Geen korting Studentenreisproduct door NS Flex

  • 28 december 2018
  • 24 reacties
  • 1073 Bekeken

September jl, heb ik NS Flex aangeschaft. Daarvoor heb ik de informatie op https://www.ns.nl/flex goed doorgenomen. Deze pagina benadrukt vooral de voordelen van NS Flex. Niets op deze pagina verwijst naar problemen met NS Flex in combinatie met studentenreisproduct. Studenten vormen een grote klantengroep van de NS waarvoor deze informatie van wezenlijk belang is. Ook tijdens het aanmelden werd op geen enkele manier gewaarschuwd voor problemen met studentenreisproduct. Zelf heb ik geen enkele aanleiding om te vermoeden dat er hieromtrent een probleem bestaat. De NS kan toch niet zomaar andere producten teniet doen? Zonder aanleiding ga je niet op zoek naar deze informatie op de pagina’s van de klantenservices.

Nu blijkt dat ik de laatste maanden onbewust veel korting van het studentenreisproduct ben misgelopen. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat de NS een ander product op de kaart teniet kan doen? Ik vind het onbehoorlijk dat ik hier op de Flex informatiepagina niet over geïnformeerd ben en dat ik er in getuind ben.
Vandaag kon ik met mijn OV-kaart niet meer met de bus in Amersfoort reizen. Het saldo op mij OV-kaart is negatief (!?) en daarom wordt mijn kaart geweigerd door Syntus. Hoe dit is gekomen en hoe dit mogelijk is met NS Flex is mij een raadsel. Nader onderzoek in de reishistorie leerde dat er al maanden geen korting werd verleend op basis van het studentenreisproduct en dat Syntus het saldo in de min heeft gezet.

De medewerker van de NS die ik telefonisch gesproken heb deed erg neerbuigend. Het kwam er kort gezegd op neer hoe ik zo stom kon zijn om NS Flex op mijn OV-kaar had kunnen zetten waar het studentenreisproduct al op stond. Hoe had ik dat op basis van https://www.ns.nl/flex en de aanvraag procedure kunnen weten? Ik heb inmiddels NS Flex laten stopzetten.

Ik zou de NS willen verzoeken om restitutie van de EUR 10,-- kosten en alle misgelopen korting.

24 reacties

Welkom bij onze NS Community, Joelle95!

Ik kan me goed voorstellen dat je ervan baalt wanneer de korting niet goed berekend wordt op jouw OV-chipkaart. Helaas is het inderdaad niet mogelijk om twee abonnementen op één OV-chipkaart te laten werken. Ik snap dat je hier niet van op de hoogte was. Niet iedereen kan dit weten. Ik zal ook namens jou nog een keer aangeven dat een waarschuwing op de website wenselijk is.
Erg jammer om te lezen dat je de toon van het gesprek met mijn collega als neerbuigend hebt ervaren. Bij deze collega had je ook terecht gekund om de teveel gemaakte kosten terug te vragen. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Ik heb je andere topic overigens verwijderd, omdat dit over dezelfde situatie gaat.
Welkom bij onze NS Community, Joelle95!

Ik kan me goed voorstellen dat je ervan baalt wanneer de korting niet goed berekend wordt op jouw OV-chipkaart. Helaas is het inderdaad niet mogelijk om twee abonnementen op één OV-chipkaart te laten werken. Ik snap dat je hier niet van op de hoogte was. Niet iedereen kan dit weten. Ik zal ook namens jou nog een keer aangeven dat een waarschuwing op de website wenselijk is.
Erg jammer om te lezen dat je de toon van het gesprek met mijn collega als neerbuigend hebt ervaren. Bij deze collega had je ook terecht gekund om de teveel gemaakte kosten terug te vragen. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Ik heb je andere topic overigens verwijderd, omdat dit over dezelfde situatie gaat.

Het Studentenreisproduct is geen NS product. Waarom kan en mag de NS het Studentenreisproduct met Flex dan wel stuk maken!? Dit gebeurd zonder enige vermelding op de Flex informatiepagina en zonder waarschuwing tijdens het bestelproces.

Als eindgebruiker begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom met hedendaagse ICT middelen het niet mogelijk is om twee producten op één OV-chipkaart te laten werken? En gezien de consequenties van deze beperking vind ik het laakbaar dat de NS dit niet vermeld op de Flex informatiepagina en mij zonder waarschuwing liet bestellen.

