herinneringen ns flex factuur | NS Community
beantwoord

herinneringen ns flex factuur


Goedemiddag,

Ik heb een ns flex factuur gekregen van rond de 170€ en die zou er rond 5/6 juli afgaan.
Nu weet ik dat ik nog een email ter herrinering ga krijgen alleen die heb ik nu nog niet en daarna nog 1x een brief thuis gestuurd met een uiterste betaaldatum klopt dat?

Ik kan mijn factuur rond de 29/30 juli betalen ivm banenwissel. Is dat nog mogelijk zonder dat ik dan geblokeerd of dergelijke word of is dat dan al te laat?

Ik weet namelijk niet uit me hoofd hoeveel weken ja na de 1ste herrinering je nog te tijd heb.
Ik wil hem uiteraard betalen net als mijn vorige factuur.


Groetjes Romy Chelsie
icon

Beste antwoord door Laura NS 10 July 2019, 12:53

Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc


Handmatig betalen kan langer duren.
NS doet niet aan betalingsregeling en of deelbetalingen. Gewoon op tijd betalen en niet de uiterste betaaltermijn opzoeken.
Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc
Als je een andere bank hebt dan NS en/of als er een weekend tussen zit kan het een paar dagen duren voor het bij NS op de rekening staan. De data die NS noemt zijn echter altijd de data waarop het geld bij NS binnen moet zijn, niet data waarop jij het geld overschrijft.
Badge +3
Er is dus een (groot) verschil tussen een mislukte incasso en het door jouzelf storneren/terugboeken van een reeds geïncasseerd bedrag.

In het eerste geval ontstaat er een betalingsachterstand en in het tweede geval 'weiger' je te betalen (om welke reden dan ook, kan per ongeluk zijn want het is in een bankieren app gewoon één druk op een knop) en ben je wellicht volgens de NS een wanbetaler.

Dat laatste wordt dus strenger aangepakt, en vereist zo snel mogelijk contact met de klantenservice om uitleg te geven. Geef je daar geen gehoor aan, dan zal dat dus wel strenger aangepakt worden? 🤔 Dit is een aanname, maar wellicht kan een moderator e.e.a. toelichten.
Badge +3
Ik wilde reageren maar mijn berichten verdwijnen in het niets?

Edit: Storing dus (bevestigd via Twitter) maar het werkt weer!
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me ten zeerste af of dat zo is, Robert B. Ik vind 't eerlijk gezegd een beetje spookverhalen over die ontzettend korte termijnen en het direct stopzetten van abonnementen. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten als-ie wordt opgediend. Ik ken geen enkel bedrijf dat zo streng is. Er is altijd netjes een herinnering, vervolgens vaak nog een 2e, dan een aanmaning, en dan moet je inderdaad wel gaan opschieten 🙂
Misschien dat een moderator eens een definitief antwoord aan de afdeling Incasso/Financiele administratie kan vragen. Of misschien staat het ergens diep verstopt in een van de voorwaarden?
Badge +3
Ik vraag me ten zeerste af of dat zo is, Robert B. Ik vind 't eerlijk gezegd een beetje spookverhalen over die ontzettend korte termijnen en het direct stopzetten van abonnementen.
Ik refereerde aan https://community.ns.nl/ns-flex-60/herinneringen-ns-flex-factuur-58976#post397825 waar het na een storno ineens wel heel snel ging... veel te snel eigenlijk dus.

Of dat 'by design' is weet ik niet, maar die waarschuwing bij de e-accept (of zie de andere screenshots in dat topic) zou ik dus niet zomaar wegwimpelen 'want er komt toch nog wel een brief'.

Voorbeelden zijn welkom, want uiteraard sta ik niet te popelen om het te gaan testen zonder toezegging dat er geen incassobureau aan te pas gaat komen en ik zes maanden geen Flex meer mag aanvragen. Morgen of overmorgen wordt er € 1,17 geïncasseerd. Heb (tijdelijk) Flex zonder abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
Je refereert aan dit topic :p

edit: Maar wel naar een specifieke post. Opletten mrfreeze!

Dat topic waar in die post naar gelinkt wordt, is me geheel ontgaan helaas. Wat daar gebeurd is, lijkt me juridisch totaal niet te kloppen. Kan me niet voorstellen dat die gang van zaken ook daadwerkelijk de bedoeling is. Jammer dat er geen reactie van NS of TS meer is gekomen.

't Is in elk geval wel duidelijk dat er met een stornering anders wordt omgegaan dan met een mislukte incasso. Ook wel weer goed om te weten 🙂
De termijnen die Laura heeft opgesomd zijn inderdaad de termijnen die wij hanteren wat betreft onze betalingsherinneringen. Een verschil in het aantal betalingsherinneringen wat betreft mislukte incasso of gestorneerde incasso is mij niet bekend in elk geval.
Er is dus een (groot) verschil tussen een mislukte incasso en het door jouzelf storneren/terugboeken van een reeds geïncasseerd bedrag.

