beantwoord

herinneringen ns flex factuur

  • 10 juli 2019
  • 83 reacties
  • 1554 Bekeken

Goedemiddag,

Ik heb een ns flex factuur gekregen van rond de 170€ en die zou er rond 5/6 juli afgaan.
Nu weet ik dat ik nog een email ter herrinering ga krijgen alleen die heb ik nu nog niet en daarna nog 1x een brief thuis gestuurd met een uiterste betaaldatum klopt dat?

Ik kan mijn factuur rond de 29/30 juli betalen ivm banenwissel. Is dat nog mogelijk zonder dat ik dan geblokeerd of dergelijke word of is dat dan al te laat?

Ik weet namelijk niet uit me hoofd hoeveel weken ja na de 1ste herrinering je nog te tijd heb.
Ik wil hem uiteraard betalen net als mijn vorige factuur.


Groetjes Romy Chelsie
icon

Beste antwoord door Laura NS 10 juli 2019, 12:53

Hoi RomyChel en welkom op onze NS Community!

Je krijgt inderdaad een herinnering per e-mail wanneer het niet lukt om te incasseren. Hier krijg je dan weer 2 weken voor om te betalen. Lukt dit niet, dan krijg je inderdaad nog een brief thuis gestuurd, waarmee je kan betalen. Kom je er zo verder uit?
Bekijk origineel

83 reacties

Na het niet voldoen van een NS Flex betalingsverplichting zal het abonnement worden stopgezet op initiatief van NS. Hierna is het voor de klant zeker 6 maanden lang niet mogelijk om opnieuw een NS Flex contract af te sluiten. We controleren dit met bijvoorbeeld geboortedatum, voor- en achternaam, adres en IBAN. Let wel, NS kan en mag het contract, mocht het toch gelukt zijn deze aan te vragen onder een andere naam, alsnog stopzetten als wij vermoeden dat het om dezelfde persoon gaat. Hier is actief controle op omdat het risico voor NS zeer groot is. We zetten het contract dan direct stop met een productblokkade op de kaart met als reden: Fraude. Het bestellen van NS Flex voor deze persoon is dan voor onbepaalde tijd, niet mogelijk.

Dit zijn slechts een aantal maatregelen die NS neemt om deze vorm van fraude tegen te gaan.
Reputatie 7
Badge +4
In principe wordt Flex geblokkeerd 33 dagen na de datum dat u betaald had moeten hebben, en u kunt dan een half jaar geen Flex meer aanvragen. U krijgt dan ook nogeen incassobureau op uw dak. Dat is nog eens 40 euro en lijkt me zonde van het geld Met andere woorden, zorg wel dat u binnen de termijn betaalt.

Als u zorgt dat het geld dan op de rekening van NS staat, dan kan het dus nog, al is het niet de bedoeling dat het zo werkt. Als de factuurdatum de vijfde is en u op de dertigste er voor zorgt dat het geld bij NS is bijgeschreven, bent u wel te laat, maar wordt uw abonnement nog niet geblokkeerd en zijn de andere consequenties er ook niet.

Bedenk wel dat er op de vijfde dan weer een rekening klaar staat die automatisch moet worden afgeschreven. 😉
Reputatie 6
Badge


Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen.


Je krijgt dan inderdaad een brief, geen e-mail.

Het verwarrende in dit geval is dat er in de accept mail al staat dat het abonnement wordt beëindigd als de accept mail niet wordt betaald en er een incassobureau wordt ingeschakeld.

Er wordt daarna echter nog een brief verstuurd met inderdaad een betaaltermijn van 14 dagen.

Misschien dat het ermee te maken heeft dat Flex nog relatief nieuw is en dat de beëindigingstermijn nog veranderd gaat worden of anders de informatie in de acceptmail. Ik heb wat betaaltermijnen betreft ook wel andere verhalen gelezen als het om Flex gaat, dus dit Flex-deel is voor mij gedeeltelijk niet helemaal duidelijk.
Badge +3

Robert B, volgens mijn informatie is de procedure voor NS Flex hetzelfde. Waar heb je gelezen over de 25 dagen?

Dat weet ik niet meer, maar in mijn geheugen staat ergens een 25 😅 Zo te lezen (Thom ook dank) is dat dus wat verruimd.
Reputatie 7
Badge +3
Je refereert aan dit topic :p

edit: Maar wel naar een specifieke post. Opletten mrfreeze!

