beantwoord

Foute Prijs - Altijd Voordeel

• 12 februari 2020
  • 12 reacties
  • 323 Bekeken

Reputatie 1

De bedragen op mijn factuur en in mijn reishistorie komen niet overeen met de prijzen in de reisplanner. Ik heb een Flex - Altijd Voordeel abbonnement en zou daarmee in de daluren (volgens mij dus na 18:30 op werkdagen) met 40% korting mogen reizen. Daarmee zou zwolle - leiden 1e klas 21.81 kosten

echter betaal ik 23,99

icon

Beste antwoord door Robert B 12 februari 2020, 17:57

Ben je toevallig via Sloterdijk gereisd en daar door de poortjes gegaan?

De kortste afstand (via Utrecht) is 137 TE en kost inderdaad € 21,81 (1e klas 40%), maar via Sloterdijk is het 159 TE. Alsnog vreemd, want dat zou volgens de tabellen (pag 9-12) € 23,57 moeten kosten.

De enige € 23,99 in de hele tabel is voor een reis van 100 TE (1e klas 20% korting) dus met een incheck vóór 18:25. Dat zou kunnen komen doordat je (in de spits) met een andere vervoerder naar Zwolle bent gekomen en daar binnen 35 minuten bent overgestapt. Zie je reishistorie voor de details.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Reis je het hele traject met NS?

Badge +3

Ben je toevallig via Sloterdijk gereisd en daar door de poortjes gegaan?

De kortste afstand (via Utrecht) is 137 TE en kost inderdaad € 21,81 (1e klas 40%), maar via Sloterdijk is het 159 TE. Alsnog vreemd, want dat zou volgens de tabellen (pag 9-12) € 23,57 moeten kosten.

De enige € 23,99 in de hele tabel is voor een reis van 100 TE (1e klas 20% korting) dus met een incheck vóór 18:25. Dat zou kunnen komen doordat je (in de spits) met een andere vervoerder naar Zwolle bent gekomen en daar binnen 35 minuten bent overgestapt. Zie je reishistorie voor de details.

Hoi ConradM

Ik heb hier niet direct een voor de hand liggende verklaring voor, maar de theorie van Robert B over het inchecken voor 18:25 uur zou nog wel eens kunnen kloppen. Ben je de reis ongeveer een half uur voor je incheck in Zwolle vanaf een ander station begonnen? Wellicht heeft de Klantenservice nog een andere verklaring. Zij kunnen ook kijken of de ritprijs gecorrigeerd kan worden. 

Badge +3

Als je de voorgaande reis (met een andere vervoerder) niet ziet in je reishistorie dan kan dat kloppen want duurt soms langer, maar als het om 4 februari gaat zou die er al lang bij moeten staan want hoe weet men anders dat je die € 23,99 bij moet betalen voor naar Leiden?

Met wat rekenwerk (natte vinger):

Een reis met 20% korting die je voor Zwolle - Leiden € 23,99 kost (normaal € 29,08) betekent dat je vóór je overstap bij het uitchecken ergens € 5,09 afgerekend hebt.

Dat is de prijs 1e klas 20% voor 16 TE dus je kwam ongeveer 16 TE bij Zwolle vandaan, en dat zou iets van Raalte of Kampen kunnen zijn. :thinking:

Reputatie 1

Hoi ConradM

Ik heb hier niet direct een voor de hand liggende verklaring voor, maar de theorie van Robert B over het inchecken voor 18:25 uur zou nog wel eens kunnen kloppen. Ben je de reis ongeveer een half uur voor je incheck in Zwolle vanaf een ander station begonnen? Wellicht heeft de Klantenservice nog een andere verklaring. Zij kunnen ook kijken of de ritprijs gecorrigeerd kan worden. 

Ik reis inderdaad in de spits vanuit Meppel naar Zwolle, eet daar wat en pak dan na 18:30 de trein naar huis, raar dat dit dan niet als buiten de spits telt.Het zou dan voordeliger zijn om Meppel Zwolle op een papieren kartje te doen, vreemd?

Hoe lang moet er tussen uitchecken en opnieuw inchecken zitten?

Reputatie 3

Deel van de reis in de spits met een apart kaartje kan idd voordeliger zijn. Er moet minstens 35 minuten tussenzitten , anders is het een overstap.

