beantwoord

Geen 40% korting?

• 11 juni 2020
  • 25 reacties
  • 383 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Goeiemorgen,

Ik heb vandaag mijn eerst factuur van mijn NS flex weekendabonnement gekregen. Het viel mij op dat op mijn enige retourtje deze maand geen 40% korting is verrekend. Misschien heeft het iets met de coronatoestand te maken, maar ik zou graag toelichting willen krijgen over deze situatie. Hier de gegevens van de reis:

Zondag 10 mei 2020

18:06 Check-uit Gouda

16:31 Check-in Eindhoven Centraal

11:24 Check-uit Heeze

09:42 Check-in Gouda

De totale kosten bedragen 41,10 euro

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Jouke NS 11 juni 2020, 12:46

Hallo Pat27 en welkom bij de NS Community. 

Zoals bahnrider al aangeeft is het belangrijk dat je het abonnement op hebt gehaald bij de NS Community. Helaas kan ik zonder gegevens niet nagaan of dat in jouw geval gelukt is. Daarom wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice om het te controleren. 

Kan er in het vervolg in het vet gedrukt met lettergrootte 20 in de correspondentie komen te staan dat alle abonnementen eerst bij een automaat dienen geactiveerd te worden alvorens er daadwerkelijk met korting gereisd kan worden?? En misschien ook nog als eerste worden aangegeven.

Dit soort topics keert met enige regelmaat terug op dit forum. Blijkbaar is de communicatie hierover vanuit NS niet voldoende. Mensen lezen brieven vaak slecht en meestal maar voor de helft. Het activeringsproces wordt meestal ergens in het midden van de brief genoemd. Aangezien dit heel erg belangrijk is, zou ik NS dan ook willen verzoeken om dit als eerste te noemen.  

Ik denk niet dat NS dit gaat doen. NS maakt melding van de noodzaak en bij wijzigingen en het beëindigen van het abonnement zullen we het altijd ook aangeven. Het gaat niet om de wijze waarop zaken benoemt worden maar hoe goed men leest. En daar heeft NS helaas geen invloed op. 

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 5
Badge

Je meldt niet duidelijk WELK soort weekendvrij of weekendkorting? je precies hebt. FLEX of doorlopend. EN als je pas recent hebt afgesloten: veel , heel veel mensen realiseren zich niet, en vergeten goed de mails van NS te lezen: elk soort ABO moet je eerst OPhalen en laden op je chipkaart. WAT er precies op je kaart staat kan je altijd ala minute controleren door je kaart tegen de knop van elke automaat te houden en ´producten op kaart´ aan te tikken. Dat kan dus bij dat vergeten afwijken van wat in je mijnNS account staat. Een beginnersfout die op dit forum zowat elke dag wel eens voorbijkomt.

Reputatie 5
Badge

Nog iets: weekendvrij als FLEX kost je 34 eur/mnd en dan mag je dus elk weekend een hele maand lang zoveel treintje rijden als je wilt/kan, dus dat is zelfs bij 1x per mnd deze reis al voordeliger.

Ook -wel snel kijken- zie je bij elke incheck bij NS welke kaartsoort/korting wordt aangeslagen als toegepast tarief voor die reis.

Kan er in het vervolg in het vet gedrukt met lettergrootte 20 in de correspondentie komen te staan dat alle abonnementen eerst bij een automaat dienen geactiveerd te worden alvorens er daadwerkelijk met korting gereisd kan worden?? En misschien ook nog als eerste worden aangegeven.

Dit soort topics keert met enige regelmaat terug op dit forum. Blijkbaar is de communicatie hierover vanuit NS niet voldoende. Mensen lezen brieven vaak slecht en meestal maar voor de helft. Het activeringsproces wordt meestal ergens in het midden van de brief genoemd. Aangezien dit heel erg belangrijk is, zou ik NS dan ook willen verzoeken om dit als eerste te noemen.  

Hallo Pat27 en welkom bij de NS Community. 

Zoals bahnrider al aangeeft is het belangrijk dat je het abonnement op hebt gehaald bij de NS Community. Helaas kan ik zonder gegevens niet nagaan of dat in jouw geval gelukt is. Daarom wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice om het te controleren. 

Ik denk niet dat NS dit gaat doen. NS maakt melding van de noodzaak en bij wijzigingen en het beëindigen van het abonnement zullen we het altijd ook aangeven. Het gaat niet om de wijze waarop zaken benoemt worden maar hoe goed men leest. En daar heeft NS helaas geen invloed op. 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet om de wijze waarop zaken benoemt worden maar hoe goed men leest. En daar heeft NS helaas geen invloed op. 