Dat topic waar in die post naar gelinkt wordt, is me geheel ontgaan helaas. Wat daar gebeurd is, lijkt me juridisch totaal niet te kloppen. Kan me niet voorstellen dat die gang van zaken ook daadwerkelijk de bedoeling is. Jammer dat er geen reactie van NS of TS meer is gekomen.

't Is in elk geval wel duidelijk dat er met een stornering anders wordt omgegaan dan met een mislukte incasso. Ook wel weer goed om te weten 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Met iDeal krijgt de ontvanger direct bericht dat het bedrag is voldaan.
Reputatie 6
Badge
Als er in de acceptmail staat voor 18 juli betalen, dan verandert de status op 18 juli direct in vervallen/verlopen en kun je de link in de mail niet meer gebruiken om te betalen. Om de link in de acceptmail te kunnen gebruiken moet je uiterlijk 17 juli betalen.

Er staat in de acceptmail ook een rekeningnummer en een kenmerk (volgens mij factuurnummer) voor handmatige overboekingen, maar daar ben je op dat moment dus ook te laat voor.

Je krijgt daarna inderdaad nog een brief met een betalingstermijn van 14 dagen. Daarin staat een rekeningnummer en een 16 cijferig acceptgiro kenmerk. Dat kenmerk is iets anders dan het kenmerk uit de acceptmail.

Geen idee of het problemen geeft als je tussen de acceptmail en de brief betaalt met het kenmerk uit de verlopen acceptmail. Zou natuurlijk eigenlijk gewoon moeten kunnen, maar ik heb hier geen ervaring mee en weet niet of dit de automatische verwerking in de war schopt.
Reputatie 7
Badge +4
Er wordt mee gedreigd dat uw abonnement wordt stopgezet als u echt te laat bent. Dat is alleen als u op de 18e na 33 dagen nog niet heeft betaald. U zit nog binnen die termijn als we naar uw gegevens kijken. Als u nu nog betaalt, loopt uw abonnement door. De kosten slaan op die van het incassobureau, die zijn 40 euro en die komen pas bij wanbetaling als de uiterste termijn is verstreken. Erger is misschien wel dat u een half jaar geen Flex meer krijgt.

Als de door u gegeven informatie klopt, mag u er van uit gaan dat u de 18e nog kunt betalen. Ik zou het meteen doen als het ook maar enigszins mogelijk is. Op tijd en volgens de afspraak betalen is veruit het goedkoopste en geeft de minste stress, dat is wel helder.

Betaal automatisch op tijd en zorg dat u het geld voor de dienst die u afneemt, klaar heeft staan. Beter voor de peace of mind ook, als ik uw bijdragen zo lees. He geeft nu flinke onrust. 😉
Reputatie 6
Badge
Dat staat inderdaad standaard in de acceptmail, maar dat klopt dus normaal gesproken niet. NS-medewerkers weten het bij Flex vaak ook gewoon niet en het wordt er ook niet makkelijker of duidelijker op als er e-mails met verkeerde informatie worden verstuurd.

In theorie kan je abonnement wel stop worden gezet, Flex blijft Flex en NS blijft NS. Ik zou er niet van uit gaan en je kunt het nu ook niet meer veranderen als het wel zo zou zijn. Geldigheid van de acceptmail kan niet worden aangepast, dus 17e of eerder betalen en anders gewoon op de brief wachten. Succes ermee. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ze ondergraaft wel het beleid dat je een half jaar geen Flex kunt nemen. Ik vraag me af hoe het juridisch zit. Het feit dat ze voor de eerdere wanbetaling heeft betaald, rechtvaardigt dit natuurlijk niet. Ik heb de wetgeving op dit punt niet bij de hand, en heb ook geen zin die nu door te spitten, maar het lijkt me niet toegestaan. Ik kan me niet voorstellen dat de juristen van NS dit niet hebben afgedekt. De bestelprocedure is dan een tweede factor. Goed dat u dit aangeeft.

Gelukkig wordt het NS-beleid steeds scherper naar vormen van misbruik en dit moet zo snel mogelijk worden aangepakt. Ik denk dat het op basis van rechtspersoonlijkheid in deze niet kan. Je mag je in contracten niet voor twee verschillende rechtspersonen uitgeven.

