beantwoord

Flex in combinatie met andere abonnementen

  • 6 september 2018
  • 31 reacties
  • 7587 Bekeken


Toon eerste bericht

31 reacties

Even kijken of ik het snap:
Ik heb nu Reizen op saldo met Dal voordeel a €50 pj. Als ik NS Flex wil kan ik ook Dal voordeel aanvragen, maar dat kost €60 pj. Kortom, in feite (de facto, niet de jura) betaal ik €10 pj extra voor Flex. Klopt dat?
Badge +3
Even kijken of ik het snap:
Ik heb nu Reizen op saldo met Dal voordeel a €50 pj. Als ik NS Flex wil kan ik ook Dal voordeel aanvragen, maar dat kost €60 pj. Kortom, in feite (de facto, niet de jura) betaal ik €10 pj extra voor Flex. Klopt dat?

Ja, de Flex versie van abonnementen is (circa) 1 euro per maand duurder dan de 'klassieke' versie. Dit is o.a. wegens de administratiekosten voor reizen op rekening in heel het ov, de facturen achteraf en de mogelijkheid om je abonnement elke keer na een maand (of langer) te wijzigen of onderbreken.

Bij Dal Voordeel is het verschil vrij groot (€10 per jaar meer), maar bij duurdere abonnementen heb je het verschil er al uit door bijv. je abonnement in de zomervakantie een maandje (of langer) stop te zetten. Ook zijn er Flex varianten die juist iets goedkoper zijn, zoals Weekend Vrij maar dan zonder 40% korting doordeweeks.

Dat is dan €2 per maand goedkoper, en kan je er gewoon bij bestellen als je dat wilt voor €3 per maand extra...
Ik heb vandaag met Flex gereisd en op mijn ov-chipkaart staat ook een soort zoneabonnement (Connexxion Amstelveen). Ik reisde voor een deel buiten de zone. Tijdens het inchecken zag ik het zoneabonnement waar ik op reis, bij het uitchecken zag ik Uitgecheckt Reizen op rekening Bus Tram Metro en er is geen saldo afgegaan van mijn ov-chipkaart. Ik was blij verrast en ik ben benieuwd of het bedrag klopt in Mijn NS.
Hallo, gister gereisd met de bus van Arriva - daarvoor heb ik een kortingsabonnement op mijn OV kaart staan waar ook NS-flex op staat. Hierboven staat beschreven dat je het regio abonnement kunt gebruiken door saldo op je kaart te laden. Dat heb ik gister voor mijn reis gedaan. Maar tot mijn verbazing werkte het niet - er is niets van het saldo afgeboekt. Dus de reis zal weer gewoon via NS gefactureerd worden voor het gehele bedrag. Is er nog iets anders dat ik moet doen om dit werkend te krijgen?
Daar durf ik zo snel geen antwoord op te geven, pzx! Als je saldo op je kaart hebt geladen, nadat et NS Flex abonnement is geactiveerd, zou je dat saldo moeten gebruiken bij een reis met een regionale vervoerder indien je daar een apart kortingsabonnement voor hebt. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan even meekijken met jouw transacties en uitpluizen wat er precies is misgegaan.
Badge +3
Als je bij in/uitchecken bij een streekvervoerder (bus/tram/metro) Reizen op Rekening te zien krijgt, of geen saldo afgeschreven wordt terwijl die rit (op basis van je ster/zone/dal/ander abonnement niet gratis zou moeten zijn...

Dan overrulet Flex je abonnement, en komen die reizen gewoon in je Flex Reishistorie en dus ook op je factuur. Voltarief, dus zonder korting of vrij reizen want bij NS weten ze niet dat je een stads/streekvervoer abonnement hebt.

Soms werkt het prima, maar in een geval zoals hierboven is de enige oplossing om met twee ov-chipkaarten te werken.

NS Flex en stads/streekvervoerabonnementen op één kaart wordt sowieso standaard afgeraden, dus beter niet aan beginnen tenzij je weet waar je mee bezig bent en het risico dat het niet werkt voor lief neemt.

Reageer