Geen dalkorting bij Arriva door NS Reizen op rekening? | NS Community
beantwoord

Geen dalkorting bij Arriva door NS Reizen op rekening?

  • 2 December 2021
  • 10 reacties
  • 5621 Bekeken

Ik ben even gefrustreerd door de ingewikkeldheid van de OV-kaart en NS Flex. Volgens mij gaan er op mijn kaart bepaalde producten niet samen.

 

Mijn situatie is als volgt: op mijn persoonlijke OV-kaart heb ik een Arriva dalvoordeel abonnement waarmee ik met 40% korting reis in de bus (buiten de spitsuren). Ook heb ik automatisch opladen aan op de kaart zodat ik altijd genoeg saldo heb. 

 

Dit werkte altijd prima, ik reisde met korting in de bus en eens in de zoveel tijd werd er geld van mijn rekening afgeschreven omdat de OV kaart automatisch werd opgewaardeerd. 

 

Maar sinds kort heb ik NS-Flex Basis en nu gaat er iets mis. Ik denk dat dit komt door het product ‘Reizen op rekening’. Nu wordt mijn kaart (denk ik?) niet meer automatisch opgeladen maar krijg ik aan het eind van de maand een factuur van NS. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn maar in de factuur wordt de korting van het Arriva abonnement niet meegenomen, ik heb de hele maand op vol tarief gereisd… 

 

Mijn vermoeden is dat het automatisch NS product “reizen op saldo” voorrang heeft op mijn Arriva dalvoordeel product, waardoor ik incheck met vol tarief? 

 

Dus mijn vraag is: wat is er aan de hand en hoe zet ik dit stop. Ik wil gewoon weer zoals vanouds vertrouwd met korting reizen! Kan ik de NS abonnementen niet gewoon van de kaart afhalen? (Of verlies ik dan ook de OV-fiets, want die wil ik wel graag houden.)  

En mijn tweede vraag is hoe ik bezwaar tegen de factuur kan maken, want ik vind het onredelijk dat de NS mij vol tarief laat betalen terwijl ik een voordeelabonnement heb. 

 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 2 December 2021, 12:37

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7

Een exacte datum hiervoor heb ik helaas niet. Het is een bekend probleem, dus ik hoop dat er een mooie oplossing voor zal komen. Voor nu blijft het advies om het reizen met de bus, tram en metro op rekening uit te zetten of om gebruik te maken van 2 OV-chipkaarten voor de verschillende abonnementen.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik jaren geleden met drie OV-Chipkaarten moest reizen: één voor het HTM-abonnement, één voor het RET-abonnement en nóg een voor de NS, omdat die abonnementen niet op één kaart konden staan: let wel: de OV-Chipkaart: één kaart voor ál het openbaar vervoer. 

Ondanks het ‘gemak’ van het reizen met drie kaarten voor ál het openbaar vervoer, kwam het wel eens voor, dat met de ‘verkeerde’ kaart werd in- of uitgecheckt, maar gelukkig waren de OV-bedrijven zó ‘coulant’ maximaal drie keer per jaar een foutje door de vingers te zien en de transactie te corrigeren.

Enfin, zo te lezen zijn er met de invoering van Flex grote stappen gezet. Terug wel te verstaan, want we zijn weer terug bij af. Goed gedaan! 👍👏

Je kunt busabonbmenten beter niet combineren met NS Flex en ze daarom maar beter op aparte chipkaarten zetten. 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi WoutNS en welkom op de NS Community! 

Wanneer je een NS Flex abonnement op een OV-chipkaart zet, wordt het automatisch opladen inderdaad beëindigd omdat je met NS Flex geen saldo meer nodig hebt. Daarbij werkt het hele NS Flex abonnement inderdaad niet goed met abonnementen van andere vervoerders. 
Er zijn eigenlijk 2 opties om dit op te lossen. De eerste optie is dat je het reizen op rekening met de bus, tram en metro uit kan zetten. Je reist dan alleen nog op rekening met de trein en voor de bus, tram en metro kun je weer op saldo reizen. Of je kan het NS Flex abonnement helemaal beëindigen. Ik raad je aan om in ieder geval contact op te nemen met onze klantenservice om dit op te lossen.

