beantwoord

Flex Dalvrij tweede klas en in spits eerste klas reizen.

• 22 september 2020
  • 11 reacties
  • 258 Bekeken

Ik weet dat je met een Flex Dalvrij eerste klas kunt kiezen voor tweede klas reizen in de spits, maar kan het ook andersom?
Op het traject waar ik reis (4x per dag) is het die ene reis in de spits heel druk in de tweede klas en is er een vrijwel lege eerste klas, ik zou met liefde bijbetalen om op dat moment eerste klas te reizen, maar die andere 3 reizen per dag heb ik helemaal geen eerste klas nodig en is tweede klas prima op het traject.

Die knop in de app lijkt het voor de hele dag te wijzigen en dan kan ik sowieso goedkoper een eerste klas dalvrij nemen, wat ik in 75% van mijn reizen niet nodig heb.

icon

Beste antwoord door Thom 22 september 2020, 17:18

U kunt binnen een kwartier na de incheck nog wisselen naar de eerste klas.

Lees deze link. Daar staat het nodige vermeld. Belangrijk is de zin:

Je kunt je klassewissel terugdraaien door weer in te loggen op Mijn NS en je 'Reisklasse' te wijzigen van 1e naar 2e klasse.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Lees deze link. Daar staat het nodige vermeld. Belangrijk is de zin:

Je kunt je klassewissel terugdraaien door weer in te loggen op Mijn NS en je 'Reisklasse' te wijzigen van 1e naar 2e klasse.

Lees deze link. Daar staat het allemaal vermeld.

Ervaring leert dat dat op dit traject niet eens werkt voor je de reis begint maar los daarvan gaat het daar niet om.
Ik zou graag standaard in de spits eerste klas reizen en gedurende de daluren het de klasse van mijn dalvrij abonnement, tweede klas dus.

Daarbij kies je bij die klassewissel minstens voor de hele dag, niet alleen voor die reis.

Reputatie 7
Badge +4

Voor zover mij bekend kan wat u wilt niet. Ik gaf het als workaround om die reden. Het zal ook geen populaire optie zijn, de spitstarieven in de eerste klas zijn bij inchecken in de spits met Dalvrij tegen vol tarief. Met inchecken buiten de spits overtreffen de kosten het verschil tussen een eerste en een tweede klas abonnement al snel.

Een eerste klas Dalvrij is niet zo gigantisch veel duurder en levert u veel gemak op. U heeft dan niet het gedoe van elke keer aan- en uitzetten.

Badge +3

Ongeacht de klasse van je Flex abonnement kan je in de NS app of Mijn NS de klasse voor reizen binnen én buiten je vrij reizen periode instellen.

Bij het wisselen van 2e naar 1e klas krijg je drie opties:

• Voor vandaag (tot 4:00 de volgende ochtend)
  • Tot een bepaalde zelf te kiezen datum
  • Totdat je het zelf weer uit zet (er staat dan in de bevestigingsmail klasse gewisseld tot 31-12-2029 o.i.d.) Dit kan dus ook gewoon per rit of reis zijn (dus meerdere malen per dag wisselen).

Een klassewissel naar 1e klas kan je doen tot een kwartier na een incheck of overstap door poortjes, of een tussentijdse uit/incheck bij een paaltje.

Als je bijv. om 8:17 wisselt staat in de bevestigingsmail dat je vanaf 8:02 1e klas reist. Alle inchecks na die tijd worden dan op 1e klas tarief berekend en gefactureerd.

Bij terugwisselen naar 2e klas krijg je geen opties, dat is per direct en voor onbepaalde tijd.

Heb je een 2e klas Flex abonnement, dan vind je de kosten van 1e klas reizen in de tabel op pagina 13 van dit document. In de spits betaal je met Dal Vrij dan gewoon het 1e klas voltarief, in de daluren een percentage van de ritprijs 2e klas (doordeweeks 63%, in het weekend 50%).

Afkopen van 1e klas voor een dag (spits €25, dal €9, weekend €5) is met Flex niet mogelijk. Dan kan je beter een 1e klas Dal Vrij / Weekend Vrij / Altijd Vrij nemen meestal.

Dank voor de antwoorden; het is dus niet mogelijk en de alternatieven zijn erg omslachtig.

Badge +3

Tenzij ik totaal verkeerd begrijp wat je wilt is het juist prima mogelijk om één reis per dag op 1e klas te doen en de andere drie op tweede klas.

En het is nog heel simpel ook, zeker als je de NS app hebt. Ga naar Meer - Mijn NS, en wissel zo vaak als je wilt tussen 2e en 1e klas (tot een kwartier na inchecken zelfs voor 1e klas).

Badge +3

Het lijkt me eenvoudiger om dan voor die ene reis in de spitsuren een tweede OV-chipkaart te gebruiken die standaard op eerste klas staat ingesteld. Maar ook dat is natuurlijk wat omslachtig.