In het eerste geval ontstaat er een betalingsachterstand en in het tweede geval 'weiger' je te betalen (om welke reden dan ook, kan per ongeluk zijn want het is in een bankieren app gewoon één druk op een knop) en ben je wellicht volgens de NS een wanbetaler.

Dat laatste wordt dus strenger aangepakt,



Robert, ik kan je vertellen dat dit laatste (sneller stopzetten na storneren) NIET klopt. Ik nodig mensen graag uit om met voorbeelden uit de praktijk te komen waar dit uit blijkt, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

In het geval van een gestorneerde incasso, zelfs als dit na bijvoorbeeld zes tot zeven weken is (wettelijke maximum is acht weken), komt er eerst een aantal dagen later een acceptmail en daarna een brief met een belangstermijn van 14 dagen.

Bij het voorbeeld wat ik gaf was er sprake van een snelle beëindiging van NS-Flex na de acceptmail, zonder dat ik weet wat de reden van het mislukken van de incasso is (meteen mislukt of een handmatige storno, langere voorgeschiedenis etc?).
Reputatie 2
...

Ik las ergens 25 dagen na een mislukte incasso, dus langer dan 3 weken zou ik niet wachten i.v.m. verwekingstijd tussen banken.


Dat is nu vrijwel van de baan, Robert. Binnen 1 oogwenk staat het al op hun rekening. Zie het zelfs tijdens het handmatig overboeken dat het geld meteen op de tegenrekening wordt gestort.
Badge +3
Dat is nu vrijwel van de baan, Robert. Binnen 1 oogwenk staat het al op hun rekening. Zie het zelfs tijdens het handmatig overboeken dat het geld meteen op de tegenrekening wordt gestort.
Dat is niet waar, behalve bij ING-ING en mogelijk ABN-ABN of RABO-RABO (de NS hebben nogal wat verschillende IBAN's).

In alle andere gevallen wordt het direct afgeschreven van jouw IBAN en zie jij dat zelf als 'reservering' in je af.bij overzicht.. Net zoals een PIN betaling of zo. Voorbeeld (ben zojuist even naar AH geweest dus):


Voor jou lijkt het afgeschreven maar als je er op klikt dan zie je zoiets:


AH heeft mijn geld dus helemaal nog niet (en wanneer en op welke tegenrekening dat uiteindelijk terecht komt kan ik ook nooit zien, dat mis ik wel).

Dat kan zomaar een paar dagen duren, maar is meestal eerste werkdag bij betalingen die vóór 23:00 aangeleverd zijn, of zelfde werkdag als het vóór 11:00 is.

Je bank heeft in ieder geval (tijdens het pinnen) aangegeven dat het prima is, en dat ze dat gaan regelen. Valutadatum en zo, maar de transactie zelf kan bij mij gewoon 12-07 worden of zo. AH heeft geld tegoed van me, en zal dat dus binnenkort krijgen.

Wat jij dus ziet is dus niet noodzakelijk wat de NS zien, en daar gaat het soms mis met die geautomatiseerde systemen.

En iemand die denkt (op het laaste moment) iets betaald te hebben kan dus zomaar bedrogen uitkomen.
Badge +3
Bij die Instant Payments denk ik meteen aan een of andere dienst die dat voor je regelt, zoals deze:

Ik ben zo blij met mijn boekings/betaalsysteem hè!

Met Mollie Payments heb ik de dag erna mijn geld, weer eens wat anders dan een maand na dato nog moeten bedelen terwijl klant op de playa ligt.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik vanaf mijn ING rekening iets wil overmaken naar Rabobank, ABN, etc. staat er dat het "Direct" op de rekening van de ander staat. En dat blijkt in de praktijk ook echt zo te zijn.
Hoe dat inmiddels bij andere banken is, geen idee.

Badge +3
Oh, dat is nieuw voor mij!

En als dat verder gratis is dan dank voor de tip want dat voorkomt een hoop geneuzel! Zelfs als het niet gratis is een welkome optie (spoedopdrachten kosten € 7,50 extra als ik dat selecteer).

Overigens is Triodos gewoon RABO eigenlijk, zelfde hoofkantoor in Zeist waar ik als klein jochie in de bossen en maisvelden speelde en (boom)hutten bouwde en zo.

Klantenservice daar neemt overigens gewoon de telefoon aan binnen 5 seconden, zonder keuzemenu's en zo. Maar goed, da's off topic.
Reputatie 2

Dat is nu vrijwel van de baan, Robert. Binnen 1 oogwenk staat het al op hun rekening. Zie het zelfs tijdens het handmatig overboeken dat het geld meteen op de tegenrekening wordt gestort.Dat is niet waar, behalve bij ING-ING en mogelijk ABN-ABN of RABO-RABO (de NS hebben nogal wat verschillende IBAN's).

knip...

