Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen? | NS Community
beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8881 Bekeken


Toon eerste bericht

120 reacties

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

Badge +3

Geslacht? Dat is toch niet meer aan de orde… Zeg maar Esther hoor :joy:

Uitnodiging (wie gaat er nu vrijwillig een vragenlijst van slechts 15 minuten invullen?) en andere gerelateerde screenshots via bron: https://twitter.com/EstherMorrien/status/1305950799747584008

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Die staat er zeker:

De volledige tekst die door dat blokje tekst niet helemaal te lezen is luidt als volgt:

  • En ik heb het privacy statement gelezen en begrijp dat NS mijn gegevens verstrekt aan samenwerkende partijen als Translink en Focum
Badge +3

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden.

Op de haren in mijn nek (ben net naar de kapper geweest) kan ik natellen dat dit topic of de vele die nog zullen volgen nogal grimmig zullen worden. Ik heb geprobeerd in een vorige reactie nog wat niet-nadelen te noemen:

  • Voor Weekend Vrij betaal je net als nu gewoon eens per maand via incasso
  • BTM kan je uit laten zetten als het botst met een stad/streek/regio product (maar wie Arriva Dal Voordeel heeft ook voor trein moet een nieuwe kaart erbij)
  • Flex Weekend Vrij is tijdelijk €6 per maand goedkoper (voor het eerste jaar)
  • Je kunt het pauzeren als je niet reist

Maar daarmee houdt het eigenlijk wel op, en blijven de privacy en andere vragen over, zeker gedurende de (verplichte) transitie van klassiek naar Flex de komende tijd.

Wat moeten minderjarigen bijvoorbeeld gaan doen die nu een klassiek abonnement hebben? Een volwassene gaan zoeken die hun abonnement ‘overneemt’ of opnieuw bestelt in de Flex variant? Ik zie het niet snel gebeuren allemaal.

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

 

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden en het draaiboek is blijkbaar nog niet echt af. 

Ik lees in de voorwaarden van het NS Flex abonnement dit over de kredietcheck. 

4.6 NS is niet verplicht u als klant te accepteren voor NS Flex. Bij het aanvragen van NS Flex mag NS een kredietcheck uitvoeren en/of een aanvraag van NS Flex zonder opgaaf van reden afwijzen. Bij het uitvoeren van de kredietcheck moet u denken aan een check in diverse bronnen, zoals het Centraal Insolventie Register.

 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1595923598151/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex-juli-2020.pdf

 

Bij het afsluiten van een hypotheek cq een persoonlijke lening en dergelijke kan ik een kredietcheck wel billijken. Voor de aanschaf van een weekend-vrij abonnement vind ik dat nogal ver gaan. In de offerte (en dus niet in de Algemene Voorwaarden) die wij uitbrengen wordt gewoon in een alinea gesteld dat de klant hierbij toestemming verleent om een kredietcheck bij de BKR uit te voeren. Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Reputatie 7

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

Bijzonder. Dat houdt dus in dat iemand die nu al jaren probleemloos een klassieke versie heeft en verplicht over moet stappen, straks misschien opeens een nee krijgt. 

Ik zit niet te wachten op Flex, ik vind het fijn zoals het nu is en hoef geen veranderingen. Ik heb al jatenlang Dalvrij en reis nooit in de spits met de trein. Dus wat is daarbij de zin van verplicht over moeten stappen naar achteraf betalen, ik betaal namelijk nooit iets behalve het vaste maandbedrag. Dan zit er nog een bijabonnement aan (dat ook nooit in de spits reist)waarvoor nog geen oplossing is (behalve een toezegging dat er op één of andere manier dezelfde korting gegeven zal worden voor het gezinslid als nu het geval is) want gek genoeg kan dat niet naar Flex. Verder heb ik een regionaal busabonnement op de kaart. Ik lees dat je daarvoor wel op saldo kan blijven reizen, dan moet je weer een component (?) uit laten zetten, maar je kan niet meer opladen bij de NS-automaat, wel bij sommige supermarkten enz. Ik wil geen automatisch opladen, ik wil zelf de regie over mijn geld. Zucht. Hoe maak je het ook weer makkelijk voor de reiziger?? Ik begrijp de mensen die met de auto blijven gaan in die zin wel....

