beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 september 2020
  • 110 reacties
  • 4353 Bekeken


Toon eerste bericht

110 reacties

Ik heb deze vraag uitgezet en kom hierop terug.

Reputatie 7
Badge +3

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

Badge +3

 Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Game on! Dat gaat een boel negatieve (media) aandacht opleveren als mensen met een bestaand contract/abonnement per 2021 ineens uitgesloten worden door een kredietcheck die sowieso al on-the-fly door een discutabele partij (Focum) uitgevoerd wordt.

BKR zou beter zijn, maar dat kost wat meer tijd toch?

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Ja dat was dus mijn opmerking van : en nu dus dit weer. Ik blijf het heel apart vinden dat dit door onze strot wordt heengeduwd. Zal er zelf geen probleem mee hebben maar zoals gezegd ik vind het heel apart.

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. Daarnaast wil ik aangeven dat wij verplicht zijn om een alternatief voor enkele abonnementen aan te bieden. Dit zijn onder andere het Dal Voordeel abonnement en een Traject Vrij abonnement en Altijd Vrij, zoals Momo al aangaf. Er zal geen alternatief komen voor het Weekend Vrij en het Dal Vrij abonnement. Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Reputatie 7
Badge +3

Zover ik kan lezen in het besluit wijziging abonnementen is er voor die groep alleen nog Dal Voordeel op saldo (of een VDU die men al heeft) of pre-paid Traject Vrij / Altijd Vrij. Maar bv Weekend Vrij of Dal Vrij zal die groep dan niet kunnen afsluiten, tenzij NS minder strict wordt qua krediet check.

Badge

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Badge +3

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Op zich niet, want de kredietcheck vindt vóór de incassomachtiging plaats. Als je al klant bent (al is het alleen maar een OV-fietsabonnement van € 0,01 per jaar) dan is die machtiging er al en kan je gewoon overstappen naar Flex.

Zou ook vreemd zijn dat mensen die (bij wijze van spreken) op krediet de halve Wehkamp leeggekocht hebben en nu met bijv. een klassiek Weekend Vrij reizen dat volgend jaar ineens niet meer mogen, toch?

Reputatie 7
Badge +4

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. Of dat in de toekomst gaat veranderen durf ik niet te zeggen. Ook krijg je momenteel nog 3 herinneringen voordat de factuur wordt doorgezet naar een incasso bureau waarna je een half jaar geen nieuw NS Flex abonnement kan nemen.

Badge +3

Oh, en als je in september al overstapt naar Flex krijg je een jaar lang €6 korting per maand op Wekeend Vrij. Dat is dan wel een groot voordeel, naast het eenvoudig kunnen pauzeren tijdens vakanties.

Badge +3

Er zijn een boel haken en ogen, maar ik snap het bezwaar niet zo goed over het verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie.

Voor beide krijg je immers maandelijks te maken met precies dezelfde incasso (zolang je doordeweeks niet reist), en als je de BTM component uit laat zetten kan je gewoon op saldo met bus/trein/metro zoals nu. Alleen saldo laden bij NS automaten lukt dan niet meer, dus dat moet je bijv. bij een supermarkt doen of online bestellen, of automatisch opladen aan zetten.

Een ander nadeel is je privacy. NS krijgt bij Flex toegang tot al je reisgevens, óók die van andere treinvervoerders én BTM. Zonder dat géén Flex mogelijk. Maar goed, volgens de AVG mag NS die niet gebruiken anders dan voor het opstellen van een factuur. Toch durf ik wel te beweren dat er (al dan niet geanonimiseerd) de nodige analyses op losgelaten zullen worden.

Ben trouwens ook wel benieud hoe men omgaat met het overzetten van minderjarigen en studenten naar Flex. Flex maakt je SRP namelijk vrijwel zeker stuk (BTM uitzetten helpt daarbij niet) en minderjarigen mogen geen Flex contracthouder zijn, dus zal er een volwassene toegevoegd moeten worden. En studenten zullen een tweede kaart erbij moeten krijgen bij o.a. Weekend Vrij.

En inderdaad, hoe gaat men om met mensen met een negatieve kredietregistratie, of mensen die onder bewind staan? Een bewindvoerder zal niet gauw een automatische incasso toestaan, die zal eventuele abonnementskosten maandelijks zelf (handmatig/ingepland) willen betalen, waarbij (reis)kosten die niet onder het abonnement vallen voor de klant/cliënt zelf zijn (zoals nu, saldo laden van je leefgeld en anders pech, kan je niet reizen).

En dan nog het probleem dat als je een tijdje krap zit, je zomaar tegen een situatie aan kunt lopen waarbij heel je abonnement geblokkeerd wordt en je vervolgens 6 maanden geen nieuw abonnement kunt nemen.

