Geen abbononent kunnen afsluiten | NS Community
beantwoord

Geen abbononent kunnen afsluiten

  • 20 September 2022
  • 20 reacties
  • 686 Bekeken

Ik probeer een reisabonnent af te sluiten, maar de website keurt het af. Omdat er een iets is met krediet, verder wordt er niets verteld. 

Ik heb meerdere keren geprobeerd om het opnieuw aan te vragen maar krijg steeds dezelfde ‘error’. En dat ik met een derde partij contact moet opnemen om erachter te komen wat er precies fout gaat. 
 

Weet iemand hier meer over? 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 September 2022, 11:08

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Welkom op dit forum.

 

U kunt hier meer informatie vinden

 

 

Ik probeer een reisabonnent af te sluiten, maar de website keurt het af. Omdat er een iets is met krediet, verder wordt er niets verteld. 

Ik heb meerdere keren geprobeerd om het opnieuw aan te vragen maar krijg steeds dezelfde ‘error’. En dat ik met een derde partij contact moet opnemen om erachter te komen wat er precies fout gaat. 

Er wordt gecontroleerd of u in het verleden bij NS of elders (bv. huur, telefoon, zorgverzekering, energiebedrijf, etc) schulden had omdat u niet op tijd betaalde.

De reden is dat u bij NS Flex pas achteraf betaalt en NS enige zekerheid wil dat u dan wel de rekening op tijd betaalt. Als het risico te groot wordt geacht kunt u geen NS Flex bestellen en alleen abonnementen kopen waarbij u vooraf moet betalen.

Als u denkt dat er niets klopt omdat u geen schulden hebt of hebt gehad kunt u contact opnemen met de "derde partij".

Reputatie 7
Badge +1

Er wordt gecontroleerd of u in het verleden bij NS of elders (bv. huur, telefoon, zorgverzekering, energiebedrijf, etc) schulden had omdat u niet op tijd betaalde.

Controleert Focum dat? Of doen die alleen hun dubieuze adrescheck?

Reputatie 7
Badge +1

Er wordt gecontroleerd of u in het verleden bij NS of elders (bv. huur, telefoon, zorgverzekering, energiebedrijf, etc) schulden had omdat u niet op tijd betaalde.

Controleert Focum dat? Of doen die alleen hun dubieuze adrescheck?

Volgens mij alleen de dubieuze adrescheck.

Er wordt gecontroleerd of u in het verleden bij NS of elders (bv. huur, telefoon, zorgverzekering, energiebedrijf, etc) schulden had omdat u niet op tijd betaalde.

Controleert Focum dat? Of doen die alleen hun dubieuze adrescheck?

Volgens mij veel meer dan alleen een adresxheck.

Reputatie 7
Badge +1

Er wordt gecontroleerd of u in het verleden bij NS of elders (bv. huur, telefoon, zorgverzekering, energiebedrijf, etc) schulden had omdat u niet op tijd betaalde.

Controleert Focum dat? Of doen die alleen hun dubieuze adrescheck?

Volgens mij veel meer dan alleen een adresxheck.

Nee juist net want alleen BKR kan dat. Staat allemaal vrij duidelijk in het topic Focum in combinatie met NS. NS heeft natuurlijk niet gereageerd in dat topic. 

Maakt het een verschil dan wie de check doet, Henk?

Reputatie 7
Badge +3

Als antwoord op TS: Als je niet door de kredietcheck komt kun je geen Flex aanschaffen. Wel kun je Dal voordeel op saldo aanschaffen of de trajectabonnementen voor 1 of 3 maanden die vooruitbetaald worden.

Als antwoord op TS: Als je niet door de kredietcheck komt kun je geen Flex aanschaffen. Wel kun je Dal voordeel op saldo aanschaffen of de trajectabonnementen voor 1 of 3 maanden die vooruitbetaald worden.

Formeel is er niet echt sprake van een check. Focum adviseert NS op basis van de bij hen bekende gegevens over de risico's. Op grond daarvan besluit NS een klant wel of niet te accepteren.

Reputatie 7
Badge +1

Als workaround kun je wel het adres wijzigen (naar dat van je werk, een vriend enz.) en na succesvol afsluiten van je abonnement weer terugzetten op je eigen adres.

Reputatie 7
Badge +1

Als workaround kun je wel het adres wijzigen (naar dat van je werk, een vriend enz.) en na succesvol afsluiten van je abonnement weer terugzetten op je eigen adres.

 

Volgens dit topic 

 

werkt dat dus niet.

Als workaround kun je wel het adres wijzigen (naar dat van je werk, een vriend enz.) en na succesvol afsluiten van je abonnement weer terugzetten op je eigen adres.

Je gaat uit van de aanname dat het adres beslissend is. Het gaat echter vooral om individueel betalingsgedrag, dat betreft een mix van gegevens die op tal van plaatsen beschikbaar zijn.

Een BKR check is overigens iets anders, die gaat over kredietwaardigheid en niet zo zeer om betalingsgedrag, dat speelt meer bij hypotheken, kredietlijnen en leningen.

Het opgeven van een vals adres om toch op krediet te kunnen kopen is overigens strafbaar ("gegevens moeten naar waarheid worden ingevuld"). 