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen Flex abonnement kan afsluiten kun je altijd nog gaan fietsen. Mooi fietspad zo onder het spoor door in Rijswijk. :sweat_smile:

https://regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/28-overige/32217-fietsster-van-vluchtstrook-a4-gehaald

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

ik moet je hier toch echt corrigeren, want de collega bij wie je dit hebt nagevraagd heeft je helaas van verkeerde informatie voorzien

Ik heb deze week nog iemand, die niet door de kredietcheck kwam, geholpen met de aanvraag van een Flex abonnement. Eerst een klassiek abonnement aanvragen en een dag later (gisteren) omzetten naar Flex werkt absoluut nog. Ook nadat met hetzelfde account/gegevens een aanvraag voor een nieuwe flex een dag eerder is afgewezen met de mededeling om contact op te nemen met Focum

Badge +3

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Volgens mij heeft (NS partner) Focum een -niet zo up-to-date- database van personen (naam, adres, misschien geboortedatum?) die ooit bij telecomproviders, incassobureaus, postorderbedrijven… maar misschien ook wel woningbouwverenigingen, energieleveranciers of zorgverzekeraars (?) ooit een betalingsachterstand gehad hebben, en dan geeft een online check door NS meteen een NEE.

Heel vaag allemaal, maar het zal allemaal wel legaal zijn en je kunt (tegen betaling? of nog meer persoonlijke info prijsgeven zoals een kopie van een ID opsturen) wel een overzicht krijgen van alle gegevens die ze van je hebben geloof ik.

Er zijn topics/social berichten waar mensen zich serieus afvragen waarom ze een NEE krijgen terwijl ze helemaal geen schulden hebben, hooguit ooit een betalingsregeling gehad of misschien een keer een incassobureau omdat ze iets vergeten waren te betalen.

Heb ik ook wel eens gehad, €40 incassokosten omdat een factuurtje van €3,50 van mijn apotheek ergens in een inbox kwam die ik nooit lees. Voortaan dus alles gewoon per post ook graag!

Zou wat zijn als ik wegens dat soort geneuzel geen NS Flex zou mogen hebben, toch?

Ik heb deze vraag uitgezet en kom hierop terug.

Reputatie 7
Badge +3

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

Badge +3

 Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Game on! Dat gaat een boel negatieve (media) aandacht opleveren als mensen met een bestaand contract/abonnement per 2021 ineens uitgesloten worden door een kredietcheck die sowieso al on-the-fly door een discutabele partij (Focum) uitgevoerd wordt.

BKR zou beter zijn, maar dat kost wat meer tijd toch?

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Ja dat was dus mijn opmerking van : en nu dus dit weer. Ik blijf het heel apart vinden dat dit door onze strot wordt heengeduwd. Zal er zelf geen probleem mee hebben maar zoals gezegd ik vind het heel apart.

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. Daarnaast wil ik aangeven dat wij verplicht zijn om een alternatief voor enkele abonnementen aan te bieden. Dit zijn onder andere het Dal Voordeel abonnement en een Traject Vrij abonnement en Altijd Vrij, zoals Momo al aangaf. Er zal geen alternatief komen voor het Weekend Vrij en het Dal Vrij abonnement. Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Reputatie 7
Badge +3

Zover ik kan lezen in het besluit wijziging abonnementen is er voor die groep alleen nog Dal Voordeel op saldo (of een VDU die men al heeft) of pre-paid Traject Vrij / Altijd Vrij. Maar bv Weekend Vrij of Dal Vrij zal die groep dan niet kunnen afsluiten, tenzij NS minder strict wordt qua krediet check.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Badge +3

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Op zich niet, want de kredietcheck vindt vóór de incassomachtiging plaats. Als je al klant bent (al is het alleen maar een OV-fietsabonnement van € 0,01 per jaar) dan is die machtiging er al en kan je gewoon overstappen naar Flex.

Zou ook vreemd zijn dat mensen die (bij wijze van spreken) op krediet de halve Wehkamp leeggekocht hebben en nu met bijv. een klassiek Weekend Vrij reizen dat volgend jaar ineens niet meer mogen, toch?

