beantwoord

Hoe pak ik aan?

• 17 september 2019
  • 20 reacties
  • 639 Bekeken

"mijn flex is geblokkeerd door dat de Gkb de factuur op een verkeerde rekening heeft gestort en ik zit nu zonder een flex dus ik word de dupe van een fout van een ander hoe pak ik dat nu aan ?"
icon

Beste antwoord door Jouke NS 4 oktober 2019, 19:45

Aangezien ik geen informatie van alida71 heb ontvangen ga ik ervan uit dat de situatie voor haar is opgelost.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge
Tja, maar als dat via een bewindvoerder of gemeentelijke kredietbank gaat, wie is dan verantwoordelijk als die juiste en tijdige betaling naar een verkeerde rekening overgemaakt is?

Een bewindvoerder kan door de persoon die onder bewind gesteld is aansprakelijk worden gesteld voor fouten waardoor hij of zij (financieel) benadeeld wordt. Een bewindvoerder heeft hiervoor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Als het abonnement is opgezegd doordat de rekening niet betaald is, dan kan TS proberen om eventueel via bewindvoerder en alsnog betalen NS Flex terug te krijgen. NS mag dat weigeren en TS zal zich dan bij bewindvoerder moeten beklagen. NS is geen partij in dat geschil. Wel lastig vast te stellen wat nou precies het financiële nadeel is van het kwijtraken van NS Flex.

Ik weet niet of TS onder bewind staat, maar betalingen gedaan door gkb wijst wel op zijn minst op budgetbeheer. Dit is het grote nadeel van dit soort dingen. Als die mensen/instanties fouten maken dan zit jij met de gevolgen. Er zijn al genoeg mobiele aansluitingen, andere abonnementen en zelfs huurovereenkomsten etc beëindigd door wanbetaling door budgetbeheers en bewindvoerders.
"mijn flex is geblokkeerd door dat de Gkb de factuur op een verkeerde rekening heeft gestort en ik zit nu zonder een flex dus ik word de dupe van een fout van een ander hoe pak ik dat nu aan ?"
alida71,

Normaal gezien wordt een Flex-abonnement met een automatische incasso betaald. Is dit hier dan niet gebeurd? Want met een automatische incasso kan er in principe niet op de verkeerde rekening gestort worden. Met een betaallink in een mail en iDeal ook niet.

Als je 6 maanden geen Flex kunt bestellen, dan kan je nog altijd een klassiek maand- of jaarabonnement kopen. Een klassiek maandabonnement is wel duurder dan een Flex-abonnement voor een jaar. Je moet dan voor de rest wel op saldo reizen. https://www.ns.nl/abonnementen en dan helemaal onderaan de pagina.
Helaas heb ik tot op heden nog niets vernomen van @alida71 waardoor ik ook nog niet verder kan. Ik wacht het nog even af.
Beste Alida71, welkom bij onze Community!

Wat vervelend! Heb je bewijs dat het de schuld is van de Groningse Kredietbank? Mogelijk kan jouw blokkade dan worden opgeheven door onze NS Flex afdeling.

Laat je het me weten?
nou ik heb zelf al gebeld en het uitgelegd en de gkb heeft zelf ook al gebeld en ze zeggen dat ze niks kunnen doen en dat ik pas over 6 maanden weer een nieuwe kan aanvragen, maar ik ben de dupe geworden door iets wat niet mijn fout is en kan dus nu mijn flex niet gebruiken
Ik snap dat dit absoluut niet je bedoeling is geweest, alida71, en ben het met Emma NS eens dat het in elk geval valt te proberen dit op te lossen. Omdat de Klantenservice wellicht een stapje te ver is wil ik het zelf graag voor je oppakken. Kun je me jouw naam, adres, woonplaats en geboortedatum toesturen in een privébericht? Dan ga ik kijken wat ik voor elkaar kan krijgen.
Klinkt als een behoorlijk pech verhaal. Heb je het abonnement toentertijd onder jouw persoonsgegevens besteld?
Badge +3
Klinkt als een behoorlijk pech verhaal. Heb je het abonnement toentertijd onder jouw persoonsgegevens besteld?
Flex hè? Dat kan niet voor een ander (behalve voor minderjarigen tegenwoordig).
Reputatie 7
Badge
Juridisch gezien is diegene op welke naam een abbo staat ook verantwoordelijk voor de juiste en tijdige betaling.
Badge +3
Juridisch gezien is diegene op welke naam een abbo staat ook verantwoordelijk voor de juiste en tijdige betaling.
Tja, maar als dat via een bewindvoerder of gemeentelijke kredietbank of SVB gaat, wie is dan verantwoordelijk als die juiste en tijdige betaling (namens of in opdracht van jouzelf) vervolgens naar een verkeerde rekening overgemaakt is?
Reputatie 6
Badge

alida71,Normaal gezien wordt een Flex-abonnement met een automatische incasso betaald. Is dit hier dan niet gebeurd? Want met een automatische incasso kan er in principe niet op de verkeerde rekening gestort worden. Met een betaallink in een mail en iDeal ook niet.

