beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 110 reacties
  • 4353 Bekeken


Toon eerste bericht

110 reacties

Reputatie 2

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

U krijgt geen negatief krediet mits u tijdig betaald, er wordt alleen een check gedaan of u goed bent qua betalen voordat u achteraf mag gaan betalen bij de NS. Wat natuurlijk geheel logisch is.

En daar zit nou precies het probleem.

Er is geen alternatief voor mensen die niet achteraf kunnen betalen en die check falen. En ik WIL niet achteraf betalen omdat het risico op een mislukte betaling dan te groot is omdat er aan het eind van de maand meer wordt afgeschreven dan alleen NS rekeningen (het feit dat de mogelijkheid van een fout gedwongen wordt geïntroduceerd is HET PROBLEEM. 1 foutje en je kan gelijk niet meer met de NS reizen omdat je abonnement dan wordt stopgezet -- ik ben van de NS afhankelijk om op mijn werk te komen! En ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die geen flexabonnement meer hebben omdat de NS deze heeft stopgezet nadat de NS zelf een betaalfout heeft gemaakt. Ik wil de betaling zelf in de hand hebben om fouten te voorkomen.

Waarom moet NS Flex zo onflexibel zijn? Waarom mogen we niet per direct betalen als we inchecken of uitchecken?

 

Reputatie 2

Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

En dat is nu juist het probleem. De manier van betalen is verkeerd.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Als ik dan toch moet switchen dan wil ik een Traject Vrij en Weekend Vrij abonnement combineren, maar juist dat schijnt volgens de klantenservice niet op 1 kaart te kunnen.

Badge

U kunt gewoon nog een prepaid abonnement nemen, echter zijn de opties qua soorten beperkt. Het is dus uw keuze of u een prepaid abonnement kiest welke er straks nog is of voor flex gaat.

Reputatie 2

Dus mijn keuzes zijn:

  1. Meer betalen voor dezelfde reizen.
  2. Korting houden maar het risico lopen dat door een storing te laat betaald wordt zodat ik zonder goede reden mijn abonnement verlies, alsnog meer moet betalen en als wanbetaler de boeken in ga.

Daar kan ik toch niks mee. Nu snap ik waarom zoveel mensen voor de auto kiezen.

Ik raad de NS aan eens een cursus klantenservice te doen. Dat kunnen ze namelijk goed gebruiken. En de mensen op dit forum die niet van de NS zijn ook. Dit moeten we niet zomaar slikken. Het feit dat je je eigen berichten niet kan bewerken is trouwen ook een kwalijke zaak. Het eerste bericht in deze reeks is nu aangepast door de moderators met de suggestie dat ik het antwoord heb gekozen terwijl dat niet zo is. Ik laat mij geen valse woorden in de mond leggen, maar ik heb geen optie mijn bericht aan te passen, dus dan is het aan de moderatoren te kiezen:

  1. Het antwoord verwijderen zodat ik zelf een antwoord kan kiezen.
  2. Er expliciet bij vermelden dat het antwoord dat is toegevoegd niet is gekozen door de persoon die de vraag heeft gesteld.
Badge

Voordat uw vordering naar de deurwaarde gaat krijgt u nog herinneringen om u er op te wijzen dat u een betaling gemist heeft en dan kunt u nog zorgen voor de betaling. Het is niet zo dat u bij een te late betaling direct een registratie krijgt.

Badge +3

Toegegeven,

In de mails (met e-accept, binnen 7 dagen betalen!) die je krijgt na een mislukte incasso staat wel de nodige dreigende taal over het recht van NS om je Flex abonnement te beëindigen en een incassobureau (€40 kosten) in te schakelen.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten… maar wordt wel zo opgediend. :rolling_eyes:

Reputatie 6
Badge

HET-vooruitdenken- grote voordeel van geleidelijk afstappen van al die functies op d chipkaart is dat de reizigers veel simpeler (ooit!) met wat anders as die chipkaart kunnen reizen en hun reizen registreren-met betaling achteraf, of vooraf voor iets met beperkte geldigheid-traject, tijden. Dat lijkt mij het ahcterliggende idee. Want de enorme hoeveelheid apparatuur etc. voor die chipkaart blijkt balken met geld te kosten. In Denemarken met ook een landelijke chipkaart is vanaf het begin achteraf betalen, met wat % korting bij grotere omzet, al ingevoerd. Bij diverse Franse stadsvervoerders en nu ook in BE werkt dat al-betalen of registreren met je bankpas en dat blijkt daar zeer succesvol. Maar daar staat vooralsnog het veel te gecompliceerde tariefstelsel in NL tegenover.