Dat kan zomaar een paar dagen duren, maar is meestal eerste werkdag bij betalingen die vóór 23:00 aangeleverd zijn, of zelfde werkdag als het vóór 11:00 is.

knip...


Ik zeg ook: vrijwel. 😉

In mijn link vind je bv ook deze sublink en daarin staat dat meer dan 95% van alle betaalrekeningen direct bereikbaar zijn voor instant payments. En dat verwacht wordt dat er meer banken zullen volgen.

Ik heb bv facturen van mijn zorgverzekeraar betaald. Mijn bank zegt dat het meteen op hun rekening wordt gestort. De bank van mijn vriendin is nog niet zover. Dan zag ik het meteen dat het niet was gestort en moest ik wachten tot de eerstvolgende werkdag.
Badge +3
Heb mijn bank een tweet gestuurd. Later meer!

Edit: Zo te zien doen ze dat al automatisch, ook goed! Beter dan € 7,50 moeten betalen voor Spoed dus.


10-07 wordt wel krap hoor, want mijn klokjes geven 11-07 aan inmiddels, dus bedtijd! 😴
Reputatie 2
Heb mijn bank een tweet gestuurd. Later meer!

Edit: Zo te zien doen ze dat al automatisch, ook goed! Beter dan € 7,50 moeten betalen voor Spoed dus.


10-07 wordt wel krap hoor, want mijn klokjes geven 11-07 aan inmiddels, dus bedtijd! 😴


En voor jou binnenkort gratis met spoed geld overmaken. 😉

Het heeft in elk geval 1 groot voordeel voor mensen die bv. via Marktplaats iets willen verkopen. Dan kan de verkoper direct zien dat de bezoeker aan huis inderdaad het geld overgemaakt heeft (en niet aan komt zetten met bewerkte plaatje op hun mobiel alsof het geld echt is overgemaakt door de koper).
Ik heb inmiddels de 1ste herrinering gekregen dat ik voor 18 juli via de accept mail kan betalen via ideal. Nu gaat me vriend het voor mij voor schieten alleen krijgt hij juist die ochtend zijn loon. Kan ik dan die dag nog via dat mailtje betalen en zoniet als ik het dan zelf overmaak het gehele bedrag dan word me flex abbo nog niet stopgezet?
Aangezien je daarna nog 1 aanmaning krijgt heb ik begrepen?
Als er in de acceptmail staat voor 18 juli betalen, dan verandert de status op 18 juli direct in vervallen/verlopen en kun je de link in de mail niet meer gebruiken om te betalen. Om de link in de acceptmail te kunnen gebruiken moet je uiterlijk 17 juli betalen.

Er staat in de acceptmail ook een rekeningnummer en een kenmerk (volgens mij factuurnummer) voor handmatige overboekingen, maar daar ben je op dat moment dus ook te laat voor.

Je krijgt daarna inderdaad nog een brief met een betalingstermijn van 14 dagen. Daarin staat een rekeningnummer en een 16 cijferig acceptgiro kenmerk. Dat kenmerk is iets anders dan het kenmerk uit de acceptmail.

Geen idee of het problemen geeft als je tussen de acceptmail en de brief betaalt met het kenmerk uit de verlopen acceptmail. Zou natuurlijk eigenlijk gewoon moeten kunnen, maar ik heb hier geen ervaring mee en weet niet of dit de automatische verwerking in de war schopt.
Als er in de acceptmail staat voor 18 juli betalen, dan verandert de status op 18 juli direct in vervallen/verlopen en kun je de link in de mail niet meer gebruiken om te betalen. Om de link in de acceptmail te kunnen gebruiken moet je uiterlijk 17 juli betalen.

Er staat in de acceptmail ook een rekeningnummer en een kenmerk (volgens mij factuurnummer) voor handmatige overboekingen, maar daar ben je op dat moment dus ook te laat voor.

Je krijgt daarna inderdaad nog een brief met een betalingstermijn van 14 dagen. Daarin staat een rekeningnummer en een 16 cijferig acceptgiro kenmerk. Dat kenmerk is iets anders dan het kenmerk uit de acceptmail.

Geen idee of het problemen geeft als je tussen de acceptmail en de brief betaalt met het kenmerk uit de verlopen acceptmail. Zou natuurlijk eigenlijk gewoon moeten kunnen, maar ik heb hier geen ervaring mee en weet niet of dit de automatische verwerking in de war schopt.


Ah echt lullig dat er dan 1 dag tussen zit..

