Hoe lang wachten op NS Flex | NS Community
beantwoord

Hoe lang wachten op NS Flex

  • 27 January 2023
  • 16 reacties
  • 541 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisleider**
  • 153 reacties

Donderdag avond heb ik voor mij en mijn vrouw NS Flex besteld. Ik kreeg toen een mailtje waarin stond dat ik een volgende mail zou krijgen zodra ik hem op mijn OV chipkaart kon laten zetten. Het is nu vrijdag begin van de avond, en die mail heb ik nog niet ontvangen.

Duurt dat echt zo lang? Of is er iets mis?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 January 2023, 17:33

Bekijk origineel

16 reacties

Hallo WimJ en welkom bij de NS Community,

 

Je kan NS Flex op de eerste dag die je hebt gekozen om het abonnement in te laten gaan bevestigen bij een OV-automaat.

Reputatie 3

Aha, ik snap het. Ik had het laten ingaan op 1 feb 2023. Vind ik prettiger dan allerlei abonnementen die halverwege de maand in gaan. Nog even geduld dus.

Inderdaad. :)

Badge +3

Je zult op 1 februari in de nacht een mailtje krijgen, maar ook zonder dat is het abonnement per 1 februari te activeren bij een automaat (station, supermarkt e.d.)

Reputatie 3

Ik kon inderdaad vandaag, 1 feb, mijn bestelling ophalen.

Wat wel gebeurde is dat mijn 1e klasse instelling die ik bij reizen op saldo na omzettimg naar Flex Dal Voordeel weer op

 2de klasse stond. Ik controleer meestal dit soort zaken, dus er is niets aan de hand, Maar een waarschuwing oid zou wel leuk geweest zijn .

Badge +3

Bij NS Flex reis je buiten een eventuele vrij reizen periode inderdaad standaard 2e klas. Dit kan je tijdelijk of ‘permanent’ wijzigen naar 1e klas in Mijn NS of de NS app. Wisselen tussen 1e en 2e klas kan overigens op elk moment, ook al je voor langere tijd 1e klas gekozen hebt.

Voor de rest schijnen o.a. Arriva poortjes en paaltjes altijd 2e klas aan te geven, want die weten niet welk NS Flex abonnement je hebt (dat staat namelijk niet op de kaart). NS poortjes tonen geen klasse, alleen Reizen op Rekening.

Reputatie 3

Met reizen op saldo kreeg ik wel te zien of ik eerste of tweede klasse ging rijden,

Die extra duidelijkheid is dan nu kennelijk verdwenen.

Badge +3

Met reizen op saldo kreeg ik wel te zien of ik eerste of tweede klasse ging rijden,

Die extra duidelijkheid is dan nu kennelijk verdwenen.

Dat klopt, want op je kaart staat alleen het ‘paraplu’ product Reizen op Rekening NS, en het Flex systeem bepaalt de bijbehorende ritprijzen aan de hand van je abonnement en overige instellingen.

Voordeel daarvan is wel dat je voor wijzigingen nooit meer langs een automaat hoeft om die op te halen, dat is allemaal ‘per direct’.

Reputatie 3

Dat is ook weer waar. Ik kon omzetten naar eerste klasse gewoon thuis doen.

Zou Johan Cruijff dan ook hier gelijk hebben?

Reputatie 3

Toch nog een vraagje. Als 1e of 2e klasse niet op je ov-chipkaart staat hoe weet de conducteur dit dan bij een controle?

Kijkt hij of je er eerlijk uitziet? Of heeft hij online verbinding met de achterliggende administratie?

Volgens mij kan een conducteur op het apparaat zien wat de ingestelde reisklasse is, maar in de meeste gevallen zal daar niets mee gedaan worden. Er wordt bij controle simpelweg gemarkeerd in welke klasse de controle heeft plaatsgevonden. Via het NS Flex systeem wordt dan achteraf gecontroleerd of dat ook daadwerkelijk de ingestelde reisklasse was. Zat je in de 1e klas zonder een 1e klas vervoerbewijs, dan zal er een correctietarief in rekening worden gebracht.

Reputatie 3

Maar bij die controle achteraf kan de conducteur niet iemand ter plaatse uit de 1e klasse zetten, terwijl je dat wellicht wel wil. Of wellicht ook niet, want het spaart vervelende discussies tussen conducteur en passagiers.

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij die controle achteraf kan de conducteur niet iemand ter plaatse uit de 1e klasse zetten, terwijl je dat wellicht wel wil. Of wellicht ook niet, want het spaart vervelende discussies tussen conducteur en passagiers.

Als je onterecht in de 1e klasse zit dan krijg je bij controle gewoon een correctietarief, ook al ga je daarna 2e klas zitten. Je zat namelijk in een klasse waarvoor je niet betaald had.

Bij controle wordt er inderdaad een achterliggend systeem online geraadpleegd om te kijken welke klasse er op de kaart staat. Als deze klasse klopt wordt er niets gedaan.

Kan de klasse niet worden uitgelezen (geen verbinding in een tunnel bv) dan registreren we handmatig de klasse. De data wordt dan verzonden als er weer verbinding is. Dan wordt er gekeken of de klasse hetzelfde is als de registratie. Als dat zo, merk je er als reiziger niets van. Als het niet klopt, zie hieronder.

Als de klasse niet correct is, wordt dit geregistreerd op het controleapparaat. Er wordt dan achter de schermen een "boete" gemaakt, die je op de volgende factuur terug zult vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Prettig dat @Slidestops het in zijn reactie heeft over “boete” en niet over het ergerniswekkende “correctietarief”. NS zou eens moeten stoppen met al die verhullende prietpraat en helder moeten communiceren.

Reputatie 3

Dank weer voor de heldere antwoorden. 

@iMark : ik kan je reactie begrijpen, maar zullen we die discussie in een ander topic voeren?

Reageer