Als het gaat om budgetbeheer van gkb, dan kan dat niet per automatische incasso. Die betalen alles handmatig of maandelijks terugkerende lasten bijvoorbeeld via periodieke overboeking. Je zult de rekening zelf moeten doorsturen naar je budgetbeheerder, die dan zal bepalen of hier ruimte voor is en indien mogelijk betalen.

De incasso zal wel gaan via een eigen rekeningnummer van TS die mislukt is. De incasso kan bij Flex gewoon ook elke maand mislukken zonder consequenties of kosten, zolang de herinnering maar betaald wordt.
ik stuurde direct alles door en het ging altijd goed alleen hebben ze het wel naar de NS overgemaakt maar niet naar de juiste rekeningnummer toen ik daar achter kwam door een herinnering heb ik dat ook gelijk doorgestuurd en ze hebben dat toen alsnog overgemaakt naar de juiste rekening alleen was het voor de NS al te laat en hebben ze de boel geblokkeerd
Reputatie 6
Badge
Heb je ook al geprobeerd om je budgetbeheerder of bewindvoerder te laten bellen met NS om eventueel je Flex terug te krijgen?

Ik vind het vrij hard dat dit is stopgezet, zeker omdat je inkomen beheerd wordt door GKB wat voor NS toch wel prettig is met het oog op toekomstige betalingen. Je hebt kans dat hij of zij meer gedaan krijgt dan jij.
ja is ook al gedaan en ze zeggen dat het hun beleid is en dat ik na 6 maanden weer een nieuwe flex kan aanvragen maar ik zit nu zonder en het was voor mij de juiste oplossing omdat ik weekgeld heb en het voor de gkb ook makkelijk was dat aan het eind van de maand de factuur betaald zou worden en dat ging ook goed tot die ene dat het naar de verkeerde NS rekening gegaan is
Reputatie 6
Badge
Dat is dan zuur dat NS het blokkeren van Flex niet terug wil draaien. Ze hoeven dit ook niet te doen, maar bij veel bedrijven is er wel iets te regelen door een bewindvoerder of budgetbeheerder. Zeker als er iets fout is gegaan en alle rekeningen uiteindelijk gewoon betaald zijn.

Het door iemand anders handmatig over moeten laten boeken van Flex-betalingen na mislukte incasso's laat helaas weinig ruimte voor fouten. Zeker als je dit zelf slecht kunt controleren en/of corrigeren. Dan kom je met de kortere betaaltermijnen van Flex en de blokkade van zes maanden al snel in de knel helaas.

Zijn er, zoals gekke henkie al aangaf, geen klassieke abonnementen die een alternatief kunnen zijn voor je?
Ik zou het toch echt nog een keer bij onze Klantenservice proberen @alida71! Dit lijkt me toch niet geheel onmogelijk.
Badge +3
NS mag dat weigeren en TS zal zich dan bij bewindvoerder moeten beklagen. NS is geen partij in dat geschil. Wel lastig vast te stellen wat nou precies het financiële nadeel is van het kwijtraken van NS Flex.
Ik ben geen expert maar neem aan dat de NS bij een fout (betaling is gedaan, naar of van verkeerde rekening) e.e.a. recht kan zetten, en je dus niet 6 maanden onthoudt van Flex.

Maar goed, er is dus al sprake van iemand met een 'risico' (sorry @alida71 ik had het ook heel graag anders gezien voor jou!) en dan is het al snel einde verhaal.

Geen Flex dus voorlopig, door een fout van iemand anders. En die iemand anders kan bij NS Flex (volgens de voorwaarden) alleen jijzelf zijn. Kastje muur dus.
Een erg lastige situatie. Zover mij bekend is een dergelijke blokkade nog nooit opgeheven. De kredietcheck vindt plaats door een extern bedrijf die ook aangeven dat er weinig meer te doen is in dit geval.
Reputatie 6
Badge
De kredietcheck vindt plaats door een extern bedrijf die ook aangeven dat er weinig meer te doen is in dit geval.

Focum voorziet NS alleen van informatie, ze bepalen nooit of een product of dienst wel of niet aangeboden wordt.

https://www.focum.nl/consumenten/veel-gestelde-vragen/

Waarom wijst Focum mij af als klant?

Focum wijst geen consumenten af. Wij leveren informatie aan bedrijven, onze opdrachtgevers, over betalingservaringen van consumenten. Op basis van deze informatie bepaalt het bedrijf zelf of en onder welke voorwaarden het een overeenkomst met u wenst af te sluiten. Focum heeft hier geen invloed op.

Ik ben geen expert maar neem aan dat de NS bij een fout (betaling is gedaan, naar of van verkeerde rekening) e.e.a. recht kan zetten, en je dus niet 6 maanden onthoudt van Flex.

Dat kan inderdaad best. Alleen wil NS dit niet doen en ik kan begrijpen dat ze streng zijn met Flex. Al komt het in dit geval erg ongelukkig uit.
Aangezien ik geen informatie van alida71 heb ontvangen ga ik ervan uit dat de situatie voor haar is opgelost.

Reageer