herinneringen ns flex factuur | NS Community
beantwoord

herinneringen ns flex factuur



Toon eerste bericht

83 reacties

De termijnen die Laura heeft opgesomd zijn inderdaad de termijnen die wij hanteren wat betreft onze betalingsherinneringen. Een verschil in het aantal betalingsherinneringen wat betreft mislukte incasso of gestorneerde incasso is mij niet bekend in elk geval.
Reputatie 7
Badge +3
Je refereert aan dit topic :p

edit: Maar wel naar een specifieke post. Opletten mrfreeze!

Dat topic waar in die post naar gelinkt wordt, is me geheel ontgaan helaas. Wat daar gebeurd is, lijkt me juridisch totaal niet te kloppen. Kan me niet voorstellen dat die gang van zaken ook daadwerkelijk de bedoeling is. Jammer dat er geen reactie van NS of TS meer is gekomen.

't Is in elk geval wel duidelijk dat er met een stornering anders wordt omgegaan dan met een mislukte incasso. Ook wel weer goed om te weten 🙂
Badge +3
Ik vraag me ten zeerste af of dat zo is, Robert B. Ik vind 't eerlijk gezegd een beetje spookverhalen over die ontzettend korte termijnen en het direct stopzetten van abonnementen.
Ik refereerde aan https://community.ns.nl/ns-flex-60/herinneringen-ns-flex-factuur-58976#post397825 waar het na een storno ineens wel heel snel ging... veel te snel eigenlijk dus.

Of dat 'by design' is weet ik niet, maar die waarschuwing bij de e-accept (of zie de andere screenshots in dat topic) zou ik dus niet zomaar wegwimpelen 'want er komt toch nog wel een brief'.

Voorbeelden zijn welkom, want uiteraard sta ik niet te popelen om het te gaan testen zonder toezegging dat er geen incassobureau aan te pas gaat komen en ik zes maanden geen Flex meer mag aanvragen. Morgen of overmorgen wordt er € 1,17 geïncasseerd. Heb (tijdelijk) Flex zonder abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me ten zeerste af of dat zo is, Robert B. Ik vind 't eerlijk gezegd een beetje spookverhalen over die ontzettend korte termijnen en het direct stopzetten van abonnementen. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten als-ie wordt opgediend. Ik ken geen enkel bedrijf dat zo streng is. Er is altijd netjes een herinnering, vervolgens vaak nog een 2e, dan een aanmaning, en dan moet je inderdaad wel gaan opschieten 🙂
Misschien dat een moderator eens een definitief antwoord aan de afdeling Incasso/Financiele administratie kan vragen. Of misschien staat het ergens diep verstopt in een van de voorwaarden?
Badge +3
Ik wilde reageren maar mijn berichten verdwijnen in het niets?

Edit: Storing dus (bevestigd via Twitter) maar het werkt weer!
Badge +3
Er is dus een (groot) verschil tussen een mislukte incasso en het door jouzelf storneren/terugboeken van een reeds geïncasseerd bedrag.

In het eerste geval ontstaat er een betalingsachterstand en in het tweede geval 'weiger' je te betalen (om welke reden dan ook, kan per ongeluk zijn want het is in een bankieren app gewoon één druk op een knop) en ben je wellicht volgens de NS een wanbetaler.

Dat laatste wordt dus strenger aangepakt, en vereist zo snel mogelijk contact met de klantenservice om uitleg te geven. Geef je daar geen gehoor aan, dan zal dat dus wel strenger aangepakt worden? 🤔 Dit is een aanname, maar wellicht kan een moderator e.e.a. toelichten.
Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc
Als je een andere bank hebt dan NS en/of als er een weekend tussen zit kan het een paar dagen duren voor het bij NS op de rekening staan. De data die NS noemt zijn echter altijd de data waarop het geld bij NS binnen moet zijn, niet data waarop jij het geld overschrijft.
Reputatie 7
Badge +3

Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc


Handmatig betalen kan langer duren.
NS doet niet aan betalingsregeling en of deelbetalingen. Gewoon op tijd betalen en niet de uiterste betaaltermijn opzoeken.
Reputatie 7
Badge +4

Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc


De opmerking is niet naar u gericht. Mensen maken het wel eens handmatig over van een andere rekening dan bij NS bekend is of niet naar het goede banknummer. Dat wordt door het betalingssysteem van Ns niet goed verwerkt. Het klopt altijd als het automatisch op de goede dag wordt afgeschreven.
Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.

Oké, dan vergeten we voor het gemak even dat er maar een half uur zat tussen de acceptmail en de beëindiging van NS-Flex....

Wat trouwens exact klopt met de informatie in de acceptmail (bij niet-betalen wordt het abonnement direct beëindigd). Vandaar dat ik nog bewust een kleine slag om de arm houd wat betreft de 28 + 5 = 33 dagen.
Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.

Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc
Reputatie 7
Badge +4
Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt. Met name de uiterstegrensbetalers kunnen hier last van hebben. Als je iets koopt moet je gewoon op tijd betalen, en een keer even te laat kan, maar niet structureel.
JHet is 33 dagen, dat is de juiste informatie in dit geval.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/gestorneerde-incasso-ns-flex-abonnement-58340

Klopt, Thom.

De verwarring wordt, ik ieder geval bij mij, mede veroorzaakt door te late Flex-betalingen waar deze 33 dagen niet wordt toegepast en ik helaas ook niet weet waarom.

