beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8918 Bekeken


Toon eerste bericht

120 reacties

Badge +3

Je hebt zeker een punt als je zegt dat Flex niets toevoegt als het om precies deze situatie gaat, maar het doet ook nergens afbreuk aan!

Want als je geen BTM (bus tram metro) Flex op rekening wilt kan dat gewoon. Dan reis je daar gewoon zoals zonder Flex op saldo, met als voordeel inderdaad dat je kaart €4 in de min mag komen zonder automatisch opladen.

Voor de trein (Weekend/Dal/Altijd Vrij) betaal je de maandelijkse abonnementskosten op precies dezelfde manier als bij een klassiek abonnement.

Maar je hebt gelijk, voor mensen die moeite hebben (of dat niet mogen om welke reden dan ook) met reizen op rekening dus betalen van extra kosten achteraf is er geen alternatief.

De optie zoals nu in de webshop geboden wordt bij elk abonnement (op saldo of Flex) kan men zeer eenvoudig laten bestaan, voor wie een jaarcontract geen probleem is.

In ieder geval één reden om bijna alles te ‘verflexen’ (met alle risico’s van dien zoals betalingsachterstanden!) is dat de NS volledig inzicht krijgt in al je reisbewegingen, terwijl ze dat bij klassieke abonnementen niet hebben (reizen bij andere vervoerders), en als je inzage in je NS reishistorie uit zet in principe ook niet bij henzelf!

Dat laatste betwijfel ik overigens, want voor bijv. GTbV claims zal men toch echt je in/uitchecks moeten kunnen controleren? Anders kan je gewoon zeggen ‘ik zat in die vertraagde trein of heb een overstap gemist, maar dat mogen jullie niet zien’.

Dus wat wat is dan het nut van wel of niet toestaan om je (eigen) reisgegevens te mogen inzien? Graag antwoord vanuit NS over dat laatste, wat doet de instelling ‘aan/afmelden inzien reisgegevens’ eigenlijk?

Met andere woorden, wat voegt het toe (voor de reiziger) om dat uit te zetten? Komt op mij een beetje over als je bankafschriften niet willen/kunnen/mogen inzien, tenzij je daar toestemming voor geeft… :thinking:

Dit is misschien niet het antwoord dat je graag zou willen, maar het is wel het juiste antwoord op de hoofdvraag. 

Reputatie 3

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan.

Als ik dat had geweten had ik zelf eerder een antwoord gekozen.

 

Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Reputatie 7
Badge +1

Edit: StijnHommes wil graag dat iedereen weet dat hij dit antwoord niet heeft gekozen.

 

Kort gezegd, voor jouw abonnement is dat niet mogelijk. Bijna alle abonnementen gaan over naar NS Flex tegen het einde van dit jaar. 

Alleen het Dal Voordeel abonnement blijft nog in zijn huidige vorm bestaan. Daarnaast komt er een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart voor reizigers die niet op rekening willen reizen. Nadeel is wel dat die 2 kaarten duurder worden dan het NS Flex abonnement.

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo.

 

Welke voordelen vind je dat er verdwijnen als je overstapt op NS Flex? 

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

U krijgt geen negatief krediet mits u tijdig betaald, er wordt alleen een check gedaan of u goed bent qua betalen voordat u achteraf mag gaan betalen bij de NS. Wat natuurlijk geheel logisch is.

En waar haalt u vandaan dat het illegaal is om mensen achteraf te laten betalen?

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  Als u prepaid wilt blijven betalen zult u van abonnement moeten wisselen. De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

 

Recent een dalvrij abonnement afgesloten, maar bij de incheck schrok ik wel even. Ineens staat er “reis op rekening”. Ik ging er namelijk vanuit dat het maandbedrag al meteen afgeschreven wordt en dat je daarna in de daluren vrij kunt reizen. Op de website staat namelijk alleen het bedrag per maand en niet dat dit op rekening gebeurd. Volgens de ns infobalie wordt er nu dus op rekening afgeschreven tot de abonnementskosten zijn bereikt, maar het voelt toch een beetje spannend zo. Voor mij zou het helpen als dit op een simpele manier wordt uitgelegd op de website zodat je niet ineens bij de incheck verrast wordt. 

