beantwoord

Hoe soms 2e klas reizen met 1e klas flex dalvrij

• 19 november 2018
  • 7 reacties
  • 763 Bekeken

Hallo, ik heb een flex dalvrij 1e jlas abonnement voor mijn dagelijkse reis tussen werk en huis. Heel sporadisch moet ik buiten daluren reizen, of reis ik met een collega/vriendin die 2e klas reist. Hoe kan ik sporadisch 2e klas reizen zonder extra kosten bovenop de standaard 2e klas reiskosten?
klassewissel voor een dag kost €25,-. Kan ik het beste een apart kaartje kopen voor deze reis, of een tweede anonieme ov chipkaart kopen? Ik neem aan dat ik geen aparte reizen op mijn eigen kaart kan zetten; als ik incheck zal ik waarschijnlijk alsnog 1e klas vol tarief inchecked buiten de daluren.. Tips graag! 🙂
icon

Beste antwoord door Tochjo 19 november 2018, 19:13

U geeft in Mijn NS aan in welke klasse u wil reizen buiten de daluren. Als u daar aangeeft dat u buiten de daluren 2e klas wil reizen, dan zal automatisch het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht worden in de spitsuren. Ik heb zelf ook dit abonnement en het werkt fantastisch: ik check gewoon in en ga in de daluren in de 1e klas zitten en in de spitsuren in de 2e klas.

U mag in de daluren gewoon in de 2e klas plaatsnemen en hoeft daarvoor geen klassewissel toe te passen. U hebt al betaald voor de 1e klas en dat geeft u het recht ook in de 2e klas te mogen reizen.

Mocht u incidenteel in de spitsuren toch 1e klas willen reizen, dan past u voorafgaand aan die reis (of tot 15 minuten na inchecken) in Mijn NS de reisklasse even aan naar 1e klas, en na afloop van de reis weer naar 2e klas. Voor die reis betaalt u dan de ritprijs vol tarief voor de 2e klas en nog een toeslag van 67 procent van het tarief voor de 2e klas; een klassewissel voor een bepaalde periode voor een vast bedrag is niet mogelijk bij NS Flex.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
U geeft in Mijn NS aan in welke klasse u wil reizen buiten de daluren. Als u daar aangeeft dat u buiten de daluren 2e klas wil reizen, dan zal automatisch het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht worden in de spitsuren. Ik heb zelf ook dit abonnement en het werkt fantastisch: ik check gewoon in en ga in de daluren in de 1e klas zitten en in de spitsuren in de 2e klas.

U mag in de daluren gewoon in de 2e klas plaatsnemen en hoeft daarvoor geen klassewissel toe te passen. U hebt al betaald voor de 1e klas en dat geeft u het recht ook in de 2e klas te mogen reizen.

Mocht u incidenteel in de spitsuren toch 1e klas willen reizen, dan past u voorafgaand aan die reis (of tot 15 minuten na inchecken) in Mijn NS de reisklasse even aan naar 1e klas, en na afloop van de reis weer naar 2e klas. Voor die reis betaalt u dan de ritprijs vol tarief voor de 2e klas en nog een toeslag van 67 procent van het tarief voor de 2e klas; een klassewissel voor een bepaalde periode voor een vast bedrag is niet mogelijk bij NS Flex.
Dag Tochjo,
wat een goed nieuws! U hebt ook flex dalvrij 1e klas en kunt dit veranderen? Ik heb even gezocht op mijnns, maar kan niet zo snel zien waar ik specifiek mijn buiten-dal klasse kan wijzigen? Kunt u een aanwijzing geven hiervoor?
Dank!!
Badge +3
In Mijn NS, op de Startpagina, onder Reisklasse:

Badge +3
Als je een Flex abonnement voor vrij reizen hebt, dan reis je buiten je vrij reizen periode automatisch 2e klas, tenzij je het schuifje/knopje in Mijn NS op 1e klas zet.

Dit kan je per reis doen, of tot een zelf te bepalen datum (bijv. deze week) of zolang je maar wilt (totdat je het zelf weer op 2e klas zet).

Bij een automaat heb je niets te zoeken met Flex. Dat je daar nog klassewissels voor spits (€25), dal (€9) of weekend (€5) kunt laden is onnodig, en ze zijn ook nog eens niet geldig.

Voor jou (met Dal Vrij) maakt dat niet zoveel uit, maar met bijv. Dal Voordeel kan je bij Flex dus niet meer een dag doordeweeks (daluren) voor €9 of in het weekend voor €5 in de 1e klasse reizen. Je betaalt dan gewoon 67% (week) of 50% (weekend) bovenop de normale ritprijs (met 40% korting).
Badge +3
Ik breek even in wegens een tweet die ik zojuist las. De (tijdelijke) 'klassewissel' schijnt bij controle door Arriva niet gezien te worden?

Die persoon kon gelukkig een bevestigingsmail laten zien, en mocht blijven zitten. @Tochjo daar al ervaring mee?
Badge +3
Ik reis met regelmaat met Arriva - gisteren nog - maar ben daar nog niet gecontroleerd sinds ik NS Flex heb. Het zou overigens niet alleen gaan over klassewissels, maar ook over de klasse van het abonnement die niet door de controleurs van Arriva uitgelezen zou kunnen worden. Die staat immers ook niet op de kaart zelf.
Badge +3
Gisteren gecontroleerd bij Arriva. De controleur nam de tijd voor het bestuderen van zijn scherm, maar ik kreeg de kaart zonder opmerkingen terug.

Reageer