook op werkdagen voor 09.00 uur. Die kaart stond vast op 1e klas. Ik zette 'm alleen naar 2e klas terug in de zeldzame gevallen dat ik vóór 09.00 uur met de trein moest reizen, want als ik toch moest staan in een overvolle trein, dan is 2e klas ook prima. In hun ‘wijsheid’ heeft de NS besloten dat in de avondspits die korting vervalt en dus verviel voor mij een groot deel van het voordeel. Die kaart heb ik daarom opgezegd. Ik stelde mijn vraag hier alleen omdat de medewerkster Klantenservice mij geen antwoord kon geven. Excuus als dat dubbelop is geweest.

Reageer