Goedemiddag StijnHommes. Helaas is het antwoord heel simpel: niet, in ieder geval niet bij jouw abonnement. Vanaf 2020 zullen de meeste traditionele abonnementen verdwijnen. Enkel via Dal Voordeel zul je nog op saldo kunnen blijven reizen. Alle andere abonnementen zullen enkel via NS Flex beschikbaar zijn (naast een maandvariant van Altijd Vrij en Traject Vrij).

Prijsverhogingen zouden er niet moeten zijn. Er veranderd niets aan de abonnementskosten (sterker nog, als je momenteel overstap naar NS Flex Weekend Vrij krijg je zelfs een fikse korting) en ook de ritprijzen blijven hetzelfde. Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Reputatie 3

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Ja, ze mogen de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen, maar de betaalmethode niet. Dat is wettelijk vastgelegd. Alle legale manieren van betalen moeten geaccepteerd worden.

 

Reputatie 3

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

U krijgt geen negatief krediet mits u tijdig betaald, er wordt alleen een check gedaan of u goed bent qua betalen voordat u achteraf mag gaan betalen bij de NS. Wat natuurlijk geheel logisch is.

En daar zit nou precies het probleem.

Er is geen alternatief voor mensen die niet achteraf kunnen betalen en die check falen. En ik WIL niet achteraf betalen omdat het risico op een mislukte betaling dan te groot is omdat er aan het eind van de maand meer wordt afgeschreven dan alleen NS rekeningen (het feit dat de mogelijkheid van een fout gedwongen wordt geïntroduceerd is HET PROBLEEM. 1 foutje en je kan gelijk niet meer met de NS reizen omdat je abonnement dan wordt stopgezet -- ik ben van de NS afhankelijk om op mijn werk te komen! En ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die geen flexabonnement meer hebben omdat de NS deze heeft stopgezet nadat de NS zelf een betaalfout heeft gemaakt. Ik wil de betaling zelf in de hand hebben om fouten te voorkomen.

Waarom moet NS Flex zo onflexibel zijn? Waarom mogen we niet per direct betalen als we inchecken of uitchecken?

 

U kunt gewoon nog een prepaid abonnement nemen, echter zijn de opties qua soorten beperkt. Het is dus uw keuze of u een prepaid abonnement kiest welke er straks nog is of voor flex gaat.

Reputatie 3

Dus mijn keuzes zijn:

  1. Meer betalen voor dezelfde reizen.
  2. Korting houden maar het risico lopen dat door een storing te laat betaald wordt zodat ik zonder goede reden mijn abonnement verlies, alsnog meer moet betalen en als wanbetaler de boeken in ga.

Daar kan ik toch niks mee. Nu snap ik waarom zoveel mensen voor de auto kiezen.

Ik raad de NS aan eens een cursus klantenservice te doen. Dat kunnen ze namelijk goed gebruiken. En de mensen op dit forum die niet van de NS zijn ook. Dit moeten we niet zomaar slikken. Het feit dat je je eigen berichten niet kan bewerken is trouwen ook een kwalijke zaak. Het eerste bericht in deze reeks is nu aangepast door de moderators met de suggestie dat ik het antwoord heb gekozen terwijl dat niet zo is. Ik laat mij geen valse woorden in de mond leggen, maar ik heb geen optie mijn bericht aan te passen, dus dan is het aan de moderatoren te kiezen:

  1. Het antwoord verwijderen zodat ik zelf een antwoord kan kiezen.
  2. Er expliciet bij vermelden dat het antwoord dat is toegevoegd niet is gekozen door de persoon die de vraag heeft gesteld.

Voordat uw vordering naar de deurwaarde gaat krijgt u nog herinneringen om u er op te wijzen dat u een betaling gemist heeft en dan kunt u nog zorgen voor de betaling. Het is niet zo dat u bij een te late betaling direct een registratie krijgt.