Da's natuurlijk onzin, daar heeft NS een enorme invloed op. Bij communicatie is het de taak van de zender om te zorgen dat de ontvanger de boodschap goed ontvangt. (en met ontvangen wordt niet het ontvangen van de e-mail bedoeld)

Valt mij ook op dat de brieven niet in B-1 worden geschreven. Ook dat zou volgens mij toch wel moeten inmiddels.

Het gaat niet om de wijze waarop zaken benoemt worden maar hoe goed men leest. En daar heeft NS helaas geen invloed op. 

Da's natuurlijk onzin, daar heeft NS een enorme invloed op. Bij communicatie is het de taak van de zender om te zorgen dat de ontvanger de boodschap goed ontvangt. (en met ontvangen wordt niet het ontvangen van de e-mail bedoeld)

Wat je vergeet is dat de boodschap er gewoon in vermeld staat. Net als bij vele andere zaken leest men het bericht niet (helemaal) goed. Ik zal de suggestie van Pingpong doorzetten maar in mijn eerdere reactie zit vermoedelijk de reactie reeds verwerkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat je vergeet is dat de boodschap er gewoon in vermeld staat.

Dat vergeet ik helemaal niet. Maar als nu gewoon blijkt dat veel mensen het niet (goed) lezen, dan moet je daar iets aan doen. Dikker, groter, kleurtje, op een andere plaats, weet-ik-'t, maar dat is nou precies waar communicatiemedewerkers voor opgeleid (zouden moeten) worden.

Reputatie 7
Badge +3

Zolang mensen niet het geduld op kunnen brengen om iets goed te lezen, zullen vragen als van TS gesteld blijven worden. Hoe duidelijk je ook iets schrijft. De community staat vol met vragen die niet gesteld hadden hoeven worden als men emails/brieven goed gelezen had en/of op de NS website had gekeken. Gelukkig zijn er nog steeds mensen op deze community die vragenstellers van een goed antwoord proberen te voorzien.

Reputatie 7
Badge +3

Zolang mensen niet het geduld op kunnen brengen om iets goed te lezen, zullen vragen als van TS gesteld blijven worden. Hoe duidelijk je ook iets schrijft.

Dat is gewoon niet waar. Je hebt als verzender een enorme invloed op hoe goed mensen iets lezen. Daar heb je ook zelf een verantwoordelijkheid in. En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het überhaupt niet lezen. Maar je kunt wel een “community vol met vragen die niet gesteld hadden hoeven worden” voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Zolang mensen niet het geduld op kunnen brengen om iets goed te lezen, zullen vragen als van TS gesteld blijven worden. Hoe duidelijk je ook iets schrijft.

Dat is gewoon niet waar. Je hebt als verzender een enorme invloed op hoe goed mensen iets lezen. Daar heb je ook zelf een verantwoordelijkheid in. En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het überhaupt niet lezen. Maar je kunt wel een “community vol met vragen die niet gesteld hadden hoeven worden” voorkomen.

Heb je wel gelezen wat ik geschreven heb? 'Hoe duidelijk je ook iets schrijft.’

Reputatie 7
Badge +3

Ja, en dat is dus gewoon niet waar. Het maakt wel degelijk uit hoe (duidelijk) je iets schrijft.

Reputatie 5

Ja, en dat is dus gewoon niet waar. Het maakt wel degelijk uit hoe (duidelijk) je iets schrijft.

Je hebt helemaal gelijk, hoe iets gebracht wordt is van het grootste belang. Kijk maar naar de reclame. De woorden die je gaat onthouden zijn altijd opvallend, zoals    NU GRATIS!!  

bla bla bla bla
Was je er bijna ingetrapt….

bij aanschaf van 4 stuks 

Waarin?

Je hebt helemaal gelijk, hoe iets gebracht wordt is van het grootste belang. Kijk maar naar de reclame. De woorden die je gaat onthouden zijn altijd opvallend, zoals    NU GRATIS!!  

bla bla bla bla
Was je er bijna ingetrapt….

bij aanschaf van 4 stuks 

Waarin?

Daarom ook 

Je moet je abonnement eerst activeren.

Reputatie 7
Badge +3

Zowel het activeren als het deactiveren van een abonnement bij een automaat is natuurlijk een ontwerpfout van de eerste orde. Het is zo onwaarschijnlijk niet intuïtief. Ik ken geen enkel ander voorbeeld van een betaald abonnement dat je eerst nog bij een automaat moet activeren.

Zowel het activeren als het deactiveren van een abonnement bij een automaat is natuurlijk een ontwerpfout van de eerste orde. Het is zo onwaarschijnlijk niet intuïtief. Ik ken geen enkel ander voorbeeld van een betaald abonnement dat je eerst nog bij een automaat moet activeren.

