geen korting bij flex abonament buiten spits

  • 25 February 2024
  • 8 reacties
  • 133 Bekeken

Mijn vraag is waarom ik geen korting hebt ontvangen bij mijn teis van Deventer - Schiphol.

de trein vertrok 09:05 uit Deventer.

ık heb 08:50 ingecheckt.

ık heb flex abonnement dus zou buiten spits 40 procent korting keregen. Graag correctie 

mvg Gulsah

 

Factuur nummer

430015031163
bij deze factuur nummer


8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Welk abonnement heeft u? Het gaat eigenlijk nooit fout als u een Flex Dalvoordeelabonnement of hoger heeft en in de daluren incheckt. Heeft u het abonnement al geactiveerd? De kaart wordt doorgaans een paar dagen voor de ingangsdatum al toegestuurd. Was het abonnement al ingegaan en geldig? 

Bij Flex Basis heeft u geen korting. Ik raad u aan even op MijnNS te kijken, ook bij de reishistorie hoe het zit en is berekend.

De tijd wanneer u incheckt is bepalend, niet wanneer u reist, Dat is echt belangrijk om te weten. Met een Dalvoordeelabonnement heeft u korting als u in de daluren incheckt, binnen 35 minuten de trein neemt, en in de spits de reis afmaakt. Andersom geldt dat ook: als u in de spits incheckt, betaalt u spitstarief als u de reis in de daluren afmaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Bij inchecken vroeger dan 08.55 uur (zoals om 08:50) registreert het systeem een incheck in de spits. Het maakt dan niet uit of de trein later dan 09.00 uur vertrekt.

Mogelijk is er een correctie aan te vragen via Klantenservice. Het probleem is te voorkomen door pas vanaf 08.55.00 in te checken. Een seconde eerder levert een ritprijs op met spitstarief.

Reputatie 7
Badge +4

Het beleid van NS is om dit soort fouten niet te corrigeren, dat lijkt me ook onbegonnen werk.

Reputatie 7
Badge +3

Bij inchecken vroeger dan 08.55 uur (zoals om 08:50) registreert het systeem een incheck in de spits. Het maakt dan niet uit of de trein later dan 09.00 uur vertrekt.

Mogelijk is er een correctie aan te vragen via Klantenservice. Het probleem is te voorkomen door pas vanaf 08.55.00 in te checken. Een seconde eerder levert een ritprijs op met spitstarief.

Er is al een marge van 5 minuten om een trein vanaf 9 uur te kunnen halen. TS checkt om 8.50 uur in. De daluren beginnen om 9 uur. Dat incheck bepaalt of je met abonnement reist staat op de website aangegeven. Klantenservice benaderen omdat je te vroeg incheckt en van mening bent dat korting geldt omdat trein na 9 uur vertrekt zal niet alsnog korting opleveren.

Reputatie 7
Badge +3

Op de abonnementsinformatiepagina staat bij Veelgestelde vragen: Wanneer is Flex Dal Voordeel geldig? - Let op: het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist. 

Gezien er vaker vragen over zijn, waaruit blijkt dat niet iedereen dit leest, zou dit (ook) meer bovenaan vermeld kunnen worden, misschien zelfs dikgedrukt. Bij de verdere uitleg bij de veelgestelde vragen zou dan misschien ook de marge van 5 minuten kunnen worden vermeldt. 

Reputatie 7
Badge +3

Op de abonnementsinformatiepagina staat bij Veelgestelde vragen: Wanneer is Flex Dal Voordeel geldig? - Let op: het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist. 

Gezien er vaker vragen over zijn, waaruit blijkt dat niet iedereen dit leest, zou dit (ook) meer bovenaan vermeld kunnen worden, misschien zelfs dikgedrukt. Bij de verdere uitleg bij de veelgestelde vragen zou dan misschien ook de marge van 5 minuten kunnen worden vermeldt. 

Ik heb eerder begrepen dat die marge niet vermeld wordt om te voorkomen dat mensen die net buiten die marge inchecken gaan klagen. Officieel is een dalurenabonnement vanaf 9 uur of 18.30 uur geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb eerder begrepen dat die marge niet vermeld wordt om te voorkomen dat mensen die net buiten die marge inchecken gaan klagen.

Klagers heb je altijd. In dit geval is er één simpel antwoord, ‘u heeft al een marge van 5 minuten en ergens moet de grens liggen’. 

Maar dat over de marge was niet mijn belangrijkst punt. Dat het gaat om de inchecktijd staat verder naar onder, daar moet je voor naar benenen scrollen en je moet nog iets voor aanklikken. Dat zou gelijk in het bovenste gedeelte moeten staat zodat het eigenlijk niet te missen is. Al zullen er dan best nog wel enkele mensen zijn die het alsnog niet lezen. 

 

 

Badge +3

Die 5 minuten marge wordt niet actief gecommuniceerd want dan krijg je weer discussies over mensen die om 8:54 moeten inchecken omdat ze anders een trein van 8:57 (binnen de marge, die mag je gewoon nemen met een daluren-incheck) niet kunnen halen.

Als het uit je reishistorie overduidelijk is dat je om 9:05 van Deventer naar Schiphol gereisd hebt maak je wel een kans op vergoeding.

Reageer