beantwoord

Hoe flexibel is NS Flex?

• 10 april 2019
  • 8 reacties
  • 245 Bekeken

Hoe flexibel is NS Flex in de praktijk? Er wordt aangegeven dat je één keer per maand kan wijzigen, maar is dat alleen per de eerste van de maand of maakt dat niet uit? Ik heb nu een dal-voordeel abonnement, maar gebruik mijn ov chipkaart slechts een paar keer per jaar in de trein. Daarom is het op papier goedkoper om tussendoor geen abonnement te hebben.

Dus stel: als ik per vandaag kies voor geen abonnement, vanaf welk moment kan ik er dan weer voor kiezen om een dal-voordeel abonnement af te sluiten? Is dat dan vanaf 10 mei (want één keer per maand wijzigen) en betekent dit dat ik dan vanaf 10 mei last minute (een uur voordat ik de ov chipkaart gebruik) kan besluiten om mijn dal-voordeel abonnement te activeren? Of kan dit alleen per de eerste van de maand?

Ik hoor het graag!
icon

Beste antwoord door Robert B 10 april 2019, 19:24

Welkom bij de NS Community!

Wat je zegt klopt inderdaad, je kunt elke keer na een maand (of langer) wijzigen. Als je vandaag dus een Flex Basis aanschaft (ingangsdatum 10 april) dan kan je pas per 10 mei Dal Voordeel aan zetten.

Last minute gaat prima, dus als je op bijv. 15 mei besluit Dal Voordeel te nemen reis je vanaf dat moment in ieder geval tot 15 juni voor €5 met Dal Voordeel. Per 15 juni (of later) kan je het dan weer uitzetten of wisselen naar iets anders). Vervolgens moet je dan weer een maand wachten.

Wissel je op 30 juni terug naar Basis, dan krijg je op je volgende factuur € 2,50 terug wegens ongebruikte dagen.

Wijzigingen doe je in Mijn NS, en zijn per direct. Je hoeft dus niet meer langs een automaat om e.e.a. te bevestigen (ophalen wijziging/bestelling).
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Wat je zegt klopt inderdaad, je kunt elke keer na een maand (of langer) wijzigen. Als je vandaag dus een Flex Basis aanschaft (ingangsdatum 10 april) dan kan je pas per 10 mei Dal Voordeel aan zetten.

Last minute gaat prima, dus als je op bijv. 15 mei besluit Dal Voordeel te nemen reis je vanaf dat moment in ieder geval tot 15 juni voor €5 met Dal Voordeel. Per 15 juni (of later) kan je het dan weer uitzetten of wisselen naar iets anders). Vervolgens moet je dan weer een maand wachten.

Wissel je op 30 juni terug naar Basis, dan krijg je op je volgende factuur € 2,50 terug wegens ongebruikte dagen.

Wijzigingen doe je in Mijn NS, en zijn per direct. Je hoeft dus niet meer langs een automaat om e.e.a. te bevestigen (ophalen wijziging/bestelling).
Vervolgens moet je dan weer een maand wachten.

Die maand zou je nog kunnen omzeilen door een 2e kaart met Flex aan te vragen. Ook handig voor reizigers die alleen tijdens de (zomer)vakantie even geen Flex willen hebben maar geen hele maand vrij hebben.
Badge +3
Ja, en een tweede kaart met Flex is bij een abonnement (bijv. Dal Voordeel) gratis! De kaart met Flex Basis kan je dan gebruiken als backup, om eerder dan een maand later te kunnen afwisselen. Met name bij duurdere abonnementen kan je dat een boel geld besparen.

Levertijd/ingangsdatum is wél 7 dagen na besteldatum, dus hou daar rekening mee.
Levertijd is vaak iets meer dan 7 dagen, gebaseerd op eigen ervaring en topics op dit forum. Het zou mooi zijn als je een gewenste ingangsdatum op zou kunnen geven (hint, hint).
Hoi Wiebert2019 en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Robert B je al een aardig eind op weg aan het helpen is! Zijn hiermee je vragen beantwoord?
Badge +3
Levertijd is vaak iets meer dan 7 dagen, gebaseerd op eigen ervaring en topics op dit forum. Het zou mooi zijn als je een gewenste ingangsdatum op zou kunnen geven (hint, hint).
Ook dat is waar. De Twitter van TLS/OV-chipkaart staat er vol mee "Waar blijft mijn nieuwe kaart? 2 weken geleden besteld!" en zo. Maar die reizen kan je gewoon maken en de kosten of gemiste korting later terug claimen, want je abonnement is al ingegaan. 😃
Gaat dat claimen sneller dan een bezwaar bij de GTBV-regeling? Want daar heb je echt een lange adem voor nodig.
Badge +3
Geen idee, ik heb nog geen Flex want reis op dit moment weinig met de trein.

Maar ik neem aan dat het gewoon meegenomen wordt op de eeste maandfactuur, want tegen die tijd moet je je kaart wel binnen hebben, toch?

Een privébericht via Twitter/Facebook met foto's van gekochte tickets, of ordernummers van e-tickets, of contact via telefoon met het nummer van een andere persoonlijke kaart die je gebruikt hebt (mits die gekoppeld is in Mijn NS) zou voldoende moeten zijn.

Reageer