Ik ben er ingetuind en ben als student vanaf september ruim 100 euro korting van het Studentenreisproduct misgelopen. Ik voel me door de NS bekocht!
Het is inderdaad geen NS-product, waar ook meteen de moeilijkheid ligt. De NS abonnementen (contracten) kunnen gewijzigd worden naar het NS Flex contract, maar bij andere abonnementen kan dit niet.
Het is niet zo dat het andere abonnement "stuk gemaakt" wordt, maar het ene abonnement heeft eerder voorrang dan de andere waardoor het niet goed gaat op één OV-chipkaart. Het NS Flex product is nog niet zo oud en blijft zich constant ontwikkelen dus hopelijk wordt het in de toekomst dus wel mogelijk om ook met je Studentenreisproduct op rekening te reizen. Tot die tijd kun je als student wel gebruikmaken van een NS Flex abonnement, maar dus alleen op een andere OV-chipkaart.
Twee vragen over de Flex informatievoorziening.

1. Waarom wordt deze beperking m.b.t het Studentenreisproduct niet vermeld op de Flex informatiepagina? Dit is de plek waar je Flex informatie haalt en vervolgens over gaat tot bestellen. Het is een beperking die je moet weten voordat je bestelt.
2. Waarom wordt er tijdens het bestelproces niet gewaarschuwd en/of een Flex bestelling in combinatie met een Studentenreisproduct geblokkeerd? Jullie laten studenten hiermee onbewust de boot in gaan.

P.S.
Ik had een NS Flex contract zonder abonnement. Hoe kan het dan voorrang hebben? In het weekend werkte het Studentenreisproduct wel. Kennelijk werkt daar de 'voorrangssituatie' weer anders?
Reputatie 7
Badge +3
@Joelle95 je claimt eind december nagelopen korting vanaf september? Blijkbaar bekijk jij je facturen niet, want in oktober had je al kunnen zien dat er mogelijk iets niet klopte.
@MoDe Ik heb inderdaad mijn facturen niet bekeken. Vind je het raar dat ik er vanuit ga dat die correct zijn? Met Flex zie je bij het uitchecken geen bedragen meer op de paal. Ik heb alleen mails ontvangen met het verschuldigde bedrag dat automatisch van mijn rekening wordt afgeschreven. Dit zonder factuur als bijlage. Dit was voor mij geen aanleiding tot argwaan, Kennelijk vind jij mijn vertrouwen in de NS op een correcte verwerking van tarieven en kortingen te groot.

Vanwege een probleem met Syntus in Amersfoort, die ondanks Flex een negatief saldo op mijn OV-kaart hebben gezet, en mij sindsdien blokkeren, heb ik gisteren mijn NS account laten activeren en heb ik ontdekt dat ik door Flex de Studentenkorting ben misgelopen.
Ik heb Flex besteld met mijn email adres, maar dan heb je niet direct een NS account. Pas met een NS account kun je facturen inzien. Met een factuur als bijlage in de mail had ik het mogelijk eerder kunnen ontdekken.

Vind jij niet dat de NS de beperking m.b.t. Flex i.c.m. Studentenreisproduct moet vermelden op de Flex informatie pagina en moet waarschuwen of blokkeren tijdens het bestelproces?
Reputatie 7
Badge +3
@Joelle95 natuurlijk vind ik dat men duidelijker moet zijn op de flex-pagina over welke combinaties wel of niet kunnen met flex. Ook verschillende niet-treinabonnementen werken niet goed met flex.
Op deze community is overigens al vaker het disfunctioneren van flex en spr aan bod geweest.
Maar het verbaasd mij dat men blijkbaar geen facturen meer bekijkt. Jij bent daar niet de enige in.
@MoDe Je hebt een punt dat het verstandig is om altijd facturen goed te bekijken. Duur leergeld! Ik heb mijn lesje geleerd. ;)

@NS Community Nu ik er zo over nadenk vind ik het best raar dat dit niet beter is geregeld. OV-Chipkaart (Translink) zou veel strakker de regie moeten voeren. De NS biedt mooie diensten op het platform van OV-Chipkaart maar gaat mijns inziens haar boekje te buiten door producten van andere dienstverleners i.c.m. rucksichtslos te overrulen. En dit doet ze zonder expliciete disclaimer. Op de plaats waar door de NS het product Flex wordt aangeprezen wordt met geen woord gerept over dit soort onvolkomenheden met andere dienstverleners. Ik vind dat een beetje arrogant en zelfs laakbaar!