Reputatie 7
Badge +1

Wanneer je een NS Flex abonnement op een OV-chipkaart zet, wordt het automatisch opladen inderdaad beëindigd omdat je met NS Flex geen saldo meer nodig hebt. Daarbij werkt het hele NS Flex abonnement inderdaad niet goed met abonnementen van andere vervoerders.

Wanneer wordt dit probleem eigenlijk verholpen? Is daar al een datum voor?

Reputatie 6
Badge +2

Een exacte datum hiervoor heb ik helaas niet. Het is een bekend probleem, dus ik hoop dat er een mooie oplossing voor zal komen. Voor nu blijft het advies om het reizen met de bus, tram en metro op rekening uit te zetten of om gebruik te maken van 2 OV-chipkaarten voor de verschillende abonnementen.

Reputatie 7
Badge +1

Het is inderdaad al jaren een bekend probleem. Het was al bekend voordat (!) NS Flex werd ingevoerd; het werd al in november 2017 benoemd. Je zou daarom denken dat NS inmiddels heeft bedacht hoe en wanneer dat opgelost gaat worden. Is mijn indruk correct dat NS dat nog steeds niet heeft bedacht en dit probleem daarom "gewoon” laat voortbestaan?

Reputatie 7

Wanneer je een NS Flex abonnement op een OV-chipkaart zet, wordt het automatisch opladen inderdaad beëindigd omdat je met NS Flex geen saldo meer nodig hebt. Daarbij werkt het hele NS Flex abonnement inderdaad niet goed met abonnementen van andere vervoerders.

Wanneer wordt dit probleem eigenlijk verholpen? Is daar al een datum voor?

 

Ik zie dat bijvoorbeeld vandaag eindelijk de toeslagen van de IC-direct ook op de factuur terecht komen. Probleem is ca 3 jaar geleden aangekaart. Dus ik heb weinig hoop dat dit snel opgelost gaat worden.

 

Is allemaal het gevolg van dat één of andere mislukte staatssecretaris het Single Sign On en het Single Sign Out verkwanseld heeft. (verdeling van de reisgelden zou dan via een centrale organisatie plaatsvinden)

 

En met deze streek van een pen zitten we nu al zo'n kleine 10 jaar op de blaren.

Badge +3

Voor Arriva Dal Voordeel (noord/oost) kan je het BTM deel van NS Flex inderdaad uit laten zetten.

Volgens mij (zie andere topics daarover) zou NS bij het bestellen van Flex tegenwoordig moeten ‘zien’ dat er een BTM abonnement actief is op je kaart, en je daarop wijzen (en het BTM deel automatisch achterwege laten).

Maar laat in zo’n geval dan ook het saldo (en eventueel automatisch opladen) met rust!

Een mogelijke oplossing is om te kijken naar Arriva Flow (vergelijkbaar met NS Flex en soms zelfs een euro goedkoper), of gebruik een tweede ov-chipkaart (eentje voor NS en de andere voor Arriva).

Bedankt voor jullie reacties, ik heb de klantenservice benaderd en zij zeggen de verbinding met Bus/Tram/Metro uit te hebben geschakeld. Hopelijk werkt het dan nu weer goed… 

 

Ik vind het nog wel steeds slecht gecommuniceerd van de NS bij het afsluiten van het Flex abonnement, ze kunnen je daar toch even op wijzen? Het is bij toeval dat ik besloot even de details van de factuur te controleren, anders was ik er überhaupt nooit achtergekomen dat ik te duur reisde. 

 

Edit: Sowieso stom dat je niet gewoon zelf die producten kunt aan- of uitzetten. Waarom moet dat via de klantenservice? 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor jullie reacties, ik heb de klantenservice benaderd en zij zeggen de verbinding met Bus/Tram/Metro uit te hebben geschakeld. Hopelijk werkt het dan nu weer goed… 

 

Ik vind het nog wel steeds slecht gecommuniceerd van de NS bij het afsluiten van het Flex abonnement, ze kunnen je daar toch even op wijzen? Het is bij toeval dat ik besloot even de details van de factuur te controleren, anders was ik er überhaupt nooit achtergekomen dat ik te duur reisde. 

 

Edit: Sowieso stom dat je niet gewoon zelf die producten kunt aan- of uitzetten. Waarom moet dat via de klantenservice? 

Even een opmerking over jouw naam: NS in de naam is alleen voorbehouden aan moderators.

Reageer