beantwoord

Flex dalvrij voor 1 maand hoe en wanneer te beëindigen.

  • 13 augustus 2018
  • 27 reacties
  • 1872 Bekeken

Allereerst handig en mooi dat deze abonnementen nu per maand zijn te regelen, jammer dat je geen datum van ingang kunt opgeven.
Mijn vraag is echter hoe het abonnement te beëindigen.
  1. Stel ik geef vandaag 13-08 op als ingang datum, moet of kan ik dan het abonnement op 12- of 13-09 weer opzeggen?? graag wil ik de exacte datum hebben.
  2. Stel dat 1 of 2 dagen te laat ben betaal ik dan weer een nieuwe maand of betaal ik de dagen die ik extra heb gehad?
  3. Als ik alleen de extra dagen betaal na 1 maand kan ik dan ook een maand abonnement 6 weken actief laten om het daarna te beëindigen ? De extra dagen betaal ik dan naar rato neem ik aan.
icon

Beste antwoord door Tochjo 13 augustus 2018, 22:33

Een NS Flex-abonnement dat ingaat op de 13e van de maand kunt u wijzigen vanaf de 13e van de volgende maand. U kunt het vanaf die datum elke dag wijzigen. Als u het later stopzet, dan betaalt u alleen voor de dagen dat u het gebruikt hebt, niet voor een volledige maand.

Ter illustratie: besluit u een abonnement dat op 13 augustus is ingegaan stop te zetten op 30 september, dan hebt u de abonnementskosten voor de periode 13 september tot en met 12 oktober al voldaan. U krijgt dan achteraf de kosten voor de periode van 1 oktober tot en met 12 oktober naar rato terug.

Onder stopzetten versta ik overigens een wijziging naar NS Flex Basis. U betaalt dan geen abonnementskosten meer, maar houdt wel de mogelijkheid vol tarief op rekening te reizen en kunt later, vanaf een maand na deze wijziging, snel opnieuw een NS Flex-abonnement laten ingaan.
Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3
Een NS Flex-abonnement dat ingaat op de 13e van de maand kunt u wijzigen vanaf de 13e van de volgende maand. U kunt het vanaf die datum elke dag wijzigen. Als u het later stopzet, dan betaalt u alleen voor de dagen dat u het gebruikt hebt, niet voor een volledige maand.

Ter illustratie: besluit u een abonnement dat op 13 augustus is ingegaan stop te zetten op 30 september, dan hebt u de abonnementskosten voor de periode 13 september tot en met 12 oktober al voldaan. U krijgt dan achteraf de kosten voor de periode van 1 oktober tot en met 12 oktober naar rato terug.

Onder stopzetten versta ik overigens een wijziging naar NS Flex Basis. U betaalt dan geen abonnementskosten meer, maar houdt wel de mogelijkheid vol tarief op rekening te reizen en kunt later, vanaf een maand na deze wijziging, snel opnieuw een NS Flex-abonnement laten ingaan.
maar houdt wel de mogelijkheid vol tarief op rekening te reizen en kunt later, vanaf een maand na deze wijziging, snel opnieuw een NS Flex-abonnement laten ingaan.

Enkel voor de extra duidelijkheid; na het stop zetten van een Flex-abonnement kun je direct kiezen voor een ander.

Stop je een abonnement exact na 30 dagen, betaal je alsnog volledig voor de volgende maand (fijn dat ze dit bij het afsluiten even expliciet vermelden(!)) en weer een maand later zou je dit dan terugkrijgen (theoretisch dan, NS en restitutie blijft een dingetje).
Let wel goed op de datum dat je je Flex stopzet. Ik heb eind mei mijn dalvrij Flex-abonnement 's avonds stopgezet ivm vakantie. Dat ging onmiddellijk in en gold voor de gehele dag. Bleek achteraf. Dat was mij niet duidelijk. Met als gevolg dat de reizen die ik eerder die dag had gemaakt alsnog volledig in rekening werden gebracht. Overigens heeft de klantenservice van NS dit keurig opgelost en krijg ik het geld terug. Maar het is wel een weetje.
Badge +3
Enkel voor de extra duidelijkheid; na het stop zetten van een Flex-abonnement kun je direct kiezen voor een ander.
Na het stop zetten moet je bij mijn weten een maand wachten voordat je een ander abonnement kunt kiezen, dus dat is niet verstandig. Als je (per direct of zeer binnenkort) een ander abonnement wilt dus niet eerst stopzetten.
Volgens mij ook Robert, hoewel ik (nog) niet uit ervaring spreek met een wijziging na stopzetten van een abonnement. In de voorwaarden staat het zo:

Wijzigingsperiode: De periode na ingang van een Wijziging die standaard een maand duurt waarin u geen nieuwe of andere Wijzigingen kunt doorvoeren.


