beantwoord

Flex dalvrij voor 1 maand hoe en wanneer te beëindigen.

• 13 augustus 2018
  • 7 reacties
  • 894 Bekeken

Allereerst handig en mooi dat deze abonnementen nu per maand zijn te regelen, jammer dat je geen datum van ingang kunt opgeven.
Mijn vraag is echter hoe het abonnement te beëindigen.
  1. Stel ik geef vandaag 13-08 op als ingang datum, moet of kan ik dan het abonnement op 12- of 13-09 weer opzeggen?? graag wil ik de exacte datum hebben.
  2. Stel dat 1 of 2 dagen te laat ben betaal ik dan weer een nieuwe maand of betaal ik de dagen die ik extra heb gehad?
  3. Als ik alleen de extra dagen betaal na 1 maand kan ik dan ook een maand abonnement 6 weken actief laten om het daarna te beëindigen ? De extra dagen betaal ik dan naar rato neem ik aan.
icon

Beste antwoord door Tochjo 13 augustus 2018, 22:33

Een NS Flex-abonnement dat ingaat op de 13e van de maand kunt u wijzigen vanaf de 13e van de volgende maand. U kunt het vanaf die datum elke dag wijzigen. Als u het later stopzet, dan betaalt u alleen voor de dagen dat u het gebruikt hebt, niet voor een volledige maand.

Ter illustratie: besluit u een abonnement dat op 13 augustus is ingegaan stop te zetten op 30 september, dan hebt u de abonnementskosten voor de periode 13 september tot en met 12 oktober al voldaan. U krijgt dan achteraf de kosten voor de periode van 1 oktober tot en met 12 oktober naar rato terug.

Onder stopzetten versta ik overigens een wijziging naar NS Flex Basis. U betaalt dan geen abonnementskosten meer, maar houdt wel de mogelijkheid vol tarief op rekening te reizen en kunt later, vanaf een maand na deze wijziging, snel opnieuw een NS Flex-abonnement laten ingaan.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Een NS Flex-abonnement dat ingaat op de 13e van de maand kunt u wijzigen vanaf de 13e van de volgende maand. U kunt het vanaf die datum elke dag wijzigen. Als u het later stopzet, dan betaalt u alleen voor de dagen dat u het gebruikt hebt, niet voor een volledige maand.

Ter illustratie: besluit u een abonnement dat op 13 augustus is ingegaan stop te zetten op 30 september, dan hebt u de abonnementskosten voor de periode 13 september tot en met 12 oktober al voldaan. U krijgt dan achteraf de kosten voor de periode van 1 oktober tot en met 12 oktober naar rato terug.

Onder stopzetten versta ik overigens een wijziging naar NS Flex Basis. U betaalt dan geen abonnementskosten meer, maar houdt wel de mogelijkheid vol tarief op rekening te reizen en kunt later, vanaf een maand na deze wijziging, snel opnieuw een NS Flex-abonnement laten ingaan.
maar houdt wel de mogelijkheid vol tarief op rekening te reizen en kunt later, vanaf een maand na deze wijziging, snel opnieuw een NS Flex-abonnement laten ingaan.

Enkel voor de extra duidelijkheid; na het stop zetten van een Flex-abonnement kun je direct kiezen voor een ander.

Stop je een abonnement exact na 30 dagen, betaal je alsnog volledig voor de volgende maand (fijn dat ze dit bij het afsluiten even expliciet vermelden(!)) en weer een maand later zou je dit dan terugkrijgen (theoretisch dan, NS en restitutie blijft een dingetje).
Let wel goed op de datum dat je je Flex stopzet. Ik heb eind mei mijn dalvrij Flex-abonnement 's avonds stopgezet ivm vakantie. Dat ging onmiddellijk in en gold voor de gehele dag. Bleek achteraf. Dat was mij niet duidelijk. Met als gevolg dat de reizen die ik eerder die dag had gemaakt alsnog volledig in rekening werden gebracht. Overigens heeft de klantenservice van NS dit keurig opgelost en krijg ik het geld terug. Maar het is wel een weetje.
Badge +3
Enkel voor de extra duidelijkheid; na het stop zetten van een Flex-abonnement kun je direct kiezen voor een ander.
Na het stop zetten moet je bij mijn weten een maand wachten voordat je een ander abonnement kunt kiezen, dus dat is niet verstandig. Als je (per direct of zeer binnenkort) een ander abonnement wilt dus niet eerst stopzetten.
Volgens mij ook Robert, hoewel ik (nog) niet uit ervaring spreek met een wijziging na stopzetten van een abonnement. In de voorwaarden staat het zo:

Wijzigingsperiode: De periode na ingang van een Wijziging die standaard een maand duurt waarin u geen nieuwe of andere Wijzigingen kunt doorvoeren.

Het zou wel prettig zijn als je bijvoorbeeld maar eens per maand naar beneden (goedkoper abonnement) kunt bijstellen, maar elk willekeurig moment naar boven (duurder abonnement), waarna de wijzigingsperiode dan weer opnieuw ingaat.
Badge +3
Dat zou een optie zijn om kortere periodes dan een maand zonder abonnement te overbruggen, maar daarvoor is er ook de optie om het (duurdere of nieuwe) Flex abonnement gewoon op een nieuwe kaart te bestellen.

Dat moet je dan wel een week van tevoren doen (ingangsdatum is 7 dagen na besteldatum) maar daarna kan je altijd afwisselen tussen de twee kaarten (waarvan er dus eentje op Flex Basis staat, en 'standby' is voor een eerdere wijziging dan pas na een maand).
Reputatie 2
(..)

Het zou wel prettig zijn als je bijvoorbeeld maar eens per maand naar beneden (goedkoper abonnement) kunt bijstellen, maar elk willekeurig moment naar boven (duurder abonnement), waarna de wijzigingsperiode dan weer opnieuw ingaat.

Lijkt me een goed idee dat het flexibeler maakt voor de gebruiker. Het levert misschien ook meer inkomsten op, doordat klanten eerder overstappen op een duurder abonnement.
Jammer genoeg lijken de achterliggende systemen van de NS niet erg flexibel en laten vernieuwingen van Flex lang op zich wachten.

Reageer