Dit is niet het enige geval van een eerder beëindigd Flex-abonnement en de tekst in de eerste acceptmail lijkt de mogelijkheid open te houden voor een veel snellere beëindiging dan 33 dagen (de e-mail kondigt zelfs een gegarandeerde beëindiging aan).
Reputatie 7
Badge +4
Het is 33 dagen, dat is de juiste informatie in dit geval.
Ik vind het ook verwarrend, maar we moeten de juiste informatie geven. 😇

Ja en wat is de juiste informatie als het verwarrend is en als de juiste informatie mensen verwart. 😃
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het ook verwarrend, maar we moeten de juiste informatie geven. 😇


Dus als ik het dan goed begrijp moet ik dat van die accept mail niet letterlijk nemen dat als ik dan niet betaal me abbo word stopgezet, ivm dat er nog een brief thuis komt.


Ja, dat (brief met 14 dagen betalingstermijn na mislukte/gestorneerde incasso en na niet-betalen van acceptmail) is de procedure zoals aangegeven door de moderators hier en zoals ik deze in de praktijk heb zien worden uitgevoerd.

Mijn tip is. Mocht je de mogelijkheid hebben om het iemand voor te laten schieten, doe dat gewoon. Mocht dat niet zo zijn, in vrijwel alle gevallen wordt eerst nog een brief gestuurd met een betalingstermijn van 14 dagen.

Waarom de informatie wat betreft beëindiging in de acceptmail niet klopt weet ik niet. Geen idee of dit wordt gebruikt om mensen op de urgentie te wijzen om te betalen, hier niet goed genoeg over nagedacht is. i.c.m.Flex of dat men het wil kunnen gebruiken om toch te beëindigen als het nodig wordt geacht weet ik niet.
Robert B, zo het lijkt is dat inderdaad het geval. Er is (bijna) niks fijner dan 1 lijn! 🙂
Badge +3

Robert B, volgens mijn informatie is de procedure voor NS Flex hetzelfde. Waar heb je gelezen over de 25 dagen?

Dat weet ik niet meer, maar in mijn geheugen staat ergens een 25 😅 Zo te lezen (Thom ook dank) is dat dus wat verruimd.
Die 25 dagen geldt niet of niet meer. NS is radicaal maar kan niet als kredietmaatschappij functioneren. Het gaat inderdaad in op de dag van de mislukte incasso. Er is geen ruimte voor deelbetalingen. Ik zou in uw geval uw vriend even vragen.

Het betalingsproces zou onbetaalbaar worden als het niet was geautomatiseerd en strak geregeld.



Het is dus alsnog 33 dagen en geen 25 meer? Is beetje verwarrend nu haha
Ah, ik zie dat ik het ook verkeerd had. Sorry! Volgens mijn informatie is het zo:

  • De acceptmail krijg je 7 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur en deze is 7 dagen geldig.
  • Dan komt de acceptgiro 14 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur en deze is 14 dagen geldig.
  • 28 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur komt er nog een laatste herinnering en deze is 5 dagen geldig.

Robert B, volgens mijn informatie is de procedure voor NS Flex hetzelfde. Waar heb je gelezen over de 25 dagen?


Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen.
Je krijgt dan inderdaad een brief, geen e-mail.

Het verwarrende in dit geval is dat er in de accept mail al staat dat het abonnement wordt beëindigd als de accept mail niet wordt betaald en er een incassobureau wordt ingeschakeld.

Er wordt daarna echter nog een brief verstuurd met inderdaad een betaaltermijn van 14 dagen.


Dus als ik het dan goed begrijp moet ik dat van die accept mail niet letterlijk nemen dat als ik dan niet betaal me abbo word stopgezet, ivm dat er nog een brief thuis komt?


Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen.


Je krijgt dan inderdaad een brief, geen e-mail.

Het verwarrende in dit geval is dat er in de accept mail al staat dat het abonnement wordt beëindigd als de accept mail niet wordt betaald en er een incassobureau wordt ingeschakeld.

Er wordt daarna echter nog een brief verstuurd met inderdaad een betaaltermijn van 14 dagen.

Misschien dat het ermee te maken heeft dat Flex nog relatief nieuw is en dat de beëindigingstermijn nog veranderd gaat worden of anders de informatie in de acceptmail. Ik heb wat betaaltermijnen betreft ook wel andere verhalen gelezen als het om Flex gaat, dus dit Flex-deel is voor mij gedeeltelijk niet helemaal duidelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Die 25 dagen geldt niet of niet meer. NS is radicaal maar kan niet als kredietmaatschappij functioneren. Het gaat inderdaad in op de dag van de mislukte incasso. Er is geen ruimte voor deelbetalingen. Ik zou in uw geval uw vriend even vragen.

Het betalingsproces zou onbetaalbaar worden als het niet was geautomatiseerd en strak geregeld.

Er zijn helaas veel mensen die altijd de uiterste betalingsoptie bewust opzoeken en daarom is er een strakke regeling. Het lijkt me dat NS de betalingsachterstanden bijhoudt en dat daar een soort reputatie uitkomt.
Let op dat het bij Flex veel korter duurt voordat je abonnement (administratief) beëindigd wordt en er een incassoprocedure wordt gestart.

Ik las ergens 25 dagen na een mislukte incasso, dus langer dan 3 weken zou ik niet wachten i.v.m. verwekingstijd tussen banken.

Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen. Wellicht is er iemand in je omgeving die de e-accept voor je kan betalen?


Bedankt voor de info.
Wellicht kan me vriend het eventueel voorschieten. Ik ga me best doen ik vind de situatie zelf ook vervelend omdat je niet kam bellen met de vraag of je het eenmalig later op een andere datum kan betalen. Er kan altijd wat gebeuren

Reageer