Ik zou me nog in het activeren kunnen vinden, als NS ervoor zorgt dat de ov-chipkaart bij welke wijziging van abonnementsvorm dan ook, geblokkeerd wordt en dat deblokkade alleen via een automaat kan plaatsvinden. Om te kunnen reizen moet je dan verplicht langs de automaat. Omdat het nu zoals iMark al aangeeft zo tegen alle logica in is lezen de mensen al heel snel hierover heen, met alle gevolgen van dien. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook al staat iets heel duidelijk dan zijn er nog steeds mensen die dat niet lezen. Gewoon omdat ze denken dat ze genoeg weten als ze het onderwerpregeltje van de email hebben gelezen (zou dus zoiets als ‘kaartautomaat’ daar moeten staan en/of iets anders wat triggert om de hele mail.te lezen) of niet gaan kijken op een website voor ze een vraag gaan stellen.

Badge +3

Er is niets aan de hand qua moeten ophalen bij een automaat, want anders waren die reizen niet op een factuur terecht gekomen. Had je al Flex (Basis), dan is de gang naar een automaat ook niet nodig bij een abonnementswissel.

Als je dus een weekendabonnement hebt (dat zal dan Weekend Voordeel zijn als je het over 40% korting hebt) dan is er inderdaad te veel berekend, die € 41,10 is precies de prijs voor voltarief.

Neem contact op met de klantenservice om het uit te zoeken. Op je factuur staat ook je abonnement vermeld natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Een beetje vergelijkbaar wanneer je een nieuwe bankpas of creditcard ontvangt. Daar staat altijd heel duidelijk vermeld of je de kaart voor het eerste gebruik nog moet activeren.

Ik neem dus terug wat Ik eerder zei. Er zijn inderdaad producten/kaarten die je voor het eerste gebruik moet activeren.

Badge +3

Een beetje vergelijkbaar wanneer je een nieuwe bankpas of creditcard ontvangt. Daar staat altijd heel duidelijk vermeld of je de kaart voor het eerste gebruik nog moet activeren.

Ik neem dus terug wat Ik eerder zei. Er zijn inderdaad producten/kaarten die je voor het eerste gebruik moet activeren.

Om wat voor actie gaat dat dan? Bij een bankpas/creditcard kan ik me voorstellen dat voor je er (contactloos) mee kunt gaan betalen je eerst een pincode moet instellen, of in ieder geval deze bevestigen bij eerste gebruik, of online aangeven dat contactloos toegestaan is (met evt. een limiet per dag).

Bij mijn laatste bankpas hoefde ik echt niets te activeren. Ook niet op de website van de bank. Creditcard zou kunnen maar is voor mij te lang geleden. Maar het is sowieso helemaal niet hetzelfde. De bankpas kan ik activeren op mijn luie stoel met de tablet in de hand of via de telefoon. Voor het ophalen van een ov product moet ik helemaal naar het station waar ik dan weer niet de trein mag pakken. Ja heel handig allemaal.

Reputatie 7
Badge +3

In ieder geval moet je bij een nieuwe creditcard van ING de kaart activeren. Er zat ook een plastic stripje over de kaart heen. Heel duidelijk allemaal. Bij een gewone pinpas die een oude vervangt hoef je inderdaad niets te doen.

Badge +3

In ieder geval moet je bij een nieuwe creditcard van ING de kaart activeren. Er zat ook een plastic stripje over de kaart heen. Heel duidelijk allemaal. Bij een gewone pinpas die een oude vervangt hoef je inderdaad niets te doen.

Ook al een tijd geleden (jaar of 10) dat ik een creditcard had. Activeren zegt me niets, je moest wel even je handtekening op de achterkant priegelen (VISA) :sweat_smile:

Badge +3

Voor het ophalen van een ov product moet ik helemaal naar het station waar ik dan weer niet de trein mag pakken. Ja heel handig allemaal.

Ophalen bestelling kan ook bij supermarkten e.d. en reizen met de trein is nog altijd niet verboden.

Er is niets aan de hand qua moeten ophalen bij een automaat, want anders waren die reizen niet op een factuur terecht gekomen. Had je al Flex (Basis), dan is de gang naar een automaat ook niet nodig bij een abonnementswissel.

Als je dus een weekendabonnement hebt (dat zal dan Weekend Voordeel zijn als je het over 40% korting hebt) dan is er inderdaad te veel berekend, die € 41,10 is precies de prijs voor voltarief.

Neem contact op met de klantenservice om het uit te zoeken. Op je factuur staat ook je abonnement vermeld natuurlijk.

Zo mooi om te zien dat forumleden over elkaar heen vallen om de zeggen dat TS niet goed gelezen heeft maar eigenlijk zelf de OP niet goed gelezen hebben :laughing:

Scherp gezien @Robert B dat je geen FLEX factuur krijgt zonder gereisd te hebben metf FLEX actief op je kaart 

Reageer