@robert: op die manier met codes open je je (in de zienswijze van NS) de poorten voor enorme fraude, het wordt dan doodsimpel zonder ABO toch op korting te reizen. Hoewel-als je dat wat cynisch op afstand bekijkt: NS kan eigenlijk net zo goed al dat gedoe met dal-korting etc afschaffen en gewoon iedereen in de spits vol en daarbuiten korting laten betalen. Scheelt een enorme hoop rompslomp.

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Ik zie het probleem hier niet zo van in. De NS incasseert de reiskosten voor de klant en maakt deze vervolgens weer over naar de vervoerder, die wordt hiermee niet benadeeld. Sowieso bestaat er sinds de introductie van de OV-Chipkaart al een soortgelijk systeem. TLS incasseert namelijk de kosten voor de reizigers die op saldo reizen en maakt deze vervolgens over naar de vervoerder, dus een tussenpartij is niet nieuw.

Reputatie 6

Ik snap het probleem op rekening reizen niet normaal zet je het reisbedrag op de OV

kaart en is het gereserveerd voor het OV nu laat je dat bedrag gewoon op je rekening staan en reserveer het voor OV en wordt het later geïncasseerd.

Het is iets anders maar er veranderd in wezen niets het bedrag staat alleen op de rekening en niet op de kaart.

Het verschil is dat je anders vooruitbetaald het bedrag op je kaart en bij reizen op rekening achteraf.

Ik heb helaas nog geen antwoord. Ik blijf erachteraan gaan en hou jullie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +3

Bij iedere verandering zijn er altijd mensen die de verandering niet goed vinden. Dat was ook zo bij de invoering van de OV-chipkaart waarbij je altijd moest zorgen voor genoeg saldo ipv dat je per reis je kaartje kocht en betaalde. En dat genoeg saldo is vaak meer saldo dan je voor je reis nodig hebt. Hoeveel klachten zijn er in de loop van de tijd niet geweest van mensen dat je om te kunnen reizen er eerst €20 aan saldo op moet zetten om een ritje van maar €5 te maken? En vervolgens kunnen ze niet meer inchecken voor de terugreis omdat het saldo te laag is en moet er dus weer saldo geladen worden. En als ze daarna heel lang niet reizen staat het restant saldo nog op de kaart en daar kunnen ze niets mee. Met Flex heb je dat saldo niet nodig, dus er staat nooit geld op de kaart niets te doen. 

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

Badge

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +3

Voor iemand anders is de situatie misschien compleet anders. Geld wat op de OV-chipkaart staat kunnen ze niet voor iets anders gebruiken, en dit is misschien geld wat ze wel nodig hebben. 

Zelf heb ik jarenlang een Traject Vrij abonnement gehad, daarmee reis je ook op rekening wanneer je buiten je traject reist en ik vond het prettig om me niet druk te hoeven maken of ik wel genoeg saldo had en ook niet iedere keer hoefde op te laden. 

Badge

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.

Badge +3

Oh, en als je in september al overstapt naar Flex krijg je een jaar lang €6 korting per maand op Wekeend Vrij. Dat is dan wel een groot voordeel, naast het eenvoudig kunnen pauzeren tijdens vakanties.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Ik maak hier uit op dat je de kaart afgelopen vrijdag niet hebt ontvangen???

Badge +3

De laatste alinea in mijn vorige reactie dus met name voor reizen op saldo, en dan je NS reishistorie niet kunnen/willen inzien.

Bij Flex ontkom je er niet aan immers, plus alles staat op je factuur.

Bovendien, als ik inzage reishistorie uit zet en een willkekeurige kaart koppel aan een Mijn OV-chip account zie je alsnog alles.

Badge +3

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Op zich niet, want de kredietcheck vindt vóór de incassomachtiging plaats. Als je al klant bent (al is het alleen maar een OV-fietsabonnement van € 0,01 per jaar) dan is die machtiging er al en kan je gewoon overstappen naar Flex.