Reputatie 7
Badge +4

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. Of dat in de toekomst gaat veranderen durf ik niet te zeggen. Ook krijg je momenteel nog 3 herinneringen voordat de factuur wordt doorgezet naar een incasso bureau waarna je een half jaar geen nieuw NS Flex abonnement kan nemen.

Badge +3

Oh, en als je in september al overstapt naar Flex krijg je een jaar lang €6 korting per maand op Wekeend Vrij. Dat is dan wel een groot voordeel, naast het eenvoudig kunnen pauzeren tijdens vakanties.

Badge +3

Er zijn een boel haken en ogen (nog net geen beren op de weg) maar ik snap het bezwaar niet zo goed over het verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie.

Voor beide krijg je immers maandelijks te maken met precies dezelfde incasso (zolang je doordeweeks niet reist), en als je de BTM component uit laat zetten kan je gewoon op saldo met bus/trein/metro zoals nu. Alleen saldo laden bij NS automaten lukt dan niet meer, dus dat moet je bijv. bij een supermarkt doen of online bestellen, of automatisch opladen aan zetten.

Een ander nadeel is je privacy. NS krijgt bij Flex toegang tot al je reisgevens, óók die van andere treinvervoerders én BTM. Zonder dat géén Flex mogelijk. Maar goed, volgens de AVG mag NS die niet gebruiken anders dan voor het opstellen van een factuur. Toch durf ik wel te beweren dat er (al dan niet geanonimiseerd) de nodige analyses op losgelaten zullen worden.

Ben trouwens ook wel benieuwd hoe men omgaat met het overzetten van minderjarigen en studenten naar Flex. Flex maakt je SRP namelijk vrijwel zeker stuk (BTM uitzetten helpt daarbij niet) en minderjarigen mogen geen Flex contracthouder zijn, dus zal er een volwassene toegevoegd moeten worden. En studenten zullen een tweede kaart erbij moeten krijgen bij o.a. Weekend Vrij.

En inderdaad, hoe gaat men om met mensen met een negatieve (BKR) kredietregistratie, of mensen die onder bewind staan? Een bewindvoerder zal niet gauw een automatische incasso toestaan, die zal eventuele abonnementskosten maandelijks zelf (handmatig/ingepland) willen betalen, waarbij (reis)kosten die niet onder het abonnement vallen voor de klant/cliënt zelf zijn (zoals nu, saldo laden van je leefgeld en anders pech, dan kan je niet reizen).

En dan nog het probleem dat als je een tijdje krap zit, je zomaar tegen een situatie aan kunt lopen waarbij heel je abonnement geblokkeerd wordt en je vervolgens 6 maanden geen nieuw abonnement kunt nemen.

Edit: een nieuw Flex abonnement kan je gewoon weer krijgen na het betalen van je (rest)schuld aan een incassobureau.

Genoeg potentiële bezwaren/nadelen en onduidelijkheden dus.

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.


Ik zie toch nog steeds dat de treinen redelijk druk zijn in vergelijking met een paar weken geleden, zo ook vanmorgen heel vroeg weer gezien dat de drukte op sommige trajecten toch weer bijna ouderwets is. Al zijn er ook nog genoeg treinen die echt rustiger zijn maar het verschil is zeer duidelijk te zien.

En de vraag is hoeveel mensen zich nu nog echt druk maken om de Corona, ik krijg steeds meer de indruk dat iedereen Corona moe is en er klaar mee is en gewoon doorgaat met leven zoals voorheen het geval en zich alleen houden aan het mondkapje en proberen wat afstand te houden tot anderen.

Vergeet niet dat alle maatregelen voortgekomen zijn uit de problemen in de ziekenhuizen en dat diezelfde problemen er op dit moment nog niet zijn, meeste mensen welke nu besmet zijn hebben dus mildere symptomen dan in het voorjaar en hoe ver moet je dan gaan met alles weer afgrendelen en beperken ???

Maar goed, dit was geheel off topic want het ging hier om de overgang van op saldo reizen naar achteraf betalen.

 

 

Reageer