beantwoord

geen dal voordeel notificatie bij in/uitchecken?

• 26 december 2020
  • 3 reacties
  • 231 Bekeken

Hallo en fijne feestdagen,

Ik heb sinds kort een NS flex abonnement met dal voordeel. Voorheen reisde ik altijd op saldo, ook met een dal voordeel abonnement.

Nu heb ik net voor de eerste keer ingecheckt bij NS maar ik zag niet "dal voordeel" staan op het scherm van het paaltje waar je incheckt. Dat was eerder (bij reizen op saldo) wel het geval.

Hoe kan je nu controleren of je wel het kortingstarief betaald?

Krijg je uiteindelijk wel een gespecifieerde rekening? Ik ben namelijk afgelopen week ook voor het eerst sinds ik NS Flex heb met de bus geweest, maar ook daar kan ik nergens de gemaakte kosten van inzien.

Eerder zag je dat direct terug in de OV chip app. Maar nu staat daar de prijs niet meer bij, ook niet op ovchip.nl na inloggen en ook niet op mijn NS.

B.v.d. voor jullie hulp.

icon

Beste antwoord door Tochjo 26 december 2020, 12:11

Bij het in- en uitchecken ziet u op het schermpje inderdaad alleen staan "Reizen op Rekening Trein", zonder enige vermelding van het Dal Voordeel-abonnement. Maar dat is zoals het hoort. U checkt gewoon in en uit met de OV-chipkaart, en aan het eind van de maand krijgt u een gespecificeerde factuur waarop voor de treinritten in de daluren de kortingsprijs in rekening wordt gebracht.

De reden hiervoor is dat bij NS Flex het abonnement niet op de kaart zelf staat; op de kaart staat alleen het product Reizen op rekening. Dat maakt het mogelijk om eenvoudig wijzigingen door te voeren in Mijn NS zonder dat deze bij een kaartautomaat bevestigd hoeven te worden, zoals het nog kunnen wijzigen van de reisklasse na het inchecken.

In Mijn NS (de website, niet de app) kunt u zien welk abonnement actief is. U kunt al eerder de ritprijs zien in de reishistorie in Mijn NS (zowel website als app). Daar vindt u overigens ook de ritten met bus, tram en metro die u gemaakt hebt, met de juiste prijs. Deze staan enigszins verwarrend ook bij Reishistorie > Trein. Het kan wel enige dagen duren voordat de gemaakte reizen met de juiste prijs in de reishistorie verschijnen.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Bij het in- en uitchecken ziet u op het schermpje inderdaad alleen staan "Reizen op Rekening Trein", zonder enige vermelding van het Dal Voordeel-abonnement. Maar dat is zoals het hoort. U checkt gewoon in en uit met de OV-chipkaart, en aan het eind van de maand krijgt u een gespecificeerde factuur waarop voor de treinritten in de daluren de kortingsprijs in rekening wordt gebracht.

De reden hiervoor is dat bij NS Flex het abonnement niet op de kaart zelf staat; op de kaart staat alleen het product Reizen op rekening. Dat maakt het mogelijk om eenvoudig wijzigingen door te voeren in Mijn NS zonder dat deze bij een kaartautomaat bevestigd hoeven te worden, zoals het nog kunnen wijzigen van de reisklasse na het inchecken.

In Mijn NS (de website, niet de app) kunt u zien welk abonnement actief is. U kunt al eerder de ritprijs zien in de reishistorie in Mijn NS (zowel website als app). Daar vindt u overigens ook de ritten met bus, tram en metro die u gemaakt hebt, met de juiste prijs. Deze staan enigszins verwarrend ook bij Reishistorie > Trein. Het kan wel enige dagen duren voordat de gemaakte reizen met de juiste prijs in de reishistorie verschijnen.

Badge +3

Ga ervan uit dat een reis die bij OV-chipkaart bekend is een dag later ook in Mijn NS zichtbaar is, soms nog niet met de juiste prijs erbij, dat kan nog een dag extra duren.

Voor bus/tram kan het wat langer duren, omdat deze vaak uitgelezen worden in de remise. Met name bij buurtbusjes kan daar zomaar een paar weken overheen gaan, maar dat heeft niets met Flex te maken want is bij op saldo reizen niet veel anders (qua zichtbaarheid bij OV-chipkaart).

En ook fijne dagen natuurlijk! :santa:

Bedankt voor jullie reply @Robert B & @Tochjo :thumbsup_tone1:

Reageer