Alles wat kan, mag daarmee nog niet, en kan heel goed zelfs een misdrijf zijn.
Oke jeetje ik wist niet dat het voor haar zo erg kan uitpakken. Ik zal haar waarschuwen. Ze kan met haar geblokte kaart in september weer ns flex nemen. Is het dan verstanding voor haar om nu die nieuwe kaart stop te zetten en dan pas in september met der pide kaart weer voort te gaan?

Als zij onder een andere (2e naam) alsnog een contract heeft afgesloten is dat wel wijsheid inderdaad.
Ik heb inmiddels de 1ste herrinering gekregen dat ik voor 18 juli via de accept mail kan betalen via ideal. Nu gaat me vriend het voor mij voor schieten alleen krijgt hij juist die ochtend zijn loon. Kan ik dan die dag nog via dat mailtje betalen en zoniet als ik het dan zelf overmaak het gehele bedrag dan word me flex abbo nog niet stopgezet?
Aangezien je daarna nog 1 aanmaning krijgt heb ik begrepen?



Als er in de acceptmail staat voor 18 juli betalen, dan verandert de status op 18 juli direct in vervallen/verlopen en kun je de link in de mail niet meer gebruiken om te betalen. Om de link in de acceptmail te kunnen gebruiken moet je uiterlijk 17 juli betalen.

Er staat in de acceptmail ook een rekeningnummer en een kenmerk (volgens mij factuurnummer) voor handmatige overboekingen, maar daar ben je op dat moment dus ook te laat voor.


@Danny NS Kun jij bevestigen dat het zo is dat de betaalmogelijkheid die per mail gegeven wordt inderdaad verloopt? Dat lijkt mij namelijk sterk, ik zou verwachten dat @RomyChel de betaling gewoon kan voldoen middels de gegevens die per mail zijn verstuurd, het enige wat kan zijn is dat er alsnog een aanmaning per post komt vanwege het kruisen van de betaling en post.
@Danny NS Kun jij bevestigen dat het zo is dat de betaalmogelijkheid die per mail gegeven wordt inderdaad verloopt? Dat lijkt mij namelijk sterk, ik zou verwachten dat @RomyChel de betaling gewoon kan voldoen middels de gegevens die per mail zijn verstuurd, het enige wat kan zijn is dat er alsnog een aanmaning per post komt vanwege het kruisen van de betaling en post.

De link om de Ideal betaling te plegen verloopt wel. De vermelde gegevens kunnen dan nog steeds gebruikt worden om de betaling handmatig over te maken aan ons.
Reputatie 7
Badge +4
Betalen is het goedkoopste, en geeft de minste stress in ieder geval. 😉

@Danny NS Kun jij bevestigen dat het zo is dat de betaalmogelijkheid die per mail gegeven wordt inderdaad verloopt? Dat lijkt mij namelijk sterk, ik zou verwachten dat @RomyChel de betaling gewoon kan voldoen middels de gegevens die per mail zijn verstuurd, het enige wat kan zijn is dat er alsnog een aanmaning per post komt vanwege het kruisen van de betaling en post.De link om de Ideal betaling te plegen verloopt wel. De vermelde gegevens kunnen dan nog steeds gebruikt worden om de betaling handmatig over te maken aan ons.


Ah, het gaat om een iDeal betaling, die kunnen inderdaad wel verlopen (ik heb geen ervaring met herinneringsmails van NS). Maar goed om te weten dat @RomyChel niet hoeft te wachten op de acceptgiro.
Reputatie 6
Badge

Dus met andere woorden op de 18e kan ik handmatig met de gegevens in de acceptmail alsnog betalen zonder dat het bij jullie als te laat of verkeers binnen komt?



Als Danny NS aangeeft dat dit gewoon kan, dan mag je daar wel van uitgaan. 🙂
Reputatie 6
Badge
Volgens mij is er wel ergens een topic waar Stijn dit uit heeft gelegd, maar dit hele proces begint dus te lopen na de mislukte incasso of na het storneren van de incasso. Als de incasso helemaal niet gelukt is, dan is het in jouw geval dus 5 juli.

Ik denk niet dat het nodig is om in delen te gaan betalen, ik denk zelfs dat het alleen maar verwarrender gaat worden.

Je moet niet vergeten dat de herinneringen die je nu gaat krijgen allemaal geautomatiseerde processen zijn waar geen mens aan te pas komt. Als je gewoon na de herinneringen betaalt met het goede kenmerk is er niets aan de hand.
Badge +3
Let op dat het bij Flex veel korter duurt voordat je abonnement (administratief) beëindigd wordt en er een incassoprocedure wordt gestart.

