beantwoord

Geld terug ivm foutieve incheck

• 17 oktober 2020
  • 7 reacties
  • 190 Bekeken

Gisteren (vrijdag 16 oktober) ben ik van Den-Bosch naar Amsterdam gereisd met mijn 2e klas weekend-vrij abonnement, maar toen ik thuis kwam ben ik erachter gekomen dat ik tijdens die reis was ingecheckt voor de 1e klas en is er daarvoor €4,98 in rekening gebracht. Omdat ik daar niet van op de hoogte was zat ik natuurlijk de hele reis in de 2e klas.

Is er een mogelijkheid om die €4,98 terug te krijgen?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 17 oktober 2020, 17:20

Dat is vreemd. U heeft geen klassewissel bij de automaat of in de NS-app gedaan? Zoiets zou niet ‘automagisch’ moeten gebeuren.

Hoe dan ook, om geld terug te krijgen zult u contact op moeten nemen met de klanteNService, hier op dit forum kunnen we dat niet regelen. Maar het is natuurlijk nooit te controleren of u niet toch 1e klas heeft gereisd, dus ik ben bang dat het een moeilijk verhaal wordt.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2

het is beste even contact opnemen met de klantenservices en daar jouw situatie uitleggen zij kunnen dan bedrag als nog verrekenden met je factuur

Reputatie 7
Badge +3

Dat is vreemd. U heeft geen klassewissel bij de automaat of in de NS-app gedaan? Zoiets zou niet ‘automagisch’ moeten gebeuren.

Hoe dan ook, om geld terug te krijgen zult u contact op moeten nemen met de klanteNService, hier op dit forum kunnen we dat niet regelen. Maar het is natuurlijk nooit te controleren of u niet toch 1e klas heeft gereisd, dus ik ben bang dat het een moeilijk verhaal wordt.

Badge +3

Ik zou me de moeite besparen want die prijs klopt (50% van de prijs 2e klas met 40% korting) en het is niet te controleren of je in de 1e of 2e klas gezeten hebt.

De reisklasse stel je in via Mijn NS of in de NS app bij Meer - Mijn NS. Bij een wissel naar 1e klas heb je drie opties (bij terugwisselen naar 2e klas geen opties):

• 1e klas vandaag (tot 4:00 de volgende ochtend)
  • 1e klas tot datum x
  • 1e klas tot wanneer je het zelf weer wisselt (dat kan voor één reis zijn)

Ja ik begrijp dat dat moeilijk te controleren is, maar als ik wist dat ik 1e klas was ingecheckt, zou ik ook in de 1e klas gaan zitten en hier geen post over maken ;)

Ik zou me de moeite besparen want die prijs klopt (50% van de prijs 2e klas met 40% korting) en het is niet te controleren of je in de 1e of 2e klas gezeten hebt.

De reisklasse stel je in via Mijn NS of in de NS app bij Meer - Mijn NS. Bij een wissel naar 1e klas heb je drie opties (bij terugwisselen naar 2e klas geen opties):

• 1e klas vandaag (tot 4:00 de volgende ochtend)
  • 1e klas tot datum x
  • 1e klas tot wanneer je het zelf weer wisselt (dat kan voor één reis zijn)

De 1e klas variant van weekend-vrij is €6 duurder dan de 2e klas variant, en met die €6 heb ik wel wat beters te doen deze maanden.

Zoals ik al zei: Ik begrijp dat dat moeilijk te controleren is, maar als ik wist dat ik 1e klas was ingecheckt, zou ik ook in de 1e klas gaan zitten en hier geen post over maken ;)

Tevens weet ik hoe ik van reisklasse wissel in de app en via de site.

Maar ik zal eens de klantenservice raadplegen hierover. Dank u wel

Reputatie 7
Badge +3

Je checkt niet zomaar 1e klas in met een een 2e klas-abonnement. Daar moet je eerst actie voor ondernemen om dit te kunnen doen.

Badge +3

Het is inderdaad soms verwarrend, zie https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html

In principe heeft de instelling in Mijn NS (of de app) geen invloed op de klasse waarin je reist in je ‘vrij reizen’ periode (Weekend Vrij, Dal Vrij), want die wordt bepaald aan de hand van je Flex abonnement.

Dat is inderdaad ideaal voor doordeweeks (of in de spits met Dal Vrij) 2e klas, maar als je dus vrij reist op een 2e klas abonnement en de instelling toevallig op 1e klas hebt staan dan betaal je alsnog die 50%/63% (met evt. 40% korting).

Gaat in dit geval niet om een wereldbedrag, dus wellicht heeft een belletje naar de klantenservice evengoed zin? Ik vermoed van niet… 

Reageer