beantwoord

Flex in combinatie met andere abonnementen

  • 6 september 2018
  • 38 reacties
  • 9783 Bekeken

Hello,

Afgelopen week werd geïntroduceerd; NS Flex! Ik dacht: een superoplossing, alleen ik heb een Dal Voordeel abonnement. Bij de info-pagina van Flex zie ik nergens staan dat deze abonnementen gecombineerd kunnen worden, alleen dat ik kan overstappen.
Als ik overstap, verlies ik dan mijn Dal Voordeel? Dat zou jammer zijn gezien ik daar korting mee krijg; ideaal zou zijn een NS Flex-abonnement gecombineerd met Dal Voordeel.
Is dat een mogelijkheid en zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 september 2018, 14:08

Welkom bij de NS Community Rosieposie.

Dat kan zeker! Het NS Flex abonnement is meer een manier waarop abonnementen werken, waarbij de flexibiliteit ervan (vandaar ook de naam) en de manier van betalen de hoofdpunten zijn. Binnen het NS Flex principe heb je vervolgens ruim de keuze tussen de meeste abonnementen die we voorheen ook al aanboden. Als jij wil overstappen vanaf het Dal Voordeel abonnement, dan zou het NS Flex Dal Voordeel abonnement de logische overstap zijn. Kijk echter ook eens naar alle andere opties die we beschikbaar hebben! In de webshop van NS Flex kun je zien welke opties er allemaal zijn!
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En dat BTM component van Flex van je kaart laten verwijderen kan pas sinds enkele maanden, dus bij de eerdere vragen kon dat nog niet. Intussen dus wel. 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/regionaal-btm-en-ns-flex-op-dezelfde-kaart-vanaf-nu-mogelijk-63836

Badge +3

Op zich is het geen probleem om Flex met een kortingsabonnement voor stads/streekvervoerder te combineren, maar…

Dan moet de BTM component van Flex van je kaart af (via klantenservice of bij een balie) én heb je voor bus/tram/metro weer saldo nodig.

Bij kortingsabonnementen zoals Arriva Dal Voordeel Noord/Oost dat ook geldig is in treinen (zonder middagspits) is het wel echt nodig om met twee kaarten te werken.

Ok, fijn! Kan ik dan op dezelfde kaart een kortingsabonnement laden voor een andere vervoerder? 🙂

Nee dus heb ik gemerkt

Ok, fijn! Kan ik dan op dezelfde kaart een kortingsabonnement laden voor een andere vervoerder? 🙂

Nee ik heb voor de bus weer eren ov kaart apart moeten kopen, staat geen saldo op mevrouw staat bij flex vijf euro abonnement. Heb nog saldo tegoed bijna honderd eurt zie nuv35 euro terug gestort. Ik dacht één kaart Ov flex voor bus trein in hele land. Behalve in Zeeland. 😫. 

Badge +3

Ik wil graag mijn traject kaart omzetten naar flex basis, omdat we op dit moment toch vooral thuis moeten werken. Ik heb ook nog een abonnement van de RET op mijn ov-kaart staan, maar als ik de laatste comments lees dan moet dat dus kunnen. 

Kan je het BTM-deel voor NS Flex zelf uitzetten of moet je dat laten doen?

Als het RET abonnement een ‘vrij reizen’ abonnement (zone/ster/regio) is dan kan het BTM deel gewoon aan blijven staan. Handig als je een keer buiten je zone of bij GVB of zo reist, dan heb je geen saldo nodig.

Is het een kortingsabonnement dan moet het BTM deel waarschijnlijk wel van je kaart af. Dat kan via de klantenservice (en daarna bevestigen bij een automaat) of een NS servicebalie op het station. Wellicht kan het ook bij een RET servicepunt.

Ik wil graag mijn traject kaart omzetten naar flex basis, omdat we op dit moment toch vooral thuis moeten werken. Ik heb ook nog een abonnement van de RET op mijn ov-kaart staan, maar als ik de laatste comments lees dan moet dat dus kunnen. 

Kan je het BTM-deel voor NS Flex zelf uitzetten of moet je dat laten doen?

Badge +3

Goed nieuws voor mensen waarbij een combinatie van Flex en stads/streekvervoer (bus tram metro) niet goed werkt.

We hebben sinds kort de mogelijkheid om bij NS Flex het BTM-deel (bus, tram en metro) uit te zetten, zodat je het beide op dezelfde kaart kan gebruiken.

Als het stads/streekvervoer abonnement een kortingsabonnement is heb je dan wel saldo nodig. Uiteraard ook voor alle BTM reizen buiten je abonnementsgebied.

Badge +3
Als je bij in/uitchecken bij een streekvervoerder (bus/tram/metro) Reizen op Rekening te zien krijgt, of geen saldo afgeschreven wordt terwijl die rit (op basis van je ster/zone/dal/ander abonnement niet gratis zou moeten zijn...

Dan overrulet Flex je abonnement, en komen die reizen gewoon in je Flex Reishistorie en dus ook op je factuur. Voltarief, dus zonder korting of vrij reizen want bij NS weten ze niet dat je een stads/streekvervoer abonnement hebt.