 

Reputatie 7
Badge +1

Als workaround kun je wel het adres wijzigen (naar dat van je werk, een vriend enz.) en na succesvol afsluiten van je abonnement weer terugzetten op je eigen adres.

Volgens dit topic 

werkt dat dus niet.

Dan is er met dat adres ook iets aan de hand of het ligt in dat geval niet aan het adres.

Reputatie 7
Badge +1

Als workaround kun je wel het adres wijzigen (naar dat van je werk, een vriend enz.) en na succesvol afsluiten van je abonnement weer terugzetten op je eigen adres.

Je gaat uit van de aanname dat het adres beslissend is. Het gaat echter vooral om individueel betalingsgedrag, dat betreft een mix van gegevens die op tal van plaatsen beschikbaar zijn.

Een BKR check is overigens iets anders, die gaat over kredietwaardigheid en niet zo zeer om betalingsgedrag, dat speelt meer bij hypotheken, kredietlijnen en leningen.

Het opgeven van een vals adres om toch op krediet te kunnen kopen is overigens strafbaar ("gegevens moeten naar waarheid worden ingevuld").

Ik ga nergens van uit.

Conclusie is dat we eerst moeten weten wat het probleem is. Het blijft een beetje gissen, voor ons en zelfs voor de potentiële klanten, zo lijkt het.

Reputatie 7
Badge +1

Voor wie meer over de werkwijze van Focum wil lezen. Kan ik bijgaand artikel aanbevelen.

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst en deze podcast naar aanleiding van het artikel is ook zeer de moeite waard.

https://www.vpro.nl/argos/speel~RBX_VPRO_12144781~big-brother-en-onze-betaalmoraal~.html

Voor wie meer over de werkwijze van Focum wil lezen. Kan ik bijgaand artikel aanbevelen.

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst en deze podcast naar aanleiding van het artikel is ook zeer de moeite waard.

https://www.vpro.nl/argos/speel~RBX_VPRO_12144781~big-brother-en-onze-betaalmoraal~.html

Deze twee ultra-linkse bronnen staan beide bekend om hun anarchisme dus die zou ik niet bepaald objectief willen noemen. 

Badge +3

Deze twee ultra-linkse bronnen staan beide bekend om hun anarchisme dus die zou ik niet bepaald objectief willen noemen. 

Links of niet, in het artikel (en de podcast) komen situaties naar voren waaruit blijkt dat Focum totaal de mist in gaat. Als jij bijv. wat kamers in je huis verhuurt, wat doet het er dan toe of die (onder)huurders schulden hebben (gehad)? Die hele adrescheck gaat niet over jou als persoon en zou dus niet uit moeten maken.

Voor de rest heb ik (als persoon en op mijn huidige adres) ook wel eens met incassobureaus te maken gehad wegens rekening niet betaald (eigen schuld, het e-mail adres dat bekend was las ik al tijden niet meer maar bestond nog wel), dus voortaan maar alle facturen/herinneringen per post graag.

Gelukkig is Focum daar nooit achter gekomen 🤣 Het is dus allemaal nogal willekeurig. BKR registraties (die krijg je sowieso bij iets kopen op afbetaling, al is het maar een telefoonabonnement incl. toestel) of een ‘schone lei’ na een schulddienstverleningstraject mag ook niet meetellen, want een hypotheek zal je daardoor ook niet geweigerd worden.

Als het adres van je werk of een familielid opgeven voor een NS abonnement wel werkt, dan ga je gang.

Eerste keer reageerder hier.

Voorheen moeiteloos jarenlang een weekend vrij abonnement gehad, geen enkel probleem.

Door de jaren heen heeft het leven mij er flink van langs gegeven, en belandde ik (zonder schulden) na terugkomst in Nederland in een daklozenopvang. Voordat ik daar belandde heb ik een postadres gehad op een adres voor dak- en thuislozen.

Na het herstel van mijn leven, ben ik gaan studeren en na mijn studie voltijd gaan werken.

Nu wil ik een NS Flex abonnement afsluiten, en loop ik tegen de krediet-check van Focum aan. Best bizar dat dit mij dus zal blijven achtervolgen.

Eerste keer reageerder hier.

Voorheen moeiteloos jarenlang een weekend vrij abonnement gehad, geen enkel probleem.

Door de jaren heen heeft het leven mij er flink van langs gegeven, en belandde ik (zonder schulden) na terugkomst in Nederland in een daklozenopvang. Voordat ik daar belandde heb ik een postadres gehad op een adres voor dak- en thuislozen.

Na het herstel van mijn leven, ben ik gaan studeren en na mijn studie voltijd gaan werken.

Nu wil ik een NS Flex abonnement afsluiten, en loop ik tegen de krediet-check van Focum aan. Best bizar dat dit mij dus zal blijven achtervolgen.

Correctie op bovenstaand bericht:
Het komt niet eens door mijn verleden, maar door het huidig woonadres. Met hetzelfde account kan ik op een ander adres zogenaamd wel een abonnement afsluiten. Wel jammer, hierdoor heb ik het abonnement dat je aangeboden kreeg na je studietijd niet mogen ontvangen en daardoor ook misgelopen.

Welkom op onze NS Community jcavink. Fijn dat het inmiddels is gelukt. Hoe bedoel je niet mogen ontvangen? 

Reageer