Badge +3

Toegegeven,

In de mails (met e-accept, binnen 7 dagen betalen!) die je krijgt na een mislukte incasso staat wel de nodige dreigende taal over het recht van NS om je Flex abonnement te beëindigen en een incassobureau (€40 kosten) in te schakelen.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten… maar wordt wel zo opgediend. :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +1

HET-vooruitdenken- grote voordeel van geleidelijk afstappen van al die functies op d chipkaart is dat de reizigers veel simpeler (ooit!) met wat anders as die chipkaart kunnen reizen en hun reizen registreren-met betaling achteraf, of vooraf voor iets met beperkte geldigheid-traject, tijden. Dat lijkt mij het ahcterliggende idee. Want de enorme hoeveelheid apparatuur etc. voor die chipkaart blijkt balken met geld te kosten. In Denemarken met ook een landelijke chipkaart is vanaf het begin achteraf betalen, met wat % korting bij grotere omzet, al ingevoerd. Bij diverse Franse stadsvervoerders en nu ook in BE werkt dat al-betalen of registreren met je bankpas en dat blijkt daar zeer succesvol. Maar daar staat vooralsnog het veel te gecompliceerde tariefstelsel in NL tegenover.

@robert: op die manier met codes open je je (in de zienswijze van NS) de poorten voor enorme fraude, het wordt dan doodsimpel zonder ABO toch op korting te reizen. Hoewel-als je dat wat cynisch op afstand bekijkt: NS kan eigenlijk net zo goed al dat gedoe met dal-korting etc afschaffen en gewoon iedereen in de spits vol en daarbuiten korting laten betalen. Scheelt een enorme hoop rompslomp.

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Ik zie het probleem hier niet zo van in. De NS incasseert de reiskosten voor de klant en maakt deze vervolgens weer over naar de vervoerder, die wordt hiermee niet benadeeld. Sowieso bestaat er sinds de introductie van de OV-Chipkaart al een soortgelijk systeem. TLS incasseert namelijk de kosten voor de reizigers die op saldo reizen en maakt deze vervolgens over naar de vervoerder, dus een tussenpartij is niet nieuw.

Reputatie 7

Ik snap het probleem op rekening reizen niet normaal zet je het reisbedrag op de OV

kaart en is het gereserveerd voor het OV nu laat je dat bedrag gewoon op je rekening staan en reserveer het voor OV en wordt het later geïncasseerd.

Het is iets anders maar er veranderd in wezen niets het bedrag staat alleen op de rekening en niet op de kaart.

Het verschil is dat je anders vooruitbetaald het bedrag op je kaart en bij reizen op rekening achteraf.

Ik heb helaas nog geen antwoord. Ik blijf erachteraan gaan en hou jullie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +3

Bij iedere verandering zijn er altijd mensen die de verandering niet goed vinden. Dat was ook zo bij de invoering van de OV-chipkaart waarbij je altijd moest zorgen voor genoeg saldo ipv dat je per reis je kaartje kocht en betaalde. En dat genoeg saldo is vaak meer saldo dan je voor je reis nodig hebt. Hoeveel klachten zijn er in de loop van de tijd niet geweest van mensen dat je om te kunnen reizen er eerst €20 aan saldo op moet zetten om een ritje van maar €5 te maken? En vervolgens kunnen ze niet meer inchecken voor de terugreis omdat het saldo te laag is en moet er dus weer saldo geladen worden. En als ze daarna heel lang niet reizen staat het restant saldo nog op de kaart en daar kunnen ze niets mee. Met Flex heb je dat saldo niet nodig, dus er staat nooit geld op de kaart niets te doen. 

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +3

Voor iemand anders is de situatie misschien compleet anders. Geld wat op de OV-chipkaart staat kunnen ze niet voor iets anders gebruiken, en dit is misschien geld wat ze wel nodig hebben. 

Zelf heb ik jarenlang een Traject Vrij abonnement gehad, daarmee reis je ook op rekening wanneer je buiten je traject reist en ik vond het prettig om me niet druk te hoeven maken of ik wel genoeg saldo had en ook niet iedere keer hoefde op te laden. 

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.

Badge +3

Oh, en als je in september al overstapt naar Flex krijg je een jaar lang €6 korting per maand op Wekeend Vrij. Dat is dan wel een groot voordeel, naast het eenvoudig kunnen pauzeren tijdens vakanties.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.

Reageer