beantwoord

Hoe kan de conducteur een klassewissel zien bij NS Flex?

• 21 november 2020
  • 5 reacties
  • 228 Bekeken

Onderstaand is niet echt een probleem, het is meer een vraag uit interesse.

Ik heb een tweede klasse NS Flex Traject Vrij abonnement. 

Hiervoor had ik het oude klassieke Traject Vrij, tweede klasse. Soms wisselde ik om drukte te ontlopen naar eerste klasse. Daarvoor moest ik bij een automaat een tijdelijke klassewissel op mijn kaart zetten.

Nu, met de Flex versie, kan ik direct in de app op m’n telefoon van klasse wisselen. Ontzettend handig natuurlijk.

Nu ben ik benieuwd hoe dit technisch in elkaar steekt. De wijziging van klasse staat niet op de kaart. Dus hoe kan een controlerende conducteur zien dat ik na een wissel rechtmatig in de eerste klas zit?

Is er een directe online verbinding waarmee dit gecontroleerd wordt? Of wordt er enkel geregistreerd in welke klasse ik gecontroleerd ben en bekijkt het systeem later, als de reis verwerkt is, of ik daar had mogen zitten?

icon

Beste antwoord door Tochjo 21 november 2020, 20:50

Als de conducteur de kaart scant, dan wordt geprobeerd de klasse op te halen uit het achterliggende systeem via een dataverbinding. Als dat lukt, dan zal er op het scherm van de conducteur staan dat u eerste klas mag reizen. Als dat niet lukt, dan verschijnt een rood vraagteken. In dat geval kan de conducteur zelf aangeven dat u in de eerste klas zit. Als u daarvoor betaald hebt, dan merkt u daar verder niets van. Een reiziger die met een vervoerbewijs voor de tweede klas in de eerste klas zit, krijgt later een correctietarief op zijn factuur.

Bekijk origineel

5 reacties

Werkt dit ook zo bij andere vervoerders (Keolis, Arriva, etc.)? Werken zij met hetzelfde systeem?

Bij NS Flex wel, bij NS Businesscard niet.

Badge +3

@remco8264 bij NS Flex worden de kosten van een rit/reis achteraf bepaald.

Als je een Flex 2-1 klassewissel doet (via Mijn NS app of web) krijg je een mail dat alle ritten (dus ook overstappen met uit-incheck) vanaf 15 minuten geleden op 1e klas berekend zullen worden.

Dat tijdstip staat ook in de mail. Bij wisselen naar 2e klas is het tijdstip per direct, dus dan geen 15 minuten eerder.

Met welke vervoerder (trein) je reist maakt niet uit.

En het gemarkeerde antwoord snap ik dus niet….alhoewel zo werkt het dus wél met Flex (laat bij contole en afwijking het systeem later maar bepalen wat je op dat moment had) :thinking:

Krijg je een mail over een correctie, dan wacht vooral even af of die ook op je (maand)factuur komt, want meestal dus niet.

En dan is het gemarkeerde antwoord juist, ook al staat het er wat onhandig.

Een afwijking 1e klas registreren hoort een HC gewoon bij controle te melden aan de reiziger toch @Loes, behalve bij NS Business Card (stilzwijgend registreren, met zelfde resultaat op de factuur)?

Werkt dit ook zo bij andere vervoerders (Keolis, Arriva, etc.)? Werken zij met hetzelfde systeem?

Aha, een mooie duidelijke uitleg. Een netjes geïmplementeerd systeem op die manier. Bedankt voor deze verheldering!

Badge +3

Als de conducteur de kaart scant, dan wordt geprobeerd de klasse op te halen uit het achterliggende systeem via een dataverbinding. Als dat lukt, dan zal er op het scherm van de conducteur staan dat u eerste klas mag reizen. Als dat niet lukt, dan verschijnt een rood vraagteken. In dat geval kan de conducteur zelf aangeven dat u in de eerste klas zit. Als u daarvoor betaald hebt, dan merkt u daar verder niets van. Een reiziger die met een vervoerbewijs voor de tweede klas in de eerste klas zit, krijgt later een correctietarief op zijn factuur.

Reageer