Reputatie 4

Een bekende van mij had een soortgelijk probleem, gedeeltelijk spits gedeeltelijk dal. Die heeft nu 2 verschillende persoonlijke kaarten. Als hij de kaarten met de achterkanten tegen elkaar had en de voorkant bij de lezer houdt snapt het apparaat er niets van. Hij heeft nu op de ene een grote S en op de andere een grote D (Niet over de foto en opdruk trouwens) gezet op de voor en achterkant. Gewoon om ze uit elkaar te houden. Hij krijgt dan wel eens kommentaar over de S of D op zijn kaarten. Na zijn uitleg krijgt hij soms te horen: “Meneer het kan en mag dat u op 2 kaarten reist maar u benadeelt uw medepassagiers, u betaalt op deze manier veel minder dan andere reizigers. Als het de bedoeling was zouden op alle stations waar je kan overstappen wel veel meer paaltjes staan.” Hij laat ze maar…. het scheelt hem tussen de € 34 en € 44 per maand ook al reist hij maar 1 x per week. Van die besparing haalt hij elke reis een kroketje van de Febo en houdt nog geld over….

Reputatie 7
Badge +4

Er kan maar één kaart tegelijk aangeboden worden. Twee kaarten tegelijkertijd aanbieden dient ook geen redelijk doel.

Bij ConradM zat er mogelijk geen 35 minuten tussen uitchecken bij een reis in de spits en weer inchecken in de daluren. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Dan wordt het oude kortingspercentage van 20 procent nog aangehouden en niet de 40 procent van in de daluren.

Reputatie 4

Er kan maar één kaart tegelijk aangeboden worden. Twee kaarten tegelijkertijd aanbieden dient ook geen redelijk doel.

Bij TS zat er mogelijk geen 35 minuten tussen uitchecken bij een reis in de spits en weer inchecken in de daluren. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Dan wordt het oude kortingspercentage van 20 procent nog aangehouden en niet de 40 procent van in de daluren.

Hij biedt ook geen 2 kaarten tegelijk aan, hij had ze alleen met de achterkanten tegen elkaar met daartussen een dun metalen rf shield. Dat is het zelfde materiaal als die veilige bewaardoosjes voor chipkaarten, met de pasjes daarin ziet de lezer geen enkele kaart. Bij alle terminals in de bus en tram werd keurig de kaart die tegen de lezer gehouden gebruikt, alleen de poortjes en paaltjes op de stations begrepen het niet. De gedachte er achter: de ovkaarten zijn van zo een slechte kwaliteit dat met een rf shield ertussen geplakt ze 3 x zo dik (stevig) worden. De voor en achterkant zijn dan verschillende kaarten. Je hebt tegenwoordig zoveel van die kontaktloze pasjes dat je langer bezig bent het juiste pasje te pakken dan met het betalen.

Badge +3

Update ter info: Mijn eerdere ‘berekening’ klopt niet want als je vanuit ergens anders naar Zwolle gekomen bent heb je natuurlijk een reis gemaakt die in totaal duurder is dan € 29,08 (met € 23,99 voor het deel Zwolle-Leiden).

Meppel - Zwolle (1e klas 20%) is € 7,95
Meppel - Leiden (1e klas 20%) is € 31,95

Omdat je bij het uitchecken in Zwolle al € 7,95 ‘betaald’ hebt komt er dus € 24,00 bij voor de voortzetting naar Leiden.

Het loont dus om in Zwolle langer dan 35 minuten uitgecheckt te blijven om verder te kunnen met 40% korting, maar daarmee bespaar je € 2,18 en de vraag is of dat het waard is?

Ga je met een e-ticket (voltarief 1e klas) van Meppel naar Zwolle dan kost je hele reis in totaal € 31,75 (en voor het eerste deel met een 2e klas e-ticket is dat dan € 27,91 in totaal).

Reputatie 1

MMM…..als je inderdaad je overstap voordeel kwijt raakt in ruil voor extra korting levert het inderdaad niet veel op. Meppel - Zwolle reis ik meestal 2e klasse en dan na zwolle voor de lange rit een klassewissel naar 1e klasse.

Ik heb dan nu de keuze om de 18:48 sprinter te pakken naar zwolle, daar alsnog snel even wat te eten, of in meppel (in de stad) wat te eten en dan de 18:56 IC direct naar leiden te pakken. 

of me neerleggen bij de extra kosten en dan lekker de 17:56 naar leiden nemen, ben ik lekker op tijd thuis.

Bedankt allemaal voor de uitleg en berekeningen.

Badge +3

Als je NS Flex hebt en in Zwolle na het uitchecken een klassewissel 2-1 doet dan zou het gewoon moeten werken en betaal je 2e klas voor Meppel - Zwolle € 4,88

En dan voor verder naar Leiden die €21,81 (1e klas met 40%) want dat zou een geheel nieuwe reis moeten worden, óók bij voortzetting binnen 35 minuten!

Of zit er een Flex addertje onder het gras als je 2e klas reis in de spits begonnen was? Bij klassieke abonnementen werkt een klassewissel juist prima om korting te ‘forceren’ bij een overstap na een rit in de spits!

Reageer