Ik las ergens 25 dagen na een mislukte incasso, dus langer dan 3 weken zou ik niet wachten i.v.m. verwekingstijd tussen banken.

Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen en daarna is het einde verhaal.

Wellicht is er iemand in je omgeving die de e-accept voor je kan betalen? Een betalingsregeling (in delen betalen) is niet mogelijk.

Bij klassieke abonnementen (reizen op saldo) heb je inderdaad wat meer lucht, dus bij 33 dagen grofweg een maand. Per de uiterste betaaldatum moet het geld op de rekening van de NS staan.
Reputatie 7
Badge +4
Die 25 dagen geldt niet of niet meer. NS is radicaal maar kan niet als kredietmaatschappij functioneren. Het gaat inderdaad in op de dag van de mislukte incasso. Er is geen ruimte voor deelbetalingen. Ik zou in uw geval uw vriend even vragen.

Het betalingsproces zou onbetaalbaar worden als het niet was geautomatiseerd en strak geregeld.

Er zijn helaas veel mensen die altijd de uiterste betalingsoptie bewust opzoeken en daarom is er een strakke regeling. Het lijkt me dat NS de betalingsachterstanden bijhoudt en dat daar een soort reputatie uitkomt.
Ah, ik zie dat ik het ook verkeerd had. Sorry! Volgens mijn informatie is het zo:

  • De acceptmail krijg je 7 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur en deze is 7 dagen geldig.
  • Dan komt de acceptgiro 14 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur en deze is 14 dagen geldig.
  • 28 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur komt er nog een laatste herinnering en deze is 5 dagen geldig.

Robert B, volgens mijn informatie is de procedure voor NS Flex hetzelfde. Waar heb je gelezen over de 25 dagen?
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het ook verwarrend, maar we moeten de juiste informatie geven. 😇
De betaling zelf zal inderdaad vrij snel verwerkt zijn, echter gaat er in dit geval ook tijd overheen om de betaling te koppelen aan jouw gegevens zodat het openstaande bedrag van jouw factuur wordt verrekend. Daar kan een paar dagen overheen gaan, dus het is goed mogelijk dat dit op dit moment voor ons nog niet is terug te zien als je deze betaling gisteren hebt uitgevoerd.
Met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen gezien ik de exacte details niet onder ogen heb gehad, maar gebaseerd op je eerste bericht zou je nog ruim op tijd moeten zijn. Als de factuur van 5/6 juli is en het rond die tijd ook niet is gelukt met afschrijven, dan zou je sowieso nog tot augustus hebben om de betreffende factuur alsnog te voldoen. Nadat de betaling bij ons weer komt open te staan, krijg je ongeveer een maand om die alsnog te betalen en daar zit jij momenteel ruimschoots binnen. 🙂
De termijnen die Laura heeft opgesomd zijn inderdaad de termijnen die wij hanteren wat betreft onze betalingsherinneringen. Een verschil in het aantal betalingsherinneringen wat betreft mislukte incasso of gestorneerde incasso is mij niet bekend in elk geval.
Reputatie 6
Badge
Er is dus een (groot) verschil tussen een mislukte incasso en het door jouzelf storneren/terugboeken van een reeds geïncasseerd bedrag.

In het eerste geval ontstaat er een betalingsachterstand en in het tweede geval 'weiger' je te betalen (om welke reden dan ook, kan per ongeluk zijn want het is in een bankieren app gewoon één druk op een knop) en ben je wellicht volgens de NS een wanbetaler.

Dat laatste wordt dus strenger aangepakt,



Robert, ik kan je vertellen dat dit laatste (sneller stopzetten na storneren) NIET klopt. Ik nodig mensen graag uit om met voorbeelden uit de praktijk te komen waar dit uit blijkt, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

In het geval van een gestorneerde incasso, zelfs als dit na bijvoorbeeld zes tot zeven weken is (wettelijke maximum is acht weken), komt er eerst een aantal dagen later een acceptmail en daarna een brief met een belangstermijn van 14 dagen.

Bij het voorbeeld wat ik gaf was er sprake van een snelle beëindiging van NS-Flex na de acceptmail, zonder dat ik weet wat de reden van het mislukken van de incasso is (meteen mislukt of een handmatige storno, langere voorgeschiedenis etc?).

Reageer