beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 september 2020
  • 110 reacties
  • 4353 Bekeken


Toon eerste bericht

110 reacties

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona en nu dus dit weer). Ik vind NS tot op heden weinig flexibel overkomen. (Vaak wel als er bij NS iets fout gaat). Tot nu toe ook nog niets gezien of gehoord van het nieuwe hoofd.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan begrijpen dat mensen graag een direct inzicht willen hebben op de kosten die ze maken, zodat ze niet voor verassingen komen te staan. De volledige controle valt met Flex weg. Vooral voor mensen die moeite hebben om hun geldzaken op orde te houden is NS Flex niet ideaal. Net als eigenlijk dat sommigen liever met contant geld betalen dan om alles te gaan lopen pinnen.

NS is trouwens niet de enige hierin die het reizen op rekening invoert. Ook het GVB gaat aan het einde van dit jaar volledig over op Flex voor abonnementen die enkel geldig zijn bij de GVB.

Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes??

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

Reputatie 6

Ik snap het probleem op rekening reizen niet normaal zet je het reisbedrag op de OV

kaart en is het gereserveerd voor het OV nu laat je dat bedrag gewoon op je rekening staan en reserveer het voor OV en wordt het later geïncasseerd.

Het is iets anders maar er veranderd in wezen niets het bedrag staat alleen op de rekening en niet op de kaart.

Het verschil is dat je anders vooruitbetaald het bedrag op je kaart en bij reizen op rekening achteraf.

Reputatie 2

Het probleem is dat de NS als tussenpartij niet onpartijdig is en het feit blijft dat er onnodig op krediet gereist wordt. Saldo moet standaard blijven tenzij de klant anders beslist. Niet standaard wijzigen naar rekeningreizen en geen alternatief bieden voor de klanten die dat niet willen.

Reputatie 7
Badge +1

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Ik zie het probleem hier niet zo van in. De NS incasseert de reiskosten voor de klant en maakt deze vervolgens weer over naar de vervoerder, die wordt hiermee niet benadeeld. Sowieso bestaat er sinds de introductie van de OV-Chipkaart al een soortgelijk systeem. TLS incasseert namelijk de kosten voor de reizigers die op saldo reizen en maakt deze vervolgens over naar de vervoerder, dus een tussenpartij is niet nieuw.

Sommige mensen willen nu eenmaal niet op rekening reizen en ik kan mij dat heel erg goed voorstellen eerlijk gezegd. Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes?? Ik heb het eerlijk gezegd nooit begrepen en ik zal het denk ik ook nooit gaan begrijpen. Ik denk wel dat de financiële administratie bij NS flink opgeschaald mag worden door dit besluit.

Reputatie 2

Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

En dat is nu juist het probleem. De manier van betalen is verkeerd.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Als ik dan toch moet switchen dan wil ik een Traject Vrij en Weekend Vrij abonnement combineren, maar juist dat schijnt volgens de klantenservice niet op 1 kaart te kunnen.

Reputatie 2

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo. 

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Dus mijn enige opties zijn duurder reizen of toch Flex gebruiken en wachten op het moment dat ze op het verkeerde tijdstip een incasso doen.

By the way, “Er komt een prepaid Traject Vrij Maandkaart” Waarom is die er nog niet?

 

Goedemiddag StijnHommes. Helaas is het antwoord heel simpel: niet, in ieder geval niet bij jouw abonnement. Vanaf 2020 zullen de meeste traditionele abonnementen verdwijnen. Enkel via Dal Voordeel zul je nog op saldo kunnen blijven reizen. Alle andere abonnementen zullen enkel via NS Flex beschikbaar zijn (naast een maandvariant van Altijd Vrij en Traject Vrij).

Prijsverhogingen zouden er niet moeten zijn. Er veranderd niets aan de abonnementskosten (sterker nog, als je momenteel overstap naar NS Flex Weekend Vrij krijg je zelfs een fikse korting) en ook de ritprijzen blijven hetzelfde. Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Edit: StijnHommes wil graag dat iedereen weet dat hij dit antwoord niet heeft gekozen.

 

Kort gezegd, voor jouw abonnement is dat niet mogelijk. Bijna alle abonnementen gaan over naar NS Flex tegen het einde van dit jaar. 

Alleen het Dal Voordeel abonnement blijft nog in zijn huidige vorm bestaan. Daarnaast komt er een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart voor reizigers die niet op rekening willen reizen. Nadeel is wel dat die 2 kaarten duurder worden dan het NS Flex abonnement.

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo.

 

Welke voordelen vind je dat er verdwijnen als je overstapt op NS Flex? 

Reageer