Genoeg potentiële bezwaren/nadelen en onduidelijkheden dus.

Badge

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.


Ik zie toch nog steeds dat de treinen redelijk druk zijn in vergelijking met een paar weken geleden, zo ook vanmorgen heel vroeg weer gezien dat de drukte op sommige trajecten toch weer bijna ouderwets is. Al zijn er ook nog genoeg treinen die echt rustiger zijn maar het verschil is zeer duidelijk te zien.

En de vraag is hoeveel mensen zich nu nog echt druk maken om de Corona, ik krijg steeds meer de indruk dat iedereen Corona moe is en er klaar mee is en gewoon doorgaat met leven zoals voorheen het geval en zich alleen houden aan het mondkapje en proberen wat afstand te houden tot anderen.

Vergeet niet dat alle maatregelen voortgekomen zijn uit de problemen in de ziekenhuizen en dat diezelfde problemen er op dit moment nog niet zijn, meeste mensen welke nu besmet zijn hebben dus mildere symptomen dan in het voorjaar en hoe ver moet je dan gaan met alles weer afgrendelen en beperken ???

Maar goed, dit was geheel off topic want het ging hier om de overgang van op saldo reizen naar achteraf betalen.

 

 

Reputatie 6

En gaat de incasso een keer mis en reageer je te laat vanwege financiele perikelen moet je zes maanden wachten als er geen klassiek meer is en je zal het maar nodig hebben voor je werk.

Reputatie 7
Badge +3

Maar het zijn juist de Flex-abonnementen die het voor reizigers mogelijk maken om per maand hun abonnement af te schalen wanneer daar financiële noodzaak is. Een doorlopend jaarabonnement met contract is dan een molensteen om de nek.

Ik heb overigens best begrip voor de mensen die het niet prettig vinden om op krediet te reizen. Naar die menselijke maat zou ook door NS meer gekeken mogen worden. Verder is het natuurlijk een knelpunt wanneer bijvoorbeeld kredietchecks het voor mensen onmogelijk maken om een abonnement te nemen terwijl ze op dit moment wel een abonnement kunnen nemen. 

Reputatie 6

Misschien is het in de huidige situatie beter de volledige invoering van alleen flex abonnementen uit te stellen tot financieel betere tijden. De corona crisis en de financiële gevolgen daarvan krijgen op veel mensen een sterke impact en als je moet leven van maand tot maand zonder financiële buffer kan een keuze tussen klassiek en flex wel eens hard nodig zijn als de maand te lang is voor het inkomen dat je hebt om in ieder geval mobiel te blijven.

Wat gaat er b.v. gebeuren als niet in aanmerking komt voor flex dan kan je geen enkel abonnement meer afsluiten, nu heb je nog de keuze voor klassiek.

Mijn eerste reactie was gericht op de stabiele situatie van mijzelf.

 

Reputatie 2

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

Een extra rekening kost ook geld...

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.

Badge

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

Reputatie 7
Badge +3

Voor iemand anders is de situatie misschien compleet anders. Geld wat op de OV-chipkaart staat kunnen ze niet voor iets anders gebruiken, en dit is misschien geld wat ze wel nodig hebben. 

Zelf heb ik jarenlang een Traject Vrij abonnement gehad, daarmee reis je ook op rekening wanneer je buiten je traject reist en ik vond het prettig om me niet druk te hoeven maken of ik wel genoeg saldo had en ook niet iedere keer hoefde op te laden. 

Badge

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Reputatie 2

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

En dat is het punt. Een zogenaamd Flex abonnement zou de reiziger de keuze moeten geven. Geld wat op mijn OV chipkaart staat kan niet per ongeluk aan iets anders worden uitgegeven en op rekening reizen geeft geen optie om het afschrijfmoment te bepalen. Totaal niet Flex, dus.

Reputatie 7
Badge +3

Bij iedere verandering zijn er altijd mensen die de verandering niet goed vinden. Dat was ook zo bij de invoering van de OV-chipkaart waarbij je altijd moest zorgen voor genoeg saldo ipv dat je per reis je kaartje kocht en betaalde. En dat genoeg saldo is vaak meer saldo dan je voor je reis nodig hebt. Hoeveel klachten zijn er in de loop van de tijd niet geweest van mensen dat je om te kunnen reizen er eerst €20 aan saldo op moet zetten om een ritje van maar €5 te maken? En vervolgens kunnen ze niet meer inchecken voor de terugreis omdat het saldo te laag is en moet er dus weer saldo geladen worden. En als ze daarna heel lang niet reizen staat het restant saldo nog op de kaart en daar kunnen ze niets mee. Met Flex heb je dat saldo niet nodig, dus er staat nooit geld op de kaart niets te doen. 

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

Reageer