Soms werkt het prima, maar in een geval zoals hierboven is de enige oplossing om met twee ov-chipkaarten te werken.

NS Flex en stads/streekvervoerabonnementen op één kaart wordt sowieso standaard afgeraden, dus beter niet aan beginnen tenzij je weet waar je mee bezig bent en het risico dat het niet werkt voor lief neemt.
Daar durf ik zo snel geen antwoord op te geven, pzx! Als je saldo op je kaart hebt geladen, nadat et NS Flex abonnement is geactiveerd, zou je dat saldo moeten gebruiken bij een reis met een regionale vervoerder indien je daar een apart kortingsabonnement voor hebt. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan even meekijken met jouw transacties en uitpluizen wat er precies is misgegaan.
Hallo, gister gereisd met de bus van Arriva - daarvoor heb ik een kortingsabonnement op mijn OV kaart staan waar ook NS-flex op staat. Hierboven staat beschreven dat je het regio abonnement kunt gebruiken door saldo op je kaart te laden. Dat heb ik gister voor mijn reis gedaan. Maar tot mijn verbazing werkte het niet - er is niets van het saldo afgeboekt. Dus de reis zal weer gewoon via NS gefactureerd worden voor het gehele bedrag. Is er nog iets anders dat ik moet doen om dit werkend te krijgen?
Ik heb vandaag met Flex gereisd en op mijn ov-chipkaart staat ook een soort zoneabonnement (Connexxion Amstelveen). Ik reisde voor een deel buiten de zone. Tijdens het inchecken zag ik het zoneabonnement waar ik op reis, bij het uitchecken zag ik Uitgecheckt Reizen op rekening Bus Tram Metro en er is geen saldo afgegaan van mijn ov-chipkaart. Ik was blij verrast en ik ben benieuwd of het bedrag klopt in Mijn NS.
Badge +3
Even kijken of ik het snap:
Ik heb nu Reizen op saldo met Dal voordeel a €50 pj. Als ik NS Flex wil kan ik ook Dal voordeel aanvragen, maar dat kost €60 pj. Kortom, in feite (de facto, niet de jura) betaal ik €10 pj extra voor Flex. Klopt dat?

Ja, de Flex versie van abonnementen is (circa) 1 euro per maand duurder dan de 'klassieke' versie. Dit is o.a. wegens de administratiekosten voor reizen op rekening in heel het ov, de facturen achteraf en de mogelijkheid om je abonnement elke keer na een maand (of langer) te wijzigen of onderbreken.

Bij Dal Voordeel is het verschil vrij groot (€10 per jaar meer), maar bij duurdere abonnementen heb je het verschil er al uit door bijv. je abonnement in de zomervakantie een maandje (of langer) stop te zetten. Ook zijn er Flex varianten die juist iets goedkoper zijn, zoals Weekend Vrij maar dan zonder 40% korting doordeweeks.

Dat is dan €2 per maand goedkoper, en kan je er gewoon bij bestellen als je dat wilt voor €3 per maand extra...
Even kijken of ik het snap:
Ik heb nu Reizen op saldo met Dal voordeel a €50 pj. Als ik NS Flex wil kan ik ook Dal voordeel aanvragen, maar dat kost €60 pj. Kortom, in feite (de facto, niet de jura) betaal ik €10 pj extra voor Flex. Klopt dat?
Ik vind het toch nog een beetje vaag. Ik heb sinds kort NS Flex op mijn ov-chipkaart staan. Dinsdagavond met de trein van Arriva en de bus van Qbuzz gereisd. Daarna heb ik een Dalvoordeel Noord-Nederland abonnement op mijn kaart gezet omdat ik tegenwoordig regelmatig met Arriva en Qbuzz in het noorden moet reizen. Op de terugreis kreeg ik bij het inchecken bij Arriva de melding dat ik geen saldo had. Dit terwijl ik wel met mijn NS Flex abbo. met de bus kon reizen. In mijn reishistorie zie ik dat dat op rekening is gegaan, dus via NS Flex. Heeft dat te maken met de verschillende vervoerders of is er iets anders aan de hand?

Vind het sowieso wel teleurstellend dat het flex dus niet zo heel flex is omdat je nog steeds op saldo moet reizen als je een kortingsabbo. hebt bij een niet NS vervoerder.
Update: Ik heb een sluitend antwoord gekregen. Automatisch saldo opladen kan weer aangezet worden, nadat dit automatisch wordt uitgezet.