Badge +3

Het lijkt me eenvoudiger om dan voor die ene reis in de spitsuren een tweede OV-chipkaart te gebruiken die standaard op eerste klas staat ingesteld. Maar ook dat is natuurlijk wat omslachtig.

Voor die ene reis in de spits stel je gewoon 1e klas in via de NS app of het schuifje in Mijn NS (website).

Moet je inderdaad wel een smartphone of tablet of zo met internetverbinding hebben. Desnoods zet je het thuis aan en op je werk weer uit.

Tenzij ik totaal verkeerd begrijp wat je wilt is het juist prima mogelijk om één reis per dag op 1e klas te doen en de andere drie op tweede klas.

En het is nog heel simpel ook, zeker als je de NS app hebt. Ga naar Meer - Mijn NS, en wissel zo vaak als je wilt tussen 2e en 1e klas (tot een kwartier na inchecken zelfs voor 1e klas).

Toen ik nog een dalvoordeel eerste klas had is al eens gebleken dat het schuiven naar 2de klas niet werkte, sterker nog; tussen het inchecken, het omzetten naar tweede klas en de daadwerkelijke aanvang van de reis had ik hier al een topic geopend, en toch is die reis als eerste klas in rekening gebracht.

Zoveel vertrouwen heb ik dus niet in dat schuifje, helemaal niet op het (niet-NS) traject dat ik reis.

Daarbij gaat het om dagelijks de eerste rit, dus dan zou ik dagelijks de boel om moeten zetten en een half uur later weer terug moeten zetten, dat zie ik niet zitten.

Het zou veel eenvoudiger zijn als ik simpelweg kon kiezen in welke klasse ik de reizen die buiten het dalvrij abonnement vallen zou willen reizen, zoals dat wel kan als je een eerste klas dalvrij hebt.

Ik ben overigens ongeveer een kwartier na inchecken alweer uit de trein… en drie kwartier later weer op de terugreis.

Badge +3

Bij een klassiek 1e klas Dal Vrij kan je niet wisselen naar 2e klas, tenzij een kaartautomaat die optie biedt maar dat is volgens mij niet het geval?

Bij Flex kan dat wel (voor reizen buiten je vrij reizen periode in dit geval). Binnen je vrij reizen periode heeft dat geen zin omdat je een 1e klas vrij reizen abonnement hebt (afgekocht, 2e klas reizen levert je geen voordeel op).

Maar goed, nogmaals dan, een klassewissel bij Flex naar 1e klas kan je tot een kwartier na het inchecken doen. Alle inchecks tot een kwartier geleden worden op 1e klas afgerekend (zie het tijdstip in de e-mail die je krijgt).

Maar (en nu komt het), een klassewissel van 1e naar 2e klas moet je vóór het inchecken doen, want die is per direct en nooit met terugwerkende kracht! Daar is het blijkbaar de vorige keer mis gegaan. (Ik herinner me het topic).

Het zou veel eenvoudiger zijn als ik simpelweg kon kiezen in welke klasse ik de reizen die buiten het dalvrij abonnement vallen zou willen reizen, zoals dat wel kan als je een eerste klas dalvrij hebt.

Dat kan toch gewoon? Met 3 mogelijkheden zelfs voor 1e klas (vandaag, tot een bepaalde datum of totdat je het zelf weer uit zet, dat laatste kan dus gewoon direct na of zelfs tijdens je reis zijn!) Een volgende incheck (of overstap) is dan gewoon weer 2e klas.

Daarbij gaat het om dagelijks de eerste rit, dus dan zou ik dagelijks de boel om moeten zetten en een half uur later weer terug moeten zetten, dat zie ik niet zitten.

Tja, het kost je misschien 5 seconden per keer (dus 10 seconden per dag) maar als je dat niet ziet zitten houdt het natuurlijk op… :rolling_eyes: Dan koop je voor die reis gewoon een voltarief ticket 1e klas (wat je meer tijd kost).

Reputatie 7
Badge +4

Bij een klassiek 1e klas Dal Vrij kan niet wisselen naar 2e klas, tenzij een kaartautomaat die optie biedt maar dat is volgens mij niet het geval?

Er is geen mogelijkheid om met een eersteklas klassiek Dalvrij-abonnement te switchen naar de tweede klas, ook niet op een automaat.

Met Flex Dalvrij kan dat wel. Omdat er nog geen Dalvrij Flex voor senioren is, kan het daarmee dus weer niet, domweg omdat het nog klassieke abonnementen zijn. Stijn NS heeft aangegeven dat het ook Flexabonnementen zullen worden maar het is nog niet duidelijk wanneer. Voor 2021 gelden dezelfde opties als die @Robert B noemde.

Reageer