De voordelen van NS Flex zijn evident, maar het moet toch technisch mogelijk zijn om combinaties die elkaar bijten, uit te sluiten? Of pas mogelijk te maken als het andere product is verwijderd van de OV-chipkaart. Bij mij staat zowel FLEX als SRP op mijn OV-kaart. In het weekend werkt het wel, door de weeks niet. Het is toch raar dat die situatie mogelijk is gemaakt door NS en Translink? Een klant kan daar op voorhand toch geen rekening mee houden?
Reputatie 2
Dat NS moet informeren dat producten elkaar bijten ben ik het mee eens.
Het is helaas niet zo dat NS zomaar de voorramg bepaald welke producten als eerst aaagesproken moeten worden.
Het is ook niet zo simpel wat er zijn tal van producten en situaties te verzinnen van producten die voorang moeten krijgen boven een ander of juist niet.
Flex is echt niet de enige.
In het streekvervoer zijn ook tal van situaties van kortingen die elkaar niet mogen. Zo werkt het Dalkorting van Brabant en de Dalkorting van Oost (Nijmegen e.o) ook nirt samen. Als ze beiede erop staan werkt geen van beide en moeten ze dus op twee kaarten staan.

Dat het onhandig is klopt. Maar alle 100den producten op een kaart laten werken is een utopie. De vraag is eerder waarom er zoveel producten zijn en niet 1 landelijke. Maar dan beginnen vervoerders weer te zeuren over de verdeelsleutels.

Ik kom dit topic tegen na ook gedupeerd te zijn door NS. Blijkbaar is er na een jaar nog niks veranderd. Ik reis ongeveer een jaar met NS flex en ben sinds september weer gaan studeren. Zojuist kwam ik erachter dat ik afgelopen 3 maanden in het weekend geen korting heb ontvangen. 

Belachelijke hoe het NS Flex het studentenreisproduct 'overruled'. Voornamelijk omdat ik doordeweeks wel gratis reis, dan is het studentenreisproduct wel belangrijker?? Echter zodra ik in het weekend reis is opeens het NS Flex belangrijker en betaal ik het volledige bedrag ipv korting. Dit is naar mijn idee het meest zorgelijk, want blijkbaar bepaald de achterliggende software ergens een volgorde in welk abonnement leidend is. 

Het is naar mijn idee ook erg zorgelijk dat NS op de hoogte is van de problemen met NS Flex en het studentenreisproduct op 1 kaart maar nergens hiervoor waarschuwt zodra ik mijn studentenreisproduct aan mijn kaart toevoeg. 

Vooral erg achterbaks omdat de uitcheckpaal alleen 'reizen op rekening'’ aangeeft, en geen bedrag van de gemaakte reis. Fijn dat je het online op kan zoeken maar er is ook bewust gekozen om dit niet op de palen te laten zien. Iets wat ik altijd al erg vervelend vond aan NS Flex. 

Daarnaast wordt NS Flex wordt geadverteerd als betalingsmanier. Er staat zelfs expliciet "NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement”. Dit stond ook in de mail die ik ontving na het stopzetten van mijn dalvoordeel abonnement in september: 'NS Flex zonder abbonement'. Na contact met een klantenservicemedewerker werd meerdere malen verteld dat NS flex een abonnement op zich is, dit terwijl dit nergens staat vermeld.

Ik zou graag een restitutie willen voor de niet ontvangen korting. Dit probleem is al een jaar bekend en er is bewust gekozen hier niks aan te doen, waardoor meerdere studenten worden gedupeerd. Het is de verantwoordelijkheid van de NS om de juiste bedragen te rekenen voor de gemaakte reizen. De bovenstaande NS medewerker geeft ook aan dat NS Flex nog vrij nieuw is, aangezien zij hierin een fout hebben gemaakt het lijkt mij dan ook logisch dat de NS verantwoordelijkheid neemt voor de verkeerd gefactureerde bedragen. 

Hoi Sal, welkom bij de NS Community.

Het spijt mij om te horen dat jij hierdoor teveel heb moeten betalen. Heb je hierover al contact gehad met onze klantenservice? Op deze manier kunnen we met je kijken naar een oplossing.

Dag Danny,

Ja ik heb hiermee contact gehad. De medewerker die ik sprak was weinig behulpzaam en kon mij alleen vertellen dat het NS Flex 'abonnement' het SRP overruled. Waarom dit doordeweeks niet zo is en in het weekend wel kon zij mij niet vertellen. Hopelijk kan ik via deze weg met iemand in contact komen die het probleem kan oplossen. 

 

Badge +3

De volgorde zal wel zijn:

  1. Vrij reizen product (in dit geval Student Week vrij)
  2. Reizen op Rekening (NS Flex) → Levert je voltarief op
  3. Reizen op Saldo (Student Week korting, voor in het weekend, en ja zo heet het echt!)
  4. Reizen op Saldo (voltarief, als een SRP niet geldig is bijv. nachtbus of watertaxi)

Het probleem is niet simpel op te lossen. Het advies blijft om deze producten niet met elkaar te combineren. Indien je hierdoor onnodige kosten hebt gemaakt kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit uit te laten zoeken of we nog een vorm van compensatie kunnen bieden.