@YKC Op het moment dat je een reis maakt wordt er ofwel gebruik gemaakt van je regionaal abonnement, waarbij je reist op saldo, ofwel van het NS Flex abonnement, waarbij je reist op rekening. Er zal altijd dus maar één abonnement gebruikt worden, dus zou je niet dubbel gefactureerd mogen worden.
@Robert B Wordt er niet dubbel gefactureerd als je met de bus/tram/metro gaat reizen als je een van een stads/streekvervoerder? Dat zou ik graag willen weten, omdat dit beslissend is voor mijn afweging om te kiezen voor NS Flex.
Update: Ik heb helaas nog geen sluitend antwoord gekregen. De eerste reactie die ik kreeg was erg vaag, automatisch saldo weer aanzetten werd afgeraden, maar er kon niet met zekerheid gezegd worden of het echt niet kon. Ik heb er nogmaals om gevraagd om dit te verduidelijken, maar daar heb ik tot op heden nog geen reactie op gekregen.
@Robert B RobertG, hartelijk dank voor je antwoord en tips! Mocht het inderdaad mogelijk zijn om automatisch opladen hierna weer aan te zetten, dan is dat natuurlijk een prima oplossing. @Stijn NS mocht het toch anders zijn met het automatisch opladen dan hoor ik het natuurlijk graag.
Weet je zeker dat het automatisch saldo opladen weer aangezet kan worden, Robert B? In onze interne informatie is dat specifieke gedeelte een beetje vaag namelijk, dat heb ik voor de zekerheid nog even nagevraagd.
Badge +3
@EponineG ik ben er inmiddels uit.

Een abonnement van een stads/streekvervoerder (zoals Hermes/Bravo/Connexxion maar ook GVB, RET, HTM, U-OV e.d.) kan prima samen met NS Flex op dezelfde kaart.

Maar als dat een kortingsabonnement is, heb je bij die vervoerder wél saldo nodig om te reizen. Dit wordt dus niet gefactureerd zoals treinreizen en reizen met bus/tram/metro bij vervoerders waar je geen abonnement hebt.

Bij het overstappen naar NS Flex wordt je saldo op 0 gezet (en krijg je terug via de eerste factuur). Ook wordt automatisch opladen stopgezet. Maar dit kan je daarna gewoon weer aan zetten, zodat je zonder saldo te hoeven laden altijd met de bus kunt.

Heb je een zone/ster/regioabonnement dat recht geeft op vrij reizen, dan is saldo natuurlijk niet nodig.

De transacties/reizen op een stads/streekabonnement zie je NIET terug in Mijn NS, maar wél in je Mijn OV-chip reishistorie (als je die eventueel moet declareren of zo).

Je reist dus op saldo (zoals voorheen) bij de vervoerder waar je een abonnement hebt, en op Flex (op rekening en factuur/incasso achteraf) overal elders in Nederland.

Een Flex (Basis) abonnement is inderdaad ideaal om overal in Nederland als passagepas voor stations te gebruiken. Neem voor 1 maand Dal Voordeel bij Flex (€5) dan hoef je ook die €10 inschrijfkosten niet te betalen, en een eventuele nieuwe ov-chipkaart is gratis.
Dat is een hele goeie vraag EponineG waar ik het antwoord zo snel niet op kan vinden! Ik ga hier voor je achteraan, zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen. 🙂
Ik heb dezelfde vraag als Robert B. Ook ik heb een abonnement van Hermes/Connexxion (in mijn geval een dalkorting abonnement waarmee je in de daluren met korting reist). Als ik NS Flex bestel, wordt het automatisch opladen van mijn OV kaart gehaald begrijp ik, en moet ik dus weer handmatig gaan opladen. Ik reis voornamelijk met de bus (waarmee automatisch opladen wel handig is, omdat je nu eenmaal niet altijd een oplaadpunt in de buurt hebt) en minder met de trein, maar wil wel graag NS Flex op mijn OV kaart om ervoor te zorgen dat ik de poortjes van station Eindhoven kan passeren zonder dat er iedere keer eur 20 op mijn kaart moet staan. Kan ik automatisch opladen weer aanzetten zodra ik NS Flex heb? (ik begrijp dat er ook een mogelijkheid is om een eenmalige stationspassage op je OV kaart te zetten. Maar als je haast hebt en snel door het station wilt om bijvoorbeeld de bus of de bioscoop te halen dan heb je daar niet altijd tijd voor ;-)).
Badge +3
Ja, Hermes (tegenwoordig Bravo "BRabant Vervoert Ons") is Connexxion, net als Syntus/Keolis/Blauwnet en zo.

Dat van die niet-NS automaat zal ik onthouden (die hebben supermarkten en zo toch niet!) :P

Maar kan ik dan wel online saldo bestellen en dat bij een NS automaat ophalen? Of beter nog, gewoon automatisch opladen weer aan zetten? Ik neem aan van wel, want verbaas me wat er ineens allemaal wel/niet mogelijk is 😃
Zoals ik het begrijp valt Hermes onder een regionale vervoerder, aangezien ze alleen actief in de omgeving van Eindhoven zijn. Dit moet dus mogelijk zijn. Hou er wel rekening mee dat je alleen een saldo hiervoor kan laden bij een niet NS automaat.
Eerlijk gezegd wist ik hier ook niet van. Zover mij bekend is is een combinatie van reizen op saldo producten en NS Flex niet mogelijk. Ik zal eens navraag doen hoe wat er nu precies wel en niet mogelijk is.

Reageer