beantwoord

Flex in combinatie met andere abonnementen

• 6 september 2018
  • 31 reacties
  • 8172 Bekeken

Hello,

Afgelopen week werd geïntroduceerd; NS Flex! Ik dacht: een superoplossing, alleen ik heb een Dal Voordeel abonnement. Bij de info-pagina van Flex zie ik nergens staan dat deze abonnementen gecombineerd kunnen worden, alleen dat ik kan overstappen.
Als ik overstap, verlies ik dan mijn Dal Voordeel? Dat zou jammer zijn gezien ik daar korting mee krijg; ideaal zou zijn een NS Flex-abonnement gecombineerd met Dal Voordeel.
Is dat een mogelijkheid en zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 september 2018, 14:08

Welkom bij de NS Community Rosieposie.

Dat kan zeker! Het NS Flex abonnement is meer een manier waarop abonnementen werken, waarbij de flexibiliteit ervan (vandaar ook de naam) en de manier van betalen de hoofdpunten zijn. Binnen het NS Flex principe heb je vervolgens ruim de keuze tussen de meeste abonnementen die we voorheen ook al aanboden. Als jij wil overstappen vanaf het Dal Voordeel abonnement, dan zou het NS Flex Dal Voordeel abonnement de logische overstap zijn. Kijk echter ook eens naar alle andere opties die we beschikbaar hebben! In de webshop van NS Flex kun je zien welke opties er allemaal zijn!
Bekijk origineel

31 reacties

Badge +3
Als je bij in/uitchecken bij een streekvervoerder (bus/tram/metro) Reizen op Rekening te zien krijgt, of geen saldo afgeschreven wordt terwijl die rit (op basis van je ster/zone/dal/ander abonnement niet gratis zou moeten zijn...

Dan overrulet Flex je abonnement, en komen die reizen gewoon in je Flex Reishistorie en dus ook op je factuur. Voltarief, dus zonder korting of vrij reizen want bij NS weten ze niet dat je een stads/streekvervoer abonnement hebt.

Soms werkt het prima, maar in een geval zoals hierboven is de enige oplossing om met twee ov-chipkaarten te werken.

NS Flex en stads/streekvervoerabonnementen op één kaart wordt sowieso standaard afgeraden, dus beter niet aan beginnen tenzij je weet waar je mee bezig bent en het risico dat het niet werkt voor lief neemt.
Daar durf ik zo snel geen antwoord op te geven, pzx! Als je saldo op je kaart hebt geladen, nadat et NS Flex abonnement is geactiveerd, zou je dat saldo moeten gebruiken bij een reis met een regionale vervoerder indien je daar een apart kortingsabonnement voor hebt. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan even meekijken met jouw transacties en uitpluizen wat er precies is misgegaan.
Hallo, gister gereisd met de bus van Arriva - daarvoor heb ik een kortingsabonnement op mijn OV kaart staan waar ook NS-flex op staat. Hierboven staat beschreven dat je het regio abonnement kunt gebruiken door saldo op je kaart te laden. Dat heb ik gister voor mijn reis gedaan. Maar tot mijn verbazing werkte het niet - er is niets van het saldo afgeboekt. Dus de reis zal weer gewoon via NS gefactureerd worden voor het gehele bedrag. Is er nog iets anders dat ik moet doen om dit werkend te krijgen?
Ik heb vandaag met Flex gereisd en op mijn ov-chipkaart staat ook een soort zoneabonnement (Connexxion Amstelveen). Ik reisde voor een deel buiten de zone. Tijdens het inchecken zag ik het zoneabonnement waar ik op reis, bij het uitchecken zag ik Uitgecheckt Reizen op rekening Bus Tram Metro en er is geen saldo afgegaan van mijn ov-chipkaart. Ik was blij verrast en ik ben benieuwd of het bedrag klopt in Mijn NS.
Badge +3
Even kijken of ik het snap:
Ik heb nu Reizen op saldo met Dal voordeel a €50 pj. Als ik NS Flex wil kan ik ook Dal voordeel aanvragen, maar dat kost €60 pj. Kortom, in feite (de facto, niet de jura) betaal ik €10 pj extra voor Flex. Klopt dat?

Ja, de Flex versie van abonnementen is (circa) 1 euro per maand duurder dan de 'klassieke' versie. Dit is o.a. wegens de administratiekosten voor reizen op rekening in heel het ov, de facturen achteraf en de mogelijkheid om je abonnement elke keer na een maand (of langer) te wijzigen of onderbreken.