Het zou wel prettig zijn als je bijvoorbeeld maar eens per maand naar beneden (goedkoper abonnement) kunt bijstellen, maar elk willekeurig moment naar boven (duurder abonnement), waarna de wijzigingsperiode dan weer opnieuw ingaat.
Badge +3
Dat zou een optie zijn om kortere periodes dan een maand zonder abonnement te overbruggen, maar daarvoor is er ook de optie om het (duurdere of nieuwe) Flex abonnement gewoon op een nieuwe kaart te bestellen.

Dat moet je dan wel een week van tevoren doen (ingangsdatum is 7 dagen na besteldatum) maar daarna kan je altijd afwisselen tussen de twee kaarten (waarvan er dus eentje op Flex Basis staat, en 'standby' is voor een eerdere wijziging dan pas na een maand).
Reputatie 3
(..)

Het zou wel prettig zijn als je bijvoorbeeld maar eens per maand naar beneden (goedkoper abonnement) kunt bijstellen, maar elk willekeurig moment naar boven (duurder abonnement), waarna de wijzigingsperiode dan weer opnieuw ingaat.

Lijkt me een goed idee dat het flexibeler maakt voor de gebruiker. Het levert misschien ook meer inkomsten op, doordat klanten eerder overstappen op een duurder abonnement.
Jammer genoeg lijken de achterliggende systemen van de NS niet erg flexibel en laten vernieuwingen van Flex lang op zich wachten.

Als 7 december mijn flex dal uren vrij stop zet. Kan ik dan7 januari weer aanzetten en de 7e ook vrij dal reizen? Of pas de 8e weer vrij dal reizen?

Reputatie 2

Als 7 december mijn flex dal uren vrij stop zet. Kan ik dan7 januari weer aanzetten en de 7e ook vrij dal reizen? Of pas de 8e weer vrij dal reizen?

Hallo @Lin1234 dat klopt als je abbonnement op 7 december stop zet ken 7 januari weer aanzetten houd dan wel rekening mee dat abbonnement van 7 januari tot 6 februari in rekening plus 7 februari tot 6 Maart ook je betaald dan wel twee maanden voor uit even daarna is weer normaal 

Reputatie 7
Badge +2

@Lin1234

Volgens de laatste reactie van Emma NS kun je DalVrij op 7 januari weer aanzetten, maar pas op 8 januari weer gebruiken.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-weekend-vrij-met-dal-voordeel-gewijzigd-in-zonder-abonnement-productvoorwaarden-en-ns-community-59559#post425579

Wanneer je je abonnement nu wijzigt gaat dit per de eerstvolgende dag in en niet met terugwerkende kracht.

 

​​​​Als dat zo is en je DalVrij 7 december niet meer wilt gebruiken, zou je hem ook vandaag stop kunnen zetten. Dan kun je volgende maand ook een dag eerder wijzigen.

Ik ben net met NS gechat en daarin is mij anders bevestigd

Ik ben net met NS gechat en daarin is mij anders bevestigd

Emma NS baseert haar reactie op de laatste informatie. Ik ben bang dat onze collega's op chat hier nog niet volledig van op de hoogte zijn. Ik ga dit aankaarten. Mijn excuses hiervoor. 

Badge +3

@masd heeft gelijk, als het is zoals Emma gezegd heeft. Bij een wijziging vandaag is die morgen actief.

Dit zou zijn om te voorkomen dat ik als je ‘s avonds een abonnement wijzigt de reiskosten van die dag alsnog in rekening gebracht werden volgens het nieuwe abonnement (of voltarief bij wijzigen naar Flex Basis).

Dat zou dus betekenen dat als ik nu wijzig van Dal Vrij naar bijv. Weekend Vrij (het is nu vrijdagavond 19:40) dat per morgen actief is, en reizen van eerder vandaag dus (terecht) niet afgerekend worden op Weekend Vrij (wat dus gewenst is omdat het mij anders geld zou kosten).

Maar als ik Flex Basis heb en vanavond nog met Weekend Vrij op pad wil kan dat dus niet, want pas per morgen (of had ik op donderdag moeten aan zetten).

Zal dit ook even in het andere topic aangeven.

Reputatie 7
Badge +2

@masd

Dat zou dus betekenen dat als ik nu wijzig van Dal Vrij naar bijv. Weekend Vrij (het is nu vrijdagavond 19:40) dat per morgen actief is, en reizen van eerder vandaag dus niet afgerekend worden op Weekend Vrij (wat mij geld zou kosten).

