beantwoord

Geld op Ov-kaart

• 9 september 2018
  • 6 reacties
  • 636 Bekeken

Hallo,
Is het mogelijk om het geld dat je op je OV-chipkaart hebt staan terug te laten storten op je bankrekening nu alles automatisch wordt geïncasseerd?
icon

Beste antwoord door Ben NS 9 september 2018, 15:51

Hallo Jolanda, en welkom bij de NS Community!

Ik begrijp de situatie nog niet volledig denk ik: wat voor een abonnement heb je precies? En heb je dan, al dan niet in combinatie met het abonnement, automatisch saldo laden?
Op deze pagina van OV-Chipkaart vind je in ieder geval meer informatie over het terugvragen van je saldo.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Als u met "nu alles automatisch wordt geïncasseerd" bedoelt dat u bent overgestapt op NS Flex: het saldo dat nog op de kaart stond, zal verrekend worden met de eerstvolgende factuur van NS Flex.
Dat ben ik waarschijnlijk nadat ik steeds bij verlenging van mijn abonnement het "automatisch" hokje aangevinkt heb. Snap ik het alleen niet, want er staat zo'n 80 euro op de kaart en toch wordt er geïncasseerd van mijn bankrekening. De vraag blijft: hoe krijg ik het geld van mijn kaart retour?
Reputatie 5
Hallo Jolanda, en welkom bij de NS Community!

Ik begrijp de situatie nog niet volledig denk ik: wat voor een abonnement heb je precies? En heb je dan, al dan niet in combinatie met het abonnement, automatisch saldo laden?
Op deze pagina van OV-Chipkaart vind je in ieder geval meer informatie over het terugvragen van je saldo.
Ik heb (steeds) een maandabonnement. Traject vrij. Ik heb bij het invullen van het formulier alle hokjes aangevinkt. Voorheen waardeerde ik mijn kaart ook altijd op voor andere vervoersbedrijven als bus ed. Sinds kort haalt het incheckpunt het geld niet meer van mijn kaart, maar wordt het bedrag automatisch afgeschreven. Ik vrees dat ik gewoon tot eind van de maand moet wachten en bij een nieuwe maandabonnement het hokje moet "ont-vinken", zodat andere reizen weer van mijn kaart afgeschreven zullen worden...helaas. Bedankt voor de feedback
Hoi Jolanda538,

Als ik je goed begrijp heb je nu automatisch opladen geactiveerd voor je OV-chipkaart. Bij een Traject Vrij maandabonnement betaal je bij de bestelling voor het vrij reizen op je traject en worden alleen de kosten buiten je traject (die je met de trein maakt) automatisch achteraf door ons afgeschreven. Hiermee reis je dus niet op saldo. Bij andere vervoerders (zoals bus, tram en metro) reis je wel op saldo. Het maakt dus niet uit of je de hokjes wel of niet aanvinkt bij de volgende bestelling. Wordt het zo iets duidelijker voor je?
Badge +3
Oei, als je 80 euro ongebruikt saldo op je kaart hebt staan is dat enorm lastig om terug te krijgen!

Als het minder dan 30 euro is, dan kan het gewoon online of bij een balie. Zie deze pagina.

Bij meer saldo moet je de kaart samen met een formulier opsturen naar TLS/OV-chipkaart, en ben je hem dus kwijt!

Daar zijn al HEEL veel klachten over. Een oplossing is om over te stappen naar NS Flex (dan krijg je het saldo via de eerste factuur terug) maar bij Traject Vrij kán je niet overstappen naar Flex.

De enige/goedkoopste optie nu is om een Traject Vrij aan te vragen op een nieuwe/andere persoonlijke kaart, en je oude kaart te 'upgraden' naar NS Flex Dal Voordeel voor een maandje, en daarna stopzetten/omzetten naar Flex Basis. Dat kost dan €5 (voor die maand Dal Voordeel) en krijg je het saldo terug.

Omzetten naar Flex Basis kan ook maar dat kost €10 eenmalig, dus dan is een maandje Dal Voordeel goedkoper, ook al gebruik je het niet.

Reageer