Bij Dal Voordeel is het verschil vrij groot (€10 per jaar meer), maar bij duurdere abonnementen heb je het verschil er al uit door bijv. je abonnement in de zomervakantie een maandje (of langer) stop te zetten. Ook zijn er Flex varianten die juist iets goedkoper zijn, zoals Weekend Vrij maar dan zonder 40% korting doordeweeks.

Dat is dan €2 per maand goedkoper, en kan je er gewoon bij bestellen als je dat wilt voor €3 per maand extra...
Even kijken of ik het snap:
Ik heb nu Reizen op saldo met Dal voordeel a €50 pj. Als ik NS Flex wil kan ik ook Dal voordeel aanvragen, maar dat kost €60 pj. Kortom, in feite (de facto, niet de jura) betaal ik €10 pj extra voor Flex. Klopt dat?
Ik vind het toch nog een beetje vaag. Ik heb sinds kort NS Flex op mijn ov-chipkaart staan. Dinsdagavond met de trein van Arriva en de bus van Qbuzz gereisd. Daarna heb ik een Dalvoordeel Noord-Nederland abonnement op mijn kaart gezet omdat ik tegenwoordig regelmatig met Arriva en Qbuzz in het noorden moet reizen. Op de terugreis kreeg ik bij het inchecken bij Arriva de melding dat ik geen saldo had. Dit terwijl ik wel met mijn NS Flex abbo. met de bus kon reizen. In mijn reishistorie zie ik dat dat op rekening is gegaan, dus via NS Flex. Heeft dat te maken met de verschillende vervoerders of is er iets anders aan de hand?

Vind het sowieso wel teleurstellend dat het flex dus niet zo heel flex is omdat je nog steeds op saldo moet reizen als je een kortingsabbo. hebt bij een niet NS vervoerder.
Update: Ik heb een sluitend antwoord gekregen. Automatisch saldo opladen kan weer aangezet worden, nadat dit automatisch wordt uitgezet.

@YKC Op het moment dat je een reis maakt wordt er ofwel gebruik gemaakt van je regionaal abonnement, waarbij je reist op saldo, ofwel van het NS Flex abonnement, waarbij je reist op rekening. Er zal altijd dus maar één abonnement gebruikt worden, dus zou je niet dubbel gefactureerd mogen worden.
@Robert B Wordt er niet dubbel gefactureerd als je met de bus/tram/metro gaat reizen als je een van een stads/streekvervoerder? Dat zou ik graag willen weten, omdat dit beslissend is voor mijn afweging om te kiezen voor NS Flex.
Update: Ik heb helaas nog geen sluitend antwoord gekregen. De eerste reactie die ik kreeg was erg vaag, automatisch saldo weer aanzetten werd afgeraden, maar er kon niet met zekerheid gezegd worden of het echt niet kon. Ik heb er nogmaals om gevraagd om dit te verduidelijken, maar daar heb ik tot op heden nog geen reactie op gekregen.
@Robert B RobertG, hartelijk dank voor je antwoord en tips! Mocht het inderdaad mogelijk zijn om automatisch opladen hierna weer aan te zetten, dan is dat natuurlijk een prima oplossing. @Stijn NS mocht het toch anders zijn met het automatisch opladen dan hoor ik het natuurlijk graag.
Weet je zeker dat het automatisch saldo opladen weer aangezet kan worden, Robert B? In onze interne informatie is dat specifieke gedeelte een beetje vaag namelijk, dat heb ik voor de zekerheid nog even nagevraagd.
Badge +3
@EponineG ik ben er inmiddels uit.

Een abonnement van een stads/streekvervoerder (zoals Hermes/Bravo/Connexxion maar ook GVB, RET, HTM, U-OV e.d.) kan prima samen met NS Flex op dezelfde kaart.

Maar als dat een kortingsabonnement is, heb je bij die vervoerder wél saldo nodig om te reizen. Dit wordt dus niet gefactureerd zoals treinreizen en reizen met bus/tram/metro bij vervoerders waar je geen abonnement hebt.

Bij het overstappen naar NS Flex wordt je saldo op 0 gezet (en krijg je terug via de eerste factuur). Ook wordt automatisch opladen stopgezet. Maar dit kan je daarna gewoon weer aan zetten, zodat je zonder saldo te hoeven laden altijd met de bus kunt.

Heb je een zone/ster/regioabonnement dat recht geeft op vrij reizen, dan is saldo natuurlijk niet nodig.

De transacties/reizen op een stads/streekabonnement zie je NIET terug in Mijn NS, maar wél in je Mijn OV-chip reishistorie (als je die eventueel moet declareren of zo).