Badge +3

Is ook niet simpel op te lossen ^Erryt (zie andere topics) en daarom wordt het ook trecht afgeraden. Met een SRP is sowieso vragen om problemen.

Moet zelf nog eens testen wat er bij mij (bus vóór 9:00 nemen) gebeurt, en of stap 2 en 3 wel kloppen. Dus of je dan Flex (voltarief) of op toch op saldo (ook voltarief) reist…

Na 9:00 (vrij reizen met bus) gaat het prima. Het hele Flex systeem komt nooit iets te weten van die reizen (wegens stap 1).

Helaas begin ik doordeweeks rond 7:00 met werken (start mijn taxi die voor de deur staat) en ben niet van plan om nog eerder op te staan om naar de bushalte te gaan… Misschien een keer doen als ik om 8:30 mag beginnen. :rofl:

Het probleem speelt ook niet alleen bij oNS. Andere vervoerders die abonnementen aanbieden lopen hier ook tegenaan. Daardoor is het nog lastiger dan dat het lijkt.

Reputatie 5

Het verschil is dat die andere vervoerders geen handig forum hebben voor dit soort kwesties, laat staan een online omgeving met inzicht op de reisgeschiedenis of een hotline waar ze bijna alles in realtime kunnen corrigeren :wink:

Badge +3

De meeste stads/streekvervoerders doen helemaal niet moeilijk als het een keer misgaat met NS Flex.

Ze zouden in principe gewoon kunnen doorverwijzen naar de NS, want die handelen immers alles voor/namens ze af.

Maar als iets je (hooguit een paar euro) extra kost dan krijg je die gewoon terug. Service heet dat dan (ook al heb je helemaal geen abonnement bij ze).

heel apart dit want ik reis al een halfjaar met weekend vrij abbo en al een jaar met studenten abbo (die staat nu door de weeks)

ik ga 7 dagen in de week met de trein maar nooit problemen of iets gehad, werkt altijd al goed, ook geen problemen als het elkaar overlapt op de vrijdag.

De medewerker die ik sprak was weinig behulpzaam en kon mij alleen vertellen dat het NS Flex 'abonnement' het SRP overruled.

 

bij mij word mn weekend abbo juist overruled door SRP op de vrijdag, pas waneer mijn SRP niet meer geldig is in het weekend werkt mijn weekend abbo pas weer

Reputatie 7
Badge +3

heel apart dit want ik reis al een halfjaar met weekend vrij abbo en al een jaar met studenten abbo (die staat nu door de weeks)

ik ga 7 dagen in de week met de trein maar nooit problemen of iets gehad, werkt altijd al goed, ook geen problemen als het elkaar overlapt op de vrijdag.


Heb jij flex of een klassiek weekend vrij?

 

Dan ben jij een uitzondering waarbij het wél goed werkt, Gerbildral. In de praktijk gaat het echter meestal niet goed, wat ook de reden is waarom we de combinatie van een NS Flex product en studentenreisproduct afraden.

Edit: De vraag van MoDe is inderdaad ook belangrijk, bij een klassieke vorm van Weekend Vrij werkt deze combinatie doorgaans wel probleemloos.


Heb jij flex of een klassiek weekend vrij?

 

ik heb de ns flex versie van het weekend abbonement.

edit:

 In de praktijk gaat het echter meestal niet goed, wat ook de reden is waarom we de combinatie van een NS Flex product en studentenreisproduct afraden.

 

Reputatie 4

Iedere vervoerder doet dingen op zijn manier terwijl er overeenstemming zou behoren te zijn over een stuk basis programmering waardoor ongeacht welke abonnementen op de kaart staan en met welke vervoerder de reis gaat er altijd gekeken wordt naar de goedkoopste vorm van reizen. Die basis struktuur ontbreekt. Als die er wel zou zijn waren alle abonnementen te kombineren behalve als 2 abonnementen op het zelfde moment dezelfde korting zouden geven, maar dan maakt het niet uit want x% korting blijft x% korting of je dat van jantje of pietje krijgt. 

Zolang de ene vervoerder bij het programmeren van zijn nieuwe abonnement korting “een peer” en de zelfde korting op een ander moment van de dag “een appel” noemt terwijl een ander die al langer bestaat ooit besloten heeft gratis “een peer” te noemen….. Daar kan je elke computer gek mee maken… vooral als men probeert voor elk probleem afzonderlijk een pleistertje te plakken in de programmatuur. 

Reageer