Dank je voor de info!
Alleen ben ik nu nog steeds een klein beetje verward in die acceptmail staat dan na de 18de incasso kosten bijkomen en me abbo word stopgezet. De ene mederwerker zegt dat dat klopt en de ander zegt dat ik nog 1 brief thuis krijg.
Ik wil graag geloven dat dat zo is maar je krijgt dus echt nog 1 brief hierna met 14 dagen de tijd?
Reputatie 7
Badge +4
Er wordt mee gedreigd dat uw abonnement wordt stopgezet als u echt te laat bent. Dat is alleen als u op de 18e na 33 dagen nog niet heeft betaald. U zit nog binnen die termijn als we naar uw gegevens kijken. Als u nu nog betaalt, loopt uw abonnement door. De kosten slaan op die van het incassobureau, die zijn 40 euro en die komen pas bij wanbetaling als de uiterste termijn is verstreken. Erger is misschien wel dat u een half jaar geen Flex meer krijgt.

Als de door u gegeven informatie klopt, mag u er van uit gaan dat u de 18e nog kunt betalen. Ik zou het meteen doen als het ook maar enigszins mogelijk is. Op tijd en volgens de afspraak betalen is veruit het goedkoopste en geeft de minste stress, dat is wel helder.

Betaal automatisch op tijd en zorg dat u het geld voor de dienst die u afneemt, klaar heeft staan. Beter voor de peace of mind ook, als ik uw bijdragen zo lees. He geeft nu flinke onrust. 😉
Dat staat inderdaad standaard in de acceptmail, maar dat klopt dus normaal gesproken niet. NS-medewerkers weten het bij Flex vaak ook gewoon niet en het wordt er ook niet makkelijker of duidelijker op als er e-mails met verkeerde informatie worden verstuurd.

In theorie kan je abonnement wel stop worden gezet, Flex blijft Flex en NS blijft NS. Ik zou er niet van uit gaan en je kunt het nu ook niet meer veranderen als het wel zo zou zijn. Geldigheid van de acceptmail kan niet worden aangepast, dus 17e of eerder betalen en anders gewoon op de brief wachten. Succes ermee. 🙂
Dat staat inderdaad standaard in de acceptmail, maar dat klopt dus normaal gesproken niet. NS-medewerkers weten het bij Flex vaak ook gewoon niet en het wordt er ook niet makkelijker of duidelijker op als er e-mails met verkeerde informatie worden verstuurd.

In theorie kan je abonnement wel stop worden gezet, Flex blijft Flex en NS blijft NS. Ik zou er niet van uit gaan en je kunt het nu ook niet meer veranderen als het wel zo zou zijn. Geldigheid van de acceptmail kan niet worden aangepast, dus 17e of eerder betalen en anders gewoon op de brief wachten. Succes ermee. :)


Er wordt mee gedreigd dat uw abonnement wordt stopgezet als u echt te laat bent. Dat is alleen als u op de 18e na 33 dagen nog niet heeft betaald. U zit nog binnen die termijn als we naar uw gegevens kijken. Als u nu nog betaalt, loopt uw abonnement door. De kosten slaan op die van het incassobureau, die zijn 40 euro en die komen pas bij wanbetaling als de uiterste termijn is verstreken.

Als de door u gegeven informatie klopt, mag u er van uit gaan dat u de 18e nog kunt betalen. Ik zou het meteen doen als het ook maar enigszins mogelijk is.


Bedankt beide voor jullie antwoord! Laten we hopen dat het goed gaat. Wat ik van een vriendin begrepen heb is dat omdat het bij haar wel stopgezet is en dat je dan na 6 maanden weer een nieuw abbo kan nemen dat je in de tussentijd een nieuw persoonlijk ov chipkaart neem en dan daar weer flex opzet. Kan ik dat ook doen? Liever niet maar ik heb het vooral nodig voor me werk en om naar me moeder te gaam etc
Reputatie 7
Badge +4
Dat zou een fout in het systeem zijn. Het is wel mogelijk een tweede kaart met een Flexabonnement te hebben als er geen achterstanden zijn. Als wat uw vriendin aangeeft zou kunnen na wanbetaling, wat me vreemd voorkomt, moet NS direct ingrijpen. Dan is het systeem voor eventuele kwaadwillenden zo lek als een mandje.

Ik kan het me haast niet voorstellen dat hier door NS niet aan is gedacht.
Dat zou een fout in het systeem zijn. Het is wel mogelijk een tweede kaart met een Flexabonnement te hebben als er geen achterstanden zijn. Als wat uw vriendin aangeeft zou kunnen na wanbetaling, wat me vreemd voorkomt, moet NS direct ingrijpen. Dan is het systeem voor eventuele kwaadwillenden zo lek als een mandje.

Ik kan het me haast niet voorstellen dat hier door NS niet aan is gedacht.

Oh apart zeg,ze reist er al 4 maanden mee zonder problemen. Misschien omdat ze der 2de naam heeft gebruikt in plaats van haar achternaam?

Reageer