Het betekent volgens mij ook dat bij NS blijkbaar is doorgedrongen dat het systeem dat de ritprijzen berekent, geen onderscheid kan maken tussen op dezelfde dag gemaakte ritten voor en na een wijziging. Om te voorkomen dat mensen na een wijziging meer gaan betalen voor ritten die ze er voor hebben gemaakt, is de oplossing nu door de wijziging pas een dag later in te laten gaan i.p.v. terugwerkend tot het begin van de wijzigingsdag?

Als dat zo is, dan is dat volgens mij wel een stuk duidelijker en eerlijker. Het duurt natuurlijk wel weer even voordat iedereen, inclusief klantenservice, zich hier weer aan heeft aangepast.

Edit: Post aangepast door moderator ivm privé gegevens

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou die screenshot verwijderen als ik jou was i.v.m. je persoonlijke gegevens. Rechtsonder je bericht staat een button om je bericht te bewerken.

Ik begrijp niet helemaal hoe de medewerker kan zeggen dat hij kan zien dat je voor de ritten van vandaag niet betaalt, dat wordt morgen pas berekend (of de ritten nu gratis zijn of niet).

Ik ben wel benieuwd, want als je vandaag hebt gewijzigd en voor vandaag niet betaalt dan werkt het nu inderdaad zoals Emma NS zegt.

Ik heb de screenshot verwijdert. Maar is dus echt mij toegezegd. Ik bewaar het gesprek mocht morgen blijken er toch kosten te zijn berekend 

Reputatie 7
Badge +2

De medewerker zegt toch ook gewoon dat de wijziging morgen ingaat? Je hebt vandaag gewijzigd en per morgen stopt daarom je DalVrij. Vandaag heb je nog onder DalVrij gereisd en dus zijn je ritten gratis. Dat zou dan gewoon kloppen. Ik zie geen verschil tussen de uitleg van de medewerker en het bericht van Emma NS.

Je kunt nu inderdaad per 7 januari DalVrij weer gebruiken als je wilt, maar moet dat dan op 6 januari aanzetten.

Reputatie 5
Badge

Leuk om te zien dat er weer een verder totaal niet gecommuniceerde wijziging is bij NS en dat je blijkbaar enkel door heel grondig dit forum te volgen dat zou kunnen weten.

Nee, leuker kunnen ze het niet maken, moeilijker wel.

Dit betreft een zéér recente wijziging, die naar mijn weten volledig te danken is aan Emma NS zelf. Er wordt gekeken of de wijziging ook daadwerkelijk al functioneel actief is of niet. 

Badge +3

Ik heb 6 december een Flex abonnement gewisseld met de nodige bevestigingen (2 via e-mail en de weergave in Mijn NS) dat het gewoon per direct te gebruiken is (binnen een uur). Verder die avond niet meer gereisd helaas.

Op 7 december hetzelfde gedaan op een andere kaart (Dal Voordeel naar Basis) en daar later op die dag een reisje mee gemaakt (want Basis zou toch pas 8 december in gaan toch?)

Zodra dat in mijn Reishistorie staat mét prijs (ik kon de reis na een kwartier al wel zien op mijn Startpagina maar Reishistorie is nog leeg) laat ik weten wat de praktijk is. In het andere topic...

Badge +3

Het bewijs is er (deels).

Een wisseling in Flex is per direct dus reizen ná de wisseling worden berekend volgens het nieuwe abonnement. Prima, graag zo laten!

En als dit toch niet de bedoeling was, dan graag € 1,32 terug :smile:

Volgende maand eens zien wat er met reizen vóór een wisseling later op de dag gebeurt.

Reputatie 7
Badge +2

Volgende maand eens zien wat er met reizen vóór een wisseling later op de dag gebeurt.

Hopelijk krijgen we nog terugkoppeling van @Lin1234 of haar reizen inderdaad 'gratis' waren. Ik ben wel benieuwd.

Die heeft zondag namelijk DalVrij uitgezet, als ik het goed  na het reizen. De klantenservice heeft haar verzekerd (heb het gelezen) dat ze voor haar reizen van die zondag dan niet hoeft te betalen.

Het zou me verbazen als het zo is, maar misschien werkt het nu allemaal zoals de bedoeling is/was..

@ masd: er is voor de reis van afgelopen vrijdag idd geen reiskosten berekend. Omdat de reizen voor de stopzetting waren gemaakt zijn ze kosteloos. Ook als je later op de dag je flex abonnement stopzet.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is goed om te lezen. Dan werkt dat nu dus blijkbaar ook.

Reageer