Je reist dus op saldo (zoals voorheen) bij de vervoerder waar je een abonnement hebt, en op Flex (op rekening en factuur/incasso achteraf) overal elders in Nederland.

Een Flex (Basis) abonnement is inderdaad ideaal om overal in Nederland als passagepas voor stations te gebruiken. Neem voor 1 maand Dal Voordeel bij Flex (€5) dan hoef je ook die €10 inschrijfkosten niet te betalen, en een eventuele nieuwe ov-chipkaart is gratis.
Dat is een hele goeie vraag EponineG waar ik het antwoord zo snel niet op kan vinden! Ik ga hier voor je achteraan, zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen. 🙂
Ik heb dezelfde vraag als Robert B. Ook ik heb een abonnement van Hermes/Connexxion (in mijn geval een dalkorting abonnement waarmee je in de daluren met korting reist). Als ik NS Flex bestel, wordt het automatisch opladen van mijn OV kaart gehaald begrijp ik, en moet ik dus weer handmatig gaan opladen. Ik reis voornamelijk met de bus (waarmee automatisch opladen wel handig is, omdat je nu eenmaal niet altijd een oplaadpunt in de buurt hebt) en minder met de trein, maar wil wel graag NS Flex op mijn OV kaart om ervoor te zorgen dat ik de poortjes van station Eindhoven kan passeren zonder dat er iedere keer eur 20 op mijn kaart moet staan. Kan ik automatisch opladen weer aanzetten zodra ik NS Flex heb? (ik begrijp dat er ook een mogelijkheid is om een eenmalige stationspassage op je OV kaart te zetten. Maar als je haast hebt en snel door het station wilt om bijvoorbeeld de bus of de bioscoop te halen dan heb je daar niet altijd tijd voor ;-)).
Badge +3
Ja, Hermes (tegenwoordig Bravo "BRabant Vervoert Ons") is Connexxion, net als Syntus/Keolis/Blauwnet en zo.

Dat van die niet-NS automaat zal ik onthouden (die hebben supermarkten en zo toch niet!) :P

Maar kan ik dan wel online saldo bestellen en dat bij een NS automaat ophalen? Of beter nog, gewoon automatisch opladen weer aan zetten? Ik neem aan van wel, want verbaas me wat er ineens allemaal wel/niet mogelijk is 😃
Zoals ik het begrijp valt Hermes onder een regionale vervoerder, aangezien ze alleen actief in de omgeving van Eindhoven zijn. Dit moet dus mogelijk zijn. Hou er wel rekening mee dat je alleen een saldo hiervoor kan laden bij een niet NS automaat.
Eerlijk gezegd wist ik hier ook niet van. Zover mij bekend is is een combinatie van reizen op saldo producten en NS Flex niet mogelijk. Ik zal eens navraag doen hoe wat er nu precies wel en niet mogelijk is.
Badge +3
Het wordt steeds verwarrender. Wat is een regionale vervoerder? Dat lijkt mij Arriva, Blauwnet en Connexxion (trein) e.d.

Denice geeft aan dat bus/tram/metro abonnementen nog niet te combineren zijn met Flex. Waarom zou GVB daarop een uitzondering zijn? Als dat dus wél kan, hoe zit het dan met Hermes (Connexxion) Dal Vrij voor de stads/streekbussen in Eindhoven?
Excuses voor de informatie die ik eerder heb gegeven! De combinatie van NS Flex met regionale abonnementen is vrij nieuw, ik was daar zelf nog niet geheel van op de hoogte.

De combinatie van een NS Flex abonnement en een regionale vervoerder (bijvoorbeeld GVB) is dus wél mogelijk. Op het moment dat je reist met de regionale vervoerder waar dat abonnement voor geldig is, zal dat abonnement gebruikt worden en zal je reizen op saldo. Wanneer je reist met de trein of met andere vervoerders waar dat regionale abonnement niet geldig is, dan zul je gebruik maken van NS Flex en dus reizen op rekening.

Het niet in kunnen checken met het 'saldo van de NS' (oftewel NS Flex) bij de regionale vervoerder waar je dat abonnement van hebt, heeft dan te maken met het feit dat je anders geen gebruik kan maken van dat regionale abonnement. Als je bij die regionale vervoerder zou inchecken met NS Flex, krijg je namelijk geen korting volgens dat abonnement. Om die korting wél te krijgen, wordt dus bij die specifieke vervoerder gebruik gemaakt van saldo op je kaart.

Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje!
Regionale abonnementen kunnen al wel gecombineerd worden met NS Flex. Echter bij het ophalen van NS Flex is het saldo van de kaart gehaald. Dit saldo wordt verrekend op de NS Flex factuur. Ook de automatisch opladen functionaliteit is bij het ophalen van NS Flex van de kaart gehaald mits dit actief was. Het kan dus voorkomen dat bij inchecken op het regionaal abonnement je de melding ‘geen saldo’ krijgt. De oplossing is dan om bij een oplaadpunt van een andere vervoerder (géén NS kaartautomaat) weer opnieuw saldo te laden op de kaart. Je kan dan met het (kortings)abonnement van de andere vervoerder op saldo blijven reizen en met NS Flex op rekening voor treinreizen en bus/tram/metro-reizen bij de bus/tram/metro-vervoerders waar je geen abonnement voor hebt. Vanuit NS Flex zelf zijn er nog geen kortingsabonnementen voor bus, tram en metro. Jammer genoeg kan ik nog niet aangeven wanneer dit precies beschikbaar zal worden omdat daarvoor abonnementen van andere bus, tram en metro maatschappijen ook over dienen te gaan op Reizen op Rekening.

Begrijp ik hieruit dat het op dit moment dus wél mogelijk is om abonnementen van verschillende vervoerders op 1 kaart te hebben, maar dat de saldi gescheiden zijn? Dus dat je alleen van NS een factuur achteraf krijgt, en je voor een andere vervoerder nog steeds per reis betaalt.
Ik als consument begrijp dan niet helemaal waarom ik met het saldo van 'de NS' niet in zou kunnen checken bij bijv. U-OV, omdat dat in mijn hoofd één pot is.
Maar dit is wel fijn op zich, al prettiger dan 2 verschillende kaarten (de horror als blijkt dat je 's ochtends in je haast de verkeerde hebt meegepakt 😮 )
Regionale abonnementen kunnen al wel gecombineerd worden met NS Flex. Echter bij het ophalen van NS Flex is het saldo van de kaart gehaald. Dit saldo wordt verrekend op de NS Flex factuur. Ook de automatisch opladen functionaliteit is bij het ophalen van NS Flex van de kaart gehaald mits dit actief was. Het kan dus voorkomen dat bij inchecken op het regionaal abonnement je de melding ‘geen saldo’ krijgt. De oplossing is dan om bij een oplaadpunt van een andere vervoerder (géén NS kaartautomaat) weer opnieuw saldo te laden op de kaart. Je kan dan met het (kortings)abonnement van de andere vervoerder op saldo blijven reizen en met NS Flex op rekening voor treinreizen en bus/tram/metro-reizen bij de bus/tram/metro-vervoerders waar je geen abonnement voor hebt. Vanuit NS Flex zelf zijn er nog geen kortingsabonnementen voor bus, tram en metro. Jammer genoeg kan ik nog niet aangeven wanneer dit precies beschikbaar zal worden omdat daarvoor abonnementen van andere bus, tram en metro maatschappijen ook over dienen te gaan op Reizen op Rekening.
Het is vooral als je overstap naar NS Flex (met al dan niet een abonnement waardoor je ook korting krijgt bij treinreizen), dat je dan geen bus-, tram-, of metroabonnement op diezelfde kaart kan plaatsen. :)

In de post eronder geeft u aan dat je niet kan overstappen met een al bestaand abonnement; stopzetten en indien gewenst opnieuw aankopen is m.i. geen overstappen met abonnement ;)

In een ander topic zag ik dat de optie opm abonnementen van andere vervoerders op dezelfde OV-chipkaart te laden, er eventueel wel komt. Hebt u enig idee op welke termijn we dat kunnen verwachten?
@hvvl76 Op het moment dat je overstapt van een regulier abonnement naar een NS Flex abonnement, dan zal dat reguliere abonnement worden stopgezet per dezelfde datum als dat het NS Flex abonnement ingaat. Mocht er al betaald zijn voor een periode waar door die beëindiging geen gebruik meer gemaakt van wordt, dan zal er naar rato een restitutie plaatsvinden.
Als je het belangrijk vind om ook een abonnement bij een andere vervoerder te hebben kun je natuurlijk ook een van onze oude abonnementen nog houden, zoals het reguliere Dal Voordeel abonnement. Een abonnement van een andere vervoerder voor bijvoorbeeld busreizen kan daarmee wél gecombineerd worden. Het is vooral als je overstap naar NS Flex (met al dan niet een abonnement waardoor je ook korting krijgt bij treinreizen), dat je dan geen bus-, tram-, of metroabonnement op diezelfde kaart kan plaatsen. 🙂

Reageer