Geen korting Studentenreisproduct door NS Flex

• 28 december 2018
  • 9 reacties
  • 901 Bekeken

September jl, heb ik NS Flex aangeschaft. Daarvoor heb ik de informatie op https://www.ns.nl/flex goed doorgenomen. Deze pagina benadrukt vooral de voordelen van NS Flex. Niets op deze pagina verwijst naar problemen met NS Flex in combinatie met studentenreisproduct. Studenten vormen een grote klantengroep van de NS waarvoor deze informatie van wezenlijk belang is. Ook tijdens het aanmelden werd op geen enkele manier gewaarschuwd voor problemen met studentenreisproduct. Zelf heb ik geen enkele aanleiding om te vermoeden dat er hieromtrent een probleem bestaat. De NS kan toch niet zomaar andere producten teniet doen? Zonder aanleiding ga je niet op zoek naar deze informatie op de pagina’s van de klantenservices.

Nu blijkt dat ik de laatste maanden onbewust veel korting van het studentenreisproduct ben misgelopen. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat de NS een ander product op de kaart teniet kan doen? Ik vind het onbehoorlijk dat ik hier op de Flex informatiepagina niet over geïnformeerd ben en dat ik er in getuind ben.
Vandaag kon ik met mijn OV-kaart niet meer met de bus in Amersfoort reizen. Het saldo op mij OV-kaart is negatief (!?) en daarom wordt mijn kaart geweigerd door Syntus. Hoe dit is gekomen en hoe dit mogelijk is met NS Flex is mij een raadsel. Nader onderzoek in de reishistorie leerde dat er al maanden geen korting werd verleend op basis van het studentenreisproduct en dat Syntus het saldo in de min heeft gezet.

De medewerker van de NS die ik telefonisch gesproken heb deed erg neerbuigend. Het kwam er kort gezegd op neer hoe ik zo stom kon zijn om NS Flex op mijn OV-kaar had kunnen zetten waar het studentenreisproduct al op stond. Hoe had ik dat op basis van https://www.ns.nl/flex en de aanvraag procedure kunnen weten? Ik heb inmiddels NS Flex laten stopzetten.

Ik zou de NS willen verzoeken om restitutie van de EUR 10,-- kosten en alle misgelopen korting.

9 reacties

Welkom bij onze NS Community, Joelle95!

Ik kan me goed voorstellen dat je ervan baalt wanneer de korting niet goed berekend wordt op jouw OV-chipkaart. Helaas is het inderdaad niet mogelijk om twee abonnementen op één OV-chipkaart te laten werken. Ik snap dat je hier niet van op de hoogte was. Niet iedereen kan dit weten. Ik zal ook namens jou nog een keer aangeven dat een waarschuwing op de website wenselijk is.
Erg jammer om te lezen dat je de toon van het gesprek met mijn collega als neerbuigend hebt ervaren. Bij deze collega had je ook terecht gekund om de teveel gemaakte kosten terug te vragen. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Ik heb je andere topic overigens verwijderd, omdat dit over dezelfde situatie gaat.
Welkom bij onze NS Community, Joelle95!

Ik kan me goed voorstellen dat je ervan baalt wanneer de korting niet goed berekend wordt op jouw OV-chipkaart. Helaas is het inderdaad niet mogelijk om twee abonnementen op één OV-chipkaart te laten werken. Ik snap dat je hier niet van op de hoogte was. Niet iedereen kan dit weten. Ik zal ook namens jou nog een keer aangeven dat een waarschuwing op de website wenselijk is.
Erg jammer om te lezen dat je de toon van het gesprek met mijn collega als neerbuigend hebt ervaren. Bij deze collega had je ook terecht gekund om de teveel gemaakte kosten terug te vragen. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Ik heb je andere topic overigens verwijderd, omdat dit over dezelfde situatie gaat.

Het Studentenreisproduct is geen NS product. Waarom kan en mag de NS het Studentenreisproduct met Flex dan wel stuk maken!? Dit gebeurd zonder enige vermelding op de Flex informatiepagina en zonder waarschuwing tijdens het bestelproces.

Als eindgebruiker begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom met hedendaagse ICT middelen het niet mogelijk is om twee producten op één OV-chipkaart te laten werken? En gezien de consequenties van deze beperking vind ik het laakbaar dat de NS dit niet vermeld op de Flex informatiepagina en mij zonder waarschuwing liet bestellen.

Ik ben er ingetuind en ben als student vanaf september ruim 100 euro korting van het Studentenreisproduct misgelopen. Ik voel me door de NS bekocht!
Het is inderdaad geen NS-product, waar ook meteen de moeilijkheid ligt. De NS abonnementen (contracten) kunnen gewijzigd worden naar het NS Flex contract, maar bij andere abonnementen kan dit niet.
Het is niet zo dat het andere abonnement "stuk gemaakt" wordt, maar het ene abonnement heeft eerder voorrang dan de andere waardoor het niet goed gaat op één OV-chipkaart. Het NS Flex product is nog niet zo oud en blijft zich constant ontwikkelen dus hopelijk wordt het in de toekomst dus wel mogelijk om ook met je Studentenreisproduct op rekening te reizen. Tot die tijd kun je als student wel gebruikmaken van een NS Flex abonnement, maar dus alleen op een andere OV-chipkaart.
Twee vragen over de Flex informatievoorziening.