Zou ook vreemd zijn dat mensen die (bij wijze van spreken) op krediet de halve Wehkamp leeggekocht hebben en nu met bijv. een klassiek Weekend Vrij reizen dat volgend jaar ineens niet meer mogen, toch?

Nou jongens en meisjes, door de regels omtrend NS-flex ben ik flink geruïneerd.

Ik zal het uitleggen:

Voor de coronacrisis was ik ZZP-er. Ik ging het hele land door om te werken Altijd late diensten, want dat was goed te combineren met Dal-vrij. (105 euro per maand) en mijn werk verdient niet bijzonder veel, maar genoeg en het maakt me blij.

eind vorige maand liep de gemeente 2 weken achter met het verwerken van mijn TONK-aanvraag (noodsteun voor woonlasten), waardoor ik moest kiezen tussen de NS-rekening van ca. 60 euro betalen of te eten hebben en eventuele incassokosten dan de volgende maand verrekenen met de TONK-regeling van de gemeente

NS had mij niet geïnformeerd over de 6 maanden regel bij het niet optijd betalen van de flex-incasso en hier werd ook niet voor gewaarschuwd tijdens de betalingsherinneringen. Anders was ik naar de voedselbank gegaan (daar zag ik erg tegenop)

Ik heb de 60 euro trouwens gelijk betaald nadat de TONK-steun binnen was, net 1 dag na de laatste vervaldatum. Er is nog niet eens een incassobureau aan te pas gekomen.


Nu zijn de maatregelen voorbij en heb ik gemiddeld 29 diensten per maand. Ik vorm dus geen credietrisico na het opheffen van de maatregelen. Gemiddelde reiskosten per dienst met 40% korting: 20 euro.

nu ben ik ineens een kleine 600 euro per maand aan treinkosten kwijt om mijn werk te doen. NS is een essentieel nutsbedrijf, en de overheid heeft 100% van de aandelen. Er is allerlei coronasteun, daar mag in mijn ogen ook een coulante houding van de NS ten aanzien van vertraagde betalingen als gevolg van deze crisis bij horen.

betaalbaar kunnen reizen is geen luxe-product, en valt in mijn ogen onder de belangrijkste levensbehoeften en hoort zeker geen financieel product te zijn dat je aan iemand kunt weigeren voor 6 maanden omdat die persoon het serieus zwaar had. Niet als de openstaande schuld is vereffend.

Ik heb nu geen schulden bij de NS, ik kan eindelijk weer werken, kom uit een serieus diep dal, en voel mij onterecht benadeeld, zonder kans om wat dan ook te herstellen, nog los van alle andere andere Nederlanders die in financiële nood verkeerden i.v.m. de coronamaatregelen en het op gang komen van de laatste steunpaketten. (de huren zijn hoog in Utrecht)

Ik sta op het punt om een beschouwend krantenartikel te schrijven over de nieuwe verplichte flex-abonnementsvorm en mijn politieke partij te benaderen om een debat aan te vragen. Als zzp-er hekel ik het als mensen facturen te laat betalen, maar geef op zijn minst de kans om dezelfde abonnementen zonder flex af te sluiten. De ICT-systemen zijn er gewoon.


Dringende groet,

Een bezorgde burger die op de blaren zit.

Reputatie 7
Badge +3

Zover ik kan lezen in het besluit wijziging abonnementen is er voor die groep alleen nog Dal Voordeel op saldo (of een VDU die men al heeft) of pre-paid Traject Vrij / Altijd Vrij. Maar bv Weekend Vrij of Dal Vrij zal die groep dan niet kunnen afsluiten, tenzij NS minder strict wordt qua krediet check.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Ja dat was dus mijn opmerking van : en nu dus dit weer. Ik blijf het heel apart vinden dat dit door onze strot wordt heengeduwd. Zal er zelf geen probleem mee hebben maar zoals gezegd ik vind het heel apart.

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Badge +3

 Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Game on! Dat gaat een boel negatieve (media) aandacht opleveren als mensen met een bestaand contract/abonnement per 2021 ineens uitgesloten worden door een kredietcheck die sowieso al on-the-fly door een discutabele partij (Focum) uitgevoerd wordt.

BKR zou beter zijn, maar dat kost wat meer tijd toch?

Ik heb deze vraag uitgezet en kom hierop terug.

Reageer