beantwoord

Flex Klassewissel 1 -> 2 niet tijdelijk?

• 12 december 2019
  • 9 reacties
  • 322 Bekeken

Bij mijn Flex dalvoordeel staat de reisklasse permanent ingesteld op 1ste klas, omdat ik nu een reis op een vrijwel leeg traject moet maken dacht ik  in de app over te schakelen naar 2de klas.

Dat is prima gelukt, maar nu staat er wel "Wilt u tijdelijk extra comfortabel reizen? Wissel dan naar 1e klas" 

Betekent dat dat 2e klas nu mijn standaard is en dat ik telkens moet wisselen naar 1e klas of kan ik wel weer naar permanent 1e klas schakelen?

icon

Beste antwoord door Mark NS 12 december 2019, 12:06

Hoi Mineri

Het klinkt alsof je de voor onbepaalde tijd een klassewissel naar de 2de klas hebt aangevraagd. Je hebt in Mijn NS en in de app namelijk drie opties bij het doen van een klassewissel. 

1. Vandaag tot einde dag, dus binnen de dienstregeling van vandaag die duurt tot 4 uur ‘s ochtends. 
  2. Selecteer een einddatum. Dat kan tot en met morgen, volgende week of juni 2020 zijn. 
  3. Voor onbepaalde tijd. Deze klassewissel blijft net zo lang actief totdat je weer een nieuwe klassewissel activeert. 

Indien je voor onbepaalde tijd hebt gekozen, kun je de klasse ook weer voor onbepaalde tijd, dus permanent, terugzetten naar 1e klas. Naar aanleiding van de klassewissel, heb je een bevestigingsmail ontvangen met details. Daar staat ook in welk type klassewissel je hebt geactiveerd. 

Edit: Mocht je er alsnog niet uitkomen met deze toelichting, is het verstandig om contact op te nemen met onze Klantenservice. Zij kunnen altijd even helpen!

Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Mineri

Het klinkt alsof je de voor onbepaalde tijd een klassewissel naar de 2de klas hebt aangevraagd. Je hebt in Mijn NS en in de app namelijk drie opties bij het doen van een klassewissel. 

1. Vandaag tot einde dag, dus binnen de dienstregeling van vandaag die duurt tot 4 uur ‘s ochtends. 
  2. Selecteer een einddatum. Dat kan tot en met morgen, volgende week of juni 2020 zijn. 
  3. Voor onbepaalde tijd. Deze klassewissel blijft net zo lang actief totdat je weer een nieuwe klassewissel activeert. 

Indien je voor onbepaalde tijd hebt gekozen, kun je de klasse ook weer voor onbepaalde tijd, dus permanent, terugzetten naar 1e klas. Naar aanleiding van de klassewissel, heb je een bevestigingsmail ontvangen met details. Daar staat ook in welk type klassewissel je hebt geactiveerd. 

Edit: Mocht je er alsnog niet uitkomen met deze toelichting, is het verstandig om contact op te nemen met onze Klantenservice. Zij kunnen altijd even helpen!

Nou nee, die opties heb je in de app dus niet als je van 1 naar 2 wisselt...

Niet? Ik zie de drie opties namelijk wel in mijn eigen app verschijnen. Je ziet de drie mogelijkheden wel in je Mijn NS account?

Dat weet ik niet, ik ben onderweg, geen laptop tot mijn beschikking, maar in de app had ik die optie iig niet toen ik van 1 naar 2 wisselde.

Oké, duidelijk. Het goede nieuws is dan in ieder geval wel dat je een eventuele klassewissel voor onbepaalde tijd naar 2de klas weer prima ongedaan kunt maken door weer een klassewissel aan te vragen voor onbepaalde tijd naar 1e klas via je Mijn NS account. Eventueel kan de Klantenservice je daar natuurlijk ook bij helpen. 

Ik zie in de app idd dat ik bij terugwisselen naar 1e klas wel de keuze krijg dat voor een dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaald tijd krijg.

Maar het zou fijn zijn als dat bij een wissel van 1 naar 2 ook gevraagd zou worden.

Badge +3

De klasse voor Flex Dal Voordeel is nooit permanent ingesteld. Je kunt altijd per dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd wisselen tussen 1e en 2e klas.

Dit kan zelfs nog tot 15 minuten na het inchecken. Wat stond er in de e-mail die je gekregen hebt?

Het lijkt me logisch dat bij een volle 1e klas (je moet staan) gewoon ergens anders 2e klas gaat zitten of staan voor die reis, dus alleen voor vandaag kiest.

In ieder geval is het dus geen enkel probleem om weer naar 1e klas te wisselen. Waarom je bij 1-2 niet die drie opties krijgt voor hoe lang je dat wilt, geen idee.

Ik denk dat men aanneemt dat iemand die naar 2e klas wisselt geen interesse meer heeft om standaard 1e klas te reizen, dus die stap overslaat. Op zich geen probleem dus, want zodra je weer 1e klas wilt zet je het gewoon weer aan. Of je een wissel twee keer kunt doen op één dag (heenreis met 1-2 en terugreis met 2-1) weet ik niet.

Dat 15 minuten na inchecken werkt dus niet vlekkeloos, ik had ingecheckt om 10.44 en waarschijnlijk dit topic al aangemaakt voor die 15 minuten om waren, en ik had de trein van 39 sowieso gemist dus kon de 09 pas pakken, maar ik heb wel het eerste klas tarief op de factuur staan.
De terugreis 2½ uur later is wel correct (2de klas) berekend.

Van permanent 2de klas overschakelen naar 1ste klas geeft overigens idd wel het keuzemenu qua alleen vandaag, tot datum X of permanent, andersom dus niet.

Badge +3

Het woord ‘permanent’ (totdat je het weer uit zet) is nogal relatief bij Flex, want is natuurlijk niet hetzelfde als je abonnement omzetten naar 1e of 2e klas.

Zo’n klassewissel heeft alleen betrekking op je reiskosten. Als je met een 2e klas abonnement aangeeft dat je een tijdje (totdat je het weer uit zet dus) 1e klas wilt reizen kan dat prima, maar kost al gauw een boel geld (63% doordeweeks en 50% in het weekend voor élke reis, eventueel met 40% dalurenkorting).

Dan kan je beter je hele abonnement omzetten naar 1e klas. Dat kan natuurlijk alleen bij ‘vrij reizen’ abonnementen (Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij).

Met bijv. Dal Voordeel betaal je altijd per reis, dat kan niet ‘afkopen’ door per maand wat meer te betalen voor een 1e klas versie.

Reageer