1. Waarom wordt deze beperking m.b.t het Studentenreisproduct niet vermeld op de Flex informatiepagina? Dit is de plek waar je Flex informatie haalt en vervolgens over gaat tot bestellen. Het is een beperking die je moet weten voordat je bestelt.
2. Waarom wordt er tijdens het bestelproces niet gewaarschuwd en/of een Flex bestelling in combinatie met een Studentenreisproduct geblokkeerd? Jullie laten studenten hiermee onbewust de boot in gaan.

P.S.
Ik had een NS Flex contract zonder abonnement. Hoe kan het dan voorrang hebben? In het weekend werkte het Studentenreisproduct wel. Kennelijk werkt daar de 'voorrangssituatie' weer anders?
Reputatie 7
Badge +3
@Joelle95 je claimt eind december nagelopen korting vanaf september? Blijkbaar bekijk jij je facturen niet, want in oktober had je al kunnen zien dat er mogelijk iets niet klopte.
@MoDe Ik heb inderdaad mijn facturen niet bekeken. Vind je het raar dat ik er vanuit ga dat die correct zijn? Met Flex zie je bij het uitchecken geen bedragen meer op de paal. Ik heb alleen mails ontvangen met het verschuldigde bedrag dat automatisch van mijn rekening wordt afgeschreven. Dit zonder factuur als bijlage. Dit was voor mij geen aanleiding tot argwaan, Kennelijk vind jij mijn vertrouwen in de NS op een correcte verwerking van tarieven en kortingen te groot.

Vanwege een probleem met Syntus in Amersfoort, die ondanks Flex een negatief saldo op mijn OV-kaart hebben gezet, en mij sindsdien blokkeren, heb ik gisteren mijn NS account laten activeren en heb ik ontdekt dat ik door Flex de Studentenkorting ben misgelopen.
Ik heb Flex besteld met mijn email adres, maar dan heb je niet direct een NS account. Pas met een NS account kun je facturen inzien. Met een factuur als bijlage in de mail had ik het mogelijk eerder kunnen ontdekken.

Vind jij niet dat de NS de beperking m.b.t. Flex i.c.m. Studentenreisproduct moet vermelden op de Flex informatie pagina en moet waarschuwen of blokkeren tijdens het bestelproces?
Reputatie 7
Badge +3
@Joelle95 natuurlijk vind ik dat men duidelijker moet zijn op de flex-pagina over welke combinaties wel of niet kunnen met flex. Ook verschillende niet-treinabonnementen werken niet goed met flex.
Op deze community is overigens al vaker het disfunctioneren van flex en spr aan bod geweest.
Maar het verbaasd mij dat men blijkbaar geen facturen meer bekijkt. Jij bent daar niet de enige in.
@MoDe Je hebt een punt dat het verstandig is om altijd facturen goed te bekijken. Duur leergeld! Ik heb mijn lesje geleerd. ;)

@NS Community Nu ik er zo over nadenk vind ik het best raar dat dit niet beter is geregeld. OV-Chipkaart (Translink) zou veel strakker de regie moeten voeren. De NS biedt mooie diensten op het platform van OV-Chipkaart maar gaat mijns inziens haar boekje te buiten door producten van andere dienstverleners i.c.m. rucksichtslos te overrulen. En dit doet ze zonder expliciete disclaimer. Op de plaats waar door de NS het product Flex wordt aangeprezen wordt met geen woord gerept over dit soort onvolkomenheden met andere dienstverleners. Ik vind dat een beetje arrogant en zelfs laakbaar!

De voordelen van NS Flex zijn evident, maar het moet toch technisch mogelijk zijn om combinaties die elkaar bijten, uit te sluiten? Of pas mogelijk te maken als het andere product is verwijderd van de OV-chipkaart. Bij mij staat zowel FLEX als SRP op mijn OV-kaart. In het weekend werkt het wel, door de weeks niet. Het is toch raar dat die situatie mogelijk is gemaakt door NS en Translink? Een klant kan daar op voorhand toch geen rekening mee houden?
Reputatie 2
Dat NS moet informeren dat producten elkaar bijten ben ik het mee eens.
Het is helaas niet zo dat NS zomaar de voorramg bepaald welke producten als eerst aaagesproken moeten worden.
Het is ook niet zo simpel wat er zijn tal van producten en situaties te verzinnen van producten die voorang moeten krijgen boven een ander of juist niet.
Flex is echt niet de enige.
In het streekvervoer zijn ook tal van situaties van kortingen die elkaar niet mogen. Zo werkt het Dalkorting van Brabant en de Dalkorting van Oost (Nijmegen e.o) ook nirt samen. Als ze beiede erop staan werkt geen van beide en moeten ze dus op twee kaarten staan.

Dat het onhandig is klopt. Maar alle 100den producten op een kaart laten werken is een utopie. De vraag is eerder waarom er zoveel producten zijn en niet 1 landelijke. Maar dan beginnen vervoerders weer te zeuren over de verdeelsleutels.

Reageer